Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta7822.05.20191

10573-2018 (02 02 00, 02 05 01)

Kaupunkiympäristötoimialan strategisen sopimuksen 2020 valmistelutilanne

Tiivistelmä:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle esitetään, että se merkitsee tiedokseen kaupunkiympäristötoimialan toimintasuunnitelman eli strategisen sopimuksen ja siihen liittyvän talousarvion ja taloussuunnitelman vuosille 2020-2023. Tämä asiakohta koskee Turun kaupunkia.

Tksjlk § 78

Kaupunkiympäristötoimiala, toimialajohtaja Christina Hovi 15.5.2019:

Turussa kuntalain mukainen talousarvio ja -suunnitelma laaditaan toimialoilla ja konsernihallinnossa osana sopimusohjausprosessia. Sopimusohjaus tarkoittaa monipuolisten tavoitteiden asettamista kahdelle tasolle, kaupunginhallituksen ja lautakunnan välille (strateginen sopimus) sekä lautakunnan ja toimialan välille (operatiivinen sopimus).

Valmistelu ja tavoitteiden asettelu perustuu laadittuun kaupungin strategiakokonaisuuteen, joka koostuu kaupunkitason päästrategiasta (kaupunkistrategiasta) sekä siihen kuuluvasta kahdesta strategisesta ohjelmasta. Strategisia ohjelmia ovat Kilpailukyky ja kestävä kasvu -ohjelma sekä Hyvinvointi ja aktiivisuus -ohjelma. Lisäksi strategiakokonaisuuteen kuuluu henkilöstöohjelma Henkilöstö voimavarana.

Edellä mainitut dokumentit kuvaavat, mitä keskeisiä päämääriä kaupunki toiminnalleen asettaa ja mihin periaatteisiin luottamushenkilöt sekä kaupungin henkilöstö lupaavat toiminnassaan sitoutua.

Valmistelu käynnistyi siten, että toimintasuunnitelmaluonnos esiteltiin 9.4.2019 kaupunkiympäristölautakunnan ja rakennus- ja lupalautakunnan talousarvioseminaarissa.

Kaupunginhallitus käsittelee strategiset sopimukset ja suunnitteluluvut 21.5.2019 ja kaupunginvaltuusto päättää suunnitteluluvuista 17.6.2019.

Käsittely jatkuu kesäkauden jälkeen siten, että lautakuntien esitykset strategisista ja operatiivisista sopimuksista tulee olla käsiteltynä 20.9.2019 mennessä.

Kaupunkiympäristötoimialan strateginen sopimus

Vuoden 2020 strategisen sopimuksen rakenne on muuttunut kuluvan vuoden sopimukseen nähden.

Toiminnan kuvaus sisältää toimialan tehtävät, toimialan palvelualueet ja toimintaa ohjaavat lautakunnat.

Toimintaympäristössä voimakkaasti vaikuttavia ilmiöitä ovat ilmastonmuutos, kaupungistuminen, kaupungin kasvu (väestö, työpaikat), talouden noususuhdanne, digitalisaatio ja lainsäädännön muutokset.

Tarvetta kuvaavat tunnusluvut tullaan esittämään syksyllä 2019.

Strategia-asiakirjoista on johdettu toiminnan kehittämissuunnitelma ja strategiset painopisteet. Toimiala toteuttaa Turku 2029 kaupunkistrategiasta erityisesti kohtia Turku kasvaa kestävästi ja Turku lisää kilpailukykyä. Strategisista ohjelmista kaupunkiympäristötoimiala toteuttaa erityisesti pääteemoja 3.3 Rakentuva Turku ja ympäristö sekä 3.2 Vaikuttava ja uudistuva Turku. Toimiala noudattaa kaupungin kehittämismallia (Kh 29.9.2014 § 368) kaikessa kehittämisessä. Kaupunkiympäristötoimiala priorisoi toiminnassaan valtuuston hyväksymiä kärkihankkeita: keskustan kehittäminen (Kv 14.5.2018 § 92), Turun Tiedepuisto (Kv 14.5.2018 § 91) ja Smart and Wise Turku, SAWT (Kv 14.4.2018 § 90).

Toimintaa kuvaavat tunnusluvut sisällytetään sopimukseen syksyllä 2019.

Kaupunginvaltuustoon nähden sitovia tavoitteita on kuusi. Tavoitteista neljä liittyy kaupungin ilmastotavoitteen toteuttamiseen (Kv 11.6.2018 § 142). Kasvihuonekaasupäästöjen vähenemistä seurataan vuosittain. Kestävää yhdyskuntarakennetta tavoitellaan Yleiskaavalla 2029 ja asemakaavoittamalla asumista tiivistyvälle kaupunkirakenteen vyöhykkeelle. Vähähiilistä kestävää liikkumista tavoitellaan kasvattamalla kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta sekä edistämällä vähähiilistä käyttövoimaa liikkumisratkaisuissa. Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi vahvistetaan hiilinieluja. Alueellista eriarvoisuutta vähennetään sosiaalisesti kestävän kaupunkikehittämisen toimenpitein (28.1.2019 § 7). Liikenneturvallisuuden paranemista tavoitellaan kaikkia toimialoja koskevilla toimenpiteillä (Kh 6.3.2017 § 91).

Kaupunkiympäristötoimialan toimenpiteet kärkihankkeiden toteuttamiseksi on esitetty osiossa Strategiset hankkeet. Lisäksi osiosta löytyvät kaupunkiympäristötoimialan muut kehittämishankkeet.

Kaupunginhallitukseen nähden sitovia tavoitteita on 8 kpl. Tavoitteista viisi liittyy kasvavan kaupungin toimintaedellytysten luomiseen. Monipuolisen ja riittävän tonttivarannon varmistamiseksi tavoitellaan toteuttamiskelpoisen tonttireservin kasvattamista 3 vuoden tarpeisiin. Monipuolisen ja riittävän tonttivarannon saavuttamiseksi on asetettu määrälliset tavoitteet asemakaavoitettavan kerrosalan lisäykselle (pientalot, kerrostalot, elinkeinotontit). Vähintään 20 % asuinkerrosalasta tulee sijoittua kaupungin maalle, jolla mahdollistetaan mm. riittävä kaupungin omakotitonttien ja valtion tukeman (ARA) kohtuuhintaisen asuntotuotanto kasvavan kaupungin tarpeisiin. Oikea-aikaisilla infrainvestoinneilla edistetään luovutuskelpoista tonttivarantoa ja kaupungin tontinluovutuksia. Konserniyhtiöiden asuntotuotantotavoitteiden toteutumiseksi kaupungin omille yhtiöille luovutetaan vuosittain tontteja, joiden yhteenlaskettu rakennusoikeus on vähintään 22.500 kerrosneliömetriä vuonna 2020. Infrahankkeiden tarveselvitys ja hankesuunnitteluohjeen käyttöönotolla tavoitellaan investointihankkeiden parempaa kustannustenhallintaa.

Kiinteistöomaisuuden kehittämistavoite on uusi. Kaupungin käytöstä poistuvia rakennuksia ja maa-alueita kehitetään erilaisilla kiinteistönkehityshankkeilla kaupungin strategisten tavoitteiden mukaisesti. Tavoitteen alle on siirretty osa strategisisten maankäytön hankkeista.

Hyvän kaupunkiympäristön tavoitteena on, että asukastyytyväisyys säilyy tai paranee vertailukuntien keskiarvoon. Kaupunkiympäristötoimiala koordinoi Turun ja Helsingin kaupunkien yhteisen Itämerihaasteen (Kh 22.10.2018 § 402) toteuttamista Itämeren suojelemiseksi. Materiaalikierrätyksen ja jätteiden hyötykäytöllä tavoitellaan jätehuollon päästöjen vähenemistä.

Strategiset maankäytön hankkeet -osio on poistettu. Kärkihankkeita toteuttavat on siirretty kohtaan Strategiset hankkeet (Kh) ja muut kaupungin kiinteän omaisuuden kehittämiseen tähtäävät hankkeet osioon Strategiset tavoitteet (Kh). Samalla hankkeista on karsittu jo käytännössä valmiit hankkeet.

Määrärahat ja investoinnit

Kaupunkiympäristötoimialan talousarvioesitys vuodelle 2020 ylittää 4,6 milj. euroa (koko toimiala) ja 0,7 milj. euroa (kaupunkiympäristölautakunta) vuoden 2019 talousarvion ja vuosien 2019–2022 toimintasuunnitelman (Kv 12.11.2018 § 212) mukaiset vuoden 2020 suunnitteluluvut: 29,1 milj. euroa (koko toimiala) ja 11,694 milj. euroa (kaupunkiympäristölautakunta).

Koko toimialan sitova toimintakate (netto) vuodelle 2020 on 33,745 milj. euroa (käyttötalous). Vuodelle 2020 toimintatuloiksi on merkitty 75,92 milj. euroa ja toimintamenoiksi 111,275 milj. euroa.

Merkittävimmät muutokset vuoteen 2019 verrattuna ovat (positiivinen luku heikentää / negatiivinen luku parantaa suunnittelulukua):

Kaupunkiympäristölautakunta

Kaupunkirakentaminen:

Yhteensä - 0,55 milj. euroa (parantaa suunnittelulukua)

Kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus:

Yhteensä + 0,8 milj. euroa (heikentää suunnittelulukua)

Luvat ja valvonta:

Yhteensä + 0,3 milj. euroa (heikentää suunnittelulukua)

Paikkatieto ja kaupunkimittaus:

Yhteensä + 0,29 milj. euroa (heikentää suunnittelulukua)

Toimialan yhteiset:

Yhteensä + 0,9 milj. euroa (heikentää suunnittelulukua)

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta

Joukkoliikenne:

Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta

Kaupunkiympäristön infrainvestointiohjelma (Kh) on vuonna 2020 merkitty yhteensä 43,6 milj. euroa. Investoinneista n. 48 % on kohdistettu strategisiin maankäytön hankkeisiin, n. 30 % korjausvelkaa alentaviin ja loput 21 % tuloa tuottaviin, toimintoja tukeviin, liikenteen toimivuutta ja turvallisuutta parantaviin sekä asukasviihtyisyyttä parantaviin investointeihin (Kh keh 6.5.2019 § 30).

