Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta8105.05.20211

450-2021 (02 08 00)

Kaarinan sisäisten joukkoliikennelinjojen K1-K6 liikennöinti

Tiivistelmä:

Seudullinen joukkoliikenne on yhteistyössä Konsernihallinnon Hankintapalveluiden kanssa kilpailuttanut Joukkoliikennelinjojen K1, K2, K3, K4, K5 ja K6 liikennöinnin. Linjan liikennöitsijä valitaan tarjouskilpailun tuloksien mukaisesti.

Tksjlk § 81

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa ja Konsernihallinnon Hankintapalveluiden osuus projektipäällikkö Tapani Järvinen 29.4.2021:

Turun kaupungin Konsernihallinnon Hankintapalvelut on Seudullisen joukkoliikenteen toimeksiannosta pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia joukkoliikennelinjojen K1, K2, K3, K4, K5 ja K6 liikennöinnistä ajalle 1.7.2022 - 30.6.2026. Sopimuksia voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin enintään neljällä (4) vuodella (optio).

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on kokouksessaan 10.02.2021 § 34 hyväksynyt tarjouskilpailun käynnistämisen yhteistyössä Hankintapalveluiden kanssa.

Linjat muodostavat yhden kokonaisuuden, johon palveluntuottajaksi valitaan yksi (1) tarjoaja/tarjousyhteenliittymä.

Hankintailmoitus julkaistiin 18.2.2021 EU-kynnysarvon ylittävänä erityisalojen hankintana HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.

Hankintaan esitetyt kysymykset ja niihin annetut vastaukset julkaistiin kahdessa osassa 9.3. ja 6.4. Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa. 9.3.2021 julkaistiin hankinnasta korjausilmoitus.

Annettuun määräaikaan 23.4.2021 kello 11.00 mennessä saatiin 4 tarjousta seuraavilta tarjoajilta: Liikenne Vesma Oy, LS-Liikennelinjat Oy, Nobina Oy ja Savonlinja Oy.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset.  

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa:

  1. Tarjoajien kelpoisuuden arviointi
  2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
  3. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan toteuttamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

Tarjoajien kelpoisuuden arvioinnissa todettiin kaikkien tarjoajien täyttävän tässä hankintamenettelyssä tarjoajien kelpoisuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Tarjoukset arvioitiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.

Arvioinnissa todettiin kaikkien tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta

Valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan osakokonaisuuksittain kokonaistaloudellisesti edullisin siten, että hinnan painoarvo on 97 % (enimmäispisteet 97) ja kaluston ominaisuuksien painoarvo on 3 % (enimmäispisteet 3). Enimmäispistemäärä on 100 pistettä.

Hinta:

Vertailussa halvin kokonaishinta huomioiden linjakilometrit, linjatunnit ja autopäivät saa enimmäispistemäärän 97 pistettä. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin / tarjoajan hinta x 97).

Kokonaiskorvauksen laskentakaava on seuraava:

KMK * LKM + AHK * ALH + PHK * PLH + APK * AP + KHK * KH = kokonaiskorvaus,

missä:

KMK = linjakilometrikorvaus

AHK = linjatuntikorvaus arki- ja lauantaipäiviltä

PHK = linjatuntikorvaus pyhäpäiviltä

APK = autopäiväkorvaus

KHK = kutsuliikenteen liikennöintituntikorvaus

LKM = linjakilometrit

ALH = linjatunnit arki- ja lauantaipäiviltä

PLH = linjatunnit pyhäpäiviltä

AP = autopäivät.

KH = kutsuliikenteen liikennöintitunnit

Kaluston pisteytys:

Tarjouskilpailussa on mahdollista saada lisäpisteitä kaluston osalta, jos kalusto täyttää EU:n direktiivin 2019/1161 mukaiset vaatimukset puhtaasta ajoneuvosta tai päästöttömästä ajoneuvosta.

Kalustosta saa pisteitä M3-luokan ajoneuvosta seuraavasti:

Kalustosta saa pisteitä M2-luokan ajoneuvosta seuraavasti:

Kalustopisteitä annetaan enintään 3 pistettä.

Vertailussa pistemäärät lasketaan kolmen desimaalin tarkkuudella.

Tarjousten vertailu esitetään erillisellä liitteellä.

Liite 1Tarjousten vertailutaulukko

Parhaat pisteet tarjousten vertailussa sai Liikenne Vesma Oy.

Tarjouksen arvioinnin perusteella esitämme, että:

Edullisimman tarjouksen hinta on vertailun mukaisesti 581 641 € (alv 0%) vuodessa 1.4. - 30.6.2021 hintatasossa. Kilpailukohteen vertailuhinta nykyisessä hintatasossa on 647 447 € (alv 0 %). Tarjoushinta on siten 65 807 € eli noin 10,2 % alhaisempi kuin nykyinen sopimushinta.

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että:

Lisäksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Hankintayksikköjä sitova sopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävillä kirjallisilla sopimuksilla. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Hankintasopimus voidaan tehdä ja päätös panna täytäntöön aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoLiikenne Vesma Oy
aoLS-Liikennelinjat Oy
aoNobina Oy
aoSavonlinja Oy
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Tksjlk § 81
Liite 1:Tarjousten vertailutaulukko