Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 39 | 14.03.2018 | 11 |
2928-2018 (07 02 01)
Runkobussilinjaston suunnittelun ja liikenteen sähköistämisen tilannekatsaus
Tiivistelmä:
Lautakunnalle tuodaan tiedoksi Turun kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen runkobussiliikennettä, matkamäärän kasvua ja liikenteen sähköistämistä koskevien päätösten toteuttamistilanne. Runkolinjastoa suunnitellaan Kv 14.12.2009 päätöksen mukaisesti kattamaan suurin osa Turusta ja seudun vilkkaimmat reitit. Turun matkamäärätavoitteen saavuttaminen edellyttää tälle vuodelle 4 % matkamääräkasvua. Sähköbussiliikenteen kilpailuttamiseen siirrytään sitten, kun sähköbussit ovat riittävän luotettavia.
Tksjlk § 39
Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte 28.2.2018:
Runkobussijärjestelmä
Turun kaupunginvaltuusto on päättänyt 14.12.2009 § 278, että Turkuun toteutetaan runkobussijärjestelmä. Joukkoliikenteen runkolinjaston tulee olla toteutettu kokonaisuudessaan vuoteen 2020 mennessä. Runkolinjaston suunnittelu perustuu kaupunginvaltuuston voimassaolevaan päätökseen. Koska matkamäärän kasvu ja positiivinen rakennemuutos edellyttävät joukkoliikenteen nopeaa kehittämistä, runkolinjaston toteuttaminen ei voi jäädä odottamaan useiksi vuosiksi mahdollista raitiotien tai superbussilinjan rakentamista. Tuleva raitiotie-/superbussiratkaisu vaikuttaa runkolinjaston suunnitteluun siltä osin, että runkolinjaston heilurilinjojen päät on helppo yhdistää samaksi linjaksi sen mukaisesti, mikä reitti raitiotie-/superbussilinjalle valtuustossa valitaan.
Runkolinjasto tarkoittaa tiheitä vuorovälejä ja sujuvampaa liikennettä tärkeimmille reiteille. Se tarkoittaa myös nykyistä parempia vaihtoyhteyksiä ja vaihtopysäkkejä sekä parempaa matkustajainformaatiota. Runkolinjasto on seudullinen kehittämishanke. Runkobussilinjaston kehittämisohjelmaluonnoksessa laskettiin mallitarkasteluissa ajoaikojen vähenevän 7,5 %. Arvio on maltillinen – runkobussilinjaston ratkaisuilla on saatu monissa kaupungeissa matka-aikaa lyhentymään yli 20 %.
Runkolinjasto palvelee laajasti Turkua ja tiiveintä kaupunkiseutua. Nyt suunnitteilla oleva linjasto kattaa 400 metrin maksimietäisyydellä laskien noin 180.000 asukasta Föli-alueella (jossa kaikkiaan 290.000 asukasta). Suurin osa näistä on turkulaisia. Runkolinjasto muodostuu seitsemästä Turun keskustan läpi menevästä linjasta sekä kehälinjasta. Runkolinjasto riittää muualla kuin nyt suunnitellulla raitiotie-/superbussireitillä joukkoliikenteen merkittävään parantamiseen. Runkolinjastoa täydentää liityntäliikenne.
Turun kaupunginhallitus päätti 8.8.2016 § 298 mm, että
Turun kaupunginhallitus hyväksyi 23.1.2017 § 41 runkolinjaston edellyttämien etuuksien toteuttamissuunnitelman. Seudullinen joukkoliikenne valmistelee paraikaa runkolinjastoa, ja linjastosuunnitelma on lähdössä lausuntokierrokselle huhtikuussa 2018. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta tekee päätöksen runkolinjaston reiteistä lausuntokierroksen jälkeen. Laskelma liikennöinnin lisäämisestä aiheutuvista kustannuksista viedään kaupunginhallituksen käsittelyyn kaupunginhallituksen päätöksen mukaisesti vuoden 2018 loppuun mennessä.
Toriparkin rakentamisaikataulu tulee vaikuttamaan runkolinjaston toteuttamiseen.
Turun matkamäärä
Turun kaupunginhallitus on 26.5.2008 § 331 hyväksynyt Turun joukkoliikenteen kehittämistavoitteeksi, että joukkoliikenteen matkamäärä kasvaa 50 % vuoteen 2030 mennessä. Tämä tarkoittaa, että matkamäärän täytyy kasvaa kaksi prosenttia jokaisena vuotena vuodesta 2009 alkaen vuoteen 2030 saakka (Kv 26.10.2009 § 239). Turun matkamäärä notkahti vuosina 2014 ja 2015, mutta on nyt kasvanut nopeasti. Jotta vuonna 2018 päästään valtuuston asettamaan matkamäärätavoitteeseen, Turussa tulee tehdä 23,2 miljoonaa Föli-matkaa. Matkamäärän tulee kasvaa 4 % (900.000 matkaa) vuoteen 2017 verrattuna.
Positiivinen rakennemuutos on lisännyt joukkoliikenteen käyttöä ja myös suurten työnantajien tarvetta työmatkaliikenteen kehittämiseen. Seudullinen joukkoliikenne lisäsi syksyllä 2017 Turun ja Raision välille ruuhkalinjan 7A, sillä 10 minuutin vuoroväli Raision keskustan ja Turun keskustan välillä ei enää riittänyt, eivätkä kaikki asiakkaat mahtuneet kyytiin. Nyt vuoroväli ruuhka-aikana Turun ja Raision välillä on 5 minuuttia. Vuonna 2018 tihennetään linjan 13 (Impivaara-Kauppatori-Uittamo) vuoroväli talviaikana 15 minuuttiin (aiemmin talvella 20 minuuttia) ja kesällä 20 minuuttiin (aiemmin kesällä 30 minuuttia). Linjoille 32/42 Varissuo-Kauppatori-Perno/Pansio tarjotaan jatkossa kesälomakautenakin 10 minuutin vuoroväli aiemman 15 minuutin sijaan. Linjalle 32/42 ja 2 tarvitaan lisäauto myös loma-ajan ulkopuolella. Linja 42 Pernossa ajaa telakan portille saakka joka vuorolla. Kaiken kaikkiaan liikennettä lisätään matkamäärän kasvun vuoksi tänä vuonna 1 milj. eurolla. Ensi vuodelle lisäystarve tulee olemaan 1,5 miljoonan euron luokkaa.
Sähköbussiliikenne
Turun kaupunginhallitus päätti 8.10.2013 § 412 että Turun sisäisen joukkoliikenteen kaluston osalta pyritään siirtymään kilpailutusten yhteydessä asteittain sähkö- ja sähköhybridibussien käyttöön. Tällä hetkellä sähköbussiliikenne ei ole vielä riittävän luotettavaa, jotta sähköbussiliikennettä voitaisiin edellyttää liikenteen kilpailutuksessa. Kun luotettavuus kasvaa ja kustannukset alenevat, siirrytään sähköbussiliikenteeseen asteittain kaupunginhallituksen päätöksen mukaisesti. Nykyisen sähköbussijärjestelmän (linja 1) luotettavuus on vain 60 %.
Seudullinen joukkoliikenne tekee viimeistään keväällä 2019 suunnitelman sähköbussiliikenteen toteuttamisesta Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteessä. Sähköbussien meluttomuus on tärkeä kaupunkikeskustan miellyttävyyttä lisäävä tekijä. Hiilineutraaliutta voidaan tavoitella uusiutuvan biodieselin avulla siellä, mihin sähköbussit eivät sovellu.
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta merkitsee selvityksen tiedokseen.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.