Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 114 | 10.06.2020 | 1 |
5289-2020 (02 08 00)
Kilpailukierroksen 2/2020 käynnistäminen
Tiivistelmä:
Lautakunnalle esitetään, että se käynnistää kilpailutuskierroksen 2/2020, joka sisältää joukkoliikennelinjojen 99, P1, P2, P3 ja 300 kilpailuttamisen.
Tksjlk § 114
Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 4.6.2020:
Kilpailutusvuorossa on kolme joukkoliikenteen sopimusta, ja ne on suunniteltu hankittavaksi seuraavina osakokonaisuuksina.
•Osakokonaisuus yksi: joukkoliikennelinja 99
•Osakokonaisuus kaksi: joukkoliikennelinjat P1, P2 ja P3
•Osakokonaisuus kolme: joukkoliikennelinja 300
Kaikki nykyisiä vastaavat kokonaisuudet tulee kilpailuttaa uusille 1.7.2021 alkaville sopimuskausille. Linjan 99 sopimus päättyy 30.6.2021. Linjojen P1, P2 ja P3 sekä linjan 300 sopimuksissa olevia optioita ei voida käyttää, koska hankinnassa edellisessä hankinnassa on käytetty väärää hankintalakia. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on tehnyt hankintaoikaisun toisen liikennöintikilpailutuksen yhteydessä, ja sitä velvoittaa hankintalain 3 § 2 momentin vaatimus, jonka mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Täten myös linjojen P1, P2 ja P3 sekä 300 sopimukset päättyvät 30.6.2021.
Seudullinen joukkoliikenne on valmistellut yhteistyössä Strategisen hankinnan kanssa tarjouskilpailua koskevat tarjouspyyntöasiakirjat, jotka tuodaan lautakunnalle hyväksyttäväksi, että tarjouskilpailu voidaan aloittaa. Tarjouspyyntö on liitteenä 1, sopimusluonnokset liitteinä 2-4, sopimuksen liitteet 1 liitteinä 5-7 ja sopimuksen liite 2 liitteenä 8.
Turun kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto on antanut lausunnon Turun sisäisten linjojen (osakokonaisuudet 1 ja 2) kilpailuttamisesta. Osakokonaisuus 3 esitetään kilpailutettavaksi pääsääntöisesti vastaavin periaattein.
Turun kaupunkikehitysjaosto on käsitellyt Turun sisäisten linjojen 99, P1, P2 ja P3 kilpailuttamista kokouksessaan 25.5.2020 § 26:
________________________________________
Turun kaupunkikehitysjaosto 25.5.2020 § 26 (5707-2020)
Turun sisäisten linjojen P1, P2 ja P3 sekä 99 liikennöinnin kilpailuttaminen
Tiivistelmä:
Joukkoliikenteen yhteistoimintasopimus edellyttää, että kunta lausuu sisäisen liikenteensä kilpailutuksen periaatteista ennen kutakin kilpailutusta. Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaostolle tuodaan lausuttavaksi Turun sisäisten linjojen P1, P2 ja P3 sekä 99 kilpailutuksen käynnistäminen.
Khkeh § 26
Salassa pidettävä - salauksen peruste: Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 6 § 1 mom 2)-kohta
Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte ja suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 15.5.2020:
Joukkoliikenteen toimivaltaisena viranomaisena Turun kaupunkiseudulla toimii Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta. Viranomaisalueeseen kuuluvien kuntien välille on solmittu 8.11.2011 yhteistoimintasopimus, joka on päivitetty ajan tasalle 30.3.2017. Jäsenkunnat ovat sopineet, että Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta noudattaa ko. kunnan lausuntonaan antamaa päätöstä kunnan sisäisen liikenteen pääperiaatteista ja liikenteen kilpailutuksen käynnistämisestä. Lautakunnan toimivaltaan kuuluu päättää mm. joukkoliikenteen vuorotarjonnasta ja reiteistä silloin, kun kyse ei ole uuden linjan aloittamisesta tai merkittävästi kunnan talouteen vaikuttavasta muutoksesta. Lautakunta päättää myös mm. sanktioperusteista ja palvelubonuksista sekä seuraa sopimuksen toteutumista.
Turun kaupungin hallintosäännön 35 § mukaan kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaoston toimivaltaan kuuluu päättää kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle annettavista lausunnoista, jotka koskevat kaupungin sisäisen joukkoliikenteen järjestämistä.
Seudullinen joukkoliikenne kilpailutti kaupunkikehitysjaoston valtuutuksesta linjojen P1, P2 ja P3 liikennöinnin sopimuskaudelle 1.7.2020 – 30.6.2021 (optio 12 kk). Kohteeseen valittiin poikkeuksellisen lyhyt sopimuskausi, koska ei ollut varmuutta runkolinjaston toteutuksesta. Runkolinjaston aloitusajankohdaksi on varmistunut 1.7.2022. Palvelulinjojen sopimuksessa ollutta optiota ei ole mahdollista käyttää, koska hankinnassa on käytetty väärää hankintalakia. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on tehnyt hankintaoikaisun toisen liikennöintikilpailutuksen yhteydessä, ja sitä velvoittaa hankintalain 3 § 2 momentin vaatimus, jonka mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Myös linjan 99 liikennöintisopimus päättyy 30.6.2021, ja liikenne tulee kilpailuttaa.
P1, P2 ja P3 sekä 99 linjat kokevat muutoksia runkolinjaston myötä, eikä niitä tule kilpailuttaa pitkiin liikennöintisopimuksiin. Tämän vuoksi linjat esitetään kilpailutettaviksi nykyisen kaltaisiin liikennöintisopimuksiin, joiden pituudet ovat 1+1 vuotta. Kalustolle on vain vähimmäisvaatimukset muiden aiemmin tehtyjen lyhyiden sopimusten kaltaisesti.
Käyttövoima, kalusto ja pisteytys
Turun kaupungin tavoite on olla vuonna 2029 hiilineutraali. Liikennöintisopimukset päättyvät 2022, tai jos optiot käytetään, vuonna 2023. Käyttövoimasta ei esitetä saatavan lisäpisteitä, vaan kalustoa koskevat Turun joukkoliikenteen minimivaatimukset.
Kilpailu esitetään ratkaistavaksi hintaperusteisesti.
Kohde 1 linjojen P1, P2 ja P3 liikennöinti
Nykytilanne
Palvelulinjojen P1 Lehmusvalkama - Keskusta – Kasarminkatu, P2 Skanssi – Puutori ja P3 Ilpoinen - Mälikkälä 1.7.2020 alkava sopimus päättyy 30.6.2021.
Palvelulinjat muodostavat 7 auton liikennöintikokonaisuuden. Linjat tarjoavat kiireetöntä palvelua arkisin noin 7,5 h tunnin ajan. Vuonna 2019 palvelulinjoilla tehtiin n. 200.000 matkaa. Palvelulinjojen liikenne maksoi vuositasolla n. 850.000 euroa.
Esitys
Kaupunkikehitysjaostolle esitetään, että palvelulinjat kilpailutetaan nykyistä vastaavana kokonaisuutena sopimuskaudelle 1.7.2021 – 30.6.2022. Lisäksi sopimukseen kirjataan tilaajan yksipuolinen optio, jonka kesto on enintään yhden vuoden.
Seudullinen joukkoliikenne esittää, että kilpailutuskohteen suuruudeksi tulee 7 kaksiakselista, matalalattiaista autoa. Sopimuksen keston vuoksi kohteeseen ei esitetä vaadittavaksi uusia autoja eikä keski-ikävaatimusta. Autojen ikää koskevat vain kaupungin joukkoliikenteen minimivaatimukset (enimmäisikä 15 vuotta).
Kilpailutuspakettiin esitetään sisällytettävän tilaajan mahdollisuus lisätä tai vähentää liikennettä 20 % sopimuskauden aikana (kuitenkin maksimissaan 10 % yhden vuoden aikana). Suuremmista muutoksista tulee neuvotella liikennöitsijän kanssa. Tämä on yleisesti Turun liikennöintisopimuksissa käytetty muutosprosentti, joka antaa tilaajalle mahdollisuuksia liikenteen muutoksiin ja talouden sopeuttamiseen sekä liikennöitsijälle riittävän varmuuden liikenteen määrästä sopimuskautena.
Kohde 2 linjan 99 liikennöinti
Nykytilanne
Linjan 99 Ilpoinen / Uittamo - Skanssi - Länsikeskus - Perno / Pansio sopimus päättyy 30.6.2021.
Linja 99 palvelee Turun poikittaisia liikkumistarpeita keskustan ulkopuolella. Vuonna 2019 linjalla 99 tehtiin n. 400.000 matkaa ja liikenne maksoi vuositasolla n. 1.000.000 euroa.
Esitys
Kaupunkikehitysjaostolle esitetään, että linja 99 kilpailutetaan nykyistä vastaavana kokonaisuutena sopimuskaudelle 1.7.2021 – 30.6.2022. Lisäksi sopimukseen kirjataan tilaajan yksipuolinen optio, jonka kesto on enintään yhden vuoden.
Seudullinen joukkoliikenne esittää, että kilpailutuskohteen suuruudeksi tulee 5 kaksiakselista, matalalattiaista autoa. Sopimuksen keston vuoksi kohteeseen ei esitetä vaadittavaksi uusia autoja eikä keski-ikävaatimusta. Autojen ikää koskevat vain kaupungin joukkoliikenteen minimivaatimukset (enimmäisikä 15 vuotta).
Kilpailutuspakettiin esitetään sisällytettävän tilaajan mahdollisuus lisätä tai vähentää liikennettä 20 % sopimuskauden aikana (kuitenkin maksimissaan 10 % yhden vuoden aikana). Suuremmista muutoksista tulee neuvotella liikennöitsijän kanssa. Tämä on yleisesti Turun liikennöintisopimuksissa käytetty muutosprosentti, joka antaa tilaajalle mahdollisuuksia liikenteen muutoksiin ja talouden sopeuttamiseen sekä liikennöitsijälle riittävän varmuuden liikenteen määrästä sopimuskautena.
Kilpailutuksen käynnistäminen
Kaupunkikehitysjaostolle esitetään, että se pyytää Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakuntaa käynnistämään linjojen P1, P2 ja P3 sekä 99 ja kilpailutuksen edellä esitetyin kriteerein. Kilpailutuspaketin ostohinta on todennäköisesti samaa luokkaa kuin nykyisen liikenteen eli noin 1,85 miljoonaa euroa vuodessa.
Oheismateriaali 1 Joukkoliikenteen järjestäminen Turun seudulla; perustietoja
Oheismateriaali 2 Nykyiset yleisöaikataulut linjoilla P1, P2, P3 ja 99
Kaupunginjohtaja Minna Arve:
Ehdotus Kaupunkikehitysjaosto päättää ilmoittaa Turun sisäisen joukkoliikenteen linjojen P1, P2 ja P3 sekä 99 liikennöinnin kilpailuttamisesta lausuntonaan Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle seuraavaa:
Turun sisäisten linjojen P1, P2 ja P3 sekä linjan 99 liikenteet tulee kilpailuttaa uusiin sopimuksiin ajalle 1.7.2021 – 30.6.2022. Sopimuksia voidaan jatkaa optiokaudella, jonka pituus on enintään 1 vuoden. Linja-autojen enimmäisikä on 15 vuotta. Kilpailukohteissa on yhteensä 12 autoa, jotka ovat kaikki 2-akselisia busseja. Liikennettä voidaan lisätä tai vähentää sopimuskaudella enintään 20 % verrattuna tarjouskilpailussa ilmoitettuun kilometrimäärään.
Päätös Ehdotus hyväksyttiin.
Kokouksessa asiaa oli etäyhteydellä selvittämässä joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte.
________________________________________
Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 4.6.2020:
Kohde 3 linjan 300 liikennöinti
Esitetään, että linja 300 kilpailutetaan nykyistä vastaavana kokonaisuutena sopimuskaudelle 1.7.2021 – 30.6.2022. Lisäksi sopimukseen kirjataan tilaajan yksipuolinen optio, jonka kesto on enintään yhden vuoden.
Seudullinen joukkoliikenne esittää, että kilpailutuskohteen suuruudeksi tulee viisi 3-akselista, matalalattiaista autoa. Sopimuksen keston vuoksi kohteeseen ei esitetä vaadittavaksi uusia autoja eikä keski-ikävaatimusta. Autojen ikää koskevat vain kaupungin joukkoliikenteen minimivaatimukset (enimmäisikä 15 vuotta).
Kilpailutuspakettiin esitetään sisällytettävän tilaajan mahdollisuus lisätä tai vähentää liikennettä 20 % sopimuskauden aikana (kuitenkin maksimissaan 10 % yhden vuoden aikana). Suuremmista muutoksista tulee neuvotella liikennöitsijän kanssa. Tämä on yleisesti Turun liikennöintisopimuksissa käytetty muutosprosentti, joka antaa tilaajalle mahdollisuuksia liikenteen muutoksiin ja talouden sopeuttamiseen sekä liikennöitsijälle riittävän varmuuden liikenteen määrästä sopimuskautena.
Yhteenveto hankinnasta
Kilpailutetaan nykyiset liikennöintikokonaisuudet vuoden pituiseen sopimukseen, niin että ne päättyvät runkolinjaston oletetun aloitusajankohdan hetkellä. Sopimuksiin on määritelty mahdollisimman pitkät optiot, jotka voidaan käyttää myös lyhyempinä. Tämä antaa mahdollisimman hyvät työkalut sovittaa liikennöinnin lopettaminen runkolinjaston aloitusajankohtaan. Kaikissa osakokonaisuuksissa sopimuskaudet ovat 1.7.2021 – 30.6.2022 ja niissä on optio jatkaa sopimuksia 1.7.2022 – 30.6.2023.
Kaluston osalta vaaditaan minimivaatimukset täyttäviä linja-autoja. Käyttövoimista hyväksytään luokan 4 (Euro 5 diesel) tai sitä paremmat ajoneuvot. Liikenteessä käytettävä auto ei saa sopimuskaudella olla päälle 15 vuotta vanha. Keski-ikävaatimusta ei esitetä. Osakokonaisuuksiin esitetään hankittavaksi nykyistä vastaava kalusto:
•Osakokonaisuus 1: 5 x M
•Osakokonaisuus 2: 7 x M (tai nykyistä P-linjan autoa vastaava ajoneuvo)
•Osakokonaisuus 3: 5 x T
Kustannusarvio
Sopimuskauden (sis. optio) kokonaisarvo arvioidaan nykytasolle:
•Osakokonaisuus 1 kokonaisarvo n. 2 000 000 €
•Osakokonaisuus 2 kokonaisarvo n. 1 400 000 €
oKhkeh arvio 1 600 000 € ei sisältänyt P-linjojen lauantailiikenteen jo tehtyä karsintaa
•Osakokonaisuus 3 kokonaisarvo n. 3 000 000 €
Föli-liikenteen yksinoikeudensuoja
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta totesi kokouksessaan 27.6.2018 § 129 sen hankintavallassa olevan joukkoliikenteen yksinoikeuden olevan voimassa nykyisten hankintapäätösten ja sopimusten nojalla Liikennepalvelulain 1.7.2018 voimaan tullessa.
Kansallinen joukkoliikenteen sääntely siirtyi 1.7.2018 alkaen lakiin liikenteen palveluista. Liikennepalvelulaissa todetaan yksinoikeuden suojasta seuraavaa:
”Lisäksi toimivaltainen viranomainen voi tarvittaessa tehdä palvelusopimusasetuksen mukaisen päätöksen yksinoikeudesta. Yksinoikeuspäätöksellä annetaan erikseen valittavalle julkisen liikenteen harjoittajalle mahdollisuus harjoittaa julkista henkilöliikennettä tietyllä reitillä tai tietyssä verkossa taikka tietyllä alueella ja suljetaan pois muut mahdolliset liikenteenharjoittajat. Toimivaltaisen viranomaisen on julkaistava päätös yksinoikeuden antamisesta internet-sivullaan. Yksinoikeus voidaan antaa kaikentyyppisten julkisia hankintoja koskevien sopimusten yhteydessä.”
Päätös liikenteen suojaamisesta tulisi tehdä päätettäessä liikenteen kilpailuttamisesta.
Lisäksi liikennöintisopimuksen ehtoihin tullaan kirjaamaan asiaan liittyviä ehtoja kuten bruttosopimuksessa liikenteenharjoittajalle velvollisuus ilmoittaa havaitsemastaan päällekkäisestä liikenteestä sekä käyttöoikeussopimuksissa yksinoikeuksien mahdollisiin loukkaamisiin liittyvät menettelyt kumpaakin sopimusosapuolta koskien.
Liite 1 Tarjouspyyntö linjat 99, P1, P2, P3 ja 300
Liite 2 Sopimusluonnos linja 99
Liite 3 Sopimusluonnos linjat P1, P2 ja P3
Liite 4 Sopimusluonnos linja 300
Liite 5 Liite 3a Sopimusliite 1 Yleiset kriteerit ja kalusto- sekä tekniset vaatimukset linja 99
Liite 6 Liite 3b Sopimusliite 1 Yleiset kriteerit ja kalusto- sekä tekniset vaatimukset linjat P1, P2 ja P3
Liite 7 Liite 3c Sopimusliite 1 Yleiset kriteerit ja kalusto- sekä tekniset vaatimukset linja 300
Liite 8 Liite 3d Sopimusliite 2 Palvelukuvaus ICT-järjestelmä 2-2020 käytetty auto
Liite 9 Liite 3e Sopimusliite 2 Palvelukuvaus ICT-järjestelmä 2-2020 uusi auto
Liite 10 Liite 3f Sopimusliite 3 Laatupalkkiot
Oheismateriaali 1 Joukkoliikenteen järjestäminen Turun seudulla; perustietoja
Oheismateriaali 2 Nykyiset yleisöaikataulut linjoilla P1, P2, P3 ja 99
Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:
Ehdotus Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää hyväksyä kilpailun käynnistämisen oheisten tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti ja että joukkoliikennepalvelujohtaja oikeutetaan tekemään tarpeellisia muutoksia tarjouspyyntöasiakirjoihin.
Lisäksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää myöntää näiden sopimusten liikenteen yksinoikeuden valittaville sopimuskumppaneille liikenteen palveluista annetun lain (320/2017) VI osan 1 luvun 4 §:n 2 momentin asettamin rajoituksin.
Lisäksi lautakunta päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tpvKonsernihallinto, strateginen hankinta
tpvXXXXX
Liitteet:
Tksjlk § 114
Liite 1:Tarjouspyyntö linjat 99, P1, P2, P3 ja 300
Liite 2:Sopimusluonnos linja 99
Liite 3:Sopimusluonnos linjat P1, P2 ja P3
Liite 4:Sopimusluonnos linja 300
Liite 5:Liite 3a Sopimusliite 1 Yleiset kriteerit ja kalusto- sekä tekniset vaatimukset linja 99
Liite 6:Liite 3b Sopimusliite 1 Yleiset kriteerit ja kalusto- sekä tekniset vaatimukset linjat P1, P2 ja P3
Liite 7:Liite 3c Sopimusliite 1 Yleiset kriteerit ja kalusto- sekä tekniset vaatimukset linja 300
Liite 8:Liite 3d Sopimusliite 2 Palvelukuvaus ICT-järjestelmä 2-2020 käytetty auto
Liite 9:Liite 3e Sopimusliite 2 Palvelukuvaus ICT-järjestelmä 2-2020 uusi auto
Liite 10:Liite 3f Sopimusliite 3 Laatupalkkiot