Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta3410.02.20213

450-2021 (02 08 00)

Kilpailukierroksen 1/2021 käynnistäminen

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään, että se käynnistää kilpailukierroksen 1/2021, joka sisältää Kaarinan sisäisten joukkoliikennelinjojen K1-K6 liikennöinnin kilpailuttamisen. Tämä asiakohta koskee Kaarinan kaupunkia.

Tksjlk § 34

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 3.2.2021:

Turun seudun joukkoliikenneviranomaisen hallinnoimista liikennöintisopimuksista on kilpailutusvuorossa kaksi kohdetta. Kohteiden kilpailutuksille halutaan erilliset tarjousten jättöpäivät, joten kohteet kilpailutetaan erillisinä kohteina. Tarjouskilpailu 1/2021 on aikataulutettu niin, että kilpailun ratkaisu voitaisiin tuoda lautakunnan kokoukseen 5.5.2021. Jos kilpailu sujuu suunnitelmien mukaisesti, voidaan tarjoajia informoida kilpailun tuloksesta ennen tarjouskilpailun 2/2021 tarjousten jättämistä. Tarjouskilpailun 2/2021 ratkaisu tuotaisiin tällöin lautakunnan päätettäväksi 26.5.2021. Tarjouskilpailuiden eri aikaiset ratkaisut mahdollistavat paremmin pienten yritysten osallistumisen tarjouskilpailuihin, koska toisen kohteen tulokset ovat alustavasti tiedossa ennen seuraavan kilpailun tarjousten jättöaikaa. Molemmat kilpailutettavat kohteet ovat pieniä, ja soveltuvat hyvin myös pienille yrityksille.

Tässä asiakohdassa käsitellään kilpailukierroksen 1/2021 käynnistämistä.

Kaarinan sisäisten linjojen liikennöintikohteeseen on suunnitelmien mukaisesti liitetty linjat K1-K6. Nykyisin linjaa K1 liikennöidään linjojen 220 ja 221 kohteesta, mutta kilpailukierroksella 3/2020 linjat 220 ja 221 kilpailutettiin ilman linjaa K1, juuri linjojen K1-K6 yhdistämisen mahdollistamiseksi. Linjojen K1-K6 liikennöintisopimukset päättyvät 30.6.2022, ja ne esitetään kilpailutettaviksi 1.7.2022 alkavaan liikennöintisopimukseen Kaarinan teknisen lautakunnan antamaan lausuntoon perustuen.

Seudullinen joukkoliikenne on valmistellut yhteistyössä konsernihallinnon hankintapalveluiden kanssa tarjouskilpailua koskevat tarjouspyyntöasiakirjat, jotka tuodaan lautakunnalle hyväksyttäväksi, että tarjouskilpailu voidaan aloittaa. Tarjouspyyntö on liitteenä 1, sopimusluonnos liitteenä 2, sopimuksen liite 1 liitteenä 3, sopimuksen liite 2a liitteenä 4, sopimuksen liite 2b liitteenä 5, sopimuksen liite 2c liitteenä 6  ja sopimuksen liite 3 liitteenä 7.

Kaarinan tekninen lautakunta on antanut kilpailuttamisesta lausunnon (oheismateriaali 1), jonka päätöksessä todetaan seuraavaa:

KAARINAN KAUPUNKI / Tekninen lautakunta 15.12.2020 § 201

Tekninen lautakunta päätti ilmoittaa Kaarinan sisäisen joukkoliikenteen linjojen K1-K6 liikennöinnin kilpailuttamisesta lausuntonaan Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle seuraavaa:

  1. Kaarinan sisäiset linjat K1-K6 tulee kilpailuttaa ajalle 1.7.2022 –30.6.2026
  2. Kilpailutettava liikenne kuvataan teknisen lautakunnan kokouksen 15.12.2020 asiaa käsittelevässä julkisessa pykälässä 200.
  3. Sopimusta voidaan jatkaa optiokaudella molempien sopimuskumppaneiden sen hyväksyessä, optiokauden pituus on enintään 4 vuotta.
  4. Kilpailukohteessa tulee olla 2 M-tyypin bussia ja 4 pikkubussia
  5. Linja-autojen keski-ikä on 8 vuotta ja enimmäisikä 15 vuotta
  6. Liikennettä voidaan lisätä sopimuskaudella 50 % tai vähentää sopimuskaudella enintään 20 % verrattuna tarjouskilpailussa ilmoitettuun kilometrimäärään.
  7. Liikennettä voidaan lisätä vuositasolla 25 % tai vähentää vuositasolla enintään 10 % verrattuna tarjouskilpailussa ilmoitettuun kilometrimäärään.
  8. Tarjottavasta kalustosta saa antaa lisäpisteitä, jos se täyttää puhtaiden ajoneuvojen direktiivin vaatimukset (sähköbussi tai muu puhdas ajoneuvo).
  9. että tämä päätös lähetetään salaisena kaupunginhallitukselle tiedoksi.

