Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta12326.08.20208

7602-2018 (02 08 00, 07.03)

Rahastuslaitteiden tilaus Initiltä

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään hankittavaksi 100 kpl rahastuslaitteita.

Tksjlk § 123

Kehittämispäällikkö Topias Pihlava 18.8.2020:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta valitsi 15.5.2013 § 99 joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmän toimittajaksi kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneen INIT Innovative Informatikanwendungen in Transport-, Verkehrs- und Leit-systemen GmbH:n. Toimitukseen liittyvä sopimus on allekirjoitettu 9.10.2013. Sopimus koskee myös ajoneuvoihin sijoitettavia maksulaitteita, jotka kuuluvat joukkoliikenneviranomaisen vastuulle.

Ajoneuvolaitteita on hankittu asteittain tarpeen mukaan. Ensimmäisessä vaiheessa laitteita tilattiin 210 autoon, ja myöhemmillä tilauksilla laitekantaa on täydennetty siten, että tällä hetkellä laitteita on käytössä kaikkiaan 348 kappaletta.

Ajoneuvolaitteita pitää käytännössä olla enemmän kuin ajoneuvoja, koska osa laitteista on huollossa ja korjattavana. Myös mikäli liikennöintisopimus ja liikennöitsijä vaihtuu, tarvitaan laitteita ylimenokauden ajaksi. On välttämätöntä, että jokaisessa ajoneuvossa on toimiva rahastuslaite. Tällä hetkellä rahastuslaitteita on huoltokierrossa liian vähän, eivätkä liikennöitsijät saa aina saman tien tilalle uutta laitetta korjaukseen menevän tilalle.

Init ei valmista enää Fölin nykyisin käytössä olevaa rahastuslaitetta. Initillä on tarjota tilalle uudempi malli, EvendPC3, joka sopii sellaisenaan nykyiseen järjestelmään. Uusissa rahastuslaitteissa on suurempi näyttö, suurempi muisti ja tehokkaammat prosessorit sekä viivakoodin lukija, jota ei ole nykyisissä rahastuslaitteissa.

Laitteeseen voidaan optiona hankkia lähimaksun mahdollistavat lukijat sekä lukijoiden sertifiointi lähimaksuja varten. Tällöin laitteet toimivat varalukulaitteina, mikäli etälukiia on hetkellisesti epäkunnossa tai niitä voidaan hyödyntää pikkubusseissa, joissa etälukija on hankala asentaa. Rahastuslaitteen lähimaksuominaisuus otetaan käyttöön, mikäli työlle myönnetään Traficomin rahoitus Valtionavustus suurten kaupunkiseutujen joukkoliikenteen digitalisaation ja palveluistumisen edistämiseksi 2020-2021.

Uudet laitteet on suunniteltu sijoitettavat uusiin sopimuksiin ja sama määrä vanhoja laitteita vapautetaan huoltokiertoon. Vanhoja ja korjauskelvottomia rahastuslaitteita voidaan myös vaihtaa uusiin laitteisiin, mikäli korjaaminen ei ole enää järkevää.

Uudet lukijat mahdollistavat myös uuden joukkoliikenteen informaatiostandardin (ITxPT) käyttöönoton erillisellä ohjelmointityöllä. Standardin tarkoituksena on luoda avoin joukkoliikenteen informaatiojärjestelmien IT-arkkitehtuurin, laitteiden yhteiskäyttöisyyden sekä kytkentöjen standardi. Käytännössä ajoneuvojen laitteet, johdotukset ja kytkennät sekä laitteiden lähettämä data on määritelty standardissa. Laitteet voidaan myös testata puolueettomasti. Tavoitteena on, että testatut laitteet toimisivat suoraan kytkemällä ne auton sisäverkkoon.

Ohjelmoinnin myötä uusista rahastuslaitteista saadaan yleisen ja avoimen standardin mukaisesti informaatiodataa bussien sisäverkkoon. Esimerkiksi seuraavan pysäkin näytöt, tai linjakilvet voivat hyödyntää tätä ominaisuutta, jolloin avoin standardi mahdollistaa useiden valmistajien näyttöjen hyödyntämisen autoissa. Ominaisuus helpottaa informaatiolaitteiden asennuksia autoissa ja mahdollistaa monipuolisemman kommunikaation eri valmistajien laitteiden välillä.

Ohjelmoinnin myötä autoissa valmiina olevaa sisäverkkoa johdotuksineen voi hyödyntää laiteasennuksissa suoraan ja kaikki laitteet voivat käyttää esimerkiksi samaa sisäverkon paikannustietoa sekä mobiilidatayhteyttä. Lisäksi standardi kattaa sisäkuulutukset, jolloin mahdollistuu kustannustehokkaasti sisäkuulutusten lisääminen autoihin osana uusia kilpailuja.

Seudullinen joukkoliikenne on pyytänyt Initiltä tarjouksen 100 lisälaitteen toimituksesta. Tarjouksen mukaan hankintahinta laitteille on 462 400,00 € (alv 0%). Hinta vastaa alkuperäisen kilpailutuksen mukaista lisälaitteiden hintaa. Tarjous sisältää 9 vanhaa rahastuslaitetta, jotka on jo toimitettu Fölille helpottamaan pulaa rahastuslaitteista. Uuden rahastuslaitteen ohjelmoinnin hinta on 58 880,00 € (alv 0%). Lisäksi samalla tilauksella on tarkoituksenmukaista hankkia rahastuslaitteiden pohjia sama määrä, joiden kokonaishinta on 54 500,00 € (alv 0%) sekä antenneja, joiden kokonaishinta on 12 000,00 € (alv 0%). Uusista laitteista ei synny uusia ylläpitokuluja, sillä sama määrä vanhoja laitteita siirretään varalaitteiksi.

ITxPT ohjelmointityön hinta on 100 000 € (alv 0%) ja ylläpitokustannusten kustannus 12 480 € (alv0 %) vuodessa. Optiona ITxPT standardin hyväksyntätestauksen kustannus on 32 000,00 € (alv 0%).

Hankinta toteutetaan kilpailutetulta sopimuskumppanilta. Alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai -palveluja taikka ylimääräisiä tavarantoimituksia, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen, ja jos sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä ja aiheuttaisi merkittävää haittaa tai kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle.

Tilaus maksetaan investointibudjetista.

Oheismateriaali 1Initin tarjous 19-1023-3

Oheismateriaali 2Initin tarjous 20-357 -3

Oheismateriaali 3Rahastuslaite-esite

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää

Lisäksi lautakunta päättää

Tämä asiakohta tarkastetaan kokouksessa.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä päätöksellä vaan vasta erikseen tehtävällä kirjallisella tilauksella.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX