Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 115 | 10.06.2020 | 2 |
2321-2020 (02 08 00)
Patterikäyttöisten aikataulunäyttötaulujen kilpailutuksen ratkaisu
Tiivistelmä:
Patterikäyttöisten aikataulupysäkkinäyttöjen hankinnasta on pyydetty tarjouksia ajalle 1.8.2020 - 31.7.2023. Tarjous saatiin yhdeltä (1) toimittajalta. Puitesopimus esitetään solmittavaksi Axentia Technologies AB:n kanssa.
Tksjlk § 115
Kaupunkiympäristötoimiala kehittämispäällikkö Topias Pihlava ja strategisen hankinnan osuus hankinta-asiantuntija Marja Poskiparta 02.06.2020:
Turun kaupungin strateginen hankinta on Turun kaupungin kaupunkiympäristötoimialan toimeksiannosta pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia patterikäyttöisten aikataulupysäkkinäyttöjen hankintaan ajalle 1.8.2020 - 31.7.2022. Sopimuskauden jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassaolevana.
Hankintailmoitus EU-kynnysarvon ylittävänä erityisalojen tavarahankintana julkaistiin 20.4.2020 HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku. Hankinnasta ei esitetty lisätietokysymyksiä määräaikaan mennessä.
Annettuun määräaikaan 22.5.2020 klo 11:00 mennessä saapui yksi (1) tarjous:
Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja hankinnalle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytä.
Tarjous tuli jättää suomen tai englannin kielellä.
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään kirjallinen sopimus yhden (1) palveluntuottajan kanssa. Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai arvoon.
Turun kaupungin joukkoliikenteellä on tällä hetkellä käytössä bussipysäkeillä noin 200 näyttöä. Runkolinjoja varten tarvitaan vaihtopaikkojen informaatiota varten noin 100 näyttöä lisää. Keskeisin tavoite on saada lisättyä informaatiota pysäkeillä, joilla sitä ei vielä ole.
Tilaajalla on mahdollisuus hankkia näyttöjä lisää optiona kaksisataa (200) kpl sopimuskauden aikana. Optio voidaan ottaa käyttöön joko varsinaisen sopimuskauden aikana tai sen jälkeisenä sopimuksen toistaiseksi jatkuvan voimassaolon aikana.
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1. Tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen, 3. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta.
Tarjoajien kelpoisuuden arviointi
Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua palvelujen tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajille asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.
Tarjoaja ilmoittaa täyttävänsä tarjoajille asetetut kelpoisuusehdot. Tarjoaja on toimittanut tarjouksen liitteenä dokumentit, joista selviää, että Tarjoaja täyttää tarjoajille asetetut kelpoisuusehdot.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus
Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjous tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavilta tuotteilta tarjouspyynnössä edellytettiin.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 79 § 1 momentin mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen.
Hankinnan valmistelussa mukana ollut työryhmä suoritti tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuuden arvioinnin. Saapuneen tarjouksen todettiin täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.
Tarjousten vertailu ja valinta
Valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että tarjousten valintaperuste on kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena on halvin hinta. Hinnan painoarvo on 100%.
Hankintayksikkö katsoo, että tässä hankinnassa kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena voi olla halvin hinta, koska hankinnan laadulliset näkökohdat on huomioitu hankittavassa kokonaisuudessa asettamalla tarjouspyynnössä hankinnan kohteelle tiukat vähimmäisvaatimukset, joita tukevat osaltaan palveluntuottajan kanssa solmittavan hankintasopimuksen tarkat sopimusehdot.
Koska saatiin vain yksi tarjous, vertailua ei suoritettu.
Liite 1Hintaliite. Salassa pidettävä asia. Salauksen peruste: Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 24.1 §:n 17 kohta.
Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.
Toimittajaksi esitetään valittavaksi kokonaistaloudellisesti edullisin toimittaja Axentia Technologies AB tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin. Axentia Technologies AB:n vertailuhinta sadalle näytölle, ylläpidolle sekä yleisimmille varaosille kolmeksi vuodeksi on 686 800,00 euroa (alv 0%).
Tarjousasiakirjat ovat nähtävänä kokouksessa.
Näyttöjä esitetään tilattavaksi 50 kpl yksirivisiä näyttöjä sekä 50 kpl kolmirivisiä näyttöjä. Näiden näyttöjen yhteishinta 245 000 euroa (alv 0%) sekä ylläpidon osalta 21 000 euroa vuodessa.
Mahdollisten optiolaitteiden käyttöönotosta päätetään erikseen.
Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää:
Hankintayksikköä sitova sopimus ja tilaus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävällä kirjallisella sopimuksella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.
Hankintasopimus voidaan tehdä ja päätös panna täytäntöön aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
aoAxentia Technologies AB
tiedXXXXX
tpvXXXXX
Liitteet:
Tksjlk § 115
Liite 1:Hintaliite. Salassa pidettävä asia. Salauksen peruste: Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 24.1 §:n 17 kohta.