Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta320.01.20213

210-2021 (03.00)

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista

Tiivistelmä:

Lausunnolle annettu lakiehdotus perustuu EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivin soveltamiseen kansallisesti. Lain on tarkoitus tulla voimaan 2.8.2021. Seudullisen joukkoliikenneviranomaisen lausunto koskee linja-autoja koskevaa lainsäädäntöosuutta. Lakiluonnos vastaa Seudullisen joukkoliikenneviranomaisen omia suunnitelmia puhtaan liikenteen lisäämisestä Föli-alueella. Lakiesityksen mukaan linja-autoista tulee ensimmäisen hankinta-ajanjakson aikana olla puhtaita 41 % ja toisen hankinta-ajanjakson aikana 59 %. Kaarinan, Liedon, Naantalin, Raision, Ruskon ja Turun kuntien muodostamalla alueella päästöttömiä ajoneuvoja, eli käytännössä täyssähköbusseja, tulee olla ensimmäisellä hankinta-ajanjaksolla kilpailutetuista busseista 15 % ja toisella 25 %.

Tksjlk § 3

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte 13.1.2021:

Lausunnot luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista pyydetään toimittamaan viimeistään 8.2.2021. Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla Lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön.

Taustaa

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista. Tämä korvaisi vuodelta 2011 olevan ajoneuvojen energia- ja ympäristövaikutusten huomioon ottamisesta julkisissa hankinnoissa annetun lain. 

Lailla pyritään edistämään liikenteen päästövähennyksiä kasvattamalla nolla- ja vähäpäästöisten ajoneuvojen osuutta julkisissa hankinnoissa. Direktiivi asettaa nolla- ja vähäpäästöisille ajoneuvoille minimivaatimukset julkisissa hankinnoissa kahdelle hankinta-ajanjaksolle. Ensimmäinen hankinta-ajanjakso alkaa 2.8.2021 direktiivin velvoitteiden astuessa voimaan ja päättyy vuoden 2025 lopussa. Toinen hankinta-ajanjakso alkaa vuodesta 2026 ja päättyy vuoden 2030 lopussa. Kummallekin ajanjaksolle direktiivi edellyttää kaikille jäsenmaille prosentuaalisen vähimmäismäärän puhtaita ajoneuvoja julkisissa hankinnoissa. Vähimmäisvaatimukset ovat jaettu kolmeen eri ajoneuvoluokkaan; henkilö- ja pakettiautot, raskas kalusto ja linja-autot.

Linja-autojen (M3) hankinnoista ensimmäisen hankinta-ajanjakson aikana 41 % ajoneuvoista tulee olla puhtaita ja toisen hankinta-ajanjakson aikana 59 %. Puhtaaksi ajoneuvoksi luokitellaan ajoneuvo, joka kulkee biopolttoaineella, sähköllä, kaasulla tai vedyllä. Biopolttoaineiden osalta vaatimuksena on, että tuotannossa ei ole käytetty palmuöljyä. Linja-autojen hankinnoille on lisäksi asetettu erillinen alavaatimus täyssähköbusseille. Kummankin hankinta-ajanjakson aikana puolet hankittavista puhtaista ajoneuvoista tulee olla päästöttömiä (20,5 % ja 29,5 %). Päästötön linja-auto on linja-auto, jossa ei ole polttomoottoria tai jossa on polttomoottori, jonka hiilidioksidipäästöt ovat enintään yksi grammaa hiilidioksidia kilometriltä määriteltyinä niiden tyyppihyväksyntävaatimusten mukaisesti, jotka olivat voimassa ensirekisteröinnin ajankohtana voimassa olleen Euroopan unionin lainsäädännön mukaisesti. Voimassa olevan mittausmenetelmän mukaisesti vaatimuksen täyttäisi ainoastaan täyssähköbussi tai vetybussi. 

Direktiivin asettamat prosentuaaliset ajoneuvojen vähimmäistavoitteet tulee kaikissa kolmessa kategoriassa saavuttaa kappalemäärittäin eikä esimerkiksi suoritteena mitaten. Täytäntöönpanossa jäsenmaakohtaiset vähimmäisosuudet voidaan myös jakaa alueiden kesken. Hankintayksiköiden tulee ilmoittaa hankintaa koskevassa jälki-ilmoituksessa osuudet nolla- ja vähäpäästöisiä ajoneuvoja. Komissio edellyttää jäsenmailta raportointia vaatimusten täyttämisestä sekä valvonnan järjestämisestä. Valvontaviranomaisena toimii Liikenne- ja viestintävirasto. Liikenne- ja viestintävirasto voi lakiehdotuksen mukaan määrätä uhkasakon esimerkiksi, jos hankintayksikkö jättää tekemättä jälki-ilmoituksen tai tekee sen puutteellisesti. Ehdotetun 1 momentin mukaan Liikenne- ja viestintävirasto voi määrätä hankintayksikölle hallinnollisen seuraamusmaksun, jos hankintayksikkö ei virheen tai laiminlyönnin vuoksi ole hankinta-ajanjaksolla toteutuneissa ajoneuvo- ja liikennepalveluhankinnoissa täyttänyt ympäristöystävällisiä ja energiatehokkaita ajoneuvoja koskevia vähimmäisosuuksia. Seuraamusmaksun määrä ei saa ylittää viittä prosenttia hankinta-ajanjakson aikana toteutuneiden ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen yhteenlasketusta arvosta.

Lakiehdotuksessa todettuja vaatimuksia sovelletaan ainoastaan EU:n hankintakynnysarvot ylittäviin hankintoihin, joiden hankintamenettely on käynnistetty 2.8.2021 jälkeen.

Lakiluonnoksessa esitetään, että Turun kaupunki Kaarinan, Liedon, Naantalin, Raision, Ruskon ja Turun kuntien muodostamalla alueella päästöttömiä eli käytännössä täyssähköbusseja tulee ensimmäisellä hankinta-ajanjaksolla olla 15 % ja toisella hankinta-ajanjaksolla 25 %.

Ehdotus lausunnoksi

Turun kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomainen toteaa, että lakiluonnoksen kirjaukset päästöttömien linja-autojen osuudesta Turun kaupunkiseudulla ovat linjassa kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaisen omien tavoitteiden kanssa. Lakiehdotus on linjassa myös Turun kaupungin ja kaupunkiseudun ympäristötavoitteiden kanssa. Turun kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2029 mennessä.

Turun kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomainen toteaa lakiluonnoksessa esitetyistä hallinnollisista seuraamusmaksuista: Turun kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomainen luonnollisesti noudattaa lakia ja sillä on omat selkeät tavoitteet puhtaan liikenteen laajentamiseksi. Lainsäätäjän ja lain tulkitsijan tulee kuitenkin ottaa huomioon, että näinkin pitkällä aikavälillä voi tapahtua odottamattomia tilanteita sekä linja-autojen tarjonnassa ja liikennöintitarjoushinnoissa että kaupunkiseutujen taloudessa, eikä hallinnollista seuraamismaksua tulisi olla kaupunkiseudun kuntien uhkana.

Lakiehdotuksessa ajoneuvoluokalla M2 viitataan henkilö- tai pakettiautoihin. Ajoneuvoluokalla M3 viitataan viranomaisten kaupunkiliikenteeseen tarkoitettuihin linja-autoihin. Turun seudun joukkoliikenneviranomaisen liikenteessä on noin 250 linja-autoa, joista 17 kappaletta on M2 luokan pikkubusseja. 

Lakiehdotuksessa esitetään Turun alueelliselle viranomaiselle sähköbussien alatavoitteeksi 15 % ensimmäisellä hankinta-ajanjaksolla ja 25 % toisella ajanjaksolla. Lakiehdotus, ja sen liite 3, kuitenkin käsittelevät määrittelyn mukaisesti vain M3 luokan kaupunkibusseja. Tämä tarkoittaa, että luokan M2 busseja koskisi kuitenkin liitteen 1 mukainen määrittely, jonka mukaan molemmilla hankinta-ajanjaksolla pitää olla kalustosta 50 % ympäristöystävällisiä ja energiatehokkaista henkilö-, ja pakettiautoja.  

Energiatehokas M2 luokan pikkubussi tarkoittaa käytännössä pientä täyssähköbussia. Ajoneuvoja, jotka täyttävät määrittelyt ja soveltuvat hyvin aikataulutettuun linjaliikenteeseen on toistaiseksi saatavilla hyvin rajoitetusti. Sen sijaan M3 luokan ajoneuvojen saatavuus sähköisenä on hyvä.  

Turun seudun joukkoliikenneviranomaisen kannalta vaatimukset tulisi yhdistää, ja koko 250 auton kalustoa pitäisi pystyä käsittelemään kokonaisuutena. Jos liitteen 3 mukaiset vaatimukset kohdistetaan koko kalustolle (sekä M2 että M3 luokat), pystytään sähköbussien hankinta kohdistamaan isoihin M3 luokan linja-autoihin. Tällöin saavutetaan enemmän päästövähennyksiä, joka on ollut myös alkuperäisen direktiivin tarkoitus.

Turun seudun joukkoliikenne on kilpailuttanut jo liikennettä siten, että puhtaiden ajoneuvojen tarjoaminen on ollut vapaaehtoista ja antanut lisäpisteitä. Tulokset ovat olleet erittäin hyvät ja sähköbusseja on tänä vuonna tulossa jo 40 autoa, ja niiden määrä kasvaa vuoden 2022 alussa vielä seitsemällä autolla. Lain tulisi mahdollistaa tarjoajien harkintamahdollisuus tarjottavasta kalustosta, sillä kaluston tarkka määrääminen kilpailutuksessa voi vääristää markkinaa ja lisätä kustannuksia.

Lisäksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomainen pyytää valtiota tukemaan kaupunkiseutuja taloudellisesti ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksia koskevan lain noudattamisessa.

Oheismateriaali 1Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää antaa yllä esitetyn lausunnon hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaarinan kaupunki
tiedLiedon kunta
tiedNaantalin kaupunki
tiedRaision kaupunki
tiedRuskon kunta
tiedKaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto
tiedXXXXX
tpvXXXXX