Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta5808.05.20194

5739-2019 (08 01 00)

Palvelurikemaksutaulukon päivittäminen

Tiivistelmä:

Tarkastustoiminnan kehittäminen on edennyt vaiheeseen, jossa lautakunta tarkentaa liikennöintisopimusten nykyistä palvelurikemaksutaulukkoa, sekä päättää sähköisen laatutarkastusjärjestelmän tuotantokäytön aloituspäivämäärästä.

Tksjlk § 58

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 3.5.2019

Seudullinen joukkoliikenne valmistelee yhteistyössä sopimusliikennöitsijöiden kanssa tarkastustoiminnan uudistamista. Valmistelu tähtää siihen, että suurien runkolinjaston kilpailutusten yhteydessä, syksyllä 2019, tarkastustoimintaa uudistetaan läpinäkyvämpään, kannustavampaan ja oikeudenmukaisempaan suuntaan. Osana uudistusta toteutetaan kaluston laadunvalvontaan käytettävän ohjelmiston käyttöönotto. Jola-ohjelma on ollut koekäytössä syksystä 2018 alkaen. Seuraavassa vaiheessa on tarkoitus, että Jola otetaan tuotantokäyttöön sopimusten nykyisten palvelurikemaksutaulukkojen mukaisissa rikkeissä. Lautakunnalle esitetään, että Jolan tuotantokäyttöön siirrytään 1.6.2019.

Liikennöintisopimusten palvelurikemaksutaulukot esitellään pääsääntöisesti sopimusten kohdassa 8.2. Jolan kautta on tarkoitus rekisteröidä, ilmoittaa ja sanktioida pääsääntöisesti kaluston laatuun liittyvät rikkeet. Taulukko on tarkoitus uudistaa myöhemmässä vaiheessa, mutta Jolan tuotantokäytön yhteydessä on tarpeen tarkentaa palvelurike nro. 6, lievempi asiakaspalvelurike 50 €.

Rikkeen nykyinen muotoilu jättää mahdollisuuden soveltaa rikettä tarpeen vaatiessa, mutta väärinymmärrysten välttämiseksi lautakunnalle esitetään täydentävää muotoilua. Nykyisin lievempi asiakaspalvelurike määritellään seuraavasti:

 ”Lievemmiksi asiakaspalvelurikkeiksi katsotaan mm. kuljettaja ei hallitse rahastuslaitteen käyttöä, perusteeton ohiajo pysäkillä, asiakasta loukkaava kielenkäyttö, reitinosan ajamatta jättäminen, matalalattiabussin sijasta ajetaan korkealattiaisella bussilla, telibussin sijasta ajetaan 2- akselisella bussilla, rahastusvirheen  korjaamatta jättäminen ja linja-autossa tupakointi eli tupakkalain noudattamatta jättäminen.”

Lautakunnalle esitetään seuraavaa täydennystä:

Lievempi asiakaspalvelurike voidaan määrätä kaikissa tilanteissa joissa asiakkaan kokeman palvelun tason voidaan katsoa alentuneen. Esimerkiksi: asiakkaalle tarjotaan väärää informaatiota (vanhentuneet mainokset, hinnastot, aikataulut ym.), kaluston kunnossa tai siisteydessä on havaittavia puutteita (tarvittaessa määrätään myös/vaihtoehtoisesti palvelurike 3), kello/seuraavan pysäkin näyttö/rahastusjärjestelmä/stop-nappi ym. ei toimi (tarvittaessa korvausta vähennetään 15 %:lla kohdan 8.3. mukaisesti, jos tekniset laitteet ja varusteet eivät ole kunnossa). Tämä kirjaus ei poista mahdollisuutta määrätä rikkeestä tarvittaessa muita palvelurikemaksuja.

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedLS-Liikennelinjat Oy
tiedLänsilinjat Oy
tiedSavonlinja Oy
tiedTarjousyhteenliittymä Vesman Liikenne Oy ja Jalobus Oy
tiedTurun Kaupunkiliikenne Oy
tiedTurun Linja-autoilijain Osakeyhtiö
tiedV-S Bussipalvelut Oy
tpvJorasmaa Lauri