Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta520.01.20215

13694-2020 (08 01 00)

Kaarinan sisäisen liikenteen muutokset 7.6.2021 alkaen

Tiivistelmä:

Kaarinan kaupunki on päättänyt sisäisten linjojen K1, K2, K4, K5 ja K6 karsinnoista kesäkauden 2021 alusta alkaen. Lautakunta hyväksyy Kaarinan päätöksen karsia liikennettä linjalta K1 ja lakkauttaa linjat K2, K4, K5 ja K6 kesälomakauden ajaksi. Tämä asiakohta koskee Kaarinan kaupunkia.

Tksjlk § 5

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 14.1.2021:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen viranomaisalueeseen kuuluvien kuntien välille on solmittu 8.11.2011 yhteistoimintasopimus, joka on päivitetty ajan tasalle 30.3.2017. Jäsenkunnat ovat sopineet, että Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta noudattaa ko. kunnan lausuntonaan antamaa päätöstä kunnan sisäisen liikenteen pääperiaatteista ja liikenteen kilpailutuksen käynnistämisestä. Lautakunnan toimivaltaan kuuluu päättää mm. joukkoliikenteen vuorotarjonnasta ja reiteistä silloin, kun kyse ei ole uuden linjan aloittamisesta tai merkittävästi kunnan talouteen vaikuttavasta muutoksesta.

Kaarinan kaupungin tekninen lautakunta päätti syksyllä 2020 vuoden 2021 talousarviokäsittelyn yhteydessä taloudentasapainottamiskeinoista. Yhtenä keinona päätettiin joukkoliikennekulujen vähentämisestä vuoden 2019 tasosta vuodelle 2021 100.000 eurolla. Seudullinen joukkoliikenne on yhteistyössä Kaarinan kaupungin kanssa selvittänyt vaihtoehtoja toteuttaa säästöt. Kaarinan tekninen lautakunta on 15.12.2020 § 200 päättänyt (oheismateriaali 1), että se:

  1. esittää Turun seudun joukkoliikennelautakunnalle, että koulujen kesäloma-aikainen liikenne lopetetaan linjoilla K2 ja K4-K6, tiedostaen kuitenkin sen, että asia ei ole nykyisen liikennöintisopimusten aikana ilmoitus-, vaan neuvotteluluonteinen. 
  2. esittää Turun seudun joukkoliikennelautakunnalle, että K1-linjan liikenteestä karsitaan kesän 2021 aikatauluista (7.6.2021) alkaen, ml. tulevat talviaikataulut ennen aamu klo 6.00 olevat vuorot ja illalla klo 20.05 jälkeen lähtevät vuorot. 
  3. muilta osin jatketaan nykyisillä reiteillä ja aikatauluilla. 
  4. antaa tekniselle johtajalle mahdollisuuden tehdä tilattavaan ja kilpailutettavaan liikenteeseen pieniä muutoksia niistä käytännön syistä, joita tämän asian esittelyissä ja kohdassa 1 on esiin nostettu. 
  5. lähettää päätöksen tiedoksi kaupunginhallitukselle.

Kohdan 2 mukaiset karsinnat toteutetaan koskien koko vuoden liikennöintiä. Kohdan 1 karsinta koskee kesäloma-ajan mukaista liikennettä. Kohtien 1 ja 2 mukaiset karsinnat toteutetaan 7.6.2021 alkaen. 

Teknisen lautakunnan päätöksen 1. kohdassa todetaan, että päätös on tehty "tiedostaen kuitenkin sen, että asia ei ole nykyisen liikennöintisopimusten aikana ilmoitus-, vaan neuvotteluluonteinen.". Tällä viitataan siihen, että kun liikenne on aikanaan kilpailutettu, on liikennettä kerrottu järjestettävän vuoden ympäri, lukien mukaan myös kesäaika. Linjojen K2 ja K4-K6 kesäliikenteen karsiminen tarkoittaa, että kokonaisen liikennöintisopimuksen mukainen (K1 ja K3 liikennöidään toisesta liikennöintisopimuksesta) liikenne katkaistaan. Vaikka muutos olisi prosentuaalisesti lähellä tilaajan ilmoittamaa sopimuksen muutosrajaa mitattuna vuosittaisissa liikennöitävissä kilometreissä, muuttuu liikenteen luonne merkittävästi. Liikenteeseen tulee n. 10 viikon tauko keskelle vuotta, ja asian päättäminen yksipuolisesti ei olisi sopimuksen hengen mukaista. 

Teknisen lautakunnan päätöksen mukaisesti seudullinen joukkoliikenne on neuvotellut kohdetta liikennöivän LS-Liikennelinjat Oy:n kanssa. Neuvotteluiden aikana liikennöitsijä on esittänyt, että kokonaan karsittavasta liikenteestä maksettaisiin autopäiväkorvaukset sen mukaisesti, miten liikennettä on normaalisti ajettu kesäisin. Seudullisen joukkoliikenteen puolesta ehdotus on hyväksyttävissä. Ehdotus on perusteltavissa, koska liikenne muuttuu oleellisesti kilpailutuksessa esitetystä ja liikennöitsijä ei ole voinut tarjousta tehdessään huomioida esim. sitä, että autopäivien määrä alenee sopimuskauden viimeisen 1,5 vuoden aikana. Liikennöitsijän esitys tarkoittaa, että laskennallisesti linjojen K2, K4-K6 säästö olisi n. 104 tuhatta euroa 10 viikon ajalta autopäiväkorvaus mukaan laskien. Autopäiväkorvauksen osuus 10 viikon liikennöinnistä on noin 21 tuhatta euroa, jolloin Kaarinan kaupungille kohdistuu säästöstä n. 80 %. 

Tekninen johtaja Jyrki Haapasaari, Kaarinan kaupunki 13.1.2021:

Kaarinan teknisen lautakunnan päättämän K2 ja K4-K6 sisäisten linjojen kesäliikennöintitauon liikennettä supistava vaikutus ylittää selvästi liikennöintisopimuksessa sovitun yksipuoliseen ilmoitukseen perustuvan suurimman sallitun vähennysmäärän, jolloin vähennyksistä on sovittava neuvottelemalla. Kohtuullisena neuvottelutuloksena voidaan pitää tilannetta, jossa kokonaissäästöstä n. 80 % tulee kaupungille ja loput n. 20 % liikennöitsijälle, laskentaperusteena autopäivähinta.

Oheismateriaali 1Kaarinan teknisen lautakunnan päätös 15.12.2021 § 200

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaarinan kaupunki
tiedLS-Liikennelinjat Oy
tpvXXXXX