Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta13922.08.20184

494-2018 (02 08 00)

Vastaus vammaisneuvoston kannanottopyyntöön Föli-vesibussiliikenteen esteettömyydestä sekä kaupunkiympäristölautakunnan jäsen Sandelinin ja Lähteenmäen aloitteeseen syrjinnän lopettamisesta joukkoliikenteessä

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään, että se antaa esittelytekstin mukaisen selvityksen Föli-vesibussiliikenteen esteettömyydestä vammaisneuvostolle sekä Elina Sandelinin ja Alpo Lähteenmäen aloitteeseen.

Tksjlk § 139

Vammaisneuvosto 14.6.2018 § 67 (dnro 494-2018):

Vammaisneuvoston kannanottopyyntö Föli-vesibussiliikenteen esteettömyydestä

Vammaisneuvoston jäsenet ovat saaneet alkukesän aikana asukkailta yhteydenottoja ja kyselyjä föli-vesibussiliikenteen pysäkeistä. Jo vuosi sitten todettiin, että föli-vesibussi­liikenne ei ole esteetöntä ja on siten YK:n vammaissopimuksen vastainen. Silloin luvattiin järjestää vesibussiliikenne esteettömänä kesällä 2018. Näin ei siis kuitenkaan ole tapahtunut, ja vammaisneuvoston saamissa yhteydenotoissa on todettu ikävä, vammaisia henkilöitä syrjivä tilanne.

Vammaisneuvosto esittää asian johdosta, että esteettömät pysäkit tulee viipymättä saada kuntoon. Samalla muistutamme, että kaiken julkisen liikenteen tulee olla kaikille soveltuvaa ja täysin esteetöntä.

Pyydämme myös selvitystä, miksi kyseinen tilanne on päässyt syntymään.

Kaupunkiympäristölautakunta 29.5.2018 § 254 (dnro 6496-2018):

Jäsen Elina Sandelinin ja Alpo Lähteenmäen jättämä aloite syrjinnän lopettamisesta joukkoliikenteessä

Syrjintä seis joukkoliikenteessä

Turun kaupunginvaltuusto päätti 13.11.2017 että vesibussiliikenne vakinaistetaan esteettömänä. Torstaina 17.5.2018 Turun kaupunki tiedotti, että vesibussiliikenne ei vieläkään ala esteettömänä ja esteettömät laiturit saadaan vasta kesäkuussa. Edellä esitettyyn perustuen pyydämme lautakunnalle selvitystä seuraaviin kysymyksiin:

Seudullinen joukkoliikenne, kehittämispäällikkö Topias Pihlava 8.8.2018:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta ilmoittaa selvityksenä seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päätti 13.11.2017 § 221 myöntää vuosittaisen 100 000 € (netto) rahoituksen Turun kaupungin sisäiselle vesibussiliikenteelle Aurajoesta Ruissaloon. Lisäksi kaupunginvaltuusto päätti, että Fölin vesibussiliikenne vakinaistetaan esteettömänä ja että selvitetään mahdollisuus ulottaa vesibussin reitti ulottumaan myös Hirvensaloon.

Seudullinen joukkoliikenne valmisteli vesibussiliikenteen kilpailutusasiakirjat valtuuston päätöksen pohjalta, ja Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päätti käynnistää vesibussiliikenteen kilpailutuksen 24.1.2018 (Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta 24.1.2018 § 13).

Turun kaupungin hallintosäännön 35 § mukaan kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaoston toimivaltaan kuuluu päättää kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle annettavista lausunnoista, jotka koskevat kaupungin sisäisen joukkoliikenteen järjestämistä. Turun kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto ei ollut vielä antanut lausuntoa vesibussiliikenteen kilpailuttamisperiaatteista joukkoliikennelautakunnan 24.1.2018 kokoukseen mennessä. Tästä syystä lautakunnan tuli tehdä päätös ehdolla, että vesibussilinja kilpailutetaan esitetyn mukaisesti, jos Turun kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto hyväksyy esityksen omassa kokouksessaan.

Turun Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto käsitteli lausuntoa vesibussiliikenteen järjestämisestä 15.1.2018 § 9 kokouksessa, jolloin asia jätettiin pöydälle. Seuraavassa kokouksessa 29.1.2018 § 13 lausunto hyväksyttiin.

Turun kaupungin strateginen hankinta käynnisti kilpailun heti lautakunnan sekä kaupunkikehitysjaoston päätösten jälkeen. Tarjouspyyntöasiakirjat lähetettiin julkaistavaksi 2.2.2018. Tarjouskilpailun asiakirjat saapuivat tarkastettavaksi kilpailun päätyttyä 9.3.2018. Tarjouskilpailun ratkaisu vietiin joukkoliikennelautakunnan ratkaistavaksi 14.3.2018 § 47 kokoukseen. Hankintasopimus voitiin tehdä ja päätös panna täytäntöön aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja oli saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja hakemusosoituksen tiedoksi. Hankintasopimus liikennöitsijöiden kanssa allekirjoitettiin 11.4.2018.

Turun kaupunki aloitti välittömästi hankinnan ratkettua uusien laiturirakenteiden suunnittelun. Laitureita ei olisi voitu suunnitella ennen kilpailun päättymistä eikä ennen alusten mittojen varmistumista. Vesiliikenteen aluksien kansikorkeudet eivät ole standardikorkeudella vaan vaihtelevat eri aluksissa hyvin paljon. Näin ollen ei ole olemassa yhtä standardikorkeutta johon laiturit olisi voitu etukäteen suunnitella ja rakentaa. Syksyllä 2018 käydyn markkinavuoropuhelun perusteella kaupungin ehdottomat vaatimukset täyttäviä tarjoajia oli vähän. Tämän vuoksi tarjouskilpailussa hyvin tarkasti määritellyn kansikorkeuden asettaminen olisi saattanut johtaa kilpailun kapenemiseen ja tarjoushinnan nousuun tai jopa siihen, ettei yhtään tarjousta olisi jätetty. Kansikorkeudelle ei asetettu kilpailussa tarkkaa vaatimusta ja laiturit päätettiin suunnitella ja rakentaa heti kilpailun ratkettua. Tilaaja on vastuussa laiturirakenteista ja liikennöitsijä on vastuussa rampeista alukselta laitureille.

Ponttoniin ja käyntisillan suunnitteluun jäi aikaa vajaa kuukausi. Suunnittelutyö tehtiin Turun kaupungin kaupunkiympäristötoimialan omana työnä.

Suunnitelmien valmistuttua Turun kaupungin kaupunkiympäristötoimialan kaupunkiympäristön rakennuttamiselle annettiin 20.4.2018 tehtäväksi rakennuttaa kyseisten suunnitelmien mukaiset rakenteet Martinsillan sekä Kansanpuiston pysäkeille. Hankinnan valmisteluun, kilpailuttamiseen sekä itse rakentamiseen jäi aikaa noin kuukausi. Rakennuttaminen aloitti välittömästi toimeksiannon saatuaan urakka- ja kilpailuttamisasiakirjojen laadinnan. 27.4. tilattiin betoniponttonit, joiden toimitusaika oli 1 kk. Tätä aikaa saatiin kuitenkin tilaajan pyynnöstä lyhennettyä niin, että Martinsillan betoniponttonilaituri toimitettiin 21.5.

30.4. lähettiin tarjouspyyntö ponttonien päälle rakennettavasta kansirakenteesta. Hankinta toteutettiin minikilpailuna. Tarjouspyynnön mukainen tarjousten viimeinen jättöpäivä oli 9.5. Tarjouspyynnön ehtona oli työn valmistuminen ennen liikennöinnin alkamista 21.5. mennessä. Määräaikaan mennessä ei saatu yhtään tarjousta. Tarjoajien mukaan esimerkiksi terässillakkeita valmistavilta konepajoilta urakoitsijat eivät saaneet yhdeltäkään tarjousta tällä aikataululla.

Rakentamisen suhdanne keväällä 2018 Varsinais-Suomessa on rakennuttajan näkökulmasta negatiivinen. Tällä hetkellä tekijöiden saatavuus on heikkoa, sillä rakentamisen kapasiteetti on lähes täydessä käytössä.

Tämän jälkeen aloitettiin suorahankintaneuvottelut Suomen Pohjarakennusyhtymä Oy:n ja A-laiturit Oy:n kanssa. Urakoitsijan kanssa sovittiin uudesta ja realistisemmasta aikataulusta. Terässillake tilattiin erikseen 18.5. Raikon konepajalta suorahankintana. Urakoitsijan kanssa sovittiin, että väliaikainen kansirakenne saadaan valmiiksi 21.5. päivän aikana ja että lopullinen työ valmistuu sillakkeen valmistuttua. Terässillake valmistui 30.5.

Ensimmäisten viikkojen aikana päätettiin siirtää Martinsillan pysäkin paikkaa noin 50 metriä, sillä pysäkin edessä oleva kahvila rajoitti matkustajien tilaa pysäkin ympärillä. Tätä varten haettiin muutosta aiemmin haettuun toimenpidelupaan ja lupa saatiin 2.6. Samalla Forum Marinumin pysäkille päätettiin toteuttaa mittavammat parannustyöt, jotka tilattiin 7.6. Työt Forum Marinumilla alkoivat 14.6.

28.6. saatiin Martinsillan pysäkin työt valmiiksi eli pysäkki siirrettyä lopulliseen paikaan sekä uusi terässillake asennettuna. Tämän jälkeen urakoitsija siirtyi rakentamaan Kansanpuiston laituria.

Kansanpuiston laiturin parannustyöt tehtiin heti Martinsillan laiturin valmistuttua saman urakoitsijan toimesta ja se valmistui 2.7. Forum Marinum pysäkin parannustyöt saatiin valmiiksi 11.7.

Tämän jälkeen kaikille laitureille tehtiin vielä pieniä parannustöitä ramppien parantamiseksi muun liikenteen siitä häiriintymättä.

Normaalisti tämän kaltaisten kohteiden suunnittelu- sekä rakennuttamistyöhön varataan huomattavasti enemmän aikaa. Rakennuttamisen valmistelu tämän kaltaisissa kohteissa tehdään yleensä talven aikana jolloin rakennuttajalle jää aikaa suunnitella tarkemmin toteutusta ennen rakentamista. Eri urakoita voidaan esimerkiksi yhdistellä samaan urakkaan synergia-etujen vuoksi. Tällöin myös urakoitsijoille jää enemmän aikaa töiden järjestelyyn ja he voivat sitoutua tilaajan asettamaan aikatauluun. Normaaliaika tämän kaltaiselle kohteelle on noin 3 kuukautta hankinnan ja urakan valmisteluun sekä itse kilpailutusprosessiin. Konepajatöitä vaativissa urakoissa pitää jättää aikaa töissä tarvittavien tarvikkeiden tilaukseen noin 2 kuukautta. Itse rakentaminen hyvin ennakolta suunnitellussa ja valmistellussa kohteessa kestäisi noin 2 viikkoa mikäli kaikki lähtötiedot pitävät paikkansa eikä suunnitelmat muutu rakentamisen aikana.

Tiukan aikataulun vuoksi suunnitelmia jouduttiin muokkaamaan vielä urakan aikana. Tämä osaltaan viivästytti ja vaikeutti työn valmistumista. Turun kaupunki kuitenkin halusi saada pysäkit käyttöön jo kesän 2018 aikana, sillä normaali rakennuttamisen mukainen prosessi olisi tarkoittanut laiturien valmistumista vasta seuraavana kesänä.

Föli ja Turun kaupunki ovat tehneet kaikki kohtuulliset toimenpiteet, jotta palvelu olisi kaikille henkilöille saatavilla. Turun kaupunki on ryhtynyt välittömästi toimenpiteisiin laiturien mukauttamiseksi sekä rakentanut uudet laiturit, joilta aluksiin nouseminen on kaikilta käyttäjäryhmiltä mahdollista. Turun kaupunki ei olisi toiminnallaan voinut nopeuttaa laiturien rakentamista.

Föli ja Turun kaupunki on saattanut laiturit sellaiseen kuntoon, jonka niiden voidaan olettaa olevan ottaen huomioon toiminnan luonne ja laajuus. Palvelussa on kyseessä vain kesäisin ajettava meriliikenne, jonka vuoksi ei olisi kohtuullista rakentaa kiinteitä terminaaleja, vaan liikenne on tarkoituksenmukaista hoitaa ponttonilaitureista. Ponttonilaiturien korkeus muuttuu aina veden pinnan muutosten myötä, mutta ovat aina oikealla korkeudella aluksiin nähden.

Alkuvaiheen hankintaongelmista huolimatta tällä hetkellä kaikki pysäkit ovat laiturirakenteiden osalta esteettömiä ja molempiin vesibusseihin on myös liikkumiseen apuvälineitä käyttävien henkilöiden, kuten pyörätuolilla liikkuvien henkilöiden mahdollista päästä.

Esimerkiksi 12.7. Vesibussia käytti 5 hengen ryhmä, joilla kaikilla oli käytössään sähköiset pyörätuolit. Kaikki pääsivät onnistuneesti kyytiin ja osa ajoi pyörätuolin itsenäisesti miehistön avustuksella alukseen. Lisäksi Turun kaupungille osoitetussa palautteessa 25.7. lausutaan seuraavaa: ”Matkustimme viime sunnuntaina sähköpyörätuolia käyttävän poikamme kanssa vesibussilla Martinsillalta Ruissalon telakalle ja sitten Kansanpuistosta takaisin Martinsillalle. Retki oli todella mukava ja on aivan mahtava juttu että Turku sai esteettömät laiturit toteutettua! Pääsimme nauttimaan tällaisesta huvista niin kuin mikä tahansa muukin perhe.”

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää antaa oheisen selvityksen vammaisneuvostolle ja kaupunkiympäristölautakunnan jäsen Sandelinille ja Lähteenmäelle sekä lähettää selvityksen tiedoksi Turun kaupungin kaupunkiympäristölautakunnalle.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedVammaisneuvosto
tiedLähteenmäki Alpo
tiedSandelin Elina