Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto1004.02.20191
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta3506.03.20191

1514-2019 (02 08 00)

Turun sisäisten linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93, sekä P1, P2 ja P3 liikennöinnin kilpailuttaminen

Tiivistelmä:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle tuodaan päätettäväksi Turun sisäisten linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93, sekä P1, P2 ja P3 kilpailutuksen käynnistäminen. Esitys perustuu Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaoston lausuntoon kilpailutuksen käynnistämisestä. Tämä asiakohta koskee Turkua.

Khkeh § 10

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte ja suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 29.1.2019:

Joukkoliikenteen toimivaltaisena viranomaisena Turun kaupunkiseudulla toimii Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta. Viranomaisalueeseen kuuluvien kuntien välille on solmittu 8.11.2011 yhteistoimintasopimus, joka on päivitetty ajan tasalle 30.3.2017. Jäsenkunnat ovat sopineet, että Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta noudattaa ko. kunnan lausuntonaan antamaa päätöstä kunnan sisäisen liikenteen pääperiaatteista ja liikenteen kilpailutuksen käynnistämisestä. Lautakunnan toimivaltaan kuuluu päättää mm. joukkoliikenteen vuorotarjonnasta ja reiteistä silloin, kun kyse ei ole uuden linjan aloittamisesta tai merkittävästi kunnan talouteen vaikuttavasta muutoksesta. Lautakunta päättää myös mm. sanktioperusteista ja palvelubonuksista sekä seuraa sopimuksen toteutumista.

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päätti 23.1.2019 § 3 esittää Turun kaupunginhallitukselle, että Turkuun toteutetaan runkolinjasto, jossa liikennöintiä lisätään merkittävästi nykytilanteeseen verrattuna. Esitetty aloitusajankohta on 1.7.2021, koska kauppatorin ympäristön kadut ovat todennäköisesti silloin käytettävissä. Jos Turun keskustan liikennejärjestelyjen valmistuminen viivästyy, vaikuttaa se runkoliikenteen aloitusajankohtaan, jolloin moni olemassa olevista liikennöintisopimuksista päättyy.

Turun kaupunki on kevään 2019 aikana päättämässä suuresta joukkoliikenneratkaisusta (raitiotie- tai superbussijärjestelmä). Joukkoliikenneratkaisu, erityisesti sen ensimmäisen vaiheen reitti, vaikuttaa oleellisesti bussien runkolinjaston reitteihin.

Ennen runkolinjaston käynnistymistä tehtävät liikenteen kilpailutukset tähtäävät nyt siihen, että varsinaiseen runkolinjastoon pystytään tekemään mahdollisimman tehokkaat ja houkuttelevat kilpailutuspaketit. Siksi seudullinen joukkoliikenne ehdottaa, että vuonna 2020 päättyvät sopimukset kilpailutetaan lyhyinä sopimuskausina. Tällä tavalla suuret runkolinjastokilpailutukset saadaan mahdollisimman kiinnostaviksi. Runkolinjaston suuret kohteet suunnitellaan syksyllä 2019.

Vuonna 2020 päättyviä liikennöintisopimuksia on kaksi kappaletta, ja ne esitetään kilpailutettavaksi kolmeksi liikennöintisopimukseksi.

Linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 liikennöinti

Nykytilanne

Linjojen 32 Varissuo - Kupittaan asema - Keskusta – Pansio, 42 Varissuo - Kupittaan asema - Keskusta – Perno, 31 yölinja Varissuo - Keskusta – Perno, 92 työmatkalinja Pernon telakka - Keskusta – Varissuo ja 93 Pansio - Keskusta – Varissuo liikennöintisopimus päättyy 31.3.2020.

Linjat 32/42 muodostavat yhdessä nykyisen Varissuon runkoyhteyden. Linjat liikennöivät Varissuolta 10 minuutin vuorovälillä ruuhka-aikaan. Linjat ovat yhdet Turun käytetyimmistä ja Varissuo onkin yksi mahdollinen tulevan joukkoliikennejärjestelmän reittikohteista. Vuonna 2018 kohteen linjoilla tehtiin n. 3,1 miljoonaa matkaa.

Nykyisen liikennöintikokonaisuuden liikennettä ajetaan 16:sta telibussilla ja sen kustannus vuonna 2018 oli noin 3,9 miljoonaa euroa.

Esitys

Seudullinen joukkoliikenne esittää, että Linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 liikennöinti kilpailutetaan kahtena osana, jotta kilpailuun voidaan saada useita tarjoajia.

Sopimuskausiksi esitetään 1.4.2020 – 30.6.2021, jonka lisäksi sopimuksiin kirjataan tilaajan yksipuolisen optiot, joiden pituudet ovat enintään 14 kuukautta.

Kaupunkikehitysjaostolle esitetään, että kilpailutuskohteiden suuruudeksi tulee n. 8 autoa per kohde ja kaikki autot ovat telibusseja. Sopimuksen keston vuoksi kohteeseen ei esitetä vaadittavaksi uusia autoja eikä keski-ikävaatimusta. Autojen ikää koskevat vain kaupungin joukkoliikenteen minimivaatimukset (enimmäisikä 15 vuotta).

Kilpailutuspaketteihin esitetään sisällytettävän tilaajan mahdollisuus lisätä tai vähentää liikennettä 20 % sopimuskauden aikana (kuitenkin maksimissaan 10 % yhden vuoden aikana). Suuremmista muutoksista tulee neuvotella liikennöitsijän kanssa. Tämä on yleisesti Turun liikennöintisopimuksissa käytetty muutosprosentti, joka antaa tilaajalle mahdollisuuksia liikenteen muutoksiin ja talouden sopeuttamiseen sekä liikennöitsijälle riittävän varmuuden liikenteen määrästä sopimuskautena.

Linjojen P1, P2 ja P3 liikennöinti

Nykytilanne

Palvelulinjojen P1 Lehmusvalkama - Keskusta – Kasarminkatu, P2 Skanssi – Puutori ja P3 Ilpoinen - Mälikkälä sopimus päättyy 30.6.2020.

Palvelulinjat muodostavat 7 auton liikennöintikokonaisuuden. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on Turun kaupunginvaltuuston vuoden 2019 budjettipäätökseen liittyen päättänyt 12.12.2018 § 212, että Turun palvelulinjojen P1, P2 ja P3 lauantain liikennöinti lopetetaan 23.4.2019 alkaen. Linjat tarjoavat kiireetöntä palvelua arkisin noin 7,5 h tunnin ajan.

Vuonna 2018 palvelulinjoilla tehtiin n. 200.000 matkaa. Palvelulinjojen liikenne maksoi vuonna 2018 n. 940.000 euroa. Lauantailiikenteen karsiminen säästää liikennöinnistä n. 110.000 tuhatta euroa /vuosi.

Esitys

Kaupunkikehitysjaostolle esitetään, että palvelulinjat kilpailutetaan nykyistä vastaavana kokonaisuutena sopimuskaudelle 1.7.2020 – 30.6.2021. Lisäksi sopimukseen kirjataan tilaajan yksipuolinen optio, jonka kesto on enintään yhden vuoden.

Seudullinen joukkoliikenne esittää, että kilpailutuskohteen suuruudeksi tulee 7 kaksiakselista, matalalattiaista autoa. Sopimuksen keston vuoksi kohteeseen ei esitetä vaadittavaksi uusia autoja eikä keski-ikävaatimusta. Autojen ikää koskevat vain kaupungin joukkoliikenteen minimivaatimukset (enimmäisikä 15 vuotta).

Kilpailutuspaketteihin esitetään sisällytettävän tilaajan mahdollisuus lisätä tai vähentää liikennettä 20 % sopimuskauden aikana (kuitenkin maksimissaan 10 % yhden vuoden aikana). Suuremmista muutoksista tulee neuvotella liikennöitsijän kanssa. Tämä on yleisesti Turun liikennöintisopimuksissa käytetty muutosprosentti, joka antaa tilaajalle mahdollisuuksia liikenteen muutoksiin ja talouden sopeuttamiseen sekä liikennöitsijälle riittävän varmuuden liikenteen määrästä sopimuskautena.

Kilpailutuksen käynnistäminen

Kaupunkikehitysjaostolle esitetään, että se pyytää Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakuntaa käynnistämään linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 sekä P1, P2 ja P3 kilpailutuksen edellä esitetyin kriteerein. Kilpailutuspakettien yhteenlaskettu ostohinta on todennäköisesti samaa luokkaa kuin nykyisen liikenteen (palvelulinjojen lauantailiikenteen karsiminen huomioiden) eli noin 4,75 miljoonaa euroa vuodessa.

