Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta5525.03.20201

13481-2019 (02 08 00, 07 01 04)

Joukkoliikennelinjojen 6, 7 ja 7A hankintaa koskeva valitus

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitellään joukkoliikennelinjojen 6, 7 ja 7A hankintaa koskeva valitusasia.

Tksjlk § 55

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte 18.3.2020:

LS-Liikennelinjat Oy on tehnyt joukkoliikennelinjojen 6, 7 ja 7A hankinnasta valituksen markkinaoikeuteen. Turun kaupunki on antanut vastineen markkinaoikeudelle 9.3.2020.

Asia tuodaan nyt tiedoksi lautakunnalle, jotta se voi arvioida erilaisten toimintavaihtoehtojen vaikutuksia

On todennäköistä, että markkinaoikeus hyväksyy LS-Liikennelinjat Oy:n valituksen ja määrää kilpailuttamaan liikenteen uudelleen, sillä liikenne on kilpailutettu hankintalain alaisena, vaikka nykyään tulee käyttää erityisalojen hankintalakia.

Lautakunnan vaihtoehtoina on odottaa markkinaoikeuden ratkaisua tai keskeyttää nykyinen hankinta ja aloittaa kilpailutus uudelleen. Seudullisen joukkoliikenteen mielestä tulisi odottaa markkinaoikeuden ratkaisu.

Eri vaihtoehtoihin liittyy seuraavia näkökulmia.

Hankinnan keskeyttäminen ja linjojen kilpailun käynnistäminen uudelleen

Uudelleen kilpailuttaminen ei lisää suoraan kustannuksia ja uusikin tarjoushinta voi olla edullinen. Sen sijaan kilpailun aloittaminen uudelleen vaikuttaa hintaa nostavasti muihin kilpailuihin, jotka ovat alkamassa keväällä 2020.

Seudullisen joukkoliikenteen näkemyksen mukaan valittajan tarkoitus on ollut sekoittaa Turun seudun joukkoliikennemarkkinoita siten, että hinnat tulevissa kilpailuissa nousevat. Uusi liikennöitsijä pyritään sulkemaan ulos Turun alueen markkinoilta. Kun uusi liikennöitsijä ei voi tarjotessaan luottaa siihen, että sillä tulee olemaan valmiiksi varikko ja liikennettä Turun seudulla, hintatasoa pystytään korottamaan pelkäämättä uuden toimijan hintakilpailumahdollisuuksia.

Markkinaoikeus hylkää valituksen

Markkinaoikeuden keskimääräinen käsittelyaika on 8,8 kuukautta. Päätös tehdään siis todennäköisesti vasta loppuvuonna. Voittaneen liikennöitsijän kanssa tehdään sopimus. Liikennöitsijä on ilmoittanut pystyvänsä aloittamaan liikennöinnin kesällä 2021 sopimuksen mukaisesti lukuun ottamatta sitä, että uutta kalustoa on mahdotonta saada liikenteen alkuun mennessä. Erityisesti telisähköbussien toimitusaika on 18 kuukauden luokkaa. Siirtymäajan järjestelyistä tulee sopia erikseen.

Markkinaoikeus hyväksyy valituksen

Markkinaoikeuden keskimääräinen käsittelyaika on 8,8 kuukautta. Päätös tehdään siis todennäköisesti vasta loppuvuonna. Koska tilaaja ei ole tehnyt sopimusta, mitään sanktioita ei tule. Vastapuolen asianajokulut tulevat maksettaviksi. Liikenne jouduttaisiin kilpailuttamaan nopealla aikataululla talvella 2020-2021, vaikka liikenteen pitäisi alkaa jo kesällä 2021. Joudutaan mahdollisesti tekemään suorahankintana ensin väliaikainen sopimus lyhyeksi ajaksi. Tässä ei todennäköisesti ole suurta taloudellista riskiä, sillä moni liikennöintisopimuksista päättyy samaan aikaan ja kalustoa ja henkilökuntaa vapautuu. Pitkä sopimus kilpailutetaan uudelleen siten, että sopimuskausi alkaa esimerkiksi kesällä 2022.

Oheismateriaali 1Turun kaupungin vastine markkinaoikeudelle 9.3.2020 liitteineen

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää merkitä hankintaa koskevan tilanteen tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX