Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 8 | 24.01.2018 | 8 |
12522-2016 (634)
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan lausunto Turun kaupungin pyöräilyn kehittämisohjelman luonnoksesta
Tiivistelmä:
Seudullinen joukkoliikenne pitää tärkeänä, että pyöräpysäköinti mahdollistetaan pysäkkien läheisyydessä, että kaupunkipyöristä saadaan jatkuva palvelu, ja että keskustan alueen katuverkko priorisoidaan selkeästi eri liikennemuodoille.
Tksjlk § 8
Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 18.1.2018
Turun kaupunginhallitus on 20.11.2017 § 508 päättänyt asettaa pyöräilyn kehittämisohjelman luonnoksen (oheismateriaalina) julkisesti nähtäväksi sekä pyytää siitä lausunnot lautakunnilta. Lausunnot tulee toimittaa 31.1.2018 mennessä.
Seudullinen joukkoliikenne kiittää mahdollisuudesta lausua Turun kaupungin pyöräilyn kehittämisohjelmasta, ja toteaa, että lausunnossa keskitytään vain joukkoliikenteen kannalta merkittävimpiin kohtiin. Yleisesti ottaen joukkoliikenteen kannalta on edellytys, että kaikkia liikennemuotoja kehitetään selkeästi ja yhteistyössä. Liikennejärjestelmä on aina kokonaisuus, joka toimii vain, jos kaikki sen osat toimivat. Pyöräily on merkittävässä roolissa matkalla kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa ja luotaessa tulevaisuuden liikkumisratkaisuja.
Pyöräpysäköinti
Joukkoliikenteen kannalta on tärkeää, että pyörällä pääsee helposti joukkoliikenteeseen. Pyöräpysäköinti tulisikin mahdollistaa käytännössä lähes jokaisella runkolinjan pysäkillä, sekä muilla oleellisilla pysäkeillä. Nämä ovat yleensä sellaisia alueita, joissa pyöriä jo pysäköidään, oli siihen varattu aluetta tai ei. Vapaasti pysäköidyt pyörät aiheuttavat ongelmia mm. muille kulkijoille, ja kunnossapidolle pysäkkien läheisyydessä. Turun pyöräilypysäköinnin kehittämisohjelman kärkitoimenpide 8 onkin joukkoliikenteen kannalta tärkeässä roolissa. Toimenpiteessä tulee tehdä yhteistyötä seudullisen joukkoliikenteen kanssa, ja siinä tulee huomioida valmistuva Turun seudun liityntäpysäköinnin kehittämissuunnitelma.
Kaupunkipyörät
Turun seudulla liikkuu paljon ihmisiä, joilla ei ole omaa polkupyörää tai muuta kulkuneuvoa. Mm. turistit tukeutuvatkin monesti liikkuessaan joukkoliikenteeseen. Kaupunkipyörät täydentävät joukkoliikennepalvelua, ja mahdollistavat paremmin autottoman elämän sekä vierailut Turun seudulla. On tärkeää, että kärkitoimenpide 10 kaupunkipyöristä toteutuu, ja Turku päätyy jatkamaan Civitas Eccentric –hankkeen käynnistämää kaupunkipyöräpalvelua.
Keskustan väylien priorisointi
Keskustan liikennesuunnitelma valmistuu vuonna 2018. Kaikkien liikennemuotojen yhteinen etu on, että keskustan alueen väylät priorisoidaan työn aikana. Selkeällä luokittelulla mahdollistetaan kaikkien katujen ja liikennemuotojen kehittäminen ilman toisen liikkumismuodon asettamia rajoituksia. Keskustan ulkopuolella tarve on pienempi, koska tilaa on yleensä paremmin käytettävissä. Kehittämisohjelmassa esitetyt pyöräverkoston kehittämistoimenpiteet eivät ole ristiriidassa joukkoliikenteen intressien kanssa, mutta keskustan alue tulee tarkastella erikseen kokonaisuutena liikennesuunnitelman yhteydessä. Kärkitoimenpiteet 2, 3, 4 ja 5 ovat avainasemassa tämän tavoitteen toteutumisessa.
Oheismateriaali 1Turun pyöräilyn kehittämisohjelma (luonnos 25.10.2017)
Va. joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää lähettää Turun kaupunginhallitukselle esittelytekstin mukaisen lausunnon.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
lausKaupunginhallitus
tiedNymander Susan