Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta21712.12.201812

5685-2015 (633, 065, 033)

Hankintaoikaisuvaatimus liikennöintisopimuksen option lunastamista koskevasta päätöksestä

Tiivistelmä:

Lautakunnan tekemästä liikennöintisopimuksen option lunastamista koskevasta päätöksestä on tehty hankintaoikaisuvaatimus. Lautakunnalle esitetään, että oikaisuvaatimus hylätään.

Tksjlk § 217

Kaupunkiympäristötoimiala, hallintojohtaja Harri Lehtinen 4.12.2018:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on 31.10.2018 § 175 päättänyt käyttää Turun sisäisten linjojen 1, 3, 30, 36, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 58, 73 ja 74 liikennöintisopimuksen option 1.10.2023 – 30.9.2026.

Turun kaupungin 100 prosenttisessa omistuksessa olevan yhtiön Turun Kaupunkiliikenne Oy:n kanssa on 17.12.2015 solmittu liikennöintisopimus ajalle 1.10.2016 – 30.9.2023. Sopimuksen mukaan tilaajan niin päättäessä, sopimusta voidaan jatkaa alkuperäisin ehdoin enintään kolmella (3) vuodella (optio). Päätös sopimuksen mahdollisesta jatkamisesta tehdään kolmen (3) vuoden kuluessa alkuperäisen sopimuksen tekemisestä. 31.10.2018 tehdyllä päätöksellä on jatkettu sopimuksen voimassaoloa ajalle 1.10.2023 – 30.9.2026.

Jalobus Oy, Linjaliikenne Muurinen Oy, Savonlinja Oy, Linjaliikenne Nyholm Oy, Turkubus Oy, LS-Liikennelinjat Oy, Turun Citybus Oy, Turun Linja-autoilijain Osakeyhtiö, V-S Bussipalvelut Oy, Länsilinjat Oy ja Liikenne Vesma Oy ovat tehneet määräajassa lautakunnan päätöksestä hankintaoikaisun, jossa he katsovat, että lautakunta on ylittänyt toimivaltansa, koska Turun Kaupunkiliikenne Oy:n osuus ylittää kaupunginhallituksen päätöksessä 1.6.2015 § 260 asetetun 17 %:n tavoitteen Turun kaupungin sisäisessä liikenteessä ajetuista kilometreistä (= noin 1,727 miljoonaa kilometriä vuodessa).

Lisäksi muutoksenhakijat katsovat, että päätös saattaa loukata myös Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen 1370/2007 artiklassa 5 määriteltyjä ehtoja, joiden nojalla viranomainen ylipäätään voi tarjota itse julkisia henkilöliikennepalveluja tai tehdä julkisia palveluhankintoja koskevia sopimuksia ilman tarjouskilpailua.

Turun Kaupunkiliikenne Oy:lle on varattu tilaisuus antaa vastine hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta.

Seudullinen joukkoliikenne katsoo, että hankintaoikaisuvaatimus tulee hylätä jäljempänä mainituin perustein.

Perustelut:

Kaupunginhallitus on päätöksessään 1.6.2015 § 260 valtuuttanut Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan tekemään Turun Kaupunkiliikenne Oy:n kanssa enintään 10 vuoden sopimuksen liikennöinnistä linjalla 1 sekä sopimuksen sähköbussipilotti-hankkeen toteuttamisesta.

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on tämän jälkeen 11.11.2015 § 217 päättänyt hyväksyä Turun Kaupunkiliikenne Oy:n kanssa tehtävän sopimusluonnoksen ja samalla esittänyt sopimuksen kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi. Sopimus sisältää kaikki Turun Kaupunkiliikenne Oy:n sisäisen liikenteen linjat.

Kaupunginhallitus on 23.11.2015 § 499 hyväksynyt sopimuksen, joka on allekirjoitettu 17.12.2015. Sopimuksen mukaan sopimuskausi on 1.10.2016 – 30.9.2023 ja sitä voidaan tilaajan niin päättäessä jatkaa alkuperäisin ehdoin enintään kolmella vuodella. Sopimuksen mukaan päätös sopimuksen mahdollisesta jatkamisesta on tehtävä kolmen vuoden kuluessa alkuperäisen sopimuksen tekemisestä.

Kaupunginvaltuuston 29.5.2017 § 105 ja 29.1.2018 § 8 hyväksymän hallintosäännön 35 §:n mukaan kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto päättää mm. kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle annettavista lausunnoista, jotka koskevat kaupungin sisäisen joukkoliikenteen järjestämistä.

Seudullinen joukkoliikenne on ennen sopimuksen jatkamista koskevan päätöksen tekemistä pyytänyt asiasta lausunnon kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaostolta. Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto on antanut 22.10.2018 § 93 lausunnon, jonka mukaan option käyttämiselle ei ole estettä.

Hankintaa ei voida pitää myöskään Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen 1370/2007 artiklassa 5 määriteltyjen ehtojen vastaisena, koska Turun Kaupunkiliikenne Oy on Turun kaupungin määräysvallassa oleva oikeudellisesti erillinen yksikkö ja mainitussa artiklassa mainitut ehdot täyttyvät.

Lautakunta ei siten ole ylittänyt toimivaltaansa ja tästä syystä hankintaoikaisuvaatimus on hylättävä

Oheismateriaali 1Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan päätös 31.10.2018 § 175

Oheismateriaali 2Hankintaoikaisuvaatimus 14.11.2018

Oheismateriaali 3Kaupunginhallituksen päätös 1.6.2015 § 260

Oheismateriaali 4Kaupunginhallituksen päätös 23.11.2015 § 499

Oheismateriaali 5Turun Kaupunkiliikenne Oy:n lausunto hankintaoikaisuvaatimuksesta

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää hylätä hankintaoikaisuvaatimuksen edellä esitetyin perustein.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoJalobus Oy
aoLiikenne Vesma Oy
aoLinjaliikenne Muurinen Oy
aoLinjaliikenne Nyholm Oy
aoLS-Liikennelinjat Oy
aoLänsilinjat Oy
aoSavonlinja Oy
aoTurkubus Oy
aoTurun Citybus Oy
aoTurun Kaupunkiliikenne Oy
aoTurun Linja-autoilijain Osakeyhtiö
aoV-S Bussipalvelut Oy