Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta11618.08.20214

1907-2021 (00 01 02, 08 01 00)

Jäsen Rannikko-Laineen aloite: K-linjojen kehittäminen - K1 poikkeaminen Varissuolle

Tiivistelmä:

Käsitellään aloite linjan K1 poikkeamisesta Varissuolla.

Tksjlk § 116

Johdanto

Jäsen Rannikko-Laineen aloite palautettiin valmisteluun Tksjlk 26.5.2021 § 93. Palautuksen jälkeen asiasta keskusteltiin Kaarinan kaupungin edustajien kanssa. Sovittiin, että aloitteeseen kirjataan Kaarinan edustajan vastaus, ja asiaa tullaan käsittelemään tarkemmin Kaarinassa sisäisesti. Linjan K1 poikkeamista Varissuolla ei nähty mahdollisena, ja todettiin että Kaarinassa on tarve käsitellä useita toisiinsa liittyviä aloitteita yhtenä kokonaisuutena. Päätösehdotusta ei tästä syystä muutettu, vaan esitetään aloitteen lähettämistä tiedoksi Kaarinan kaupungille, että se voidaan huomioida jatkotyössä paremmin.

Tksjlk 26.5.2021 § 93

Malla Rannikko-Laine 10.2.2021

Föli-aloite: K-linjojen kehittäminen - K1 poikkeaminen Varissuolle

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on kilpailuttamassa uudelleen Kaarinan sisäisten linjojen K1 - K6 liikennöinnin kesästä 2022 alkaen. Vaikka kuntarajat ylittävässä liikenteessä asukkaat ovat löytäneet Fölin hyvin, on erityisesti sisäisen liikenteen matkamäärissä kehittämisen varaa.

Vuonna 2018 Littoisten asukkaat jättivät adressin yhteyksien kehittämisestä runkolinjastouudistuksen yhteydessä. Kannanotossa toivottiin Littoisista suoraa yhteyttä Varissuolle, josta on edelleen hyvät vaihtoyhteydet Kupittaalle ja Turun keskustaan. Runkolinjaston käyttöönotto on sittemmin viivästynyt vuodelle 2025. Yhteysmahdollisuus tulee selvittää runkolinjastouudistuksessa. Tämän lisäksi K-linjojen reittejä ja aikataulua tulisi kehittää kustannustehokkaammiksi ja kysyntää paremmin vastaaviksi.

Esitän, että aloitetaan selvitykset K1-linjan poikkeamisesta Varissuolle. Koukkaus on ajallisesti lyhyt, eikä aiheuttaisi suurta mutkaa K1-reitille. Lisäautoa ei ole tarvetta hankkia, jos koukkaus huomioidaan kokonaisuudessaan aikataulusuunnittelussa esimerkiksi niin, että tarvittaessa yksi vuoro jää vuorokaudesta ajamatta.

10.2.2021

Malla Rannikko-Laine

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa ja suunnittelija Oona Mikkonen 20.5.2021

TAUSTA

1. Kaarinan tekninen lautakunta on yksimielisesti päättänyt 2.3.2016 § 31 esittää joukkoliikennelautakunnalle, että linja 2 kilpailutetaan vaihtoehdon III mukaisesti optiona siten, että se korvaa nykyisen linjan 600 liikenteen syksystä 2016 lähtien. Option käyttö edellyttää Kohmontien avautumista joukkoliikenteelle.

2. Liedon kunnanhallitus on yksimielisesti päättänyt 9.5.2016 § 186

3. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on yksimielisesti päättänyt 18.5.2016 § 102 (http://ah.turku.fi/tksjlk/2016/0518007x/3394311.htm )

Lisäksi lautakunta päätti, että linjan 2 jatkamisen kustannus jaetaan Kaarinan kaupungin ja Liedon kunnan kesken nykyisen käytännön mukaisesti ja että Avantin alueen liikenteestä aiheutuva lisäkustannus kohdistetaan Liedon kunnalle myös nykyisen käytännön mukaisesti.

4. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta yksimielisesti päättänyt 14.9.2016 § 166 (http://ah.turku.fi/tksjlk/2016/0914011x/3437969.htm), että

5. Liedon kunnanhallitus on 370 / 7.11.2016 lausuntonaan yksimielisesti päättänyt, ettei kokeilulinjaa 601 jatketa, koska matkustajamäärät suhteessa kustannuksiin ovat varsin vähäiset.

6. Kaarinan kaupunki on esittänyt kantanaan (Jyrki Lappi), että linjalle 601 ei ole tarvetta. Asiaa on perusteltu alkuperäisten päätösten yhteydessä ja sillä, että tarve kokeilun järjestämiselle ei ole tullut kaupungilta.

7. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on yksimielisesti päättänyt 9.11.2016 § 196 (http://ah.turku.fi/tksjlk/2016/1109014x/3459675.htm ), että linjan 601 kokeilua ei jatketa kokeilujakson päätyttyä

8. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on yksimielisesti päättänyt 3.5.2017 § 88 lähettää Turun ja Kaarinan nuorisovaltuustoille esittelytekstin (http://ah.turku.fi/tksjlk/2017/0503006x/3540985.htm ) mukaisen selvityksen. Lisäksi se päättää, että joukkoliikennetoimisto käy Liedon kunnan ja Kaarinan kaupungin kanssa neuvottelun mahdollisen Littoinen-Varissuo-liikenteen tarpeesta ja kustannuksista.

i.             ”Edellä mainittujen seikkojen valossa muutos on ollut onnistunut. Lisäksi matkustusmäärät kokeilulinjalla 601 olivat niin vähäisiä, eikä lukiolaisia tiedetä olevan Littoisten alueella niin suurta määrää, että linjan 601 liikennöinti olisi perusteltua. Liikenteen järjestäminen olisi mahdollista ainoastaan, jos Kaarina ja Lieto päättävät liikenteen järjestämisestä ja varaavat siihen tarvittavat varat.”

9. Seudullinen joukkoliikenne on yhdessä Kaarinan ja Liedon virkamiesten kanssa selvittänyt 2017-2018 talvikauden aikana ratkaisuita Littoisten ja Varissuon yhteyden järjestämiseen. Seudullisen joukkoliikenteen esitys on, että järjestettäisiin erillinen linja, joka palvelisi Varissuo-Littoinen-Avanti-Loukinainen alueella. Esitys hylätään lopulta Kaarinan puolelta, eikä asia päädy päätettäväksi Kaarinassa.

10. Liedon kunnanhallitus on päättänyt kokouksessaan 28.5.2018 § 184 Littoisten ja Varissuon välisen liikenteen järjestämisestä. Tksjlk on hyväksynyt linjan 601 ajamisen Liedon sisäisen linjana

11. Liedon kunnanhallitus on kokouksessaan 11.2.2019 § 50 päättänyt esittää linjan 601 lakkauttamista vähäisen käytön vuoksi. Tksjlk on kokouksessaan 13.2.2019 § 25 hyväksyvät linjan 601 lakkauttamisen.

Yhteenveto

Sekä Liedon kunnalla, että Kaarinan kaupungilla on vuosien saatossa ollut toiveita Littoisten ja Varissuon suoran yhteyden järjestämisestä. Kokeiluita on järjestetty, mutta käyttäjämäärät ovat olleet alhaisia. Suurimmat syyt matkamäärien alhaisuuteen ovat palvelun pienimuotoisuus sekä se, että linja 2 palvelee nykyään erittäin hyvin littoislaisten matkustustarpeita, joista ylivoimaisesti suurin osa kohdistuu Turun keskustaan.

Littoinen on kahden kunnan alueella oleva asutusalue, jonka liikenne olisi tarkoituksenmukaista järjestää yhtenä kokonaisuutena Liedon ja Kaarinan yhteistyössä. Molemmilla kunnilla on ollut tahtoa palvelun järjestämiseen, mutta liikenteen rahoitusta ei ole oltu valmiita järjestämään. Ilmaiseksi palvelua on vaikea järjestää, ilman että muualta karsitaan liikennettä rajusti. Kaarinan kaupunki on vuonna 2021 tehnyt karsintoja sisäiseen joukkoliikenteeseen, ja saanut vuosina 2020 ja 2021 kilpailutuksen kautta paljon säästöjä. Kilpailutussäästöjä ei kuitenkaan ole suunnattu sisäisen joukkoliikenteen kehittämiseen.

ALOITE

Aloitteessa esitetään linjan K1 ajamista Varissuolle. Aloitteen mukainen ratkaisu ei siis lähtökohtaisesti ratkaisisi Littoisten ja Varissuon välistä yhteystarvetta kuin Kaarinan osalta.

Linjan K1 ajaminen Varissuolle aiheuttaisi seudullisen joukkoliikenteen näkemyksen mukaan enemmän ongelmia kuin ratkaisuja.

Linjaa K1 ajaa arkipäivisin yksi auto, ja linjan vuoroväli on tällä hetkellä 1 tunti 10 minuuttia. Jos linja K1 kävisi Varissuolla joka kerta, tulisi matkaan lisäaikaa arviolta 10 minuuttia suuntaansa, mikä kasvattaisi linjan vuoroväliä 1,5 tuntiin, kun se jo nykyiselläänkin on suhteellisen harvaan liikennöity. Mikäli päädyttäisiin ajamaan vain osa vuoroista Varissuolle, olisi matkustajainformaatio vaikeampi toteuttaa. Aikataulu muuttuisi joka tapauksessa, mikä voisi vaikuttaa linjan varrella olevien koulujen oppilaiden matkustukseen. Lisäksi linja on nyt Kaarinan sisäinen linja, ja Varissuolle ajettaessa siitä tulisi seutulinja, mikä vaikuttaisi linjan kustannusjakoon. Myös Lieto on ollut kiinnostunut Littoinen–Varissuo-yhteydestä, eikä Kaarinan sisäinen linja K1 Varissuolle ajaessaankaan tyydyttäisi tätä tarvetta, koska linja ei ulotu Liedon puolisiin osiin Littoista.

YHTEENVETO

Littoisten ja Varissuon välistä yhteyttä toivotaan aika ajoin, mutta tarve yhteydelle on pieni. Yhteys voitaisiin järjestää, mutta se vaatisi selvän kannanoton sekä Kaarinan kaupungilta, että Liedon kunnalta. Tärkein asia johon kuntien pitäisi sitoutua, on rahoitus, ja toistaiseksi siihen ei ole löytynyt valmiutta. Linjan K1 ajaminen Varissuolle ei ole perusteltua, eikä ratkaise aloitteessa kuvattua ongelmaa alhaisista matkamääristä.

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

Ehdotus

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta merkitsee annetun selvityksen tiedokseen sekä Rannikko-Laineen aloitteen käsitellyksi. Lisäksi lautakunta päättää lähettää selvityksen tiedoksi Kaarinan kaupungille.

Päätös

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päätti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi.

Päätös asiassa tehtiin Rannikko-Laineen Lumpeen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Rannikko-Laineen palautuksen perustelut:

Esitän, että aloite palautetaan valmisteluun niin, että sen sisällöstä käydään neuvonpitoa Kaarinan kanssa ja huomioidaan viime aikoina samaan kokonaisuuteen tehdyt muut esitykset ja aloitteet.

12.8.2021 Tekninen johtaja / Kaarinan kaupunki Jyrki Haapasaari

Kaarinassa on käsittelemättä useita sisäiseen joukkoliikenteeseen liittyviä adresseja, aloitteita ja kehitysehdotuksia. Näihin vastaamista on hidastanut niiden erisuuntaisuus; toisaalta juuri tehtiin 100.000 euron vuosisäästöpaineessa liikenteeseen leikkauksia, kun taas enemmistö ehdotuksista lisäisi nettokustannuksia, tai vaihtoehtoisesti heikentäisi palvelutarjontaa toisaalla.

Lisäksi, kaupunginvaltuusto hyväksyi kuluvan vuoden toukokuussa Kaarinan kaupungin ilmasto-ohjelma 2030:n. Ohjelmassa tavoitellaan 80 % päästövähennyksiä vuoteen 2030 mennessä vuoden 2007 tasosta sekä todetaan, että liikenne tuottaa 49 % Kaarinan hiilidioksidipäästöistä.

Tästä yhteensovittamisen vaikeudesta ja tehtävän moniulotteisuudesta johtuen Kaarinassa onkin jo keväästä alkaen epävirallisesti keskusteltu, että uuden valtuustokauden alettua on syytä perustaa eri poliittisista ryhmistä ja asiaan kuuluvista viranhaltijoista koostuva työryhmä, joka pyrkii muodostamaan luottamuselinkäsittelyyn menevän suuntaviivaesityksen tulevien vuosien sisäisen liikenteen kehityksestä, yhdessä aloitteisiin vastaamisen kanssa. Asiasisällöllisesti kyseinen Littoisten ja Varissuon välisen liikenteen toteuttamista käsittelevä aloite on osa edellä kuvattua aloitteiden ja ehdotusten kokonaisuutta.

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta merkitsee annetun selvityksen tiedokseen sekä Rannikko-Laineen aloitteen käsitellyksi. Lisäksi lautakunta päättää lähettää selvityksen tiedoksi Kaarinan kaupungille.

PäätösEhdotus hyväksyttiin. Päätös tehtiin esittelijän kokouksessa täydentämästä ehdotuksesta.

Jakelu

tiedKaarinan kaupunki
tiedXXXXX