Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta3310.02.20212

9921-2020 (02 08 00)

Joukkoliikennelinjojen 220 ja 221 liikennöinti

Tiivistelmä:

Seudullinen joukkoliikenne on yhteistyössä Konsernihallinnon Hankintapalveluiden kanssa kilpailuttanut Joukkoliikennelinjojen 220 ja 221 liikennöinnin. Linjojen liikennöitsijä valitaan tarjouskilpailun tuloksien mukaisesti.

Tksjlk § 33

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa ja Konsernihallinnon Hankintapalveluiden osuus projektipäällikkö Tapani Järvinen 30.1.2020:

Turun kaupungin Konsernihallinnon Hankintapalvelut on Seudullisen joukkoliikenteen toimeksiannosta pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia joukkoliikennelinjojen 220 ja 221 liikennöinnistä ajalle 1.7.2022 - 30.6.2025. Sopimuksia voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin enintään kolmella (3) vuodella (optio).

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on kokouksessaan 28.10.2020 § 174 hyväksynyt tarjouskilpailun käynnistämisen yhteistyössä Hankintapalveluiden kanssa. Kilpailutus pitää sisällään kaksi (2) osakokonaisuutta:

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään sopimus osakokonaisuuksittain yhden palveluntuottajan kanssa.

Hankintailmoitus julkaistiin 21.11.2020 EU-kynnysarvon ylittävänä erityisalojen hankintana HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.

Hankintaan esitetyt kysymykset ja niihin annetut vastaukset julkaistiin 11.12.2020 Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa. 13.12.2020 julkaistiin hankinnasta korjausilmoitus.

Annettuun määräaikaan 29.1.2021 kello 11.00 mennessä tarjoukset osakokonaisuuteen 2 joukkoliikennelinjat 220 ja 221 saatiin 6 tarjousta seuraavilta tarjoajilta: J. Vainion liikenne Oy, LS-Liikennelinjat Oy, Länsilinjat Oy, Nobina Oy, Oy Pohjolan Liikenne Ab ja Savonlinja Oy.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että osatarjoukset otetaan huomioon osakokonaisuuksittain ja, että vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytä.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa:

  1. Tarjoajien kelpoisuuden arviointi
  2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
  3. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan toteuttamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

Tarjoajien kelpoisuuden arvioinnissa todettiin kaikkien tarjoajien täyttävän tässä hankintamenettelyssä tarjoajien kelpoisuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Tarjoukset arvioitiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.

Arvioinnissa todettiin kaikkien tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta

Valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan osakokonaisuuksittain kokonaistaloudellisesti edullisin siten, että hinnan painoarvo on 97,5 % (enimmäispisteet 97,5) ja kaluston ominaisuuksien painoarvo on 2,5 % (enimmäispisteet 2,5). Enimmäispistemäärä on 100 pistettä.

Hinta:

Vertailussa halvin kokonaishinta huomioiden linjakilometrit, linjatunnit ja autopäivät saa enimmäispistemäärän 97,5 pistettä. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin / tarjoajan hinta x 97,5).

Kokonaiskorvauksen laskentakaava on seuraava:

KMK * LKM + AHK * ALH + PHK * PLH + APK * AP = kokonaiskorvaus, missä:

KMK = linjakilometrikorvaus

AHK = linjatuntikorvaus arki- ja lauantaipäiviltä

PHK = linjatuntikorvaus pyhäpäiviltä

APK = autopäiväkorvaus

LKM = linjakilometrit

ALH = linjatunnit arki- ja lauantaipäiviltä

PLH = linjatunnit pyhäpäiviltä

AP = autopäivät.

Kaluston pisteytys:

Tarjouskilpailussa on mahdollista saada lisäpisteitä kaluston osalta, jos kalusto täyttää EU:n direktiivin 2019/1161 mukaiset vaatimukset puhtaasta ajoneuvosta tai päästöttömästä ajoneuvosta.

Kalustosta saa pisteitä seuraavasti:

Kalustopisteitä annetaan osakokonaisuudessa 2 enintään 2,50 pistettä.

Vertailussa pistemäärät lasketaan kolmen desimaalin tarkkuudella.

Osakokonaisuuden 2. Joukkoliikennelinjat 220 ja 221 kokonaistaloudellisuuden vertailu esitetään erillisellä liitteellä.

Liite 1Osakokonaisuuden 2. Joukkoliikennelinjojen 220 ja 221 kokonaistaloudellisuuden vertailutaulukko

Parhaat pisteet tarjousten vertailussa sai LS-Liikennelinjat Oy.

Tarjouksen arvioinnin perusteella esitämme, että:

Osakokonaisuuden 2 tarjouskilpailussa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen hinta on vertailun mukaisesti 1 098 772 € (alv 0%) vuodessa 1.1.2021 - 31.3.2021 hintatasossa. Nykyisen liikennöintisopimuksen vertailuhinta on 1 103 941 € (alv 0 %). Tarjoushinta on siten 5 169 €, eli noin 0,5 % alhaisempi kuin nykyinen sopimushinta.

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että:

Lisäksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Hankintayksikköjä sitova sopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävillä kirjallisilla sopimuksilla. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Hankintasopimus voidaan tehdä ja päätös panna täytäntöön aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoJ. Vainion Liikenne Oy
aoLS-Liikennelinjat Oy
aoLänsilinjat Oy
aoNobina Oy
aoOy Pohjolan Liikenne Ab
aoSavonlinja Oy
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Tksjlk § 33
Liite 1:Osakokonaisuuden 2. Joukkoliikennelinjojen 220 ja 221 kokonaistaloudellisuuden vertailutaulukko