Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta14230.10.20191

5585-2019 (02 08 00, 08 01 00)

Joukkoliikennelinjan 201, 203, 206, N2, N4, N5, R1, R2, 301, 302, 303, V1, V2, V3 liikennöinti

Tiivistelmä:

Seudullinen joukkoliikenne on yhteistyössä Strategisen hankinnan kanssa kilpailuttanut joukkoliikennelinjojen 201, 203, 206, N2, N4, N5, R1, R2 ja 301, 302, 303, V1, V2 ja V3 liikennöinnit. Linjojen liikennöitsijät valitaan tarjouskilpailun tuloksien mukaisesti.

Tksjlk § 142

Joukkoliikennesuunnittelija Jouko Tervonen ja Strategisen hankinnan osuus projektipäällikkö Pekka Lång 23.10.2019:

Turun kaupungin Strateginen hankinta on kaupungin Seudullisen joukkoliikenteen toimeksiannosta pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia joukkoliikennelinjojen 201, 203, 206, 301, 302, 303, N2, N4, N5, R1, R2, V1, V2 ja V3 liikennöinneistä ajalle 1.7.2020 - 30.6.2027. Sopimuksia voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin ajalle 1.7.2027 – 30.6.2030 (optio). 

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on kokouksessaan 19.06.2019 § 92 hyväksynyt tarjouskilpailun käynnistämisen yhteistyössä Strategisen hankinnan kanssa.

Hankintailmoitus julkaistiin 18.9.2019 EU-kynnysarvon ylittävänä hankintana HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samoina päivinä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku, suora linkki Tarjouspalvelu. Hankinnasta ei esitetty kysymyksiä määräaikaan mennessä.

Tarjous tuli antaa Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin kautta.

Annettuun määräaikaan 22.10.2019 kello 11.00 mennessä tarjouksia saatiin seuraavilta tarjoajilta: LS-Liikennelinjat Oy ja Länsilinjat Oy.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että osatarjoukset otetaan huomioon osakokonaisuuksittain ja, että vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytä.

Tarjoushinnat tuli ilmoittaa arvonlisäverottomina kiinteinä kokonaisnettohintoina tarjouspyynnössä edellytetyllä tavalla.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1. Tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen, 3. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja tarjouksen valinta.

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

Tarjoajien taloudelliset, tekniset ja muut edellytykset hankinnan toteuttamiseksi arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuissa vähimmäisvaatimuksissa mainituin perustein.

Kaikkien tarjoajien voidaan katsoa täyttäneen tarjoajille asetetut kelpoisuusehdot.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavilta palvelulta tarjouspyynnössä edellytettiin.

Kaikki tarjoukset täyttävät tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjoustenkokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja tarjouksen valinta osakokonaisuuksia 1 ja 3 osalta.

Valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan osakokonaisuuksittain kokonaistaloudellisesti edullisin. Vertailuperusteina olivat hinta ja kaluston ympäristöominaisuudet tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti.

Tarjouksen vertailu esitetään alla olevassa taulukoissa.

Osakokonaisuus 1. Linjat 201, 203, 206, N2, N4, N5, R1 ja R2

TarjoajaVertailuhinta yhteensä € / vuosiHinnanvertailupisteetLaadun vertailupisteetVertailupisteet yhteensä
LS-Liikennelinjat Oy1 058 19589,740,0089,74
Länsilinjat Oy964 09798,501,50100,00

Osakokonaisuus 3. Linjat 301, 302, 303, V1, V2 ja V3.

