Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 119 | 26.08.2020 | 4 | |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 137 | 09.09.2020 | 4 |
13278-2012 (611, 065)
Lausunto Turun 2029 yleiskaavaehdotuksesta
Tiivistelmä:
Lautakunta antaa lausunnon Turun 2029 yleiskaavaehdotuksesta. Lausunnossa korostetaan Turun keskustan liikennejärjestelmän merkittävyyttä mm. kulkutapajakaumatavoitteen täyttymisen näkökulmasta.
Tksjlk § 119
Kaupunkiympäristötoimiala, kaavoitus, yleiskaavainsinööri Andrei Panschin 26.6.2020:
Turun kaupungin Kaupunkiympäristötoimiala pyytää lausuntoanne 30.6.2020 päivätystä Yleiskaava 2029:n ehdotuksesta. Yleiskaavaehdotus on valmisteltu yleiskaavaluonnoksesta saadun palautteen sekä tehtyjen selvitysten perusteella.
Yleiskaavaehdotus koostuu kahdeksasta kartasta sekä kaavaselostuksesta. Yleiskaavan yhteydessä on laadittu keskustan liikenneverkon vaihtoehtotarkastelu. Ehdotus on valmisteltu vaihtoehdon ripeä muutos mukaisesti. Toivomme, että tutustutte yleiskaavaehdotukseen ja annatte tarvittaessa täydennys- ja muutosesitykset perusteluineen.
Lausuntojen jälkeen yleiskaavakaavaehdotus tulee julkisesti nähtäville syksyllä, jolloin kuntalaisilla ja muilla osallisilla on mahdollisuus tehdä muistutus kaavaehdotuksesta.
Yleiskaavakartat ovat nähtävänä Turun seudun karttapalvelussa:
https://opaskartta.turku.fi/ims, suora linkki: Opaskartta
Kaavaselostus sekä kaavaan liittyvät selvitykset ja muut taustamateriaalit löytyvät Turun kaupungin sivuilta Yleiskaavan 2029 selvitykset ja vuorovaikutus, osoitteesta:
www.turku.fi/asuminen-ja-ymparisto/kaupunkisuunnittelu/yleiskaavoitus/yleiskaava-2029/yleiskaavan-2029 suora linkki: Yleiskaavan 2029 selvitykset ja vuorovaikutus
Lausunto tulee jättää 31.8.2020 mennessä sähköpostilla osoitteeseen: kaupunkisuunnittelu@turku.fi tai kirjeitse Kaupunkiympäristötoimiala PL 355, 20101 Turku.
Mikäli lausuntoa tai ilmoitusta siitä, että lausunto on tulossa, ei toimiteta määräajassa, katsotaan, että lausujalla ei ole huomautettavaa yleiskaavaehdotuksesta.
Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 20.8.2020
TAUSTA
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta antoi kokouksessaan 23.1.2019 § 4 lausunnon (oheismateriaali 1) Turun 2029 yleiskaavaluonnoksesta ja keskustan liikennesuunnitelmasta. Luonnosvaiheessa lautakunta lausui erityisesti joukkoliikennettä koskevista asioista, joita olivat etenkin joukkoliikennereittien sijainti keskustassa sekä autoilun asema keskustassa ja mahdollinen autoliikenteen rajoittaminen keskusten silloilla. Lisäksi lausuttiin joukkoliikenteeseen vaikuttavista kartoista.
Nyt käsillä olevassa ehdotusvaiheessa pyydetään lausuntona antamaan tarvittaessa täydennys- ja muutosesityksiä.
Ehdotuksessa olevat kartat eivät ole tarkkuustaso huomioon ottaen oleellisesti muuttuneet luonnosvaiheesta, joten niistä ei ole erikseen tarkoituksenmukaista lausua, vaan 23.1.2019 annetun lausunnon katsotaan olevan pätevä soveltuvin osin. Käytännössä kaavoitus etenee tiiviinä ja joukkoliikenteeseen tukeutuen, mikä on hyvä lähtökohta hyvälle joukkoliikennetarjonnalle.
Joukkoliikenteen kannalta ehdotuksessa on kolme lisäystä/muutosta, joista on tarpeen lausua:
LAUSUNTO
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto Turun yleiskaavaehdotuksesta 2029 ja siihen liittyvistä selvityksistä. Lautakunta toteaa, ettäsillä ei ole yleiskaavaehdotukseen erillisiä täydennys- tai muutosesityksiä ja että sen 23.1.2019 § 4 antama lausunto on soveltuvin osin voimassa. Lautakunta lausuu kuitenkin kolmesta joukkoliikenteelle tärkeästä kohdasta korostaakseen niiden merkittävyyttä.
1. Keskustan liikenneskenaariot
”Keskustan kärkihankkeessa on teetetty Keskustan liikenteestä kolme eri skenaariota, jotka esiteltiin kaupunginvaltuustolle 16.4.2020. Yleiskaavaehdotuksen liikenneverkko keskustassa perustuu ripeän muutoksen skenaarioon. Yleiskaavassa liikenneverkko esitetään kuitenkin selkeästi karkeammalla tarkkuudella kuin skenaarioissa. Skenaarion tarkempia periaatteita ja ratkaisuja tutkitaan edelleen keskustan liikennesuunnitelmassa ja tuodaan erikseen päätöksentekoon.”
23.1.2019 antamassaan lausunnossa lautakunta esitti keskustan liikennesuunnitelmasta toteutettavaksi vaihtoehtoa, jossa joukkoliikenne pääsee kulkemaan Aurakatua pitkin torin kohdalla. Tämä mahdollisuus on elinehto sille, että joukkoliikenne saavuttaa Turun keskustan kaikkialta yleiskaava-alueelta ja seudulta. Kaikki selvityksen liikenneskenaariot on suunniteltu mahdollistaen tämä toiminnallisuus, ja on hyvä, että jatkoselvitysten pohjaksi ollaan valitsemassa ripeän muutoksen skenaario. Yleiskaava pohjautuu toimivaan joukkoliikennekaupunkiin, ja pohja toimivuudelle luodaan toimivalla keskustan liikennejärjestelmällä.
Keskustan liikennejärjestelmätyön perusteella tulisi laatia konkreettiset selvitykset ja suunnitelmat siitä, millä aikataululla ja miten keskustan alueella joukkoliikennekaduiksi ja joukkoliikennepainotteisiksi kaduiksi määritellyt kadut muutetaan vastaamaan skenaariota. Ripeän muutoksen skenaarion mukainen etenemispolku edesauttaa tehokkaan runkolinjaston toteuttamista, ja on toisaalta edellytys sille, että myöhässä toteutettava runkolinjasto toteuttaa sille asetetut matkatavoitteet. Tämä on merkittävä seikka myös kohdan 2 kannalta.
2. Kestävien kulkutapojen osuuden lisääminen Turussa
”Kaupungin tavoitteena on, että jalankulun, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuus on vähintään 66 % turkulaisten tekemistä matkoista. Selvityksessä arvioitiin, minkälaisia toimenpiteitä tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan. Kulkutapajakaumalla on myös merkittävä vaikutus Ilmastosuunnitelman 2029 hiilineutraaliustavoitteen täyttymiselle. ”
Selvityksestä käy ilmi, että asetettu kulkutapajakauma on erittäin kunnianhimoinen, ja sen toteutumiseksi tarvitsee käynnistää välittömästi paljon konkreettisia toimenpiteitä. Autoilun kulkutapaosuutta täytyy saada laskettua, ja vastaavasti erityisesti polkupyöräilyn ja joukkoliikenteen osalta kulkutapaosuutta tulee nostaa merkittävästi. Selvityksessä on esitetty mallia, jossa tavoitteeseen päästäkseen, joukkoliikenteen tulisi kasvaa 5,2 % vuodessa ja yhteensä 75 % 2019 – 2030. Tämän on oltava realismia, jos kulkutapaosuustavoite halutaan saavuttaa.
Joukkoliikenne kasvoi Fölin perustamisen jälkeen seudullisesti n. 5 % vuodessa parin vuoden ajan. Turun sisällä kasvu oli prosentuaalisesti maltillisempaa, joskin parhaat linjat nostivat matkamääriään useilla prosenteilla vuodessa. On selvää, että 5,2 % kasvu tarkoittaisi merkittäviä panostuksia joukkoliikenteeseen läpi koko vuosikymmenen. Palvelutasoa tulisi käytännössä vähintään kaksinkertaistaa ja joukkoliikennettä tukevia ratkaisuita toimeenpanna kaikkialla. Pelkkä runkolinjaston toteuttaminen päätösten mukaan ei mahdollista selvityksen mukaista kasvua. Raitiotie lisäisi joukkoliikennematkustusta, mutta toteutuessaan sen vaikutuksesta päästäisiin nauttimaan vasta 20-luvun lopulla.
Joukkoliikenne tarvitsee merkittäviä lisäpanostuksia tavoitteisiin päästäkseen, ja yksi joukkoliikenteen käyttöä lisäävä yleiskaavassa esitetty panostus on keskustan liikennejärjestelmä. Ripeän muutoksen skenaarion tulee olla järjestelmän pohjana, ja mitä lähemmäs suuren muutoksen skenaariota liikenneverkon osalta päästään, sitä lähempänä kulkutapajakauman tavoitetta ollaan.
3. Yleiskaavan liikennekartta
Yleiskaavan liikennekartassa esitetään joukkoliikenteen laatukäytävät, eli raitiotien tavoitelinjasto ja runkobussireittien merkittävimmät osuudet. Runkolinjaston osalta kartta on tuotu yleiskaavan selostukseen (s. 78). Lausuntoa annettaessa runkolinjaston toteutusaikataulu on epäselvä Turun kaupunginhallituksen ottaessa kantaa asiaan vuoden 2020 2. osavuosikatsauksen yhteydessä. Liikennekartassa esitettävät runkobussireittien merkittävimmät osuudet on katsottu yhteystyössä seudullisen joukkoliikenteen kanssa, ja pääsääntöisesti esitetään suuremmat liikenneväylät, joilla kulkee useampia runkolinjoja. Yksittäisten runkolinjojen esittäminen yleiskaavatasolla ei ole välttämätöntä koska yksittäisiin joukkoliikennelinjoihin voi tulla helpommin pieniä muutoksia. Joukkoliikenteen esittämistapa vastaa nyt muita liikennemuotoja, joilla on myös vain yksi ”taso” liikennekartassa.
Oheismateriaali 1Tksjlk 23.1.2019 § 4
Oheismateriaali 2Yleiskaavaehdotus selostus
Oheismateriaali 3Liikenneskenaariot
Oheismateriaali 4Kestävien kulkutapojen osuuden lisääminen Turussa
Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että sillä ei ole yleiskaavaehdotukseen erillisiä täydennys- tai muutosesityksiä. Lisäksi se haluaa korostaa esittelytekstin lausunto-osiossa esille nostettujen kohtien tärkeyttä joukkoliikenteen kannalta.
PäätösAsia pantiin pöydälle Perhon Lumpeen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Tksjlk § 137
Pöydältä 26.8.2020 § 119
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
lausKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus