Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 52 | 25.03.2020 | 1 |
3594-2020 (08 01 00)
Siirtyminen koulujen kesäloma-ajan aikatauluihin 6.4.2020 alkaen
Tiivistelmä:
Suomen hallitus on todennut yhteistoiminnassa tasavallan presidentin kanssa Suomen olevan poikkeusoloissa koronavirustilanteen vuoksi. COVID-19 -tartuntatautiepidemian, ja siitä seuranneiden toimenpiteiden vuoksi joukkoliikenteen käyttö on vähentynyt merkittävästi. Koronaepidemia on muodostunut joukkoliikenneviranomaisen kannalta ylivoimaiseksi esteeksi tarjota normaalia määrää joukkoliikennettä. Tämän vuoksi lautakunnalle esitetään, että Föli siirtyy koulujen kesäloma-ajan aikatauluihin 6.4. alkaen.
Tksjlk § 52
Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte, suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 20.3.2020
Matkamäärät ja talous
Joukkoliikenteen matkamäärät ovat COVID-19 -tartuntatautiepidemian vuoksi laskeneet yli 50 % normaalitasosta, ja matkamäärä putoaa edelleen. Tämä tarkoittaa 250 000 – 400 000 matkaa vähemmän viikkotasolla. Lipputuloa saadaan keskimäärin euro per nousu.
Vuonna 2019 lipputuloja kertyi huhtikuussa 1,98 miljoonaa euroa ja toukokuussa 2,05 miljoonaa euroa. Lipputulokertymä tulee putoamaan dramaattisesti. Nousumäärien vähennettyä lipputulot vähentyvät ainakin n. 1-1,5 miljoonaa euroa kuukaudessa. Joukkoliikenteelle ei ole tällä hetkellä normaalin suuruista tarvetta, eikä vuoden 2020 budjetissa ole varauduttu miljoonien lisämenoihin.
Sopimukset
Koronaepidemia ja sitä seuranneet poikkeusolot ovat muodostuneet joukkoliikenneviranomaisen kannalta ylivoimaiseksi esteeksi tarjota normaalia määrää joukkoliikennettä.
Joukkoliikenteen sopimuksissa määritetään ylivoimaisesta esteestä, ja valmiuslaista seuraavaa (esim. TuKL sopimus, muissa sopimuksissa sanamuodot samat mutta kohta voi vaihdella):
35. Ylivoimainen este
Vapauttamisperusteeksi (force majeure) katsotaan sellainen sopimuksen täyttämisen estävä ja sopimuksen syntymisen jälkeen sattunut epätavallinen ja asiaan vaikuttava tapahtuma, jota sopijapuolten ei ole ollut syytä ottaa huomioon sopimusta tehdessään, joka on sopijapuolista riippumaton ja jonka seuraamuksia ei voida estää ilman kohtuuttomia lisäkustannuksia tai kohtuutonta ajanhukkaa. Tällainen tapahtuma voi olla poikkeuksellisen vaikea työvoimatilanne, sota, kapina, pakko-otto tai takavarikko julkiseen tarpeeseen, tuonti- tai vientikielto, luonnonmullistus, yleisen liikenteen tai energiajakelun keskeytys, työselkkaus, tulipalo tai muu vaikutuksiltaan yhtä merkittävä ja epätavallinen sopijapuolista riippumaton syy. Jos sopimusvelvoitteen viivästyminen johtuu tällaisesta ylivoimaisesta esteestä, sopimusvelvoitteen täyttämisaikaa jatketaan niin paljon kuin kaikki tapaukseen vaikuttavat olosuhteet huomioon ottaen on pidettävä kohtuullisena. Sopijapuolten on viipymättä ilmoitettava ylivoimaisesta esteestä kirjallisesti toiselle sopijapuolelle samoin kuin esteen lakkaamisesta. Vapauttamisperusteeksi katsotaan myös sopijapuolen alihankkijaa kohdannut ylivoimainen este, mikäli alihankintaa ei voida ilman kohtuuttomia kustannuksia tai oleellista ajanhukkaa hankkia muualta.
39. Muut ehdot
Tilaajan tulee valmiuslain (1080/1991 muutoksineen) 40 §:n 1 momentin nojalla poikkeusoloissa tapahtuvan toiminnan etukäteisvalmisteluin sekä muin toimenpitein varmistaa tehtäviensä mahdollisimman häiriötön hoitaminen myös poikkeusoloissa. Liikennöitsijä sitoutuu valmiuslain 2 §:ssä määritellyissä poikkeusoloissa ja muissa vaikutuksiltaan vastaavissa vakavissa häiriötilanteissa noudattamaan Tilaajan yksipuolisesti antamia määräyksiä. Korvaus maksetaan tämän sopimuksen kohdan 6 (Ylimääräiset ajot) mukaisesti. Etukäteisvalmisteluista voidaan sopia erikseen salaisella liitteellä.
Kuntaliitto on antanut ohjeistuksen Koronaviruksesta ja julkisista hankinnoista, suora linkki: Koronavirus ja julkiset hankinnat, https://www.hankinnat.fi/ajankohtaista/2020/koronavirus-ja-julkiset-hankinnat
Yhteenvetona voidaan sanoa, että vaikka Suomessa on käytössä valmiuslaki tietyiltä osin, ja liikennettä voitaisiin vähentää sopimuksen em. pykälien mukaisesti, tulisi julkisten hankintojen sopimuksissa pyrkiä noudattamaan yleisiä sopimusehtoja.
Traficom ilmoitti 19.3.2020 valtion linjauksena, että tilaajalla on oikeus Hankintalain 136 § mukaan (Hankintasopimuksen muuttaminen sopimuskauden aikana) muuttaa sopimusta, jos Muutoksen tarve johtuu olosuhteista, joita huolellinen hankintayksikkö ei ole voinut ennakoida eikä muutos vaikuta hankintasopimuksen yleiseen luonteeseen. Muutoksen arvo ei saa olla enemmän kuin 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta.
Em. pykälää soveltaessa tilaajalle ei tule korvausvelvollisuutta liikenteen vähentämisestä, sillä olosuhteita ei ole voinut ennakoida.
Liikennöinti 6.4.2020 alkaen
Liikennöitsijöiden kanssa on käyty läpi keinoja vähentää liikennettä niin, että palvelutarjonta vastaa paremmin kysyntää. On huomionarvoista, että myös liikennöitsijöillä tulee olemaan vaikeuksia taata palvelun toiminta täysimääräisenä, jos kuljettajia on töissä normaalia vähemmän. Tällä hetkellä kuljettajien sairauslomien määrä vastaa normaalia kevättä.
Liikennöitsijöiden kanssa on neuvoteltu ratkaisusta, jossa joukkoliikenne siirtyisi koulujen kesäloma-ajan aikatauluihin jo 6.4.2020 alkaen. Seudullinen joukkoliikenne ja sopimusliikennöitsijät ovat neuvotelleet asiasta ja sopineet yhdessä, että siirtyminen koulujen kesäloma-aikaiseen liikenteeseen olisi tässä tilanteessa paras ratkaisu.
Normaalista koulujen kesäloma-ajan aikataulusta poiketen linjaa 8 ajetaan tunnin vuorovälillä kaikkina viikonpäivinä toukokuun loppuun saakka. Linjojen 401 – 403 liikenteen vuoroväli harvennetaan 60 minuuttiin nykyisen 30 minuutin sijaan 20.4. alkaen.
Liikennetarjonnan tulee olla riittävä työssäkävijöiden kannalta. Esimerkiksi telakan työmatkalinjat jatkavat toimintaansa myös 6.4. jälkeen.
Lisäksi joukkoliikennejohtajan päätöspöytäkirjojen 24.3.2020 päätökset ovat soveltuvin osin voimassa 9.8.2020 saakka.
Autopäiväkorvaus
Lautakunnalle ehdotetaan, että Turun seudun joukkoliikenne maksaa 6.4.-31.5. poistetusta liikenteestä 65 % autopäiväkorvauksista. Autopäiväkompensaatiota ei makseta 24.3 – 5.4. eikä 1.6. jälkeen.
Seudullinen joukkoliikenne ja liikennöitsijät ovat neuvotelleet linjausta liikenteen nopeasta supistamisesta hyvässä yhteisymmärryksessä. On kohtuullista, että tilaaja osallistuisi kalustosta johtuvien lyhennysten hoitamiseen, sillä tilanne on kohtuuttoman raskas myös liikennöitsijöille.
Liikenteestä maksettava autopäiväkustannus kattaa joukkoliikenteessä joukkoliikennekaluston kustannukset. Kilometrikustannusta taas maksetaan ajettujen kilometrien mukaan ja linjatunteja liikennöidyn ajan mukaan.
Kun liikennettä merkittävästi vähennetään ajalle 6.4.-31.5.2020, osa kalustosta jää tallille. Tällöin kuitenkin tarjoukseen lasketut autojen kuolettamiskustannukset pysyvät voimassa. Toisaalta auto ei kulu ja siihen ei tule kilometrejä.
65 % autopäiväkustannuksesta olisi Seudullisen joukkoliikenteen mukaan kohtuullinen osuus korvata liikennöitsijöille ajalla 6.4.-31.5. vähennetystä liikenteestä. Asiasta on neuvoteltu liikennöitsijöiden kanssa 20.3.2020 ja liikennöitsijät ovat yksimielisesti hyväksyneet neuvottelutuloksen.
Taloudelliset vaikutukset
Autopäiväkorvauksen maksaminen (65 % autopäiväkorvauksista) aiheuttaa yhteensä noin 260.000 euron kustannukset.
Kesäaikataulukauden aloittaminen jo 6.4. vähentää seudullisen joukkoliikenteen kustannuksia yhteensä noin miljoona euroa huhti-toukokuussa. Tässä luvussa on jo huomioitu autopäiväkorvausten maksaminen.
Kunnittaista jakoa kustannussäästöstä ei tässä akuutissa tilanteessa pystytä antamaan.
Lautakunta tarkastelee matkamäärätilannetta ja sen vaatimia toimenpiteitä taas 15.4.
Oheismateriaali 1Matkamäärämuutokset
Oheismateriaali 2Fölin ja liikennöitsijöiden väliset Skype-neuvottelut 19.3.2020, muistio
Oheismateriaali 3Fölin ja liikennöitsijöiden välinen Skype-neuvottelu 20.3.2020, muistio
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että
Tämä päätös tarkastetaan kokouksessa.
Tämä päätös pannaan täytäntöön ennen lainvoimaa.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedFöli-kuntien palvelupisteet; Sähköpostia varten
tiedKaarinan kaupunki
tiedLiedon kunta
tiedLS-Liikennelinjat Oy
tiedLänsilinjat Oy
tiedNaantalin kaupunki
tiedRaision kaupunki
tiedRuskon kunta
tiedSavonlinja Oy
tiedTarjousyhteenliittymä Vesman Liikenne Oy ja Jalobus Oy
tiedTurun Kaupunkiliikenne Oy
tiedTurun Linja-autoilijain Osakeyhtiö
tiedV-S Bussipalvelut Oy
tiedJoukkoliikenteen palvelutoimisto
tiedKaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto
tiedXXXXX
tiedXXXXX