Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 98 | 26.05.2021 | 3 |
5969-2021 (02 08 00, 08 01 00)
Kilpailukierroksen 4/2021 käynnistäminen
Tiivistelmä:
Lautakunnalle esitetään, että se käynnistää kilpailukierroksen 4/2021, joka sisältää Naantalin sisäisten joukkoliikennelinjojen N1, N2 (viikonloppuliikenne, N3, N6, N7, N8, N9, N10, N11, N12 ja N13 liikennöinnin kilpailuttamisen. Tämä asiakohta koskee Naantalin kuntaa.
Tksjlk § 98
Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 20.5.2021:
Turun seudun joukkoliikenneviranomaisen hallinnoimista liikennöintisopimuksista on kilpailutusvuorossa pikkubussein liikennöitävät Naantalin sisäisten joukkoliikennelinjojen N1, N2 (viikonloppuliikenne, N3, N6, N7, N8, N9, N10, N11, N12 ja N13 kohteet. Nykyiset liikennöintisopimukset päättyvät 30.6.2023, ja ne esitetään kilpailutettaviksi 1.7.2023 alkavaan liikennöintisopimukseen Naantalin teknisen lautakunnan antamaan lausuntoon perustuen.
Seudullinen joukkoliikenne on valmistellut yhteistyössä konsernihallinnon hankintapalveluiden kanssa tarjouskilpailua koskevat tarjouspyyntöasiakirjat, jotka tuodaan lautakunnalle hyväksyttäväksi, että tarjouskilpailu voidaan aloittaa. Tarjouspyyntö on liitteenä 1 ja sopimusluonnos liitteenä 2.
Naantalin tekninen lautakunta on antanut kilpailuttamisesta lausunnon (oheismateriaali 1), jonka päätöksessä todetaan seuraavaa:
Tekninen lautakunta ilmoittaa Naantalin sisäisen joukkoliikenteen linjojen N1, N2 (viikonloppuliikenne, N3, N6, N7, N8, N9, N10, N11, N12 ja N13 liikennöinnin kilpailuttamisesta lausuntonaan Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle seuraavaa:
Päätös Teknisen johtajan päätösehdotus hyväksyttiin.
Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 20.5.2021:
Liitteinä löytyvät kilpailutusasiakirjat on valmisteltu Naantalin teknisen lautakunnan lausunnon mukaisesti.
Kaluston pisteytys
Kaluston pisteytys P1 ja P2-tyypin pikkubussien osalta
Tarjouskilpailussa on mahdollista saada lisäpisteitä kaluston osalta, jos kalusto täyttää EU:n direktiivin 2019/1161 mukaiset vaatimukset puhtaasta ajoneuvosta tai päästöttömästä ajoneuvosta.
Jos ajoneuvo kuuluu luokkaan M3, määritellään seuraavasti:
Puhtaalla ajoneuvolla tarkoitetaan:
”b) M3-, N2- tai N3-luokan ajoneuvoa, joka käyttää Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2014/94/EU (*) 2 artiklan 1 ja 2 alakohdassa määriteltyä vaihtoehtoista polttoainetta, lukuun ottamatta polttoaineita, joihin liittyy suuria epäsuoran maankäytön muutoksen riskejä ja jotka on tuotettu sellaisista raaka-aineista, joiden tuotantoalue on laajentunut merkittävästi maalle, johon on sitoutunut paljon hiiltä, Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2018/2001 (**) 26 artiklan mukaisesti. Kun kyseessä ovat ajoneuvot, jotka käyttävät nestemäisiä biopolttoaineita taikka synteettisiä tai parafiinisiä polttoaineita, kyseisiin polttoaineisiin ei saa sekoittaa tavanomaisia fossiilisia polttoaineita; 5)”
Päästöttömällä raskaalla hyötyajoneuvolla tarkoitetaan:
”tämän artiklan 4 alakohdan b alakohdassa määriteltyä puhdasta ajoneuvoa, jossa ei ole polttomoottoria tai jossa on polttomoottori, jonka päästöt ovat alle 1 g CO 2/kWh mitattuna Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 595/2009 (***) ja sen täytäntöönpanotoimenpiteiden mukaisesti tai jonka päästöt ovat alle 1 g CO 2/km mitattuna Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 715/2007 (****) ja sen täytäntöönpanotoimenpiteiden mukaisesti.”
M3-luokan kalustosta saa pisteitä seuraavasti:
Jos ajoneuvo kuuluu luokkaan M2, määritellään seuraavasti:
Puhtaalla ajoneuvolla tarkoitetaan:
"M2-luokan ajoneuvoa, jonka suurimmat pakokaasupäästöt ilmaistuna grammoina hiilidioksidia kilometriä kohti (CO 2 g/km) ovat liitteessä olevassa taulukossa 2 säädettyjen raja-arvojen mukaiset ja todellisissa ajo-olosuhteissa syntyvät epäpuhtauksia aiheuttavat päästöt ovat pienemmät kuin mainitussa taulukossa esitetyt prosenttiosuudet sovellettavista päästörajoista."
Taulukon 2 mukaisesti M2-luokan ajoneuvolle edellä mainittu pakokaasupäästöraja on CO 2 50 g/km, ja ilman epäpuhtauksia aiheuttavat RDE-päästöt prosentteina päästörajoista 80 %.
M2-luokan kalustosta saa pisteitä seuraavasti:
Esitetty pisteytys tarkoittaa, että tarjouskilpailussa 4/2021 hintapisteiden osuus on 96,5 pistettä ja kalustopisteitä voi saada enintään 3,5. Kilpailun maksimipistemäärä on 100 pistettä.
Kustannusarvio
Sopimuksen arvioitu kokonaisarvo on n. 4 800 000 euroa (alv. 0 %).
Föli-liikenteen yksinoikeudensuoja
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta totesi kokouksessaan 27.6.2018 § 129 sen hankintavallassa olevan joukkoliikenteen yksinoikeuden olevan voimassa nykyisten hankintapäätösten ja sopimusten nojalla Liikennepalvelulain 1.7.2018 voimaan tullessa.
Kansallinen joukkoliikenteen sääntely siirtyi 1.7.2018 alkaen lakiin liikenteen palveluista. Liikennepalvelulaissa todetaan yksinoikeuden suojasta seuraavaa:
”Lisäksi toimivaltainen viranomainen voi tarvittaessa tehdä palvelusopimusasetuksen mukaisen päätöksen yksinoikeudesta. Yksinoikeuspäätöksellä annetaan erikseen valittavalle julkisen liikenteen harjoittajalle mahdollisuus harjoittaa julkista henkilöliikennettä tietyllä reitillä tai tietyssä verkossa taikka tietyllä alueella ja suljetaan pois muut mahdolliset liikenteenharjoittajat. Toimivaltaisen viranomaisen on julkaistava päätös yksinoikeuden antamisesta internet-sivullaan. Yksinoikeus voidaan antaa kaikentyyppisten julkisia hankintoja koskevien sopimusten yhteydessä.”
Päätös liikenteen suojaamisesta tulisi tehdä päätettäessä liikenteen kilpailuttamisesta.
Lisäksi liikennöintisopimuksen ehtoihin on kirjattu asiaan liittyviä ehtoja kuten bruttosopimuksessa liikenteenharjoittajalle velvollisuus ilmoittaa havaitsemastaan päällekkäisestä liikenteestä sekä käyttöoikeussopimuksissa yksinoikeuksien mahdollisiin loukkaamisiin liittyvät menettelyt kumpaakin sopimusosapuolta koskien.
Liite 1Tarjouspyyntö linjat N1, N2 (viikonloppuliikenne, N3, N6, N7, N8, N9, N10, N11, N12 ja N13
Liite 2Sopimusluonnos linjat N1, N2 (viikonloppuliikenne, N3, N6, N7, N8, N9, N10, N11, N12 ja N13
Oheismateriaali 1Naantalin teknisen lautakunnan päätös 5.5.2021 § 65
Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää hyväksyä kilpailun käynnistämisen oheisten tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti ja että joukkoliikennepalvelujohtaja oikeutetaan tekemään tarpeellisia muutoksia tarjouspyyntöasiakirjoihin.
Lisäksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää myöntää näiden sopimusten liikenteen yksinoikeuden valittaville sopimuskumppaneille liikenteen palveluista annetun lain (320/2017) VI osan 1 luvun 4 §:n 2 momentin asettamin rajoituksin.
Tämä asiakohta tarkastetaan kokouksessa.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tpvKonsernihallinto, hankintapalvelut
tpvXXXXX
Liitteet:
Tksjlk § 98
Liite 1:Tarjouspyyntö linjat N1, N2 (viikonloppuliikenne, N3, N6, N7, N8, N9, N10, N11, N12 ja N13
Liite 2:Sopimusluonnos linjat N1, N2 (viikonloppuliikenne, N3, N6, N7, N8, N9, N10, N11, N12 ja N13)