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 3.2.2021:

Liitteinä löytyvät kilpailutusasiakirjat on valmisteltu Kaarinan teknisen lautakunnan lausunnon mukaisesti.

Kaluston pisteytys

Turun kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaisen asiakirjoissa on ennen viitattu 2-akseliseen linja-autoon M-tyyppinä, ja telilinja-autoon T-tyyppinä. Pikkubusseista on käytetty tyyppejä P1 ja P2, riippuen onko auto korkea- vai matalalattiainen. 2-akselisen ja telilinja-auton tyyppejä on kuitenkin tarpeellista muuttaa, koska EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivissä viitataan ajoneuvoluokkiin (linja-auto on luokkaa M2 tai M3) ja termistö voi aiheuttaa sekaannuksia pisteytettäessä kalustoa. Asiakirjoihin on nyt kirjattu viranomaisen käyttämiksi tyypeiksi matalalattiaisen 2-akselisen kaupunkiliikennelinja-auton osalta A-tyyppi, ja matalalattiaisen 3-akselisen kaupunkiliikennelinja-auton (telilinja-auto) osalta C-tyyppi (tässä kilpailussa ei vaadita C-tyypin autoja). Pikkubussien tyypit säilyvät samoina, ollen P1 ja P2. 2-akselisen ja 3-akselisen autojen tyyppikirjaimet vastaavat myös monilla muilla Suomen viranomaisalueilla olevia tyyppikirjaimia.

EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivin määritykset ovat yksiselitteisiä, ja pisteytys on muotoiltu vastaamaan direktiiviä. Ajoneuvoluokassa M3 (kaikki viranomaisen liikenteessä olevat A- ja C-tyypin linja-autot) direktiivi määrittelee selkeästi puhtaan ajoneuvon ja päästöttömän ajoneuvon, ja pisteytys esitetään ks. autoille vastaavasti kuin aiemmissa kilpailuissa.

Ajoneuvoluokka M2 sisältää linja-autot, joissa on kuljettajan lisäksi tilaa useammalle kuin 8 henkilölle, ja joissa ajoneuvon kokonaismassa on enintään 5 tonnia. M3-luokan auto on kokonaismassaltaan päälle 5 tonnia. Tyyppien P1 ja P2 pikkubussit ovat pääsääntöisesti luokkaa M2, mutta on mahdollista, että auto kuuluu myös luokkaan M3, jos se on erityisen raskasrakenteinen ja sisältää esim. paljon varusteita.

Tyypin P2 pikkubussit voivat siis kuulua joko ajoneuvoluokkaan M2 tai M3. Liikennöinnin kannalta asialla ei ole oleellista merkitystä, ja viranomaisen tulisi mahdollistaa molempien luokkien autojen käyttäminen. EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivi käsittelee kuitenkin ajoneuvoluokkia M2 ja M3 eri tavalla. M2 rinnastetaan direktiivissä henkilö- ja pakettiautoihin, ja M3 raskaisiin hyötyajoneuvoihin.

Kaluston pisteytyksen tulee huomioida direktiivin erilaiset vaatimukset M2 ja M3 ajoneuvoluokille, kuitenkin samalla kannustaen puhtaiden ajoneuvojen käyttöön.

EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivi määrittelee ajoneuvoluokalle M2 vain puhtaan ajoneuvon. Käytännössä puhdas ajoneuvo tarkoittaa joko täyssähköistä linja-autoa, tai ladattavaa hybridiä (CO 2 päästöt alle 50 g/km). Biopolttoaineita käyttäviä autoja ei tunnisteta EU:n tasolla puhtaiksi ajoneuvoiksi ajoneuvoluokassa M2, ja tältä osin määritys eroaa ajoneuvoluokasta M3, jossa biopolttoaineet hyväksytään puhtaiksi. Taustalla on EU tasolla ollut tarve varata rajoitetusti saatavilla olevat biopolttoaineet raskaiden hyötyajoneuvojen käyttöön, ja sähköistää ne ajoneuvoluokat, jotka ovat helpommin sähköistettävissä (esim. henkilöautot). On kuitenkin nähty, että linja-autot poikkeavat muista raskaista hyötyajoneuvoista sähköistämisen helppouden osalta, ja siksi M3 luokan linja-autoille on määritelty erikseen tavoitteet päästöttömien linja-autojen osuuksista.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että M2 ajoneuvoluokan osalta annetaan pisteitä puhtaasta ajoneuvosta vastaavasti, kuin ajoneuvoluokassa M3 annetaan päästöttömästä ajoneuvosta. Ajoneuvoluokassa M2 ei ole sellaista pisteytysporrasta, joka vastaisi M3 luokan puhdasta ajoneuvoa.

Kaluston pisteytys A-tyypin 2-akselisten linja-autojen osalta

Tarjouskilpailussa on mahdollista saada lisäpisteitä kaluston osalta, jos kalusto täyttää EU:n direktiivin 2019/1161 mukaiset vaatimukset puhtaasta ajoneuvosta tai päästöttömästä ajoneuvosta.

Direktiivi määrittelee termit seuraavasti:

Puhtaalla ajoneuvolla tarkoitetaan:

”b) M3-, N2- tai N3-luokan ajoneuvoa, joka käyttää Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2014/94/EU (*) 2 artiklan 1 ja 2 alakohdassa määriteltyä vaihtoehtoista polttoainetta, lukuun ottamatta polttoaineita, joihin liittyy suuria epäsuoran maankäytön muutoksen riskejä ja jotka on tuotettu sellaisista raaka-aineista, joiden tuotantoalue on laajentunut merkittävästi maalle, johon on sitoutunut paljon hiiltä, Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2018/2001 (**) 26 artiklan mukaisesti. Kun kyseessä ovat ajoneuvot, jotka käyttävät nestemäisiä biopolttoaineita taikka synteettisiä tai parafiinisiä polttoaineita, kyseisiin polttoaineisiin ei saa sekoittaa tavanomaisia fossiilisia polttoaineita; 5)”

Päästöttömällä raskaalla hyötyajoneuvolla tarkoitetaan:

”tämän artiklan 4 alakohdan b alakohdassa määriteltyä puhdasta ajoneuvoa, jossa ei ole polttomoottoria tai jossa on polttomoottori, jonka päästöt ovat alle 1 g CO 2/kWh mitattuna Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 595/2009 (***) ja sen täytäntöönpanotoimenpiteiden mukaisesti tai jonka päästöt ovat alle 1 g CO 2/km mitattuna Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 715/2007 (****) ja sen täytäntöönpanotoimenpiteiden mukaisesti.”

M3-luokan kalustosta saa pisteitä seuraavasti:

Kaluston pisteytys P2-tyypin pikkubussien osalta

Tarjouskilpailussa on mahdollista saada lisäpisteitä kaluston osalta, jos kalusto täyttää EU:n direktiivin 2019/1161 mukaiset vaatimukset puhtaasta ajoneuvosta tai päästöttömästä ajoneuvosta.

Jos ajoneuvo kuuluu luokkaan M3, käytetään vastaavaa pisteytystä kuin A-tyypin 2-akselisten linja-autojen osalta.

Jos ajoneuvo kuuluu luokkaan M2, määritellään seuraavasti:

Puhtaalla ajoneuvolla tarkoitetaan:

"M2-luokan ajoneuvoa, jonka suurimmat pakokaasupäästöt ilmaistuna grammoina hiilidioksidia kilometriä kohti (CO 2 g/km) ovat liitteessä olevassa taulukossa 2 säädettyjen raja-arvojen mukaiset ja todellisissa ajo-olosuhteissa syntyvät epäpuhtauksia aiheuttavat päästöt ovat pienemmät kuin mainitussa taulukossa esitetyt prosenttiosuudet sovellettavista päästörajoista."

Taulukon 2 mukaisesti M2-luokan ajoneuvolle edellä mainittu pakokaasupäästöraja on CO 2 50 g/km, ja ilman epäpuhtauksia aiheuttavat RDE-päästöt prosentteina päästörajoista 80 %.

M2-luokan kalustosta saa pisteitä seuraavasti:

Esitetty pisteytys tarkoittaa, että tarjouskilpailussa 1/2021 hintapisteiden osuus on 97 pistettä ja kalustopisteitä voi saada enintään 3. Kilpailun maksimipistemäärä on 100 pistettä.

Kustannusarvio

Sopimuksen arvioitu kokonaisarvo on n. 5 440 000 euroa (alv. 0 %).

