Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 152 | 23.09.2020 | 7 |
6140-2020 (00 01 02, 08 01 00)
Lautakunnan jäsen Juha Heikkilän aloite liittyen Föli-liikenteessä liikennöivien autojen järjestysnumerointiin
Tiivistelmä:
Tuodaan lautakunnalle tiedoksi lautakunnan jäsenaloite (Tksjlk 27.5.2020 § 105) ja todetaan aloitteen käsittely.
Tksjlk § 152
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan jäsen Juha Heikkilä 27.5.2020:
Aloite
Föli-liikenteessä linja-autoliikennettä hoitaa käsittääkseni yli 200 linja-autoa. Liikennettä harjoittavia yrityksiä on kymmenkunta. Perinteinen tapa ainakin kuorma-autoliikenteessä ja linja-autoliikenteessä on, että käytössä olevat kulkuneuvot numeroidaan jollain logiikalla niin että jokainen kulkuneuvo voidaan ikään kuin yksilöidä.
Autojen selkeä numerointi on tietysti oleellinen työkalu Turun kaupungin joukkoliikennetoimelle mutta se on kiinteä osa myös matkustajainformaatiota ja asiakaspalvelua. Kun matkustaja antaa palautetta, joka jotenkin liittyy Föli-busseihin, on auton järjestysnumerolla oleellinen rooli asian käsittelyssä.
Föli-liikenteessä on muutamia liikennöitsijöitä, joiden autojen numerointi menee niin sanotusti päällekkäin. Esimerkiksi Turun Citybus Oy:n ja V-S Bussipalveluiden autojen numerointi osuu yksiin Turun kaupunkiliikenteen bussien numeroinnin kanssa. On olemassa riski, että päällekkäisnumeroinnin takia esimerkiksi palautteen anto ei osukaan siihen autoon/ sille liikennöitsijälle, jonka autosta on kyse. Tällaisia tapauksia on vuosien saatossa ollut useita.
Lautakunnan jäsenen aloitteena esitänkin, että joukkoliikennetoimi aloittaa liikennöitsijöiden kanssa yhteistyön, jolla saadaan rakennettua sellainen autonumerointi, että yhtään päällekkäisyyttä ei esiinny. Myös Föli-liikenteessä liikennöivät pikkubussit tulee ottaa mukaan tähän tarkasteluun.
Seudullinen joukkoliikenne / suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 17.9.2020:
Seudullinen joukkoliikenne on selvittänyt mitä aloitteen mukainen muutos autojen numerointiin tarkoittaisi.
Palautejärjestelmä
Palautteiden kannalta asialla ei ole suurta merkitystä. Palautteet pystytään kohdistamaan oikeaan autoon linjan, ajan, sijainnin, autonumeron, rekisterinumeron, liikennöitsijän nimen sekä monen muun yksityiskohdan perusteella. Tapauksia, joissa päällekkäiset autonumerot olisivat vaikeuttaneet palautteen käsittelyä, on hyvin vähän. Esimerkiksi, huomattavasti useammin asiakkaat sekoittavat autonumeron linjanumeroon. Seudullisen joukkoliikenteen työntekijät kykenevät pääsääntöisesti kohdistamaan palautteen oikealle taholle. Jos näin ei käy, on syynä yleensä palautteesta puuttuva tieto, ei autonumeroiden päällekkäisyys.
Suunnittelu
Joukkoliikenteen eri taustajärjestelmissä autoilla on yksilöidyt numerot. Tämä on välttämätöntä esim. eri reaaliaikapalveluiden ja lippu- ja maksujärjestelmän toiminnan kannalta. Numero koostuu kaksiosaisesta liikennöitsijänumerosta sekä nelinumeroisesta autonumerosta. Aloitteessa esitetty numerointitapa ei toisi hyötyä suunnitteluun. Kuusinumeroinen luku on käyttökielessä liian pitkä muistettava, kun autoja on liikenteessä n. 300 kpl. Yleisesti autoista puhutaankin liikennöitsijän nimellä ja lyhyellä numerolla, esim. ”Jorasmaan nelonen” eikä numerosarjoilla ”980004”.
Tarkastustoiminta
Tarkastustoimintaan esitys ei toisi oleellista muutosta. Vastaavalla tavalla autot löytyvät tarkastusjärjestelmistä kuusinumeroisina ja arkikielessä käytetään liikennöitsijää ja numeroa.
Liikennöitsijät
Liikennöitsijöillä on eri tapoja numeroida ajoneuvonsa. Esim. Savonlinja Oy on numeroinut yksilöidysti kaikkialla Suomessa käyttämänsä autot pääasiassa kolminumeroisina, käytössä on useita satasarjoja. Aloitteessa ehdotettu muutos tarkoittaisi, että liikennöitsijät joutuisivat muuttamaan numerointinsa. Tästä voidaan katsoa aiheutuvan suurta haittaa, koska autot tunnetaan esim. huolto-, korjaus-, siivous- ja alihankkijayrityksissä nykyisillä numeroilla. Föli-alueen ulkopuolella ajavien liikennöitsijöiden pitäisi numeroida autot uudelleen niiden siirtyessä Turun seudullisen joukkoliikenneviranomaisen alueelle liikennöimään. Tämä voi osaltaan vaikeuttaa autojen historian seurantaa.
Johtopäätökset
Aloitteessa esitetty numeroiden yksilöllistäminen ei toisi merkittävää parannusta seudullisen joukkoliikenteen suunnittelu- tai tarkastustoimintaan eikä palautteiden käsittelyyn. Liikennöitsijöille muutoksesta voidaan nähdä olevan merkittävää haittaa, joten tulee tarkastella, mitkä olisivat muutoksesta aiheutuvat hyödyt. Sellaista ei kuitenkaan ole nähtävissä myöskään asiakkaalle, koska käytännössä yksilöllinen numerointi tarkoittaisi kuusinumeroisia autonumeroita, jos numerointiin halutaan järkevä logiikka. Yksi numero ei riitä esittämään liikennöitsijää, ja autonumeroita on yleisesti käytössä jo eri satasarjoissa. Olisipa auton numero sitten viisi tai kuusi numeroinen, ei pitkä numerosarja ole asiakkaalle helposti muistettava. Asiakkaan palaute voidaan helposti kohdistaa kahden tiedon perusteella, olipa se vaikka linja, aika tai auton numero. Linja, kellonaika tai nousuaika ovat yleensä helposti muistettavia, joten pitkän autonumeron voidaan katsoa vaikeuttavan palautteen kohdistamista. Niille asiakkaille, joilla on aikaa tutkia autoa tarkemmin ja jotka tykkäävät numerosarjoista, on autosta löydettävissä myös yksilöllinen koodi jota kutsutaan rekisterinumeroksi. Jokainen auto on myös Turun seudulla yksilöllisesti merkitty, merkintä koostuu liikennöitsijän nimestä ja auton numerosta. Nämä tunnukset ovat aina nähtävillä kaikissa autoissa.
Kun käydään läpi aloitteesta aiheutuvat haitat ja hyödyt voidaan todeta, että esitettyä muutosta ei ole järkevää toteuttaa.
Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää merkitä vastauksen tiedokseen ja aloitteen käsitellyksi.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Heikkilän ehdotus, että pykäläasia päätetään aloitteessa esitetyllä tavalla, raukesi kannattamattomana.
Jakelu
tiedXXXXX