Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta1310.02.20213

1343-2021 (07 02 01)

Fölin markkinointi ja viestintä vuonna 2021

Tiivistelmä: -

Tksjlk § 13

Markkinoinnin ja viestinnän suunnittelija Sinikka Martinez ja informaatiosuunnittelija Saana Lehtinen 1.2.2021:

Turun seudun joukkoliikenteen viestinnän ja markkinoinnin päätavoite tuleville vuosille on tukea toimia, joilla matkamäärä saadaan kasvamaan koronaviruspandemiaa edeltävää aikaa vastaavaksi. Lisäämme joukkoliikenteen houkuttelevuutta ja luotettavuutta mm. imago-markkinoinnin keinoin sekä parantamalla matkustajainformaatiota. Haluamme korona-ajan jälkeen palauttaa asiakkaiden luottamuksen siihen, että joukkoliikenteellä on turvallista matkustaa. Lisäksi markkinoimme uusia asiakasystävällisiä palveluita, jotka helpottavat joukkoliikenteen käyttöä. Markkinoinnin toimilla pyrimme vahvistamaan  Fölin brändiä.

Vuoden 2021 viestinnän tavoitteisiimme kuuluvat myös niin sisäisen kuin ulkoisen vuorovaikutuksen ja osallistamisen lisääminen sekä personoitujen palvelujen tuottaminen ja markkinoiminen asiakkaille. 

Otteita vuoden 2021 markkinointikampanjoista

Vuonna 2020 aloitettu lähimatkailuun kannustava Spontaaniin seikkailunhaluun -kampanja jatkuu ja laajenee vuonna 2021. Pyrimme hyödyntämään vallalla olevaa lähimatkailutrendiä ja ohjaamme paikallisia ihmisiä sekä suomalaisia turisteja joukkoliikenteellä mm. alueen luontokohteisiin. Samalla tuomme esille alueen saavutettavuutta joukkoliikenteellä. Kampanja sisältää Kurjenrahkan kansallispuistoon suuntautuvan liikenteen ja vesibussiliikenteen markkinointia. Jatkamme myös toista viime vuonna aloitettua markkinointikampanjaa, jolla pyrimme parantamaan Fölin imagoa luotettavana toimijana. Ns. maskikampanjan tarkoituksena on asenteisiin vaikuttamisen kautta lisätä kasvomaskien käyttöä joukkoliikenteessä. Föli-alueelle muuttaville suunnattu informatiivinen suoramarkkinointikampanja niin ikään jatkuu tänä vuonna.

Lähimaksaminen saatiin käyttöön Fölin liikenteessä 27.1. ja suuren näkyvyyden lanseerauskampanja käynnistyi 1.2. Kampanja on esillä mm. tv:ssä, radiossa, sosiaalisessa mediassa, busseissa ja ulkomainospaikoilla. Lähimaksaminen on asiakasystävällinen palvelu, sillä hintakattojen ansiosta järjestelmä laskee asiakkaalle edullisimman tuotteen ja hinnan automaattisesti. Lanseerauskampanjan ohessa toteutetaan pienempi kampanja, jossa kärkenä on lähimaksaminen mobiililompakoilla. Lähimaksamisen markkinointi jatkuu koko vuoden ja on esillä myös muissa tämän vuoden markkinointikampanjoissa.

Lähimaksamisen tultua käyttöön käynnistetään Helpomman matkustamisen puolesta -imagomarkkinointikampanja. Se tuo esille Fölin edelläkävijyyttä ja hienoja teknisiä ratkaisuja, joilla pyritään helpottamaan asiakkaiden matkustamista. Kampanjan myötä haluamme herättää asiakkaissamme ylpeyttä siitä, että he käyttävät liikkumiseensa joukkoliikennettä. Kampanja on esillä mm. bussien mainospinnoilla, sosiaalisessa mediassa, suoratoistopalveluissa ja ulkomainospaikoilla pitkin vuotta.

Fölin liikenne sähköistyy vauhdilla. Uusien liikennöintisopimusten myötä Fölin liikenteestä viidesosa on sähköistä kesästä 2021 lähtien. Liikenteen sähköistymistä ja joukkoliikenteen ympäristöhyötyjä tuodaan esille markkinointikampanjassa, joka käynnistyy arviolta kesällä ja näkyy mm. bussien mainospinnoilla.

Työmatkaliikkumisen ja työmatkakortin markkinointia kohdennetaan saman kampanjan avulla työntekijöille ja työnantajille. Markkinointikampanja näkyy mm. ulkomainospaikoilla valikoitujen isojen työnantajien toimipisteiden läheisyydessä sekä näiden toimipisteiden ohi kulkevien bussien mainospinnoilla. Potentiaalisia työnantajia lähestytään suoramarkkinointikirjeillä ja yrityksille tehdään yksilöityjä nettisivusisältöjä.

Nuoret ja opiskelijat ovat yksi Fölin tärkeistä asiakasryhmistä. Vuoden alussa toteutetaan opiskelijoille suunnattu kyselytutkimus yhdessä Turun ammattikorkeakoulun kanssa, ja myöhemmin tänä vuonna tehdään opiskelijamarkkinointia mm. Haka-kirjautumiseen liittyen. Haka-kirjautuminen helpottaa opiskelijoi-den asiointia, sillä sen myötä opiskelijan ei enää tarvitse käydä paikan päällä Fölin palvelupisteessä saadakseen opiskelija-alennuksen, vaan opiskelijaksi voi tunnistautua nettilatauspalvelussa.

Matkustajainformaatio 

Ajantasainen tiedottaminen on avainroolissa, jotta Föli koettaisiin luotettavaksi ja turvalliseksi. Uusi föli.fi mahdollistaa tiedottamisen ajamattomista vuoroista (tekniset viat, onnettomuudet jne.), mikä on asiakkaille kokonaan uutta ja paljon toivottua tietoa.

Uusi föli.fi julkaistaan arviolta helmikuun lopussa. Sivustolla etualalla ovat matkustamisen tuki ja sähköiset palvelut. Esimerkiksi reittiopas, aikataulut, liikennetiedotteet ja muut matkustamista helpottavat palvelut löytyvät etusivulta. Selkeä parannus vanhaan sivustoon verrattuna on hakutoiminto sekä kokonaisuudessaan helppokäyttöisempi rakenne ja navigaatio. Sivustolla on mahdollisuus kommentoida uutisia ja muuta nettisivujen sisältöä. Sivustouudistuksen myötä foli.fi tarjoaa asiakkaille personoitua sisältöä; reittiopas, pysäkkiaikatauluhaku ja tiedotearkisto muistavat asiakkaan aikaisemmat valinnat ja asiakkaalle tarjotaan asiointipaikaksi häntä lähimpänä olevaa palvelupistettä.  

Asiakkaille tarjotaan informaatiota sitä kanavaa pitkin, josta se tavoittaa asiakkaan parhaiten. Fölille on rakenteilla CRM-järjestelmä, joka mahdollistaa personoidun ja kohdennetun markkinoinnin ja viestinnän Fölin asiakasrekisteriin kuuluville. Asiakasrekisterin kautta pystymme jatkossa esimerkiksi antamaan alennuskoodeja vakioasiakkaille, välittämään häiriöinformaatiota koskien asiakkaan käyttämää pysäkkiä tai toivottamaan uudet asiakkaat tervetulleiksi Föliin. Asiakasrekisterin käyttö vaatii asiakkaiden luvan ja lisätietoa heistä, joten kun järjestelmä saadaan käyttöön, kartutamme rekisteriin kuuluvien määrää markkinointikampanjan avulla.

Kuljettajien Linjalla-tiedotesivustoa kehitetään edelleen. Se parantaa tiedonkulkua Föliltä kuljettajille ja vuorovaikutusta Fölin ja kuljettajien välillä. Palvelussa on kommentointi- ja palautteenjättömahdollisuus, lisäksi sen kautta on mahdollista järjestää esimerkiksi kyselyitä kuljettajille.

Osallistamisen lisäämisessä keskeistä on, että asiakkaiden tai kuljettajien mielipiteitä kysytään ajoissa (silloin, kun asioihin on vielä mahdollista vaikuttaa), ja liittyen asioihin, joiden kehittämisessä palaute voidaan huomioida.

Markkinoinnin ja viestinnän suunnittelija Sinikka Martinez ja informaatiosuunnittelija Saana Lehtinen esittelevät asiaa lautakunnalle kokouksessa.

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää merkitä tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.