Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto9322.10.20185
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta17531.10.20185

5685-2015 (633, 065, 033)

Turun sisäisten linjojen 1, 3, 30 jne. liikennöintisopimuksen option lunastaminen

Tiivistelmä:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle esitetään, että Turun Kaupunkiliikenne Oy:n liikennöintisopimuksen optio Turun sisäisistä linjoista 1, 3, 30, 36, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 58, 73 ja 74 lunastetaan ja liikennöintikautta jatketaan 1.10.2023 - 30.9.2026. Tämä asiakohta koskee Turun kaupunkia.

Khkeh § 93

Seudullinen joukkoliikenne, suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa, 9.10.2018:

Tausta:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta toimii Turun, Kaarinan, Raision, Naantalin, Liedon ja Ruskon alueella joukkoliikenteen toimivaltaisena alueellisena paikallisena viranomaisena. Toimivaltaisten viranomaisten toiminnasta säädetään kansainvälisesti EU:n palvelusopimusasetuksessa, kansallisesti laissa liikenteen palveluista ja paikallisesti Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen yhteistoimintasopimuksessa sekä Turun kaupungin säännöstöissä.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 1370/2007 rautateiden ja maanteiden julkisista henkilöliikennepalveluista määrittelee kuinka toimivaltaiset paikalliset viranomaiset voivat yhteisön oikeuden sääntöjä noudattaen toimia julkisen henkilöliikenteen alalla varmistaakseen sellaisten yleishyödyllisten palvelujen tarjoamisen, jotka ovat muun muassa monilukuisempia, luotettavampia, korkealaatuisempia tai edullisempia kuin palvelut, joita voitaisiin tarjota pelkästään markkinoiden ehdoilla. Asetuksen 5 artiklassa määritellään kuinka toimivaltainen paikallinen viranomainen, riippumatta siitä, onko se integroituja julkisia henkilöliikennepalveluja tarjoava yksittäinen viranomainen tai viranomaisten ryhmittymä, voi päättää tarjota itse julkisia henkilöliikennepalveluja tai tehdä julkisia palveluhankintoja koskevia sopimuksia ilman tarjouskilpailua oikeudellisesti erillisen yksikön kanssa, joka on toimivaltaisen paikallisen viranomaisen, tai viranomaisten ryhmittymän tapauksessa vähintään yhden toimivaltaisen paikallisen viranomaisen, määräysvallassa vastaavalla tavalla kuin viranomaisen omat yksiköt, ellei tämä ole kiellettyä kansallisen lainsäädännön nojalla.

EU:n palvelusopimusasetuksen 5 artiklan mukaisesti yksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan alaisista liikennöintisopimuksista on päätetty myöntää liikennöitäväksi Turun kaupungin 100 % omistamalle yhtiölle Turun Kaupunkiliikenne Oy:lle. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan suuntaan Turun Kaupunkiliikenne Oy:n liikennöinti järjestetään liikennöintisopimussuhteessa. Liikennöintisopimuksessa määritetään millä ehdoin liikennöinti hoidetaan.

Turun kaupunkiseudun kuntien välisessä yhteistoimintasopimuksessa (7. Neuvottelu- ja lausuntomenettelyt) on sovittu, että kunnan sisäistä liikennettä koskevissa asioissa seudullinen joukkoliikenne valmistelee asian suoraan ko. kunnan päätettäväksi ja Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta noudattaa ko. kunnan lausuntonaan antamaa päätöstä. Tällaisia asioita ovat mm. yhtä kuntaa koskevien liikennöintisopimusten optioiden käyttö.

Turun kaupunginhallitus on 1.6.2015 § 260 päättänyt sähköbusseihin perustuvasta liikennöintiratkaisusta linjalle 1. Päätöksen yhteydessä kaupunginhallitus on päättänyt valtuuttaa Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan tekemään Turun Kaupunkiliikenne Oy:n kanssa enintään 10 vuoden sopimuksen liikennöinnistä linjalla 1 sekä sopimuksen sähköbussipilotti hankkeen toteuttamisesta. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on kokouksessaan 11.11.2015 § 217 päättänyt Turun Kaupunkiliikenne Oy:n liikennöintisopimuksen tarkistamisesta, ja lähettänyt sopimuksen Turun Kaupunkiliikenne Oy:lle ja Turun kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi. Turun kaupunginhallitus on kokouksessaan 23.11.2015 § 499 päättänyt hyväksyä liikennöintisopimuksen. Sopimus on allekirjoitettu 17.12.2015.

Sopimuksessa määritellään sopimuskaudesta seuraavaa:

”Sopimus astuu voimaan sen allekirjoittamisella ja sitä aletaan noudattaa sopimuskauden alkaessa. Sopimuskausi on 1.10.2016 – 30.9.2023. Sopimuskautta voidaan Tilaajan niin päättäessä jatkaa alkuperäisin ehdoin enintään kolmella (3) vuodella (optio). Päätös sopimuksen mahdollisesta jatkamisesta tehdään kolmen (3) vuoden kuluessa alkuperäisen sopimuksen tekemisestä. Optiokaudelle tehdään erillinen sopimus. Sopimuksen kestoksi on sopimuksessa määritelty seitsemän (7) vuotta ja sopimus sisältää option kolmesta (3) lisävuodesta.”

Liikennöintisopimuksen ja yhteistoimintasopimuksen mukaisesti Turun kaupungin pitää tehdä päätös option lunastamisesta 1.10.2023 – 30.9.2026. Seudullinen joukkoliikenne on yhteistoimintasopimuksen mukaisesti valmistellut Turun kaupungille esityksen Turun sisäisten linjojen 1, 3, 30, 36, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 58, 73 ja 74 liikennöintisopimuksen option lunastamisesta. Turun kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaoston toimivaltaan kuuluu Turun kaupungin hallintosäännön 35 §:n mukaan päättää kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle annettavista lausunnoista, jotka koskevat kaupungin sisäisen joukkoliikenteen järjestämistä.

Koska Turun Kaupunkiliikenne Oy on kaupungin 100 % yhtiö, joka operoi 100 % Turun kaupungin sisäistä liikennettä, ja koska EU:n palvelusopimusasetuksen 5 artiklan kohdat täyttyvät, voidaan päätös option käytöstä tehdä, jos se on Turun kaupungin tahtotila.

Turun kaupunginvaltuusto on päättänyt 11.6.2018 § 145 Turun kaupungin omistajapolitiikasta koskien Turun Kaupunkiliikenne Oy:tä mm. seuraavaa:

”Yhtiö tuottaa seudulliselle joukkoliikenneviranomaiselle Turun kaupungin sisäisen joukkoliikenteen palveluja yhtiön ja kaupungin välisen sopimuksen mukaisesti. Yhtiön tehtävänä on linja-autoliikenteen tuottamisen lisäksi toimia kaluston ja joukkoliikenteen teknisten järjestelmien kokeilualustana Turun kaupungille, minkä vuoksi yhtiön omistus on perusteltua.”

Edellä esitettyihin seikkoihin perustuen kaupunkikehitysjaostolle esitetään, että liikennöintisopimuksen optio lunastetaan.

Liite 1Liikennöintisopimus

Oheismateriaali 1Kaupunginhallituksen päätös 1.6.2015 § 260

Oheismateriaali 2Kaupunginhallituksen päätös 23.11.2015 § 499

Kaupunginjohtaja Minna Arve

EhdotusTurun kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto päättää ilmoittaa Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle, että se käyttää Turun sisäisten linjojen 1, 3, 30, 36, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 58, 73 ja 74 liikennöintisopimuksen option 1.10.2023 – 30.9.2026.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Yrttiaho ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

Kokouksessa asiaa oli selvittämässä joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte.

Tksjlk § 175

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte 24.10.2018:

Oheismateriaali 1Liikennöintisopimus

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää käyttää Turun sisäisten linjojen 1, 3, 30, 36, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 58, 73 ja 74 liikennöintisopimuksen option 1.10.2023 – 30.9.2026.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoTurun Kaupunkiliikenne Oy
tpvJorasmaa Lauri


Liitteet:

Khkeh § 93
Liite 1:Liikennöintisopimus