Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta11826.08.20203

2731-2020 (02 02 02)

Turun seudun joukkoliikenteen talouden 2. osavuosikatsaus vuonna 2020

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään arvio vuoden 2020 toteutumasta kunnittain. Turun osalta ennuste on sama kuuden miljoonan euron ylitys kuin osavuosikatsauksessa 1. Muillakin kunnilla on vain hyvin pieniä muutoksia aiempaan ennusteeseen.

Tksjlk § 118

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte 18.8.2020:

Kaupunginvaltuusto on vuoden 2020 talousarvion noudattamista koskevien määräysten yhteydessä päättänyt toiminnan ja talouden kehittymisen raportoinnista. Toinen osavuosikatsaus laaditaan raportointijaksolta 1.1.-30.6.2020.

Joukkoliikennettä koskevat valtuuston päättämät sopeuttamistoimenpiteet ja niiden tilanne

Sopeuttamistoimenpide 57: ”Joukkoliikenteen kustannustehokkaampi järjestäminen: Seudullinen joukkoliikenne toteuttaa toimenpiteitä, joilla joukkoliikenteen nettokustannuksia saadaan pienennettyä kattamaan mm. joukkoliikenteen kustannusindeksin nousua. Samalla edistetään joukkoliikenteen sujuvuutta keskustan poikkeusjärjestelyjen aikana, päätetään että runkobussilinjasto toteutuu vuonna 2022 ja sitoudutaan edistämään ja seuraamaan liikenteen kehitystä kohti valtuuston ilmastotavoitetta (66% kestäviä kulkumuotoja v. 2029).”

Tehdyt toimenpiteet: Kausikortin hintaa korotettu tammikuussa 2020. Auransilta varattu vain joukkoliikenteen käyttöön ruuhka-aikoina tammikuusta 2020 alkaen. Runkolinjaston rahoitus on vielä epäselvä. Kertalipun hinnankorotus oli sidottu matkamäärätavoitteen toteutumiseen. Nykyiset koronan aiheuttamat ongelmat siirtävät tämän asian tulevaisuuteen.

Sopeuttamistoimenpide 58a: ” Toiminnan kustannustehokkaampi järjestäminen: Joukkoliikenteen rahastusjärjestelmä takaisin omaksi toiminnaksi 1.4.2020 alk. Ostopalveluna 120.000 e/v, omana työnä 60.000 e/v, 1 htv lisäys vuoden 2020 alusta.”

Tehdyt toimenpiteet: Toteutettu.

Sopeuttamistoimenpide 58e: ” Toiminnan kustannustehokkaampi järjestäminen: Joukkoliikenteen aikataulukirjojen postituksesta luopuminen 2020 ja siitä seuraava painatusmäärän pienentäminen 42.000 e, josta Turun osuus arviolta 29.000 e/v.”

Tehdyt toimenpiteet: Toteutettu.

Sopeuttamistoimenpide 64: ” Palvelulinjatoiminnan arviointi: Pohdittavaksi palveluliikenteen erilaiset tuotantotavat (esim. kutsutaksi tms.). Toteutuu runkolinjastossa.”

Tehdyt toimenpiteet: Odottaa runkolinjastopäätöksiä.

Sopeuttamistoimenpide 68: ”Opetusryhmien maksuttoman joukkoliikenteen selvitys: Vuonna 2020 selvitetään kaupungille kokonaisuutenaan mahdollisimman kustannusneutraali malli peruskoulun opetusryhmien maksuttomaan joukkoliikenteeseen koulupäivien aikana 8-16.”

Tehdyt toimenpiteet: Vuonna 2019 tehty toimintatapaehdotus odottaa valmiina, mutta keskustelua toteutuksesta ei ole vielä aloitettu uudelleen.

Koronaepidemian aiheuttamat toimenpiteet

Matkamäärä on koronavirusepidemian takia ennennäkemättömän pieni, eikä minkäänlaisiin matkamäärä- tai lipputulotavoitteisiin ole mahdollista päästä vuonna 2020.

