Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 13 | 22.01.2020 | 7 |
11700-2019 (08 01 00)
Vetoomus Ypsilonin joukkoliikenneyhteyksistä
Tiivistelmä:
Lisäyhteyksien järjestäminen Yli-Maarian Ypsiloniin ei ole mahdollista ilman merkittävää lisärahoitusta, tai siltayhteyden rakentamista.
Tksjlk § 13
XXXXX /Yli-Maarian koulun ja päiväkodin vanhempainyhdistys 7.10.2019:
Vetoomus linja-autoyhteyden saamiseksi Yli-Maarian koululta keskustan, Paattisten ja Jäkärlän suuntaan
Pohjoisen Turun uudelta Yli-Maarian koululta, Ypsilonilta ei ole linja-autoyhteyttä Turun keskustaan, Paattisille eikä Jäkärlään koululaislinjoja lukuunottamatta. Alueella toimivat koulut, päiväkodit, yritykset, yhdistykset ja yksityishenkilöt ovat olleet asiasta useaan otteeseen vuoden ajan yhteydessä Föliin tuloksetta. Linja-autoyhteyden saamisen viivästymistä on selitetty Jäkärlä-Yli-Maaria välisen tieyhteyden valmistumisen viivästymisellä. Vuonna 2018 syksyllä Föli tiedotti, että tieyhteys valmistuu vuoden 2019 kesällä. Nyt vuoden 2019 syksyllä Föli vastasi asiakaspalautteeseen, että tieyhteyden arvioitu valmistumisaika olisi kesällä 2020. Saadun tiedon mukaan uuden linjan perustamiselle ei ole varoja eikä alueella kulkevien linjojen 21 tai 23 reittejä voi Fölin mukaan muuttaa. Föli uutisoi, että linjojen 21 ja 23 matkustajamäärät ovat romahtaneet, kun linja siirrettiin Puutorille. Sekin varmasti vaikuttaa, sillä jatkoyhteydet eivät toimi. Suurempi syy on kuitenkin se, että koska bussit eivät kulje uuden Yli-Maarian koulun kautta, niin perheet ovat joutuneet työ- ja harrastuskuvioiden vuoksi siirtymään yksityisautoiluun.
Tilanne on alueen asukkaiden ja toiminnan kannalta kestämätön. Samaan aikaan, kun poliitikot suunnittelevat Turun keskustaan ruuhkamaksuja, on kaupungissa upea monitoimitalo, mihin julkinen liikenne ei kulje. Nyt koululle kulkevat koululaislinjat palvelevat alueella asuvia lapsia ja nuoria. Ypsilon on monitoimitalo, missä toimii koulu, päiväkoti, kirjasto, neuvola, iltapäiväkerho ja nuorisotoimi. Lisäksi monitoimitalon tiloja iltakäyttää urheiluseurat sekä Työväenopisto. Autottomat vanhemmat tai julkisilla keskustaan kulkevat eivät voi tuoda lapsiaan Ypsiloniin päiväkotiin, koska eivät pääse sieltä töihin. Päiväkodin lapsiryhmät eivät pysty retkeilemään, koska pienelle 1,2 km päähän bussipysäkille käveleminen on liian pitkä matka. Myös koululuokkien opintokäynnit ovat loppuneet uuden koulun valmistuttua, sillä käyntiin esim.kaupungin suuntaan kuluu liikaa aikaa olemattomien bussiyhteyksien vuoksi. Esiopetusikäisten uimakoulu Paattisille on niinikään jäissä saman syyn takia. Nuorisotoimi, kirjasto, koulun eri tahot sekä Touhulan päiväkoti kärsivät sijaistyövoiman puutteesta, sillä autottomien työntekijöiden on hyvin vaikea päästä alueelle töihin. Tämän lisäksi Yli-Maarian koulu on jaettu kahteen yksikköön. Tällä hetkellä näiden yksiköiden suunniteltu yhteistyö on olematonta, sillä kävellen matkan taittamiseen tuhlaantuu jälleen liian iso aika opetuksesta.
Kunnalliset koulu-, päivähoito-, nuoriso-, neuvola- sekä kirjastopalvelut tulee olla kaikkien saavutettavissa julkisin kulkuneuvoin. Kyse ei ole vain siitä, että keskustan ja Kärsämäentien suuntaan kotiin sekä harrastuksiin kulkevat lapset ja talon työntekijät tarvitsevat tätä yhteyttä vaan myös siitä, että julkiset palvelut tulevat olla myös autottomien, vanhusten ja liikuntarajoitteisten saatavilla. Myöskään tämän hetkinen pakote yksityisautoiluun ei tue nykyistä trendiä suosia joukkoliikennettä ja olla mukana ilmastotalkoissa. Joukkoliikenteen puute vaikuttaa monen sadan perheen arjen sujuvuuteen ja sitä kautta hyvinvointiin.
