Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 190 | 29.11.2017 | 9 |
3690-2016 (658, 015)
Lausunto Konserttitalon peruskorjauksen ja laajennuksen tilatarveselvityksestä
Tiivistelmä: -
Tksjlk § 190
Ympäristötoimiala, joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte, suunnittelupäällikkö Matti Salonen, va. kaavoituspäällikkö Paula Keskikastari 22.11.2017:
Turun kaupunginhallitus pyytää lauta- ja johtokunnilta, vaikuttajaryhmiltä ja Puutoriin rajoittuvien kiinteistöjen omistajilta lausuntoa Turun konserttitalon peruskorjauksen ja laajennuksen tilatarveselvityksestä.
Turun konserttitalo on valmistunut vuonna 1952 ja se on Suomen ensimmäinen vain konserttikäyttöön rakennettu sali. Kohteelle ei ole tehty kattavaa peruskorjausta ja talon tilat eivät kaikin osin palvele käyttäjien tarpeita.
Konserttitalo on merkittävä ja arvokas elementti alueen kaupunkikuvassa. Konserttitalon toiminta on tärkeä osa keskustan monipuolista kulttuuri- ja kaupunkielämää. Konserttitalo luo Aninkaisten alueelle paikan hengen. Rakennuksella on suuri historiallinen ja kulttuurillinen merkitys. Tällä hetkellä vilkas Aninkaistenkatu katkaisee Puutorin ja Konserttitalon yhteyden. Konserttitalon yhteys Puutorille ja saavutettavuus ei toteudu parhaalla mahdollisella tavalla.
Konserttitalon ja sen lähialueen uudistaminen liittyy laajempaan Aninkaisten alueen kaupunkikehitykseen, jota on hahmoteltu mm. matkakeskukseen liittyvissä suunnitelmissa ja Keskustavisiossa 2050. Keskustavisiossa on esitetty ideoita alueen liikenteen uudelleenjärjestämiseksi, linkittämiseksi matkaketjuihin ja Puutorin elävöittämiseksi.
Tilatarveselvityksessä on esitetty vaihtoehtoja korjauksen ja laajennuksen toteuttamisesta. Perusratkaisu sisältää Konserttitalon olemassa olevien tilojen peruskorjauksen, lisätilojen ottamisen Aninkaisten koulutalon A-siivestä ja niiden peruskorjauksen orkesterin käyttöön sekä uudisrakentamalla toteutettavan tavaranlastaustilan Sibeliuksenkadun Arkistonpolun puoleiseen päähän.
Perusratkaisuun on määritelty lisäoptioina seuraavat laajennusvaihtoehdot: Alikulku-laajennusvaihtoehto, Puutori-laajennusvaihtoehto ja Maariankadun pääty -laajennusvaihtoehto.
Alikulku-laajennusvaihtoehdossa rakennettaisiin kulkuväylä Aninkaistenkadun alitse Puutorilta Konserttitaloon, pääsisäänkäynti siirtyisi Puutorin puolelle ja vastaanottotilat paranisivat. Maanalainen rakentaminen asettaa reunaehtoja mahdolliselle tulevalle maanalaiselle rakentamiselle.
Puutori-laajennusvaihtoehdossa Puutorille toteutetaan laajennusosa ja sieltä yhteys Konserttitaloon joko kadun ali (alikulkulaajennus) tai Aninkaistenkadun yli lasitetulla kävelysillalla.
Maariankadun pääty -laajennusvaihtoehdossa laajennus rakennetaan Konserttitalon viereen samalle tontille. Laajennus kytkeytyy olemassa olevaan Konserttitaloon ja on toteutettavissa ilman alikulkua Puutorille.
Asemakaavatilanne
Konserttitalon ja ammatti-instituutin asemakaavassa vuodelta 1967 alue on osoitettu opetus- ja virkistystoimintaa palvelevien rakennusten korttelialueeksi. Alueen rakennusoikeus on käytetty.
Kaava on rakennussuojelun kannalta vanhentunut. Konserttitalo ja ammatti-instituutti muodostavat yhdessä Candolinisen palvelutalon kanssa maakuntakaavan rakennussuojelukohteen.
Puutorin ja Ystävyydenpuiston asemakaavassa vuodelta 1991 alue on osoitettu tori- ja puistoalueeksi, Alueelle on mahdollista toteuttaa maanalainen pysäköintilaitos viiteen kerrokseen. Puutorin vessa on suojeltu ja Aninkaistenkadun ali Konserttitalolle on osoitettu maanalainen jalankulkuyhteys. Aninkaistenkatu ja Sibeliuksenkatu on osoitettu katualueiksi.