Kyse on joukkoliikenneviranomaisen kannalta ylivoimaisesta esteestä. Ruuhkaliikenne, laivojen lisäliikenne, yöliikenne ja koululaisliikenne lopetettiin maaliskuun loppupuolella.  Työmatkayhteydet on kuitenkin edelleen turvattu. Kaarinan, Naantalin ja Liedon sisäistä liikennettä on supistettu merkittävästi (osin maaliskuussa ja osin huhtikuussa). Nämä vähennykset ovat pienentäneet kustannuksia yhteensä noin 150.000 euroa.

Koulujen kesäloma-ajan eli keskikesän liikenteeseen siirryttiin 6.4.2020. Keskikesän liikenteen aloittaminen vähensi liikennöintikustannuksia noin 1.000.000 euroa huhti-toukokuussa.

Marras-joulukuussa on varauduttu ruuhkaliikenteen vähentämiseen.

Muut koronan takia tehdyt toimenpiteet:

13.3.2020 Annettu ohjeet asiakkaille, että välttävät ruuhkaliikennettä, sairaana ei pidä matkustaa, pyyntö välttää käteismaksuja ja suosia mobiililippuja ja nettilatausta

16.3.2020 lisätty puhelin- ja chat-aikaa Fölin palvelutoimistossa. Lisätty kausikorttiasiakkaille mahdollisuus muuttaa puhelimen, chatin tai spostin kautta kausikortilla oleva aika rahaksi arvokortille, jos aikaa olisi käyttämättä vähintään 14 päivää. Pyydetty valtiolta, että linja-autonkuljettajat lisätään kriittisten ammattialojen joukkoon, sillä tällöin heillä on mahdollisuus saada lapsensa tarvittaessa 1-3-luokkien kouluun.

17.3.2020 Aloitettu vapaaehtoiset Skype-palaverit liikennöitsijöiden kanssa aluksi päivittäin ja myöhemmin viikoittain pidettävinä. Annettu liikennöitsijöille lupa sulkea käytöstä bussin kaksi etummaista riviä (liikennöitsijöiden pyyntö). Etupenkit on palautettu käyttöön 1.8.2020 alkaen.

27.3.2020 Lopetettu käteisen käyttö busseissa, sitä ennen aloitettu kampanja mm. radiossa. Käteinen palautettiin käyttöön 1.6.2020 alkaen, mutta asiakkaita kehotetaan suosimaan mobiilimaksuja ja nettilatausta.

30.3.2020 mennessä laitettu lippuautomaatit (10 kpl) asiakkaiden käyttöön Turussa, Raisiossa ja Naantalissa.

1.4.2020 supistettu käyntiaikoja palvelutoimistossa ti-pe. Puhelin- ja chat-palvelun ajat pidettiin edelleen aiemman pidennyksen (16.3.) mukaisina. Avoinnaoloaika on palautettu normaaliksi 5.6.2020 alkaen.

29.4.2020 toimitettu kaikkiin Fölin linja-autoihin käsihuuhdetta asiakkaiden käyttöön THL:n ohjeen mukaisesti.

12.8.2020 alkaen kehotettu asiakkaita käyttämään joukkoliikenteessä maskeja omaksi, muiden matkustajien ja kuljettajien suojaksi.

18.8.2020 annettu jälleen liikennöitsijöille lupa poistaa kuljettajan viereinen etupenkki pois käytöstä toistaiseksi.

Käyttötalouden ennuste kunnittain

Talousennusteen antaminen nykytilanteessa on erittäin vaikeaa. Koronaepidemia nykyisine ja mahdollisine tulevine vaikutuksineen tekee uskottavasta ennustamisesta mahdotonta. Alla on hyvin karkea arvio joukkoliikenteen taloudesta vuonna 2020 kunnittain.

Menoennuste perustuu tammi-kesäkuun 2020 todelliseen toteutumaan ja karkeaan ennusteeseen loppuvuodesta.  

Tuloennuste perustuu tammi-kesäkuun 2020 todelliseen toteutumaan. Loppuvuoden arvioimiseksi on otettu huomioon talousarvion mukaiset tulot, joissa ulkoisista lipputuloista on vähennetty heinä-joulukuulta 25 %.

