Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta19621.11.20184

10707-2018 (02 02 00, 00 01 02)

Lautakunnan jäsen Heikkilän Liedon kunnan lausunnon pohjalta tekemä aloite liittyen erinäisiin Föliin liittyviin asioihin

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään, että se merkitsee tiedokseen vastauksen Juha Heikkilän aloitteeseen.

Tksjlk § 196

Lautakunnan jäsen Juha Heikkilä on 19.9.2018 jättänyt seuraavan lautakunta-aloitteen:

  1. Joukkoliikennekustannusten nousua hillitään kaikin mahdollisin keinoin.
  2. Sanktioiden piiriin kuuluvista tarkastustoiminnan tuloksista informoidaan lautakuntaa puolivuosittain elokuun / helmikuun loppuun mennessä.
  3. Liikennöivän kaluston kunto kytketään nykyistä tuloksekkaammin sanktioihin, jotta Fölin imago säilyy houkuttelevana matkustustapana (mm. bussien ilmastointi, varustelu ja siisteys).(= resurssien lisääminen tarkastustoimintaan)
  4. Fölissä mukana olevien kuntien oman suunnittelun helpottamiseksi nousutietojen raportointia nopeutetaan siten, että kuukausittaiset nousutiedot ovat kuntien käytettävissä seuraavan kk:n loppuun mennessä.

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte 15.11.2018:

Joukkoliikennettä suunnitellaan Fölissä tehokkaaksi ja houkuttelevaksi. Samalla pidämme kiinni kunkin kunnan asettamista kustannusraameista. Jokaisella Föli-kunnalla on virkamiesedustaja seudullisessa valmistelevassa työryhmässä. Lisäksi kunkin kunnan kanssa suunnitellaan ko. kunnan sisäistä liikennettä suunnittelutarpeiden mukaisesti. Yleensä suunnittelussa tavoitellaan suurta matkamäärää ja pieniä nettokustannuksia, mutta kunnan tavoitteena voi olla myös peruspalveluiden turvaaminen tietyllä alueella, vaikka matkapotentiaali olisikin vähäinen.

Joukkoliikenteen kustannukset riippuvat hyvän suunnittelun, edullisen hinnoittelun, hyvän tiedotuksen, markkinoinnin jne. lisäksi asioista, jotka eivät ole Fölin päätettävissä. Joukkoliikenteen kokonaiskustannusindeksin muutokset korjataan liikennöinnin ostohintaan neljä kertaa vuodessa. Indeksimuutokset perustuvat mm. dieselin hintakehitykseen, kuljettajien palkkakehitykseen ja yleiseen korkokehitykseen.

Kilpailutettu maksu- ja infojärjestelmä on kohtuuhintainen ja korkeatasoinen. Seudullisen joukkoliikenteen suunnittelu, kehittäminen ja hallinto on toteutettu tehokkaasti ja vähäisellä henkilömäärällä. Näin on tarkoitus jatkaa edelleenkin.

Sanktioiden piiriin kuuluvista tarkastustoiminnan tuloksista tullaan informoimaan lautakuntaa ehdotuksen mukaisesti. Liikennöivän kaluston kunto on erittäin tärkeä joukkoliikenteen houkuttelevuuden kannalta. Sen laatua valvotaan entistä tehokkaammin uuden tarkastusjärjestelmän myötä. Tällä hetkellä Fölillä ei ole mahdollisuutta palkata lisää tarkastajia. Nykyisten tarkastajien työnkuvaan kuuluu kalustotarkastusten (50 % työajasta) lisäksi myös muita valvonta- ja neuvontatehtäviä.

Helsingissä on siirrytty uuteen laatupoikkeamien seurantatapaan, joka on vähentänyt laatupoikkeamia bussiliikenteessä. Poikkeamat kerryttävät poikkeamapisteitä, joten mitä vähemmän on pisteitä, sitä parempi on laatu. Laatua verrataan muiden liikennöitsijöiden suoriutumiseen, ja vertailu vaikuttaa bonusten maksamiseen. Sanktiointi on käytössä bussiliikenteen vaarallisille ja keskitason poikkeamille.

Nousutietojen siirtämistä Extranetiin kuntien käyttöön on nopeutettu kesästä 2018 lähtien siten, että nousutiedot ovat käytettävissä seuraavan kuukauden loppuun mennessä. Seudullinen joukkoliikenne toimii jatkossakin aloitteen esittämällä tavalla.

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta merkitsee vastauksen tiedokseen ja Juha Heikkilän Liedon kunnan lausunnon pohjalta tekemän aloitteen käsitellyksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedLiedon kunta
tiedHeikkilä Juha