Infrainvestointiohjelmasta tullaan esittämään kesäkuussa 2019 (samassa yhteydessä kun kaupunginvaltuusto päättää suunnitteluluvuista) sidottaviksi noin 24,5 milj. euroa vuoden 2020 kohteista.

Investointiohjelman jaottelua kärkihankkeisiin ja kiinteistökehityshankkeisiin tarkennetaan syksyn talousarviokäsittelyn yhteydessä. Kohdekohtainen kaupunkiympäristön investointiohjelma esitetään kaupunkiympäristölautakunnan operatiivisessa sopimuksessa, joka tuodaan myös päätettäväksi syksyllä 2019.

Tilainvestointien määräksi on vuonna 2020 merkitty 32,4 milj. euroa. Investointiohjelmassa on esitetty myös konserniyhtiöiden toteuttamat taseen ulkopuoliset kohteet. Vuoden 2020 tilahankkeista esitetään sidottavaksi tiettyjä hankkeita jo kesäkuussa 2019, jotta ko. hankkeiden toteutussuunnittelu ja tutkimukset kyetään käynnistämään jo kuluvan talousarviovuoden aikana. Sidottavien hankkeiden yhteissumma on 0,9 milj. euroa (Kh keh 6.5.2019 § 30).

Kaupunkiympäristötoimialan omat investoinnit vuonna 2020 ovat 1,7 milj. euroa. Kaupunkiympäristölautakunnan investoinnit ovat 1,2 milj. euroa (kehittämishankkeet 0,6 milj. euroa, pysäköintimittarit 0,6 milj. euroa) ja joukkoliikennelautakunnan investoinnit ovat 0,5 milj. euroa.

Henkilötyövuosien määräksi on ehdotettu 343 htv:ta vuosille 2020–2023, mikä tarkoittaa 12 htv:n lisäystä kaupunkiympäristötoimialan kuluvan vuoden htv-lukuun.

Henkilöstön hyvinvointia kuvaavat tavoitteet perustuvat kaupungin Henkilöstö voimavarana -ohjelmaan (Kv 24.5.2018 § 89) ja ovat yhteiset kaikille toimialoille. Kaupunkiympäristötoimialan toimenpiteet tavoitteiden edistämiseksi esitetään syksyllä 2019.

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte 16.5.2019:

Vuoden 2020 määrärahalaskelman pohjana on käytetty menojen osalta vuoden 2019 menolukua. Liikennöinnin hinnan indeksikasvuksi on arvioitu 3 %, mikä lisää Turun menolukua 1,2 milj. euroa. Föli-kaupunkipyörien siirtyminen Fölin alle lisää kustannuksia 0,3 milj. euroa. Välttämättömän informaatiosuunnittelijan vakanssin perustaminen lisää Turun kustannuksia 0,03 milj. euroa.

Kustannuksia on vähennetty poistamalla runkolinjastovaraus 1,5 milj. euroa, varautumalla liikenteen karsintaan 0,2 milj. eurolla sekä jo tehdyllä palvelulinjojen lauantailiikenteen lakkautuksella (vaikutus vuonna 2020 0,02 milj. e). Lisäksi kustannusjakomallin muutos vähentää Turun kustannuksia 0,1 milj. e verrattuna vuoteen 2019.

Vuoden 2020 määrärahalaskelman pohjana on käytetty tulojen osalta vuoden 2018 tilinpäätöstä. Tämä johtuu siitä, että lipputulot laskivat syksyllä 2018 niin paljon, että kevään 2018 tietojen pohjalta tehty talousarvio 2019 on lipputulojen suhteen epärealistinen. Matkamäärä putoaa edelleen.

Tuloja lisää EMV-maksaminen (arviolta 0,4 milj. e), Turun kaupungin työntekijöiden työsuhdematkalippu (arviolta 0,2 milj. e verrattuna vuoteen 2019) ja yrityksille tehty työsuhdematkalippu (arviolta 0,1 milj. e). Tuloista on vähennetty 0,75 milj. euron tulo-odotus runkolinjastovarauksesta.

Menoluvuksi esitetään 57,16 milj. e ja tuloluvuksi 35,93 milj. e. Nettoluku on tällöin -21,23 milj. euroa, mikä on 4 miljoonaa euroa enemmän kuin vuoden 2018 tilinpäätös. Lisäkustannukset tulevat indeksikasvuun varautumisesta sekä lipputulojen vähenemisestä matkamäärän laskun myötä.

Nettoluvut aiempiin vuosiin eivät ole täysin vertailukelpoisia, sillä nettoluku sisältää vuodesta 2018 alkaen myös seudullisen joukkoliikenteelle siirretyt palkkakustannukset, noin 0,95 milj. euroa (Turun osuus).

Oheismateriaali 1Kaupunkiympäristötoimialan strateginen sopimus

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää merkitä tiedoksi liitteenä 1 olevan kaupunkiympäristötoimialan strategisen sopimuksen 2020.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKorte Sirpa
tiedKuoppala Pirjo