Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta16928.10.20203

2731-2020 (02 02 02)

Turun seudun joukkoliikenteen talouden 3. osavuosikatsaus vuonna 2020

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään arvio vuoden 2020 toteutumasta kunnittain. Valtion koronatuki ja muut valtion tuet eivät ole tammi-syyskuun toteutumassa mukana, mutta koska päätökset ovat tulleet, on ne otettu huomioon vuoden 2020 ennusteessa.

Tksjlk § 169

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte 22.10.2020:

Kaupunginvaltuusto on vuoden 2020 talousarvion noudattamista koskevien määräysten yhteydessä päättänyt toiminnan ja talouden kehittymisen raportoinnista. Kolmas osavuosikatsaus laaditaan raportointijaksolta 1.1.-30.9.2020.

Joukkoliikennettä koskevat valtuuston päättämät sopeuttamistoimenpiteet ja niiden tilanne

Sopeuttamistoimenpide 57: ”Joukkoliikenteen kustannustehokkaampi järjestäminen: Seudullinen joukkoliikenne toteuttaa toimenpiteitä, joilla joukkoliikenteen nettokustannuksia saadaan pienennettyä kattamaan mm. joukkoliikenteen kustannusindeksin nousua. Samalla edistetään joukkoliikenteen sujuvuutta keskustan poikkeusjärjestelyjen aikana, päätetään että runkobussilinjasto toteutuu vuonna 2022 ja sitoudutaan edistämään ja seuraamaan liikenteen kehitystä kohti valtuuston ilmastotavoitetta (66% kestäviä kulkumuotoja v. 2029).”

Tehdyt toimenpiteet: Kausikortin hintaa korotettu tammikuussa 2020. Auransilta varattu vain joukkoliikenteen käyttöön ruuhka-aikoina tammikuusta 2020 alkaen. Turun kaupunginvaltuusto on päättänyt siirtää runkobussilinjaston alkamaan 1.7.2025 (kv 21.9.2020 § 150). Kertalipun hinnankorotus oli sidottu matkamäärätavoitteen toteutumiseen. Nykyiset koronan aiheuttamat ongelmat siirtävät tämän asian tulevaisuuteen.

Sopeuttamistoimenpide 58a: ” Toiminnan kustannustehokkaampi järjestäminen: Joukkoliikenteen rahastusjärjestelmä takaisin omaksi toiminnaksi 1.4.2020 alk. Ostopalveluna 120.000 e/v, omana työnä 60.000 e/v, 1 htv lisäys vuoden 2020 alusta.”

Tehdyt toimenpiteet: Toteutettu.

Sopeuttamistoimenpide 58e: ” Toiminnan kustannustehokkaampi järjestäminen: Joukkoliikenteen aikataulukirjojen postituksesta luopuminen 2020 ja siitä seuraava painatusmäärän pienentäminen 42.000 e, josta Turun osuus arviolta 29.000 e/v.”

Tehdyt toimenpiteet: Toteutettu.

Sopeuttamistoimenpide 64: ” Palvelulinjatoiminnan arviointi: Pohdittavaksi palveluliikenteen erilaiset tuotantotavat (esim. kutsutaksi tms.). Toteutuu runkolinjastossa.”

Tehdyt toimenpiteet: Harkitaan uudelleen runkolinjaston aloituksen siirryttyä vuoteen 2025.

Sopeuttamistoimenpide 68: ”Opetusryhmien maksuttoman joukkoliikenteen selvitys: Vuonna 2020 selvitetään kaupungille kokonaisuutenaan mahdollisimman kustannusneutraali malli peruskoulun opetusryhmien maksuttomaan joukkoliikenteeseen koulupäivien aikana 8-16.”

Tehdyt toimenpiteet: Vuonna 2019 tehty toimintatapaehdotus odottaa valmiina, mutta keskustelua toteutuksesta ei ole vielä aloitettu uudelleen.

Koronaepidemian aiheuttamat toimenpiteet

Matkamäärä on koronavirusepidemian takia ennennäkemättömän pieni, eikä minkäänlaisiin matkamäärä- tai lipputulotavoitteisiin ole mahdollista päästä vuonna 2020.