TarjoajaVertailuhinta yhteensä € / vuosiHinnanvertailupisteetLaadun vertailupisteetVertailupisteet yhteensä
LS-Liikennelinjat Oy1 246 53798,000,0098,00

Tarjouksen arvioinnin perusteella esitämme, että:

Osakokonaisuuden 1 tarjouskilpailussa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen hinta on vertailun mukaisesti 964 097 € (alv 0%) vuodessa 1.10.2019 – 31.12.2019 hintatasossa. Nykyisen liikennöintisopimuksen vertailuhinta on 887 454 € (alv 0 %). Tarjoushinta on siten 76 643 €, eli noin 8,6 % korkeampi kuin nykyinen sopimushinta. Osakokonaisuuden 3 tarjouskilpailussa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen hinta on vertailun mukaisesti 1 042 338 € (alv 0%) vuodessa 1.10.2019 – 31.12.2019 hintatasossa. Nykyisen liikennöintisopimuksen vertailuhinta on 970 042 € (alv 0 %). Tarjoushinta on siten 72 296 €, eli noin 7,5 % korkeampi kuin nykyinen sopimushinta.

Joukkoliikennesuunnittelija Jouko Tervonen 24.10.2019:

Osakokonaisuuden 1 (linjat 201, 203, 206, N2, N4, N5, R1 ja R2) kilpailutus sisälsi kolme erilaista optiota. Yksi näistä optioista on edellä kerrotun mukaisesti sopimuskauden jatkaminen enintään kolmella vuodella. Tämän lisäksi on kaksi optiota, joista toinen koskee Naantalin sisäisen linjan N2 viikonlopun (lauantai ja sunnuntai) liikennöintiä ja toinen Raision sisäisten linjojen R1 ja R2 viikonlopun (lauantai ja sunnuntai) liikennöintiä. Tarjouspyynnössä on mainittu, että Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää näiden kahden option käytöstä ratkaistessaan tarjouskilpailun.

Joukkoliikenteen toimivaltaisena viranomaisena Turun kaupunkiseudulla toimii Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta. Viranomaisalueeseen kuuluvien kuntien välille on solmittu 8.11.2011 yhteistoimintasopimus, joka on päivitetty ajan tasalle 30.3.2017. Jäsenkunnat ovat sopineet, että Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta noudattaa ko. kunnan lausuntonaan antamaa päätöstä kunnan sisäisen liikenteen pääperiaatteista ja liikenteen kilpailutuksen käynnistämisestä. Lautakunnan toimivaltaan kuuluu päättää mm. joukkoliikenteen vuorotarjonnasta ja reiteistä silloin, kun kyse ei ole uuden linjan aloittamisesta tai merkittävästi kunnan talouteen vaikuttavasta muutoksesta.

Kilpailutuksen käynnistämiseksi pyydettiin lausunnot Naantalin ja Raision kaupungeilta. Lausuntopyyntöjen esittelyteksteissä ei kuitenkaan ollut arvioitu Naantalin eikä Raision sisäisten linjojen viikonloppuliikennöinnin kustannuksia. Lausunnoissaan molemmat kaupungit ovat todenneet, että kilpailutukseen sisällytetään optio viikonloppuliikenteen lisäämiseksi, jonka käytöstä lautakunta päättää tarjouskilpailun ratkaisun yhteydessä. Yhteistoimintasopimukseen viitaten on kuitenkin syytä pyytää kummaltakin kaupungilta uusi lausunto viikonloppuliikenteen option käyttämisestä, kun nyt voidaan antaa viikonloppuliikenteen kustannusarvio. Lautakunnalle esitetään, että se päättää näiden optioiden käyttämisestä myöhemmin saatuaan lausunnot. Seudullinen joukkoliikenne katsoo, että em. päätös vastaa tarjouspyynnössä esitettyä option käyttämisen ratkaisua koskevaa kirjausta ja että varsinainen tarjouskilpailu voidaan ratkaista.

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte 24.10.2019:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että

Lisäksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä hankintapäätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, valitusosoituksen ja muut oheisasiakirjat tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoLS-Liikennelinjat Oy
aoLänsilinjat Oy
tiedKaupunginhallitus
tiedKonsernihallinto, strateginen hankinta
tpvJorasmaa Lauri
tpvLång Pekka