Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 85 | 16.05.2018 | 5 |
3713-2018 (02 02 02)
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan selvitys vuoden 2018 talousarviopoikkeamista
Tiivistelmä:
Kaupunginhallitus päätti 7.5.2018 § 178 vuoden 2018 ensimmäisen osavuosikatsauk-sen yhteydessä, että lautakuntien tulee analysoida talousennusteen osoittamat talousarviopoikkeamat ja tehdä esitykset kaupunginhallitukselle toimenpiteistä talousarvion 2018 poikkeamien välttämiseksi ja talousarvion ja taloussuunnitelman tavoitteiden toteuttamiseksi. Tämä asiakohta koskee Turun kaupunkia.
Tksjlk § 85
Kaupunkiympäristötoimiala, toimialajohtaja Christina Hovi 9.5.2018:
Kaupungin ensimmäisen osavuosikatsauksen mukaan vuoden 2018 ensimmäinen osavuosikatsaus päätyy ennusteen mukaan 49,4 milj. euron alijäämään käyttötaloudessa. Kaupungin talousarvio vuonna 2018 päätyy summaan -32,5 milj. euroa.
Suurimmat poikkeamat syntyvät VSSHP:n kuluista, sivistystoimialan menoista ja kaupunkiympäristötoimialan jäämisestä asetetuista tulotavoitteista. Lisäksi henkilöstökulujen ennuste ei täysin korreloi htv-kehityksen kanssa.
Yhteisöveron tilityssyklissä tapahtuneen muutoksen seurauksena kolmen kuukauden toteutumasta ei vielä voi tehdä johtopäätöksiä loppuvuodesta. Kunnallisvero kehittynee talousarviota paremmin. Ennustettavuuden poikkeamamarginaali on luokkaa -2 -> +10 milj. euroa eli parhaassa tapauksessa tuloarvion korottaminen toisi lopputulokseksi 10 milj. euroa.
Läpikäydyissä kaupunginjohtajan talousarvioneuvotteluissa taloussuunnittelukauden lähtöpisteenä oli olennaisesti ennustetta pienempi alijäämä. Nyt esillä olevat luvut johtavat erilliseen toiminnan tehostamisohjelmaan, jotta päästään takaisin valtuuston hyväksymälle taloussuunnitelmauralle. Tämä asettaa myös haasteen vuoden 2019 talousarvion laadinnalle.
Kaupunkiympäristötoimialan tulosennusteen talousarviopoikkeama johtuu ensisijaisesti kiinteistökauppojen budjetoitua pienemmästä toteutumasta. Muulta osin kaupunkiympäristötoimialan talous on TA2018:n puitteissa.
Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte 9.5.2018:
Lautakuntien tulee analysoida talousennusteen osoittamat talousarviopoikkeamat ja tehdä esitykset Turun kaupunginhallitukselle toimenpiteistä talousarvion 2018 poikkeamien välttämiseksi ja talousarvion ja taloussuunnitelman tavoitteiden toteuttamiseksi. Asia käsitellään Turun kaupunginhallituksen kokouksessa 4.6.2018.
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta käsittelee tässä asiakohdassa selvityksen Turun joukkoliikenteen osalta. Selvitys ei koske muuta Föli-aluetta. Turun kaupungin kaupunkiympäristölautakunta käsittelee asian Turun kaupunkiympäristötoimialan osalta.
Joukkoliikenteen talous on tällä hetkellä talousarvion mukainen, ja tämänhetkisen arvion mukaan kustannuksia voi säästyä lipputulojen kasvun myötä. On kuitenkin aikaista tehdä päätelmiä koko vuodesta ensimmäisten kuukausien pohjalta.
Kaupunginvaltuuston päätös 26.10.2009 § 239 siitä, että Turun joukkoliikenteen matkamäärän tulee kasvaa 2 % vuodessa, velvoittaa edelleen kehittämään joukkoliikennettä. Positiivinen rakennemuutos on lisännyt merkittävästi yritysten tarpeita joukkoliikenteelle. Joukkoliikenteen matkamäärän kasvu aiheuttaa merkittävää lisätarvetta ruuhkaliikenteeseen myös vuonna 2019 ja siitä eteenpäin.
Joukkoliikenteen nettokustannukset ovat pienentyneet vuosina 2015-2017, vaikka samaan aikaan on satsattu parhaiden linjojen ruuhkaliikenteen parantamiseen. Joukkoliikenteen nettokustannus asukasta kohden Turussa on kehittynyt hyvään suuntaan; se oli 94,38 euroa vuonna 2015, 90,62 euroa vuonna 2016 ja 85,73 euroa vuonna 2017. Tänäkin vuonna ollaan hyvällä uralla.
Joukkoliikenteen ainoa tämänhetkinen ylitysuhka kohdistuu kauppatorin rakentamisen väliaikaisjärjestelyjen aiheuttamaan mahdolliseen kustannusten kasvuun. Joukkoliikenteen käyttäjien ei tule joutua kärsimään tästä sillä tavalla, että liikennettä karsitaan työmaan takia.
Jos joukkoliikenteen nettokustannusta halutaan pienentää, nopeat vaihtoehdot ovat käytännössä nostaa lippujen hintaa tai karsia liikennettä. Pidemmän tähtäimen toimet ovat että matkamäärää kasvatetaan houkuttelevalla liikenteellä ja hyvällä tiedotuksella ja markkinoinnilla, ja linjastoa tehostetaan jatkuvana työnä. Hallinnossa ja hankinnoissa noudatetaan tiukkaa harkintaa ja menokuria. Seudullinen joukkoliikenne käyttää näitä keinoja koko ajan. Nyt etsitään kuitenkin lyhyen tähtäimen korjaustoimenpiteitä kaupungin talouteen.
Lipunhintoja ei tule korottaa samaan aikaan, kun kauppatorin rakentamisen väliaikaisratkaisut vaikeuttavat joukkoliikenteen käyttöä.
Joukkoliikenteen lipputulot kattavat keskimäärin noin 60 % liikenteen hankintakustannuksista. Tiheimmin liikennöityjen linjojen lipputulot kattavat lähes kokonaan liikennöintikustannuksensa. Parhaiden linjojen heikentäminen on Turun kaupungin strategiset tavoitteet huomioon ottaen mahdoton ratkaisu. Juuri parhailla linjoilla asukkaat ja yritykset tukeutuvat joukkoliikenteeseen kaupungin strategisten tavoitteiden mukaisesti. Koska nämä linjat ovat hyvin tehokkaita ja pääosin kattavat kustannuksensa, liikenteen vähennyksellä ei olisi saatavissa säästöjä. Vilkkaimpien linjojen parantamiseen tulee edelleen panostaa.
Käytännössä säästömahdollisuudet kohdistuvat niihin linjoihin, joilla lipputulot kattavat vain pienen osan kustannuksista. Seudullinen joukkoliikenne on selvittänyt säästömahdollisuuksia. Säästömahdollisuuksista nousevat erityisesti esille palvelulinjat, joiden ostokustannus on noin 1 milj. euroa. Lipputulot kattavat vain noin 200 000 euroa linjan kustannuksista, ja noin 800 000 euroa maksetaan kaupungin verotuloista. Palvelulinjat ovat kaikille avointa joukkoliikennettä. Käytännössä kuitenkin suuri osa vanhusväestöstä käyttää normaaleja bussilinjoja. Aikanaan palvelulinjat ovat olleet tarpeen tilanteessa, jossa muu joukkoliikenne oli korkealattiaista. Kaikki joukkoliikenne Turussa on jo pitkään hoidettu vain matalalattiabusseilla.
Palvelulinjojen liikennöintisopimus päättyy kesään 2020. Siihen saakka kaupunki on sidottu sopimuksen noudattamiseen. Sopimus mahdollistaa liikenteen vähentämisen 20 prosentilla sopimuskauden aikana. On siis mahdollista lopettaa lauantailiikenne palvelulinjoilta kokonaan (liikenteen ostosumma vähenee noin 140 000 euroa vuodessa) tai harventaa palvelulinjan P3 vuoroväliä tunnista puoleentoista tuntiin (liikenteen ostosumma vähenee noin 130 000 euroa vuodessa). Näiden ratkaisujen vaikutus olisi vuonna 2018 (talviaikataulukauden alusta syyskuusta 2018) lauantaivuorojen osalta noin 33 000 euroa ja P3-harvennusten osalta 35 000 euroa.
Olisi mahdollisesti tarkoituksenmukaisinta siirtää palveluliikenteen järjestäminen kokonaisuudessaan sosiaali- ja terveyspuolen asiantuntijoiden käsiin, sillä monet vanhukset tarvitsevat yksilöllisempää palvelua kuin Fölin kiinteäreittiset bussipalvelut pystyvät tarjoamaan.
Seudullinen joukkoliikenne on tarkastellut hallintoon liittyviä säästömahdollisuuksia. Mahdollinen säästökohde olisi lopettaa aikataulukirjojen jakaminen kotitalouksiin syksyllä 2018. Säästömahdollisuus on syysaikataulujen osalta 22 000 euroa. Jos aikataulukirjoja ei lainkaan paineta, säästö painatuksissa on lisäksi 67 000 euroa. On riskinä, että osalle joukkoliikenteen asiakkaista ja potentiaalisista asiakkaista aikataulukirjan puute aiheuttaa esteen joukkoliikenteen käytölle.
Kauppatorin rakentamisen aikaisten poikkeusjärjestelyjen vaikutukset liikennöintikustannuksiin tai lipputuloihin eivät ole selvillä. On todennäköistä, että liikenne hidastuu ja tällöin kustannukset kasvavat.
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää antaa Turun kaupunginhallitukselle edellä olevan selvityksen.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
esiKaupunginhallitus
tpvKonsernihallinto, talous ja rahoitus