Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 107 | 06.06.2018 | 7 |
6572-2018 (07 02 01, 08 01 00)
Joukkoliikenteen alennuskorttien sukupuolineutraalius
Tiivistelmä:
Lautakunnalle esitetään tilannekatsaus joukkoliikenteen alennuskortteja koskevasta mahdollisesta sukupuolineutraalista vaihtoehdosta.
Tksjlk § 107
Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte 30.5.2018:
Joukkoliikenteen Föli-kortit ovat aikuisten, ns. normaalihintaisten matkustajien osalta haltijakohtaisia. Föli-kortit ovat alennuksista nauttivien matkustajien osalta henkilökohtaisia.
Alennuslippuihin kuuluvat Föli-tuotteet lapsille, nuorille, opiskelijoille, vammaisille ja senioreille. Alennuslippujen saamiseksi tulee olla Föli-alueen asukas sekä mahdollisesti täyttää muita ehtoja esim. opiskelu. Siksi alennuslippujen yhteydessä tarkistetaan aina asiakkaan henkilötunnus ja sen kautta mm. ikä tai asuinpaikka. Tästä tarkistamisesta ei voida luopua, ja tämän tarkistuksen yhteydessä viranomaiselle selviää väistämättä asiakkaan virallinen sukupuoli.
Viime aikoina julkisuudessa on käyty keskustelua siitä, tulisiko joukkoliikenteen matkoista poistaa kokonaan asiakkaan sukupuoli. Seudulliseen joukkoliikenteeseen on tullut näkemyksiä sekä nykyisen tavan puolesta että sitä vastaan. On selvää, että Föli haluaa olla helppo ja vaivaton käyttää kaikille matkustajilleen.
Seudullinen joukkoliikenne on koostanut tammikuulta 2018 Fölin käyttäjämäärätietoja kausikorttimatkojen ja arvokorttimatkojen osalta.
Naiset tekivät tammikuussa 2018 kausikorttimatkoista 59 % ja miehet noin 41 %. Suurin naisten osuus oli linjoilla 201 ja 203 eli ns. Pikatien työmatkalinjoilla Naantalista Turkuun. Näillä linjoilla naisten osuus kausikorttimatkustajista oli 73 %. Pienin naisten suhteellinen osuus oli Turun yölinjoilla, 39-51 % matkustajista.
Arvokorttimatkoissa ero naisten ja miesten matkustustiheyden suhteen on kausikorttimatkoja suurempi. Naiset tekivät 66 % ja miehet 34 % arvokorttimatkoista tammikuussa 2018. Naisten osuus oli keskimääräistä suurempi esim. linjoilla 18 (68 %) ja 30 (69 %). Naisten osuus arvokorttimatkustajista oli vähäisin linjalla 100 (44 %).
Koululaiskorttimatkat tasaavat hieman kausikorttimatkojen jakaumaa. Olisi mielenkiintoista tarkastella sukupuolijakaumaa matkansa itse maksavien matkustajien osalta sekä hyödyntää tätä tietoa kohdistamalla markkinointia nykyistä tarkemmin. Tämä on mahdollista, jos Föli saa tarvitsemansa viestinnän ja markkinoinnin suunnittelijan.
Joukkoliikenteen käytön data on tärkeää joukkoliikenteen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Samoin tulee olemaan hyödyllistä nähdä vahvojen runkolinjaratkaisuiden (raitiotie tai superbussi) vaikutus joukkoliikenteen käytön sukupuolijakaumaan. Samaan aikaan on tärkeää, että kukaan ei tunne oloaan epätervetulleeksi tai syrjityksi joukkoliikenteessä sukupuolen, ulkonäkönsä tai minkään muun syyn vuoksi.
Yksi ratkaisumahdollisuus on se, että alennuskortteihin otetaan kolmas, sukupuolineutraali vaihtoehto. Seudullinen joukkoliikenne on selvittänyt tämän vaihtoehdon lisäämisen aikataulua ja kustannuksia maksujärjestelmätoimittaja Initiltä. Vielä ei kuitenkaan ole tietoa muutoksen kustannuksesta eikä mahdollisesta ajankohdasta.
Mahdollinen sukupuolineutraali vaihtoehto edellyttäisi seudullisen joukkoliikenteen näkemyksen mukaan tarkennuksia Fölin tarkastustoimintaan. Sukupuoli on, vaikka rajaakin vain noin puolet potentiaalisista alennuskortin väärinkäyttäjistä pois, kuitenkin ensimmäinen tekijä, jolla kuljettaja voi havaita selvän väärinkäytön. Lähtökohtaisesti joukkoliikenteessä luotetaan ihmisten rehellisyyteen. Kokemus kuitenkin osoittaa, että rikkeisiin taipuvaiset henkilöt käyttävät välittömästi väärin alennuksia ja etuja, jos niitä ei valvota riittävästi.
Tähän mennessä alennuskorttienkaan tarkastustoiminnassa ei ole vaadittu henkilökorttia. Jatkossa olisi hyvä tarkastaa aina alennushinnalla matkustavan asiakkaan henkilötiedot. Mukana pidettävää henkilökorttia tulisi edellyttää muilta ryhmiltä paitsi lapsilta. Väärinkäytöstä tulisi seurata rikemaksu samalla tavalla kuin HSL-alueella.
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta merkitsee tilannekatsauksen tiedokseen.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedJoukkoliikenteen palvelutoimisto
tiedJorasmaa Lauri
tiedPihlava Topias