Oheismateriaali 1Joukkoliikenteen järjestäminen Turun seudulla; perustietoja

Oheismateriaali 2Nykyiset yleisöaikataulut linjoilla 31, 32, 42, 92 ja 93

Oheismateriaali 3Nykyinen yleisöaikataulu linjoilla P1, P2 ja P3

Kaupunginjohtaja Minna Arve:

EhdotusKaupunkikehitysjaosto päättää ilmoittaa Turun sisäisen joukkoliikenteen linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93, sekä P1, P2 ja P3 liikennöinnin kilpailuttamisesta lausuntonaan Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle seuraavaa:

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Yrttiaho ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

Kokouksessa asiaa oli selvittämässä suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa.

Tksjlk § 35

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 28.2.2019:

Seudullinen joukkoliikenne on valmistellut yhteistyössä Strategisen hankinnan kanssa kohteiden kilpailutusasiakirjat. Tarjouspyyntö liite 1, kohteiden sopimusluonnokset liitteet 2-3. Lautakunnalle esitetään, että se hyväksyy kilpailun käynnistämisen oheisten tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti.

Föli-liikenteen yksinoikeudensuoja

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta totesi kokouksessaan 27.6.2018 § 129 sen hankintavallassa olevan joukkoliikenteen yksinoikeuden olevan voimassa nykyisten hankintapäätösten ja sopimusten nojalla Liikennepalvelulain 1.7.2018 voimaan tulleessa.

Kansallinen joukkoliikenteen sääntely siirtyi 1.7.2018 alkaen lakiin liikenteen palveluista. Liikennepalvelulaissa todetaan yksinoikeuden suojasta seuraavaa:

Lisäksi toimivaltainen viranomainen voi tarvittaessa tehdä palvelusopimusasetuksen mukaisen päätöksen yksinoikeudesta. Yksinoikeuspäätöksellä  annetaan erikseen valittavalle julkisen liikenteen harjoittajalle mahdollisuus harjoittaa julkista henkilöliikennettä tietyllä reitillä tai tietyssä verkossa taikka tietyllä alueella ja suljetaan pois muut mahdolliset liikenteenharjoittajat. Toimivaltaisen viranomaisen on julkaistava päätös yksinoikeuden antamisesta  internet-sivullaan. Yksinoikeus voidaan antaa kaikentyyppisten julkisia hankintoja koskevien sopimusten yhteydessä.”

Päätös liikenteen suojaamisesta tulisi tehdä päätettäessä liikenteen kilpailuttamisesta.

Lisäksi liikennöintisopimuksen ehtoihin tullaan kirjaamaan asiaan liittyviä ehtoja kuten bruttosopimuksessa liikenteenharjoittajalle velvollisuus ilmoittaa havaitsemastaan päällekkäisestä liikenteestä sekä käyttöoikeussopimuksissa yksinoikeuksien mahdollisiin loukkaamisiin liittyvät menettelyt kumpaakin sopimusosapuolta koskien.

Liite 1Tarjouspyyntöluonnos; Turun sisäisten linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93, sekä P1, P2 ja P3 liikennöinnin kilpailuttaminen

Liite 2Kohteen 1 sopimusluonnos; Linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 liikennöinti (palveluryhmä 1)

Liite 3Kohteen 2 sopimusluonnos; Linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 liikennöinti (palveluryhmä 2)

Liite 4Kohteen 3 sopimusluonnos; Linjat P1, P2 ja P3

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää hyväksyä kilpailun käynnistämisen oheisten tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti ja että seudullinen joukkoliikenne oikeutetaan tekemään vähäisiä teknisluonteisia tarkistuksia tarjouspyyntöasiakirjoihin.

Lisäksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää myöntää näiden sopimusten liikenteen yksinoikeuden valittaville sopimuskumppaneille liikenteen palveluista annetun lain (320/2017) VI osan 1 luvun 4 §:n 2 momentin asettamin rajoituksin.

Tämä asiakohta tarkastetaan kokouksessa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian esitteli suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa.

Jakelu

tpvKonsernihallinto, strateginen hankinta
tpvHaarte Karolus
tpvJorasmaa Lauri


Liitteet:

Tksjlk § 35
Liite 1:Tarjouspyyntöluonnos; Turun sisäisten linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93, sekä P1, P2 ja P3 liikennöinnin kilpailuttaminen
Liite 2:Kohteen 1 sopimusluonnos; Linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 liikennöinti (palveluryhmä 1)
Liite 3:Kohteen 2 sopimusluonnos; Linjojen 31, 32, 42, 92 ja 93 liikennöinti (palveluryhmä 2)
Liite 4:Kohteen 3 sopimusluonnos; Linjat P1, P2 ja P3