Kyse on joukkoliikenneviranomaisen kannalta ylivoimaisesta esteestä. Seudullinen joukkoliikenne on tehnyt lukuisia karsintoja ja muutoksia vuoden 2020 aikana, ja osa niistä jatkuu vuodelle 2021. Seudullinen joukkoliikenne on tiedottanut ajantasaisesti ja toteuttanut ja toteuttamassa elvyttävää markkinointia ja elvyttäviä teknisiä ratkaisuja valtion linjausten mukaisesti (koronatukipäätöksen kriteerit).

Käyttötalouden ennuste kunnittain

Talousennusteen antaminen nykytilanteessa on erittäin vaikeaa. Koronaepidemia nykyisine ja mahdollisine tulevine vaikutuksineen tekee uskottavasta ennustamisesta mahdotonta. Alla on hyvin karkea arvio joukkoliikenteen taloudesta vuonna 2020 kunnittain.

Menoennuste perustuu tammi-syyskuun 2020 todelliseen toteutumaan ja karkeaan ennusteeseen loppuvuodesta.  

Tuloennuste perustuu tammi-syyskuun 2020 todelliseen toteutumaan. Loppuvuoden arvioimiseksi on otettu huomioon talousarvion mukaiset tulot, joissa ulkoisista lipputuloista on vähennetty loka-joulukuulta 35-40 %.

Valtion tuki ei ole vielä tammi-syyskuun talousseurannassa, mutta päätös tuesta on saatu lokakuussa 2020. Ilmastoperusteinen tuki on 1,19 miljoonaa euroa ja koronan aiheuttamiin lipputulomenetyksiin liittyvä tuki 5,34 miljoonaa euroa. Ilmastoperusteisesta tuesta on tarkoitus kirjata vuoden 2021 kirjanpitoon se osa, joka ylittäisi linjan 1 sähköbussiliikenteen saaman tuen (maksimi tukisumma 50 % nettokustannuksista).

Viestinnällä, markkinoinnilla ja teknisillä ratkaisuilla tapahtuvan elvytyksen tuki on 0,35 miljoonaa euroa. Lisäksi valtio maksaa poikkeuksellisesti vuoden 2020 suurten kaupunkiseutujen tuen jo tänä vuonna, joten ns. perusrahoitus tulee joukkoliikenneviranomaiselle tänä vuonna kahteen kertaan. Aiemmin perusrahoituksen edellisen vuoden osuus on maksatettu seuraavan vuoden tammikuussa, ja tänäkin vuonna vuoden 2019 perusosuus on maksatettu tammikuussa 2020. Tänä vuonna perusrahoitus tulee siis sekä vuodelta 2019 että 2020.

Turun menojen arvioidaan alittuvan 2,46 miljoonalla eurolla ja tulojen 9,46 miljoonalla eurolla. Nettoluku ylittyisi näin 7,00 miljoonalla eurolla vuonna 2020. Jos valtion tuki toteutuu sellaisena kuin tähänastisten päätösten perusteella arvioidaan, se olisi noin 6,60 miljoonaa euroa, ja nettoluku ylittyisi 0,4 miljoonalla eurolla (tuki huomioitu kokonaisuudessaan tässä, vaikka osa tuesta kohdistuu hallintoon).

Kaarinan menojen arvioidaan alittuvan 0,20 milj.e ja tulojen 0,50 milj.e. Nettoluku ylittyisi näin 0,30 milj. e vuonna 2020. Jos valtion tuki toteutuu sellaisena kuin tähänastisten päätösten perusteella arvioidaan, se olisi noin 0,48 miljoonaa euroa, ja Kaarinalta siis säästyisi vuonna 2020 noin 0,18 miljoonaa euroa (tuki huomioitu kokonaisuudessaan tässä, vaikka osa tuesta kohdistuu hallintoon).