Föli-liikenteen yksinoikeudensuoja

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta totesi kokouksessaan 27.6.2018 § 129 sen hankintavallassa olevan joukkoliikenteen yksinoikeuden olevan voimassa nykyisten hankintapäätösten ja sopimusten nojalla Liikennepalvelulain 1.7.2018 voimaan tullessa.

Kansallinen joukkoliikenteen sääntely siirtyi 1.7.2018 alkaen lakiin liikenteen palveluista. Liikennepalvelulaissa todetaan yksinoikeuden suojasta seuraavaa:

”Lisäksi toimivaltainen viranomainen voi tarvittaessa tehdä palvelusopimusasetuksen mukaisen päätöksen yksinoikeudesta. Yksinoikeuspäätöksellä annetaan erikseen valittavalle julkisen liikenteen harjoittajalle mahdollisuus harjoittaa julkista henkilöliikennettä tietyllä reitillä tai tietyssä verkossa taikka tietyllä alueella ja suljetaan pois muut mahdolliset liikenteenharjoittajat. Toimivaltaisen viranomaisen on julkaistava päätös yksinoikeuden antamisesta internet-sivullaan. Yksinoikeus voidaan antaa kaikentyyppisten julkisia hankintoja koskevien sopimusten yhteydessä.”

Päätös liikenteen suojaamisesta tulisi tehdä päätettäessä liikenteen kilpailuttamisesta.

Lisäksi liikennöintisopimuksen ehtoihin on kirjattu asiaan liittyviä ehtoja kuten bruttosopimuksessa liikenteenharjoittajalle velvollisuus ilmoittaa havaitsemastaan päällekkäisestä liikenteestä sekä käyttöoikeussopimuksissa yksinoikeuksien mahdollisiin loukkaamisiin liittyvät menettelyt kumpaakin sopimusosapuolta koskien.

Liite 1Tarjouspyyntö linjat K1, K2, K3, K4, K5 ja K6

Liite 2Sopimusluonnos linjat K1, K2, K3, K4, K5 ja K6

Liite 3Sopimusliite 1 Yleiset kriteerit ja kalusto- sekä tekniset vaatimukset linjat K1, K2, K3, K4, K5 ja K6

Liite 4Sopimusliite 2a Palvelukuvaus ICT-järjestelmä A-tyypin uudet linja-autot linjat K1, K2, K3, K4, K5 ja K6

Liite 5Sopimusliite 2b Palvelukuvaus ICT-järjestelmä A-tyypin käytetyt linja-autot linjat K1, K2, K3, K4, K5 ja K6

Liite 6Sopimusliite 2c Palvelukuvaus ICT-järjestelmä pikkubussit linjat K1, K2, K3, K4, K5 ja K6

Liite 7Sopimusliite 3 Laatupalkkiot

Oheismateriaali 1Kaarinan teknisen lautakunnan päätös 15.12.2020 § 201

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää hyväksyä kilpailun käynnistämisen oheisten tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti ja että joukkoliikennepalvelujohtaja oikeutetaan tekemään tarpeellisia muutoksia tarjouspyyntöasiakirjoihin.

Lisäksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää myöntää näiden sopimusten liikenteen yksinoikeuden valittaville sopimuskumppaneille liikenteen palveluista annetun lain (320/2017) VI osan 1 luvun 4 §:n 2 momentin asettamin rajoituksin.

Tämä asiakohta tarkastetaan kokouksessa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvKonsernihallinto, hankintapalvelut
tpvXXXXX
tpvXXXXX


Liitteet:

Tksjlk § 34
Liite 1:Tarjouspyyntö linjat K1, K2, K3, K4, K5 ja K6
Liite 2:Sopimusluonnos linjat K1, K2, K3, K4, K5 ja K6
Liite 3:Sopimusliite 1 Yleiset kriteerit ja kalusto- sekä tekniset vaatimukset linjat K1, K2, K3, K4, K5 ja K6
Liite 4:Sopimusliite 2a Palvelukuvaus ICT-järjestelmä A-tyypin uudet linja-autot linjat K1, K2, K3, K4, K5 ja K6
Liite 5:Sopimusliite 2b Palvelukuvaus ICT-järjestelmä A-tyypin käytetyt linja-autot linjat K1, K2, K3, K4, K5 ja K6
Liite 6:Sopimusliite 2c Palvelukuvaus ICT-järjestelmä pikkubussit linjat K1, K2, K3, K4, K5 ja K6
Liite 7:Sopimusliite 3 Laatupalkkiot