Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta7005.05.20213

2236-2021 (02 02 02)

Turun seudun joukkoliikenteen talouden 1. osavuosikatsaus vuonna 2021

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi ja eteenpäin lähetettäväksi tammi-maaliskuun toteutuman perusteella laadittu osavuosikatsaus. Valtion koronatuista ei ole vielä tietoa osavuosikatsausta laadittaessa. On myös huomioitava, että koronapandemian kehittymistä on mahdotonta arvioida loppuvuodeksi. Katsauksessa on arvioitu, että syksy 2021 olisi kuitenkin helpompi kuin kevät 2021.

Tksjlk § 70

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte 28.4.2021:

Ensimmäinen osavuosikatsaus koskee vuonna 2021 tammi-maaliskuuta. Toimialakohtaiset tiedot ja mahdolliset talousarvion muutospyynnöt tulee toimittaa jo huhtikuun aikana. Sirkkalan koulun koululaisliikennettä koskeva talousarviomuutospyyntö on siten lähetetty jo eteenpäin.

Lautakunta on käynyt läpi osavuosikatsauksen Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan talousarvioseminaarissa 27.4.2021.

Kertaus vuoden 2021 liikennöinninbudjetin suunnitteluperiaatteista

Nykyisen talousarvion perusteiden kertaaminen auttaa sekä tämänhetkisen tilanteen arvioimisessa että lähtökohdissa vuoden 2022 talousarvion mietintään liittyen. Seuraavassa on kuvattu kunkin kunnan liikennöinnin talousarvion perusteet. Pieniä, muutaman tuhannen euron vaikutuksia ei luetella tässä, vaan ne ovat nähtävissä budjettiesityksestä syksyltä 2020.

Turun liikennöinnin menoarvio perustuu vuoden 2020 talousarvion menolukuihin, joihin on lisätty kolmen prosentin indeksikasvu. Linjan 7A karsinnasta on vähennetty 332.000 euroa (koko vuosi 2021) ja linjan 300 karsinnasta 59.000 euroa (kesäaikataulukausi 2021). Sisäisiksi ruuhkavähennyksiksi on arvioitu 28.000 euroa. Linjojen 6 ja 7 kilpailutuksesta saatava säästö on yhteensä 200.000 euroa – tämä säästö toteutuu syyskaudella 1.7.2021 lähtien. Linjojen 8, 13 ja 61 kilpailutuksesta saatu säästö puolelta vuodelta on 200.000 e – tämäkin syyskaudella. Linjojen 32/42 kilpailusta saatu säästö puolelta vuodelta on 50.000 e. Lipputulojen on arvioitu olevan vuonna 2021 noin 15 % pienemmät kuin ne olivat vuonna 2019.

Seudullinen joukkoliikenne on toteuttanut Turun kaupungin päättämät sopeuttamistoimet ohjeiden mukaisesti lukuun ottamatta runkolinjaston toteutusta, joka on siirtynyt kaupunginvaltuuston päätöksellä kesään 2025.

Kaarinan liikennöinnin menoarvio perustuu vuoden 2020 talousarvion menolukuihin, joihin on lisätty kolmen prosentin indeksikasvu. Lisäksi on vähennetty linjan 7 kilpailutuksesta saatava säästö 65.000 euroa – tämä säästö toteutuu syyskaudella 1.7.2021 lähtien. Lipputulojen on arvioitu olevan vuonna 2021 noin 10 % pienemmät kuin ne olivat vuonna 2019.

Raision liikennöinnin menoarvio perustuu vuoden 2020 talousarvion menolukuihin, joihin on lisätty kolmen prosentin indeksikasvu. Linjan 7A karsinnasta on vähennetty 269.000 euroa (koko vuosi 2021) ja linjan 300 karsinnasta 22.000 euroa (kesä 2021). Lisäksi on vähennetty linjan 6 kilpailutuksesta saatava säästö 35.000 euroa ja linjan 7 kilpailutuksesta saatava säästö 30.000 euroa – nämä säästöt toteutuvat syyskaudella 1.7.2021 lähtien. Lipputulojen on arvioitu olevan vuonna 2021 noin 10 % pienemmät kuin ne olivat vuonna 2019.

Liedon liikennöinnin menoarvio perustuu vuoden 2020 talousarvion menolukuihin, joihin on lisätty kolmen prosentin indeksikasvu. Menoista on vähennetty kevään 2020 menototeutuman perusteella 100.000 euroa. Lisäksi on vähennetty linjan 6 kilpailutuksesta saatava säästö 65.000 euroa – tämä säästö toteutuu syyskaudella 1.7.2021 lähtien. Lipputulojen on arvioitu olevan vuonna 2021 noin 10 % pienemmät kuin ne olivat vuonna 2019.

Naantalin liikennöinnin menoarvio perustuu vuoden 2020 talousarvion menolukuihin, joihin on lisätty kolmen prosentin indeksikasvu. Linjan 7A karsinnasta on vähennetty 10.000 euroa (koko vuosi 2021). Lisäksi on vähennetty linjan 6 kilpailutuksesta saatava säästö 45.000 euroa ja linjan 7 kilpailutuksesta saatava säästö 35.000 euroa – nämä säästöt toteutuvat syyskaudella 1.7.2021 lähtien. Lipputulojen on arvioitu olevan vuonna 2021 noin 10 % pienemmät kuin ne olivat vuonna 2019.

Ruskon liikennöinnin menoarvio perustuu vuoden 2020 talousarvion menolukuihin, joihin on lisätty kolmen prosentin indeksikasvu. Lipputulojen on arvioitu olevan vuonna 2021 noin 10 % pienemmät kuin ne olivat vuonna 2019.

Liikennöintibudjetin toteutumisennusteeseen liittyviä muutoksia

Matkamäärä on erittäin pieni koronapandemian takia. Tammi-maaliskuun matkamäärä vuoteen 2020 verrattuna on -36 %, mutta kun matkamäärää verrataan normaalivuoden 2019 tammi-maaliskuun matkamäärään, pudotus on 46 %.

Valtio on myöntämässä kaupunkiseutujen joukkoliikenneviranomaisille koronatukea. Sen suuruutta ei ole tiedossa osavuosikatsausta laatiessa. Talousarvioon on sisällytetty 1,5 miljoonan euron koronatuki, ja vaikka tuki on oletettavasti korkeampi, sitä ei voida vielä tässä kohtaa ennustaa.

Talousarvion laatimisen jälkeen on tehty liikennemuutoksia, jotka vaikuttavat talousarvion toteutumiseen. Turku on karsinut linjan 1 liikennetarjontaa 1.3.2021 alkaen. Yöliikenne ja myöhäisiltojen liikenne on ollut väliaikaisesti lakkautettuna 23.10.2020 alkaen ja on sitä 3.6.2021 saakka. Näillä päätöksillä on taloudellista merkitystä lähinnä Turulle, yhteensä noin 400.000 euroa.

Lisäksi talousarvion laatimisen jälkeen toteutetuissa Turun liikennettä koskevissa kilpailuissa on saatu vuodelle 2021 noin 200.000 euron säästöt, jotka eivät ole mukana talousarviossa.

Kaarina on karsinut koulujen kesäloma-ajan liikennettä sisäisiltä linjoiltaan seuraavasti: Kaarinan sisäisten linjojen K2 ja K4-K6 kesäloma-ajan liikenne karsitaan 7.6.2021 alkaen ja linjan K1 liikenteestä karsitaan 7.6.2021 alkaen ennen aamu klo 6.00 olevat vuorot ja illalla klo 20.05 jälkeen lähtevät vuorot. Näistä muutoksista tulevat säästöt ovat noin 93.000 euroa eikä tämä vaikutus näy vielä toteutuneissa kustannuksissa. 

Linja-autoliikenteen yleiskustannusindeksi on lähtenyt merkittävään nousuun (huhtikuu 2021) ja tulee vaikuttamaan talousarvion toteutumiseen.

Seutulinjojen kustannusjako (tksjlk 7.11.2018 § 189) perustuu keväällä 2021 kevään 2020 toteutumaan ja syksyllä 2021 syksyn 2020 toteutumaan. Koronapandemian aikaiset liikkumismuutokset vaikuttavat kustannusten jakautumiseen viiveellä. Osavuosikatsaus ja toteutunut clearing koskevat tammi-maaliskuuta 2021. Jako perustuu siis kevään 2020 matkustusjakaumaan, jossa karkeasti puolet ajasta oli normaali tilanne ja toinen puoli matkamäärän kovaa pudotusta.

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on 24.3.2021 § 51 päättänyt järjestää Sirkkalan koulun koululaiskuljetukset väistötiloihin koulun remontin eli kahden vuoden ajaksi. Tämän liikenteen tarve on esitetty seudulliselle joukkoliikenteelle keväällä 2021 eli sitä ei ole voitu ottaa huomioon vuoden 2021 talousarviossa.

Käyttötalouden ennuste vuodelle 2021 kunnittain

Arvio Turun menovähennyksestä on 1,5 miljoonaa euroa. Tulovajearvio on 5,9 milj. e, josta pääosa johtuu lipputulojen vähenemisestä. Myös kela-koulumatkatuki ja koululaislipputulot alittuvat. Karkea arvio tuloksesta on Turun osalta ylitystä 4,4 milj. euroa.

Arvio Kaarinan menovähennyksestä on 0,24 miljoonaa euroa. Tulovajearvio on 0,43 milj. e, josta pääosa johtuu lipputulojen vähenemisestä. Myös kela-koulumatkatuki alittuu. Karkea arvio tuloksesta on Kaarinan osalta ylitystä 0,2 milj. euroa.

Raision säästöarvio liikennöintikustannuksissa on 40.000 euroa. Tulovajearvio 0,33 milj. e, josta pääosa johtuu lipputulojen vähenemisestä. Myös koululaislipputulo alittuu. Karkea arvio tuloksesta Raision osalta on ylitystä 0,3 milj. euroa.

Liedon liikennöintikustannukset vuonna 2021 on arvioitu talousarvion mukaisiksi. Tulovajearvio on 0,28 milj. e, josta pääosa johtuu lipputulojen vähenemisestä. Myös kela-koulumatkatuki ja koululaislipputulo alittuvat. Karkea arvio Liedon tuloksesta on ylitystä 0,3 milj. euroa.

Naantalin liikennöintikustannukset vuonna 2021 on arvioitu talousarvion mukaisiksi. Tulovajearvio on 0,22 milj. e, joka tulee kokonaan lipputulojen vähenemisestä. Karkea arvio Naantalin tuloksesta on ylitystä 0,2 milj. euroa.

Ruskon liikennöintikustannusten arvioidaan alittuvat 20.000 eurolla. Tulovajearvio on 80.000 e, joka tulee pääosin lipputulojen vähenemisestä. Lisäksi kela-koulumatkatuki vähenee. Karkea arvio Ruskon tuloksesta on ylitystä 0,06 milj. euroa.

Ennusteita lukiessa tulee ottaa huomioon, että mahdollista koronatukea, joka ylittäisi budjetoidun 1,5 miljoonan euron tuen, ei ole vielä tiedossa eikä sitä ole huomioitu ennusteissa. Samoin tulee ottaa huomioon, että ennusteiden laatiminen on koronapandemiatilanteessa käytännössä mahdotonta, sillä koronatilanteen käänteet vaikuttavat suoraan Fölin matkustajamäärään.

Koko Föliä koskeva, jo ennen maaliskuun toteutumatietoa annettu virallinen ennuste on eri kuin tässä esitetyt tammi-maaliskuun toteutumaan perustuvat laskelmat. Virallisen ennusteen mukaan karkea arvio tulomenetyksestä koko Fölin osalta oli 6,1 milj. euroa, mikä edellyttää, että koronapandemia hellittää kesän aikana. Karkea arvio menojen vähenemisestä koko Fölin osalta oli 3,0 milj. euroa, mikä edellytti, että linja-autoliikenteen kokonaiskustannusindeksi pysyy kohtuullisena. Koska tammi-maaliskuun perusteella ja koronapandemian keskellä on joka tapauksessa vielä mahdotonta arvioida tuloja ja menoja, ero virallisessa Fölin kokonaisuutta koskevassa luvussa ja kuntakohtaisissa tiedoissa ei aiheuta haittaa.

Investoinnit

Investoinnit ovat toteutumassa suunnitellusti.

Muutostarpeet talousarviolukuihin

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on 24.3.2021 § 51 päättänyt järjestää Sirkkalan koulun koululaiskuljetukset väistötiloihin koulun remontin eli kahden vuoden ajaksi. Kaupungin konsernihallinnosta on ilmoitettu, että uusien koululaislinjojen hankinta on hyväksyttävissä ja niille järjestetään rahoitus ovk1:n yhteydessä. Vuosikustannukset ovat 135.000 euroa. Tällöin syksylle 2021 tarvitaan 68.000 euron määräraha koulukuljetusten hoitamiseen. Vuodelle 2022 tarvitaan 135.000 euron erillismääräraha Sirkkalan koulun kuljetusten hoitamiseen, ja keväälle 2023 jälleen 68.000 euron erillismääräraha, kunnes Sirkkalan koulu on taas käytettävissä.

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuteen perustetaan vuonna 2021 uusi Liikkumispalvelujen vastuualue. Asia koskee Turun kaupunkiympäristölautakuntaa, mutta todetaan kuitenkin, että määrärahoihin tulee palata toisen osavuosikatsauksen yhteydessä.

Oheismateriaali 1Vuoden 2021 talouden 1. osavuosikatsaus Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan osalta

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää merkitä vuoden 2021 talouden 1. osavuosikatsauksen tiedokseen ja lähettää osavuosikatsauksen edelleen Turun kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi. Lisäksi se pyytää kaupunginhallitukselta erillismäärärahaa Sirkkalan koulun väistötilojen takia hoidettaviin koululaiskuljetuksiin 68.000 euroa vuonna 2021, 135.000 euroa vuonna 2022 ja 68.000 euroa vuonna 2023.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaarinan kaupunki
tiedLiedon kunta
tiedNaantalin kaupunki
tiedRaision kaupunki
tiedRuskon kunta
esiKaupunginhallitus
tiedXXXXX
tiedXXXXX