Turun menojen arvioidaan alittuvan kahdella miljoonalla eurolla ja tulojen kahdeksalla miljoonalla eurolla. Nettoluku ylittyisi näin kuudella miljoonalla eurolla. Menoarvioon pääsemiseksi tulee mahdollisesti tehdä lisäkarsintoja.

Kaarinan menojen arvioidaan alittuvan 0,10 milj.e ja tulojen 0,43 milj.e. Nettoluku ylittyisi näin 0,33 milj. e vuonna 2020.

Raision menojen arvioidaan alittuvan 0,10 milj.e ja tulojen 0,38 milj.e. Nettoluku ylittyisi näin 0,28 milj. e vuonna 2020.

Naantalin menojen ylittyvän 0,03 milj. e ja tulojen alittuvan 0,23 milj.e. Nettoluku ylittyisi näin 0,26 milj. e vuonna 2020.

Liedon menojen arvioidaan alittuvan 0,10 milj.e ja tulojen 0,25 milj.e. Nettoluku ylittyisi näin 0,15 milj. e vuonna 2020.

Ruskon menojen arvioidaan alittuvan 0,03 milj.e ja tulojen 0,08 milj.e. Nettoluku ylittyisi näin 0,05 milj. e vuonna 2020.

Investoinnit

Investoinnit ovat toteutumassa suunnitellusti.

Muutostarpeet talousarviolukuihin

Palvelutoimisto siirtyy syyskuussa 2020 Turun kaupungin yhteispalvelupisteeseen eli Kauppatorin Monitoriin konsernihallintoon. Mm. koronaepidemia siirsi tilojen valmistumisen syksylle 2020, mutta talousarviossa siirron piti tapahtua jo 1.4.2020. Palvelutoimiston vuokramenot ylittyvät siksi budjetoidusta noin 34.000 euroa. Palkkakustannusvaikutukset selviävät syksyllä. Sekä vuokramenomuutokset että palkkakustannusmuutokset tuodaan päätettäviksi OVK3 yhteydessä.

Joukkoliikenne anoo valtiolta ns. koronatukea. Tämän tuen saaminen ja sen määrä selviää kolmanteen osavuosikatsaukseen mennessä eikä sitä ole otettu huomioon talousennusteissa.

Runkolinjasto

Turun kaupunginhallitus on päättänyt 8.6.2020 § 250, että runkolinjaston aloittamisajankohta tuodaan kaupunginhallituksen käsittelyyn vuoden 2020 toisen osavuosikatsauksen yhteydessä. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta pyytää ratkaisua runkolinjaston aloittamisajankohtaan.

Runkolinjasto on valmisteltu raitiotie/superbussihankkeen yhteydessä. Runkolinjaston toteutus on oleellinen osa tulevaa raitiotietä/superbussia. Kaikissa raitiotien selvityksissä bussien runkolinjaston on oletettu olevan joukkoliikennejärjestelmän selkäranka. Bussien runkolinjastouudistus tekee Turun seudun joukkoliikenteestä nykyistä tehokkaamman sekä mahdollistaa muiden runkoliikenneratkaisuiden toteutuksen. Raitiotie-/superbussijärjestelmästä ei saada irti koko sen potentiaalia, jos sitä ei tue hyvä bussien runkolinjasto.

Oheismateriaali 1Vuoden 2020 talouden 2. osavuosikatsaus Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan osalta

Oheismateriaali 2Seudullisen joukkoliikenteen operatiivinen sopimus

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää merkitä vuoden 2020 talouden 2. osavuosikatsauksen tiedokseen ja lähettää osavuosikatsauksen edelleen Turun kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi sekä pyytää kaupunginhallitukselta ratkaisua runkolinjaston aloittamisajankohdasta.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaarinan kaupunki
tiedLiedon kunta
tiedNaantalin kaupunki
tiedRaision kaupunki
tiedRuskon kunta
esiKaupunginhallitus
tiedXXXXX
tiedXXXXX