Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 174 | 08.11.2017 | 4 |
11746-2017 (123, 633, 032)
Täydennys kuljettajien vapaakorttikäytäntöön
Tiivistelmä:
Lautakunnalle esitetään, että päätoimisten kuljettajien vapaakortin saaminen edellyttää vähintään puolen vuoden työsopimusta. Lyhyempiin työsopimuksiin ja harjoittelukausiin esitetään, että liikennöitsijä työnantajana antaa bussikortteja työntekijöiden käyttöön. Tällä tavalla toimintatapa saadaan selkeämmäksi ja vaivattomammaksi.
Tksjlk § 174
Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 31.10.2017:
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on päättänyt 9.4.2014 § 69, että Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen päätoimiset kuljettajat ovat oikeutettuja vapaakorttiin. Turun joukkoliikennelautakunta on 4.2.1999 § 36 päättänyt, että tarvittaessa töihin kutsuttavan henkilökunnan tulee olla töissä vähintään 200 työtuntia kahden kuukauden aikana vapaakortin saadakseen.
Tällä hetkellä vakituiset kuljettajat, määräaikaiset kuljettajat ja harjoittelijat saavat Fölin vapaakortin. Liikennöitsijä toimittaa seudulliseen joukkoliikenteeseen listan vakituisista kuljettajista. Määräaikaisten kuljettajien ja harjoittelijoiden suhteen menetellään siten, että vuoden aikana liikennöitsijän nimilistaan kirjataan palvelutoimistossa perustietoja sekä vapaakortin voimassaolon loppumispäivä. Loppumispäivä voi yhtä hyvin olla yhden viikon, kahden viikon tai esimerkiksi neljän kuukauden päästä. Lyhyidenkin työsuhteiden ja harjoittelujaksojen matkakorttiasiat hoitaa liikenteen tilaaja.
Harjoittelijoita on paljon ja heillä on useita harjoittelujaksoja, joten listojen jatkuva päivittäminen aiheuttaa paljon manuaalista työtä ja virhemahdollisuus on suuri. Kuljettajalistan merkinnät elävät sopimuskausien muutosten mukaan, ja samankin kuljettajan kohdalla voi olla useita merkintöjä perättäisten harjoittelujaksojen vuoksi. Pelkästään kuljettajaharjoittelijoiden hakemuslomakkeita on tänä vuonna tullut jo 130 kappaletta ja niitä tulee koko ajan lisää.
Lautakunnalle esitetään, että päätoimiset vakituiset kuljettajat saavat vapaakortin joukkoliikenteeseen samalla tavalla kuin nytkin. Muutos toimintatavassa koskisi määräaikaisia, alle puolen vuoden mittaisia työsuhteita sekä harjoittelijoiden vapaakortteja. Perusteena on prosessien selkeyttäminen seudullisessa joukkoliikenteessä ja turhan manuaalisen työn karsinta.
On hyvä, että kuljettajat voivat käyttää joukkoliikennettä työtehtäviin perehtymisessä myös harjoittelijoina ja määräaikaisina työntekijöinä. Seudullinen joukkoliikenne pitää kätevimpänä sellaista vaihtoehtoa, että kukin liikennöitsijä tilaa haluamansa määrän Föli-kortteja annettavaksi väliaikaisille kuljettajille tai harjoittelijoille. Seudullinen joukkoliikenne kirjaa kullekin liikennöitsijälle myytyjen korttien korttinumerot ja laskuttaa liikennöitsijää ko. korttien käytöstä todellisten matkojen mukaan. Liikennöitsijä saa tiedon korttiensa käytöstä. Kun harjoittelu tai sopimus päättyy, harjoittelija tai kuljettaja palauttaa kortin työnantajalleen ja tämä voi taas tarpeen mukaisesti antaa kortin seuraavalle. Lyhyiden työsuhteiden ja harjoittelujaksojen matkakorttiasioiden hoitaminen siirtyy siis tilaajalta työnantajalle.
Liikennöitsijöille jaettavaksi annettavat kortit eivät voi olla vapaakortteja. Vapaakortit ovat aina tiukasti henkilökohtaisia. Nyt kyseessä ovat juurikin vaihtuvaan käyttöön tarkoitetut kortit. Seudullinen joukkoliikenne esittää kunkin nousun hinnaksi 1,00 euroa (alv 0). Hinta on lähinnä nimellinen, sillä todellinen matkan bruttokustannus Fölissä on lähes 1,90 euroa per nousu (alv 0). Alhainen hinta perustuu siihen, että on hyvä, että harjoittelijat ja määräaikaiset kuljettajat saavat työnantajaltaan kortin käyttöönsä tehtävänsä ajaksi eikä näiden matkojen tarjoaminen kaadu ainakaan hintaan. Seudullisen joukkoliikenteen toiveena on, että työnantajat tarjoavat matkat työntekijöilleen.
Vuonna 1999 tehty päätös tietystä minimimäärästä tunteja ei sovellu nykypäivään. Seudullisen joukkoliikenteen on mahdotonta valvoa työtuntien määrää ja tällainen vaatimus tulee siksi poistaa.
Lautakunnalle ehdotetaan, että kuljettajavapaakortin saamiseksi työsuhteen tulee jatkua vähintään kuusi kuukautta. Kuljettajan tulee vapaakorttia hakiessaan esittää palvelutoimistossa henkilötodistus, hakulomake ja työsopimus, josta työsuhteen pituus tarkistetaan.
Joukkoliikennejohtaja on keskustellut sopimusliikennöitsijöiden kanssa vapaakorttiasiasta liikennöitsijäneuvottelussa 30.10.2017.
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että
Tämä päätös tulee voimaan 1.12.2017 ja se korvaa päätöksen 4.2.1999 § 36 ja täydentää päätöstä Tksjlk 9.4.2014 § 69.
Lisäksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti ja että päätös toimeenpannaan odottamatta lainvoimaa.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedJoukkoliikennetoimiston henkilökunta
tiedKaarinan kaupunki
tiedLiedon kunta
tiedLS-Liikennelinjat Oy
tiedLänsilinjat Oy
tiedNaantalin kaupunki
tiedRaision kaupunki
tiedRuskon kunta
tiedSL-Autolinjat
tiedTarjousyhteenliittymä Vesman Liikenne Oy ja Jalobus Oy
tiedTurun Kaupunkiliikenne Oy
tiedTurun Linja-autoilijain Osakeyhtiö
tiedV-S Bussipalvelut Oy