Raision menojen arvioidaan alittuvan 0,22 milj.e ja tulojen 0,46 milj.e. Nettoluku ylittyisi näin 0,24 milj. e vuonna 2020. Jos valtion tuki toteutuu sellaisena kuin tähänastisten päätösten perusteella arvioidaan, se olisi noin 0,40 miljoonaa euroa, ja Raisiolta siis säästyisi vuonna 2020 noin 0,16 miljoonaa euroa (tuki huomioitu kokonaisuudessaan tässä, vaikka osa tuesta kohdistuu hallintoon).

Liedon menojen arvioidaan alittuvan 0,22 milj.e ja tulojen 0,29 milj.e. Nettoluku ylittyisi näin 0,07 milj. e vuonna 2020. Valtion tuki, joka ei ole sisällä vuoden 2020 talousarviossa, on noin 0,27 miljoonaa euroa, ja Liedolta säästyisi siis vuonna 2020 noin 0,20 miljoonaa euroa (tuki huomioitu kokonaisuudessaan tässä, vaikka osa tuesta kohdistuu hallintoon).

Naantalin menojen alittuvan 0,03 milj. e ja tulojen alittuvan 0,26 milj.e. Nettoluku ylittyisi näin 0,23 milj. e vuonna 2020. Valtion tuki, joka ei ole sisällä vuoden 2020 talousarviossa, on noin 0,25 miljoonaa euroa, ja Naantalilta säästyisi siis vuonna 2020 noin 0,02 miljoonaa euroa (tuki huomioitu kokonaisuudessaan tässä, vaikka osa tuesta kohdistuu hallintoon).

Ruskon menojen arvioidaan alittuvan 0,04 milj.e ja tulojen 0,09 milj.e. Nettoluku ylittyisi näin 0,05 milj. e vuonna 2020. Valtion tuki, joka ei ole sisällä vuoden 2020 talousarviossa, on noin 0,09 miljoonaa euroa, ja Ruskolta säästyisi siis vuonna 2020 noin 0,04 miljoonaa euroa (tuki huomioitu kokonaisuudessaan tässä, vaikka osa tuesta kohdistuu hallintoon).

Huom. Traficomin maksatuskäytäntöön odotetaan vielä tarkennusta, ja siksi valtionraha vuonna 2020 voi vielä muuttua jonkin verran. 

Investoinnit

Investoinnit ovat toteutumassa suunnitellusti.

Muutostarpeet talousarviolukuihin

Joukkoliikenteen palvelutoimiston henkilökunnan piti siirtyä konsernihallinnon alaiseen monitoriin huhtikuussa 2020. Siirto kuitenkin toteutui vasta 1.9.2020 ja joukkoliikenne maksoi palkat huhti-elokuussa, vaikka määrärahavaraus kyseisten palkkamenojen osalta ei täysimääräisesti sisältynyt kaupunkiympäristötoimialan talousarvioon. Kyseisten palkkamäärärahojen osalta esitetään yhteensä 12 718,60 euron suuruista määrärahojen siirtoa konsernihallinnosta kustannuspaikalta 11206 kaupunkiympäristötoimialalle joukkoliikenteen kustannuspaikalle 41401. Summa sisältää palkkakuluja 10 511,24 euroa ja sivukuluja 2 207,36 euroa.

Oheismateriaali 1Vuoden 2020 talouden 3. osavuosikatsaus Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan osalta

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää merkitä vuoden 2020 talouden 3. osavuosikatsauksen tiedokseen ja lähettää osavuosikatsauksen edelleen Turun kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi sekä esittää kaupunginhallitukselle, että Joukkoliikenteen palvelutoimiston henkilökunnan viivästyneestä siirrosta Kauppatorin Monitoriin siirretään kustannuspaikalta 11206 Asiakkuudet ja osallisuus palkkamäärärahoja yhteensä 12 718,60 euroa (palkat 10 511,24 € ja sivukulut 2 207,36 €) joukkoliikenteen kustannuspaikalle 41401.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaarinan kaupunki
tiedLiedon kunta
tiedNaantalin kaupunki
tiedRaision kaupunki
tiedRuskon kunta
esiKaupunginhallitus
tiedXXXXX
tiedXXXXX