Alueella ei voida odottaa Jäkärlä-Yli-Maaria tieyhteyden valmistumista vaan linja-autoyhteys Ypsilonilta Kärsämäentien kautta keskustaan sekä Paattisten ja Jäkärlän suuntaan on järjestettävä välittömästi. Liikenneyhteyden lisäksi toivomme bussipysäkille katoksen ja istuimia.
Tässä konkreettinen ehdotus väliaikaiseksi ratkaisuksi:
Linja 21 käy kääntymässä Ypsilonin liikenneympyrässä. Samoin linja 22M Jäkärlä-Moisio-Keskusta välillä, käynti liikenneympyrässä, jolloin Jäkärlästä pääsisi aamuisin/aamupäivisin esim. kirjastoon, neuvolaan jne. Keskustan suunnasta pääsisi myös tällä linjalla Ypsiloniin. Nämä väliaikaiset muutokset olisivat todella hyödyllisiä ja toisivat molemmille linjoille vain muutamia minuutteja lisäaikaa ajoon.
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Moision paikallisyhdistys ry
Yli-Maarian koulun ja päiväkodin vanhempainyhdistys ry
Yli-Maarian koulu
Yli-Maarian päiväkoti
Nuorisotalo Ypsilon
Moision päiväkoti
Touhula varhaiskasvatus Oy
Moision ja Yli- Maarian pientalot ry
Turun kaupungin hyvinvointitoimiala
Turun kaupungin kirjasto
Maarian Seurakunnan pohjoinen alueneuvosto
Eläkekerho Pirteät Ikinuoret
Arkea ruokapalvelu
Iltapäiväkerho Ypsilon
Maarian Mahti ry
SPR:n Maarian-Paattisten osasto
Jäkärlä-Paimalan Pientalot ry
Partiolippukunta Maarian Tähkät ry
Jäkärlän koulun vanhempainyhdistys ry
Maarian Reipas ry
Maarian Kyläyhdistys ry
Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 16.1.2020:
Seudullinen joukkoliikenne ei vastaa tieyhteyden rakentamisesta, vaan ainoastaan järjestää joukkoliikennettä olemassa olevan tieverkoston sallimissa rajoissa. Sillan rakentaminen on viivästynyt useaan otteeseen siitä mitä seudulliselle joukkoliikenteelle on informoitu, ja aikaisemmat arviot mahdollisista uusista joukkoliikennevuoroista ovat perustuneet ko. arvioihin.
Vetoomuksessa esitetään ratkaisuiksi linjojen 21 ja 22M käyntiä Ypsilonin liikenneympyrässä. Näitäkin vaihtoehtoja on selvitetty jo aiemmin seudullisen joukkoliikenteen toimesta. Linjan 21 käynti ympyrässä toisi ajoaikaan lisää n. 5-7 minuuttia, ja linjan 22M käynti n. 10-15 minuuttia. Tällaista ”ylimääräistä” aikaa ei linjojen autokierroissa ole, vaan ne on optimoitu kustannustehokkaasti. Ympyrässä käynnin mahdollistamiseksi ko. linjoille jouduttaisiin lisäämään linja-auto päivittäiseen liikenteeseen, joka tarkoittaisi huomattavia lisäkustannuksia ellei palvelua vastaavasti karsita muualta.
Jos Puutorin ja Ypsilonin (Kukkamaariankatu) välille järjestettäisiin ylimääräinen yhteys ennen sillan rakentumista, tulisi se seudullisen joukkoliikenteen arvion mukaan järjestää uutena yhteytenä. Olemassa olevien linjojen kierrättäminen kustannustehokkaasti, ja ilman että nykyinen palvelu kärsii, ei ole mahdollista. Uusi yhteys, jossa linja-autot kulkisivat Puutorin ja Ypsilonin väliä arkipäivisin tunnin vuorovälillä kustantaisi n. 200 000 € (alv. 0%) vuodessa. Seudullisen joukkoliikenteen budjetissa ei ole tällaista rahaa olemassa, vaan järjestely vaatisi lisärahoituksen. Tulee ottaa huomioon nykyinen joukkoliikenteen taloustilanne, jossa kauppatorin rakentamisen aikaisten järjestelyjen myötä joukkoliikenteelle on syntynyt miljoonien eurojen säästöpaineet. Nykyisessä taloustilanteessa ei lisäliikennettä ole mahdollista järjestää.
Yhteys Jäkärlästä Ypsilonin ja Yli-Maarian kautta Turun keskustaan voidaan järjestää ilman merkittäviä kustannusvaikutuksia vasta, kun siltayhteys on rakentunut. Huomion arvoista on myös, että runkolinjaston myötä kesällä 2022, on suunniteltu parempilaatuista yhteyttä ko. välille. Varmuutta runkolinjaston palvelutasosta ei kuitenkaan ole uudistuksen viivästymisen vuoksi.
Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta merkitsee vastauksen tiedokseen, ja vetoomuksen käsitellyksi
PäätösAsia pantiin pöydälle Perhon Lehtolan kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.