Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta1410.02.20214

8884-2020 (08 01 00)

Asiakastyytyväisyystutkimuksen esittely

Tiivistelmä:

Informaatiosuunnittelija Saana Lehtinen esittelee asiakastyytyväisyystutkimusta, sen tuloksia ja raportointijärjestelmää lautakunnalle kokouksessa.

Tksjlk § 14

Informaatiosuunnittelija Saana Lehtinen 3.2.2021:

Fölin asiakastyytyväisyystutkimusta uudistettiin kesällä 2020. Kysely toteutetaan kolme kertaa vuodessa Fölin busseissa ja vesibusseissa. Tulosten avulla seurataan asiakkaiden tyytyväisyyttä joukkoliikenteeseen, kehitetään Fölin palveluita sekä maksetaan liikennöitsijöille palvelubonusta.

Kysely toteutetaan paperisen kyselylomakkeen avulla busseissa, jotta on mahdollista saada vastauksia kattavasti kaikenlaisilta matkustajilta – myös niiltä, joita ei tavoitettaisi vastaamaan sähköisiin kyselyihin.

Kysely koostuu vakiokysymyksistä koskien kyseistä matkaa, Fölin yleisarvosanasta, sekä vaihtuvista kysymyksistä. Vaihtuvilla kysymyksillä on mahdollista kysyä matkustajaraadin mielipidettä lähes mistä tahansa Föliin liittyvästä asiasta. Vaihtuvilla kysymyksillä on toistaiseksi kysytty koronavirustilanteeseen liittyvän tiedotuksen onnistumisesta, turvallisuuden kokemuksesta busseissa sekä aikataulujen täsmällisyydestä.

Uudella kyselylomakkeella on nyt toteutettu kaksi kyselykierrosta. Niiden vastaukset eivät ole täysin vertailukelpoisia aiemman kyselytutkimuksen kanssa, koska kysymysten sanamuotoja on muutettu.

Informaatiosuunnittelija Saana Lehtinen esittelee asiakastyytyväisyystutkimusta, sen tuloksia ja raportointijärjestelmää lautakunnalle kokouksessa.

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää merkitä esityksen tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.