Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta14422.08.20181

8815-2018 (02 08 00)

Seudullisten joukkoliikennelinjojen 220, 221 ja K1 sekä joukkoliikennelinjojen 100, 101 ja 102 täydennysliikenteen liikennöinnin kilpailuttaminen

Tiivistelmä:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta käynnistää kilpailutuskierroksen 1/2018, joka käsittää joukkoliikennelinjojen 220, 221 ja K1 sekä joukkoliikennelinjojen 100, 101 ja 102 täydennysliikenteen liikennöinnin kilpailuttamisen.

Tksjlk § 144

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 17.8.2018:

Turun seudun joukkoliikenneviranomaisen hallinnoimista liikennöintisopimuksista kahden sopimuskaudet päättyvät 30.6.2019. Nämä kohteet tulee kilpailuttaa 1.7.2019 alkaviin sopimuksiin. Seudullinen joukkoliikenne on valmistellut yhteistyössä hankinta- ja logistiikkakeskuksen kanssa tarjouskilpailua koskevat tarjouspyyntöasiakirjat, jotka tuodaan lautakunnalle hyväksyttäväksi, että tarjouskilpailu voidaan aloittaa. Tarjouspyyntö liitteenä 1.

Kilpailutuskierros sisältää siis kaksi kohdetta.

Kohde 1: Linjat 220, 221 ja K1

Sopimusluonnos liitteenä 2.

Sopimuskaudeksi esitetään 1.7.2019 – 30.6.2022 kolmen vuoden optiolla. Kohde sisältää Kaarinan sisäisen linjan K1. Muut Kaarinan linjat on kilpailutettu eri kohteessa, jonka sopimuskausi loppuu 30.6.2022. Nyt kilpailutettavan kokonaisuuden sopimuskausi tulee täsmätä Kaarinan kohteen sopimuskauteen, jotta linja K1 voidaan yhdistää siihen seuraavan kilpailutuksen yhteydessä. Optio kuitenkin mahdollistaa linjojen 220 ja 221 sopimuskauden jatkamisen vielä enintään kolmella vuodella.

Lyhyen sopimuskauden vuoksi kohteeseen ei esitetä pyydettävän uutta kalustoa. Tästä johtuen esitetään seuraavia muutoksia sopimukseen: keski-ikävaatimusta ei aseteta, minimipäästövaatimus Euro 4, autoissa ei sallita liikennöitsijän mainontaa, autoihin hankintaan sisätiloihin infonäytöt seudullisen joukkoliikenteen käyttöön.

Kohde 2: Linjojen 100, 101 ja 102 täydennysliikenne

Sopimusluonnos liitteenä 3.

Tapahtumalinjat kilpailutettiin vuonna 2015 sopimuksiin jotka alkoivat 2016. Kilpailutuksen yhteydessä tapahtumalinjojen palvelu jaettiin kahteen kohteeseen. Turun tapahtumalinjojen palvelusta suurin osa tilataan linjan 18 kohteesta. Vain tapauksissa, joissa linjan 18 kohteen automäärä ei riitä, tai jossa tilaukset joudutaan tekemään liian lyhyellä varoitusajalla, tilataan liikenne nyt kilpailutettavasta täydennyskohteesta. Järjestely mahdollistaa liikennöitsijöille kalliimpien ajojen eriyttämisen omaan kohteeseensa.

Sopimuskausi esitetään samaksi kuin linjan 100 pääkohteessa, jolloin kohteet voidaan tulevaisuudessa kilpailuttaa saman aikaisesti. Sopimuskausi 1.7.2019 – 30.6.2023 + 3v optio.

Kohteen vaatimukset esitetään nykyisiksi muutoin, paitsi päästövaatimukseksi esitetään euro 4.

Föli-liikenteen yksinoikeudensuoja

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta totesi kokouksessaan 27.6.2018 § 129 sen hankintavallassa olevan joukkoliikenteen yksinoikeuden olevan voimassa nykyisten hankintapäätösten ja sopimusten nojalla Liikennepalvelulain 1.7.2018 voimaan tulleessa.

Kansallinen joukkoliikenteen sääntely siirtyi 1.7.2018 alkaen lakiin liikenteen palveluista. Liikennepalvelulaissa todetaan yksinoikeuden suojasta seuraavaa:

”Lisäksi toimivaltainen viranomainen voi tarvittaessa tehdä palvelusopimusasetuksen mukaisen päätöksen yksinoikeudesta. Yksinoikeuspäätöksellä  annetaan erikseen valittavalle julkisen liikenteen harjoittajalle mahdollisuus harjoittaa julkista henkilöliikennettä tietyllä reitillä tai tietyssä verkossa taikka tietyllä alueella ja suljetaan pois muut mahdolliset liikenteenharjoittajat. Toimivaltaisen viranomaisen on julkaistava päätös yksinoikeuden antamisesta  internet-sivullaan. Yksinoikeus voidaan antaa kaikentyyppisten julkisia hankintoja koskevien sopimusten yhteydessä.”

Päätös liikenteen suojaamisesta tulisi tehdä päätettäessä liikenteen kilpailuttamisesta.

Lisäksi liikennöintisopimuksen ehtoihin tullaan kirjaamaan asiaan liittyviä ehtoja kuten bruttosopimuksessa liikenteenharjoittajalle velvollisuus ilmoittaa havaitsemastaan päällekkäisestä liikenteestä sekä käyttöoikeussopimuksissa yksinoikeuksien mahdollisiin loukkaamisiin liittyvät menettelyt kumpaakin sopimusosapuolta koskien.

Liite 1Kilpailutus 1/2018 tarjouspyyntö

Liite 2Sopimusluonnos linjojen 220, 221 ja K1 liikennöinti

Liite 3Sopimusluonnos linjojen 100, 201 ja 102 täydennysliikenteen liikennöinti

Oheismateriaali 1Linja-autokaluston tyyppikohtaiset vaatimukset

Oheismateriaali 2Liite 2 Kalustoluettelo

Oheismateriaali 3Liite 3c Sopimuksen liite 1, laatupalkkiot

Oheismateriaali 4Liite 3d Sopimuksen liite 2, rahastuslaitteiden luovutussopimus

Oheismateriaali 5Liite 4 Työehtosopimuksen säädökset

Oheismateriaali 6Liite 5a Reitit ja autokiertokaaviot suoriteyhteenvetoineen

Oheismateriaali 7Liite 5b Reitit ja autokiertokaaviot suoriteyhteenvetoineen

Oheismateriaali 8Liite 6 Kuljettajien vaateohjeistus

Oheismateriaali 9Liite 7 Linja-autojen tilaajaväritys

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää hyväksyä kilpailun käynnistämisen oheisten tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti ja että seudullinen joukkoliikenne oikeutetaan tekemään vähäisiä teknisluonteisia tarkistuksia tarjouspyyntöasiakirjoihin.

Lisäksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää myöntää näiden sopimusten liikenteen yksinoikeuden valittaville sopimuskumppaneille liikenteen palveluista annetun lain (320/2017) VI osan 1 luvun 4 §:n 2 momentin asettamin rajoituksin.

Tämä asiakohta tarkastetaan kokouksessa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös tehtiin esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta yksimielisesti.

 

Jakelu

tpvKonsernihallinto, strateginen hankinta
tpvJorasmaa Lauri


Liitteet:

Tksjlk § 144
Liite 1:Kilpailutus 1/2018 tarjouspyyntö
Liite 2:Sopimusluonnos linjojen 220, 221 ja K1 liikennöinti
Liite 3:Sopimusluonnos linjojen 100, 201 ja 102 täydennysliikenteen liikennöinti