Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta11818.09.20191

10643-2019 (02 08 00)

Joukkoliikennelinjojen 401, 402, L1, L2, L3, L4, L5, L6 ja L7 liikennöinnin kilpailuttaminen

Tiivistelmä:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta käynnistää kilpailutuskierroksen 3/2019, joka käsittää joukkoliikennelinjojen 401, 402, L1, L2, L3, L4, L5, L6 ja L7 liikennöinnin kilpailuttamisen.

Tksjlk § 118

Joukkoliikennesuunnittelija Jouko Tervonen 18.9.2019:

Turun seudun joukkoliikenneviranomaisen ja Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen yhdessä hallinnoimista liikennöintisopimuksista yhden sopimuskausi päättyy 30.6.2020 (linjat 401, 402 ja 403) sekä Turun seudun joukkoliikenneviranomaisen hallinnoimista liikennöintisopimuksista yhden sopimuskausi päättyy 30.6.2021. Ensinnä mainitun liikennöintisopimuksen osalta on päädytty ratkaisuun siten, että kumpikin viranomainen hankkii itse erikseen tarvitsemansa liikennöinnin. Jälkimmäinen mainituista liikennöintisopimuksista sisältää nykyisellään erittäin suuren automäärän seudullisilla ja Liedon sisäisillä linjoilla. Seudullinen joukkoliikenne on katsonut parhaaksi siirtää em. sopimuksen Liedon sisäiset linjat L1 – L7 samaan sopimukseen linjojen 401 ja 402 kanssa. Tämä kohde tulee kilpailuttaa 1.7.2020 alkavaan sopimukseen. Seudullinen joukkoliikenne on valmistellut yhteistyössä Turun kaupungin strategisen hankinnan kanssa tarjouskilpailua koskevat tarjouspyyntöasiakirjat, jotka tuodaan lautakunnalle hyväksyttäväksi, jotta tarjouskilpailu voidaan aloittaa. Tarjouspyyntö liitteenä 1.

Kilpailutuskierros sisältää yhden kohteen.

Kohde 1: Linjat 401, 402, L1, L2, L3, L4, L5, L6 ja L7

Sopimusluonnos liitteenä 2.

Sopimuskaudeksi esitetään 1.7.2020 – 30.6.2027 kolmen vuoden optiolla. Kohde sisältää seutulinjat 401 ja 402 sekä Liedon sisäiset linjat L1, L2, L3, L4, L5, L6 ja L7. Linjojen 401 ja 402 osalta sopimuskausi alkaa 1.7.2020, ja Liedon sisäisten linjojen L1, L2, L3, L4, L5, L6 ja L7 osalta 1.7.2021.Lieto on antanut lausuntonsa sisäisten linjojen kilpailuttamisesta (oheismateriaali 1).

Kohteessa käytetään pääsääntöisesti vastaavia vaatimuksia, kuin edellisessä seutuliikenteen kilpailutuksessa (220, 221). Muutoksia ks. kilpailukierrokseen ovat mm. minimipäästövaatimuksen muuttaminen Euro 5:ksi. Vastaavalla tavalla, autoissa ei sallita liikennöitsijän omaa mainontaa ja autoihin hankitaan sisätiloihin infonäytöt seudullisen joukkoliikenteen käyttöön. Puolet kalustosta esitetään hankittavaksi uutena, ja puolesta kalustosta annetaan pisteitä kilpailun ratkaisuperusteena (uusi Euro 6 = 0,5 pistettä, käytetty Euro 6 = 0,2 pistettä).

Liikennöinnin korvausperusteita on tarkennettu ja tuntihinta erotellaan kahteen. Erikseen pyydetään tuntihinta (eur/h) arki- ja lauantailiikenteelle sekä pyhäpäivien liikenteelle. Erottelu muuttaa hinnoittelun läpinäkyvämmäksi ja toisaalta muuttaa liikennettä lisätessä korvauksen oikeudenmukaisemmaksi. Muutoksella ei ole vaikutusta kohteen hintaan, mutta liikennettä lisätessä (tai vähennettäessä) arki- ja lauantailiikenteen osuus on hieman vähemmän ja vastaavasti pyhäpäivän osuus hieman korkeampi kuin ennen.

Föli-liikenteen yksinoikeudensuoja

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta totesi kokouksessaan 27.6.2018 § 129 sen hankintavallassa olevan joukkoliikenteen yksinoikeuden olevan voimassa nykyisten hankintapäätösten ja sopimusten nojalla Liikennepalvelulain 1.7.2018 voimaan tulleessa.

Kansallinen joukkoliikenteen sääntely siirtyi 1.7.2018 alkaen lakiin liikenteen palveluista. Liikennepalvelulaissa todetaan yksinoikeuden suojasta seuraavaa:

”Lisäksi toimivaltainen viranomainen voi tarvittaessa tehdä palvelusopimusasetuksen mukaisen päätöksen yksinoikeudesta. Yksinoikeuspäätöksellä annetaan erikseen valittavalle julkisen liikenteen harjoittajalle mahdollisuus harjoittaa julkista henkilöliikennettä tietyllä reitillä tai tietyssä verkossa taikka tietyllä alueella ja suljetaan pois muut mahdolliset liikenteenharjoittajat. Toimivaltaisen viranomaisen on julkaistava päätös yksinoikeuden antamisesta internet-sivullaan. Yksinoikeus voidaan antaa kaikentyyppisten julkisia hankintoja koskevien sopimusten yhteydessä.”

Päätös liikenteen suojaamisesta tulisi tehdä päätettäessä liikenteen kilpailuttamisesta.

Lisäksi liikennöintisopimuksen ehtoihin tullaan kirjaamaan asiaan liittyviä ehtoja kuten bruttosopimuksessa liikenteenharjoittajalle velvollisuus ilmoittaa havaitsemastaan päällekkäisestä liikenteestä sekä käyttöoikeussopimuksissa yksinoikeuksien mahdollisiin loukkaamisiin liittyvät menettelyt kumpaakin sopimusosapuolta koskien.

Liite 1Kilpailutus 3/2019 tarjouspyyntö

Liite 2Sopimusluonnos linjat 401, 402, L1, L2, L3, L4, L5, L6 ja L7

Oheismateriaali 1Liedon lausunto, kunnanhallitus 9.9.2019 § 237

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää hyväksyä kilpailun käynnistämisen oheisten tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti ja että seudullinen joukkoliikenne oikeutetaan tekemään vähäisiä teknisluonteisia tarkistuksia tarjouspyyntöasiakirjoihin.

Lisäksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää myöntää näiden sopimusten liikenteen yksinoikeuden valittaville sopimuskumppaneille liikenteen palveluista annetun lain (320/2017) VI osan 1 luvun 4 §:n 2 momentin asettamin rajoituksin.

Tämä asiakohta tarkastetaan kokouksessa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvKonsernihallinto, strateginen hankinta
tpvJorasmaa Lauri
tpvLång Pekka


Liitteet:

Tksjlk § 118
Liite 1:Kilpailutus 3/2019 tarjouspyyntö
Liite 2:Sopimusluonnos linjat 401, 402, L1, L2, L3, L4, L5, L6 ja L7