Kaikki esitetyt vaihtoehdot poikkeavat kaavasta Sibeliuksenkadulle sijoitetun lastausalueen osalta. Kadulla ei ole rakennusoikeutta eikä rakennusalaa. Pysyvän rakennuksen sijoittaminen kadulle vaatii liikenteellisen selvityksen kadun käyttötarpeesta ja mitoituksesta sekä kaavamuutoksen.
Perusratkaisu-vaihtoehto ja lähtökohtaisesti myös alikulku lisäoptio ovat nykyisen kaavan mukaisia, lukuun ottamatta lastausaluetta ja -katosta katualueella.
Puutori-laajennusvaihtoehto poikkeaa puistoon sijoitetun rakennuksen ja kadun ylittävän kahvilasillan osalta. Puistossa ei ole rakennusalaa tai rakennusoikeutta.
Maariankadun pääty -laajennusvaihtoehto poikkeaa kaavasta laajennuksen rakennusoikeuden ylityksen osalta. Suunniteltu laajennus toteutetaan rakennusalalle ja on korkeudeltaan todennäköisesti kaavan sallimissa rajoissa.
Konserttitalon kaavamuutos on ohjelmoitu kaavoitusohjelmaan tehtäväksi vuonna 2018. Aikataulu on mahdollinen vain jos kyse on Sibeliuksenkatua koskevasta muutoksesta.
Liikenne
Kaikissa tarveselvityksen vaihtoehdoissa Sibeliuksenkatu ja sille sijoittuva lastausalue palvelisi lähes yksinomaan soittimien kuljetuksia. Konserttitalon muu logistiikka ja henkilöliikenne tapahtuisi muita kulkusuuntia käyttäen. Konserttitalon liikenteellisesti ahtaassa ympäristössä ratkaisu ei ole tilankäytön suhteen tehokas. Nykyisellään Sibeliuksenkadulla on pysäköintipaikkoja, mm. yksi invapaikka, jotka palvelevat Konserttitaloa. Nämä paikat poistuisivat suurelta osin tai jopa kokonaan, jos lastauslaituri sijoitetaan Sibeliuksenkadulle. Erityisesti perusvaihtoehdossa ja Maariankadun pääty -laajennusvaihtoehdossa, joissa Konserttitalon pääsisäänkäynti säilyisi nykyisellään, saatto- ja noutoliikenteen olosuhteet huononisivat nykyisestäänkin.
Alikulku Aninkaistenkadun alitse ja erityisesti lisärakennus Puutorille uusine pääsisäänkäynteineen helpottaisi saatto- ja noutoliikenteen olosuhteita. Alikulun haittapuolena on se, että se merkittävästi heikentää sekä taloudellisia että teknisiä mahdollisuuksia Aninkaistenkadun painamista tulevaisuudessa Puutorin kohdalla tunneliin. Aninkaistenkadun painaminen tunneliin yhdistäisi Konserttitalon nykyistä huomattavasti paremmin Puutoriin, jolloin jalankulkutunnelia ei tarvittaisi. Aninkaistenkadun tunnelin toteutusmahdollisuuksista ei kuitenkaan toistaiseksi ole selvityksiä, vaan se on toistaiseksi ainoastaan ajatustasolla.
Joukkoliikenteen kannalta on tärkeää ratkaista reitti, jota joukkoliikenne kulkee Kauppatorin ja Aninkaistensillan välillä. Joukkoliikenteen reittivaihtoehtoja tutkitaan keskustan liikennesuunnitelman yhteydessä. Kyseessä on tärkein joukkoliikenteen sisääntuloväylä, jota pitkin tehdään kolmasosa kaikista keskustaan suuntautuvista joukkoliikennematkoista.
Konserttitalon asiakkaiden palveleminen on tärkeää ja onnistuu tällä hetkellä hyvin, sillä linjan 1 pysäkki on aivan Konserttitalon edessä. Liikenteen tunnelivaihtoehto on joukkoliikenteen kannalta heikoin, sillä tunnelivaihtoehto poissulkisi linjat, jotka kääntyvät Maariankadulta Aninkaistenkadulle, eikä tunneli myöskään ole toimiva ratkaisu joukkoliikenteen pysäkkiä ajatellen. Jos joukkoliikenteen pääreitti menee Brahenkatua Maariankadun yli ja ohi Puutorin, joukkoliikenteen pysäkki saadaan kohtuullisen lähelle Konserttitaloa. Mikään esitetty vaihtoehto ei hyvin suunniteltuna ole mahdoton joukkoliikenteen kannalta.
Lähivuosina osa joukkoliikenteen (seutu)linjoista ei enää jatka Kauppatorille saakka. Puutori tarjoaisi päätepisteeksi hyvän vaihtoehdon ennen kuin matkakeskus rakennetaan. Jos matkakeskusta ei rakenneta, Puutoria voitaisiin kehittää siihen suuntaan, että konserttitalosuunnitelmista riippumatta toinen Puutorin pääty olisi käytettävissä joukkoliikenteen terminaalina.
Vaihtoehtojen vertailu/ lausunto
Konserttitalo on osa Aninkaisten lähitulevaisuudessa kehittyvää tärkeää keskusta-aluetta, joka linkittyy juna- ja linja-autoliikenteen matkaketjuihin. Alueen liikkumista, yhteyksiä, toimintoja ja palveluita kehitetään. Kokonaissuunnitelma alueen kehityksestä ei ole kuitenkaan vielä valmis. Varsinkin liikenteeseen liittyvät ratkaisut vaativat päätöksiä laajemmasta keskustan liikennejärjestelmästä.
Konserttitalon säilyminen tällä paikalla on kaupunkikuvallisesti ja historiallisesti tärkeää. Talo ja toiminta ovat alueen sydän. Peruskorjaus ja mahdollisten laajennusten rakentaminen tulee olla arkkitehtonisesti korkeatasoista ja kaupunkikuvaan sopivaa.
Perusratkaisu ei juuri muuta olevaa kaupunkikuvaa eikä alueen toiminnallisuutta, ainoastaan liikenteen järjestämistä Sibeliuksenkadulla.
Puutori-laajennusvaihtoehto tuo kokonaan uuden elementin kaupunkikuvaan. Tällä vaihtoehdolla on suurin vaikutus kaupunkikuvaan. Nykyisin Konserttitalon edusta ja sisäänkäynti on ahdas eikä riittävän juhlava. Tätä puutetta on pyritty korjaamaan sijoittamalla uusi sisäänkäynti Puutorille ja alittamalla Aninkaistenkatu. Puutorilla on historiallisia arvoja avoimena kaupunkitilana, mikä tulee huomioida suunnittelua tehtäessä.
Maariankadun pääte -laajennusvaihtoehdon suurin vaikutus on näkymään Maariankadun päässä ja Aninkaistenkadun katujulkisivussa. Kaupunkikuvallinen vaikutus jää kuitenkin Puutori-laajennusvaihtoehtoa pienemmäksi.
Alueen maankäytön ratkaisujen kannalta vaihtoehdot, joissa Aninkaistenkadun alitusta ei tehdä, mahdollistavat paremmin erilaiset liikenneratkaisut jatkossa. Keskustan liikennejärjestelmätyö on vielä kesken.
Puutori-laajennusvaihtoehto tuo elämää Puutorille, mikä toteuttaa ajatusta kehittyvästä Aninkaisten alueesta. Laajennuksen yhteydessä tulee ratkaista koko Puutorin kehittäminen ja rakentaminen. Tämä vaatii laaja-alaista suunnittelua ja selvitystyötä, mikä vaatii enemmän aikaa kuin pienemmän alueen maankäytön ratkaiseminen.
Maariankadun pääte -laajennusvaihtoehto sitoo vaihtoehdoista vähiten alueen tulevaa maankäyttöä. Ratkaisu jatkaa olevaa toimintaa tontilla ja tehostaa tontin maankäyttöä. Laajennusoptioista tämä vaihtoehto on maankäytön kannalta ongelmattomin ja tehokkain. Aninkaistenkadun liikenteen haittavaikutukset jäävät ennalleen, jos alikulkulaajennusvaihtoehtoa ei rakenneta tai kadun roolia osana keskustan liikennejärjestelmää muuteta.
Keskustelua on käyty myös kokonaan uudesta Konserttitalosta. Uusi talo toisi lisää vetovoimaa Turun musiikkielämään. Käyttäjien toiminnalliset tarpeet saataisiin täytettyä todennäköisesti paremmin kuin korjauksessa. Maankäytön kannalta ongelmallisinta on mitä olevalle arvokkaalle ja historialliselle rakennukselle tapahtuu, jos rakennetaan uusi konserttitalo. Suuren rakennuksen ylläpito- ja korjauskustannuksista vastaavan uuden toimijan löytäminen Konserttitaloon voi olla vaikeaa. Kehittyvä Aninkaisten alue tarvitsee vähintään nykyisen Konserttitalon kaltaisen aktiivisen sydämen. Purkaminen vaatii todennäköisesti erittäin perustellut selvitykset rakennuksen arvojen takia. Vanhan korjaaminen, laajentaminen ja olevien tilojen innovatiivinen käyttö on maankäytön kannalta resurssiviisasta.
Oheismateriaali 1Turun konserttitalon peruskorjauksen ja laajennuksen tilatarveselvitys
Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte:
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää antaa kaupunginhallitukselle oheisen lausunnon Turun konserttitalon peruskorjauksen ja laajennuksen tilatarveselvityksestä.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
lausKaupunginhallitus