Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta9626.05.20211

450-2021 (02 08 00)

Liedon sisäisten linjojen L8, L9, L10, L11 ja L13 liikennöinti

Tiivistelmä:

Seudullinen joukkoliikenne on yhteistyössä Konsernihallinnon Hankintapalveluiden kanssa kilpailuttanut Joukkoliikennelinjojen L8, L9, L10, L11 ja L13 liikennöinnin. Linjan liikennöitsijä valitaan tarjouskilpailun tuloksien mukaisesti. Tämä asiakohta koskee Liedon kuntaa.

Tksjlk § 96

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa ja joukkoliikennesuunnittelija Jouko Tervonen sekä Konsernihallinnon Hankintapalveluiden osuus projektipäällikkö Tapani Järvinen 20.5.2021:

Turun kaupungin Konsernihallinnon Hankintapalvelut on Seudullisen joukkoliikenteen toimeksiannosta pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia joukkoliikennelinjojen L8, L9, L10, L11 ja L13 liikennöinnistä ajalle 1.7.2022 - 30.6.2027. Sopimuksia voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin enintään kolmella (3) vuodella (optio).

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on kokouksessaan 10.02.2021 § 35 hyväksynyt tarjouskilpailun käynnistämisen yhteistyössä Hankintapalveluiden kanssa.

Linjat muodostavat yhden kokonaisuuden, johon palveluntuottajaksi valitaan yksi (1) tarjoaja/tarjousyhteenliittymä.

Hankintailmoitus julkaistiin 18.2.2021 EU-kynnysarvon ylittävänä erityisalojen hankintana HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.

Hankintaan esitetyt kysymykset ja niihin annetut vastaukset julkaistiin 6.4. Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa. 9.3.2021 julkaistiin hankinnasta korjausilmoitus.

Annettuun määräaikaan 14.5.2021 kello 11.00 mennessä saatiin 3 tarjousta seuraavilta tarjoajilta: Liikenne Vesma Oy, LS-Liikennelinjat Oy ja Nobina Oy.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset.  

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa:

  1. Tarjoajien kelpoisuuden arviointi
  2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
  3. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

 

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan toteuttamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

Tarjoajien kelpoisuuden arvioinnissa todettiin kaikkien tarjoajien täyttävän tässä hankintamenettelyssä tarjoajien kelpoisuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Tarjoukset arvioitiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.

Arvioinnissa todettiin kaikkien tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta

Valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan osakokonaisuuksittain kokonaistaloudellisesti edullisin siten, että hinnan painoarvo on 98 % (enimmäispisteet 98) ja kaluston ominaisuuksien painoarvo on 2 % (enimmäispisteet 2). Enimmäispistemäärä on 100 pistettä.

Hinta:

Vertailussa halvin kokonaishinta huomioiden linjakilometrit, linjatunnit ja autopäivät saa enimmäispistemäärän 98 pistettä. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin / tarjoajan hinta x 98).

Kokonaiskorvauksen laskentakaava on seuraava:

KMK * LKM + AHK * ALH + PHK * PLH + APK * AP + KHK * KH = kokonaiskorvaus, missä:

KMK = linjakilometrikorvaus

AHK = linjatuntikorvaus arki- ja lauantaipäiviltä

PHK = linjatuntikorvaus pyhäpäiviltä

APK = autopäiväkorvaus

KHK = kutsuliikenteen liikennöintituntikorvaus

LKM = linjakilometrit

ALH = linjatunnit arki- ja lauantaipäiviltä

PLH = linjatunnit pyhäpäiviltä

AP = autopäivät.

KH = kutsuliikenteen liikennöintitunnit

 

Kaluston pisteytys:

Tarjouskilpailussa on mahdollista saada lisäpisteitä kaluston osalta, jos kalusto täyttää EU:n direktiivin 2019/1161 mukaiset vaatimukset puhtaasta ajoneuvosta tai päästöttömästä ajoneuvosta.

Kalustosta saa pisteitä M3-luokan ajoneuvosta seuraavasti:

Kalustosta saa pisteitä M2-luokan ajoneuvosta seuraavasti:

Kalustopisteitä annetaan enintään 2 pistettä.

Vertailussa pistemäärät lasketaan kolmen desimaalin tarkkuudella.

Tarjousten vertailu esitetään erillisellä liitteellä.

Liite 1Tarjousten vertailutaulukko

Parhaat pisteet tarjousten vertailussa sai LS-Liikennelinjat Oy.

Tarjouksen arvioinnin perusteella esitämme, että:

Edullisimman tarjouksen hinta on vertailun mukaisesti 267 988 € (alv 0%) vuodessa 1.4. - 31.6.2021 hintatasossa. Nykyisen liikennöintisopimuksen vertailuhinta on 296 663 € (alv 0 %). Tarjoushinta on siten 28 675 € eli noin 9,7 % alhaisempi kuin nykyinen sopimushinta.

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että:

Lisäksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Hankintayksikköjä sitova sopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävillä kirjallisilla sopimuksilla. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Hankintasopimus voidaan tehdä ja päätös panna täytäntöön aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.

Lisätietoja: projektipäällikkö Tapani Järvinen, puhelin 044 907 5896

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoLiikenne Vesma Oy
aoLS-Liikennelinjat Oy
aoNobina Oy
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Tksjlk § 96
Liite 1:Tarjousten vertailutaulukko