Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta21012.12.20185

14419-2018 (02 05 01, 08 01 00)

Liikkumisen ohjauksen valtionavustus 2019

Tiivistelmä: -

Tksjlk § 210

Liikenneviraston internet-sivut ja tiedote 19.10.2018:

Liikkumisen ohjauksen valtionavustusten haku vuodelle 2019 on alkanut. Valtion talousarviossa avustuksille on varattu 900 000 euron määräraha. Hakemukset tulee jättää viimeistään 18.1.2019 mennessä.

Liikkumisen ohjausta tuetaan Valtioneuvoston asetuksen mukaisesti joukkoliikenteen valtionavustuksilla. Liikkumisen ohjauksen tarkoituksena on ihmisten kulkutapavalintoihin vaikuttaminen. Keinoina tähän ovat tiedollinen ohjaus, markkinointi ja palvelujen kokeilu sekä kehittäminen. Liikkumisen ohjauksen tavoitteena on yksityisautoilun vähentäminen sekä joukko- ja kevyen liikenteen suosion kasvattaminen. Liikkumisen ohjauksella siis kannustetaan kestäviin liikkumistottumuksiin.

Liikenne- ja viestintäministeriön asettaman Hiiletön liikenne 2045 - tavoitteen tukemiseksi hankehaussa kannustetaan erityisesti suoraan automatkojen vähentämiseen tähtääviin hanke-ehdotuksiin. Liikkumisen ohjauksen valtionavustukset sisältyvät Valtioneuvoston asetukseen liikenteen palveluiden valtionavustuksista (509/2018). Liikkumisen ohjaus tarkoittaa viisaan liikkumisen edistämistä muun muassa neuvonnalla, markkinoinnilla, liikkumisen suunnittelulla sekä palvelujen koordinoinnilla ja kehittämisellä. Tavoitteena on vähentää yksin omalla autolla ajamista sekä kasvattaa joukkoliikenteen ja muiden liikkumispalveluiden sekä kävelyn ja pyöräilyn suosiota.

Liikenne- ja viestintäministeriön asettama työryhmä selvittää ja arvioi keinoja, joilla liikenteen kasvihuonepäästöt voidaan poistaa vuoteen 2045 mennessä. Työryhmän väliraportissa keskeistä on päästöjä aiheuttavan liikennesuoritteen vähentäminen, sillä noin 90 prosenttia kotimaan liikenteen kasvihuonepäästöistä syntyy tieliikenteessä.

Avustusta voivat saada kunnat, kuntayhtymät tai muut yleishyödylliset yhteisöt. Tällaisia voivat olla esimerkiksi erilaiset liikkumisen ohjausta järjestävät verkostot, säätiöt ja yhdistykset. Avustuksen toivotaan edistävän pysyvien toiminta- ja yhteistyömuotojen syntymistä seuduilla ja kunnissa. Valtionavustusta haetaan vuosittain ja sen myöntämisestä päättää Liikennevirasto.

Valtionavustusta voidaan myöntää valtionavustusasetuksen mukaan enintään 75 prosenttia hyväksyttävistä kustannuksista toiminnan suunnitteluun, projektinhallintaan ja toteuttamiseen. Avustettavien hankkeiden tulosten ja toimintamuotojen tulee olla mahdollisimman laajalti vaikuttavia ja monistettavissa myös muualle.

Vuodelle 2019 toivotaan hakemuksia erityisesti seuraavista teemoista:

  1. Kohdennettu markkinointi. Innovatiiviset, tavoitteelliset, selkeille kohderyhmille osoitetut ja käyttäjiä osallistavat tai personoidut tavat tehdä kestävän liikkumisen markkinointia, viestintää ja kampanjointia. Etenkin suoraan henkilöautomatkojen vähentämiseen pyrkivä tiedollinen ohjaus ja markkinointi.
  2. Kuluttajan kestävät liikkumispalvelut. Kestävää liikkumista edistävien, kuluttajille suunnattujen liikkumispalveluiden kokeilu, kehittäminen ja käyttöönotto sekä näiden yhdistäminen muihin kestävän liikkumisen muotoihin. Näiden liikkumispalveluiden tulee olla integroitu osaksi liikennejärjestelmää, joukkoliikennejärjestelmää, asuinalueiden suunnittelua tai asuin- tai toimitilarakentamista. Liikkumispalveluita ovat esimerkiksi joukkoliikenne, yhteiskäyttöautot, kimppakyydit, pyöräpalvelut, sähköavusteiset polkupyörät.
  3. Kestävän liikkumisen suunnitelmat. Kestävän liikkumisen kokonaisvaltainen suunnittelu seudulla tai kunnassa, esimerkiksi kestävän liikkumisen toimenpidesuunnitelmat ja strategiat tai pysäköintipolitiikat.

Hakemus voi kohdistua myös muuhun liikkumisen ohjauksen toimintaan.

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte 3.12.2018:

Seudullinen joukkoliikenne on käynyt keskustelua Civitas Eccentric –hankkeen ja Valonian kanssa mahdollisista haettavista toimenpiteistä. Esimerkiksi kaupunkipyöriin liittyen tullaan ehdottamaan erityisesti vanhemmalle väestölle tarkoitettuja opastus-/työpajoja, joissa hoidetaan yhdessä kaupunkipyörien käytön edellyttämä nettirekisteröinti, neuvotaan kädestä pitäen pyörän käyttöönottoa ja palauttamista asemalle. Tämä olisi ennen kaikkea Valonian ja Civitas-hankkeen toteuttama projekti, johon Seudullinen joukkoliikenne osallistuisi omalla työllään.

Joulu-tammikuun aikana voi tulla vielä esille tarpeita, joihin liikkumisen valtionapua olisi syytä hakea. Siksi lautakunnalle ehdotetaan, että se valtuuttaa Seudullisen joukkoliikenteen määrittelemään tarpeet ja tarvittaessa hakemaan liikkumisen valtionavustusta vuodelle 2019. Alustavasti keskustelussa on mm. Fölin opasteiden parantaminen pysäkeillä ja ns. sisääntulokohteissa (satama, lentokenttä, linja-autoasema, rautatieasema), yritysten neuvonta ja konkreettinen auttaminen oman joukkoliikennemateriaalin tekemisessä ja työntekijöiden liikkumisen ohjauksessa sekä joukkoliikenteen käytön opastus ja Fölin palveluista kertominen erilaisille kohderyhmille, kuten Föli-alueelle muuttaville kuluttajille.

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää valtuuttaa Seudullisen joukkoliikenteen määrittelemään liikkumisen valtionavustuksen tarpeet sekä hakemaan liikkumisen ohjauksen valtionavustusta vuodelle 2019.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedValonia, Varsinais-Suomen kestävän kehityksen ja energia-asioiden palvelukeskus
tiedAaltonen Stella
tiedKorte Sirpa
tiedKuoppala Pirjo
tpvMartinez Sinikka
tpvPihlava Topias