Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 165 | 18.10.2017 | 7 |
2182-2017 (234)
Kuhankuonon liikennöintimahdollisuudet
Tiivistelmä:
Seudullinen joukkoliikenne tuo lautakunnalle tiedoksi eri vaihtoehtoja ja kustannuksia joilla Kurjenrahkan portin alueen saavutettavuus voitaisiin ratkaista seudullisen joukkoliikenteen avulla.
Tksjlk § 165
Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa ja suunnittelija Saana Lehtinen 11.10.2017:
Pöytyällä sijaitsevan Kurjenrahkan kansallispuistossa käy vuosittain lähes
70 000 retkeilijää. Suosituin aloituspaikka on Kuhankuonon parkkipaikka, jonka puoleista aluetta suunnitellaan kehitettäväksi muun muassa lisää parkkipaikkoja rakentamalla. Tällä hetkellä Säkyläntien varressa pysähtyy kaukoliikenteen vuoro arkisin 5–6 kertaa ja viikonloppuisin 4–5 kertaa suuntaansa.
Turun kaupunginjohtaja Aleksi Randell on 17.3.2017 § 41 päättänyt, ”että Turun kaupunki osallistuu Kurjenrahkan portti –hankkeeseen omarahoitusosuudella 7.107 € jaettuna vuosille 2017 – 2018 edellyttäen, että myös muut alueen kunnat osallistuvat hankkeeseen ja että kunnat yhteistyössä ratkaisevat Kurjenrahkan portin alueen saavutettavuuden seudullisen joukkoliikenteen avulla.” Kurjenrahkan kansallispuisto ei sijaitse Turun seudullisen joukkoliikenneviranomaisen alueella, mutta liikenteen järjestämisen kannalta tämä ei ole este. Joukkoliikennelain § 14:ssä määritetään, ”että toimivaltaisen kunnallisen viranomaisen järjestämä liikennepalvelu voi vähäisessä määrin ulottua sen varsinaisen toimivalta-alueen ulkopuolelle.” Kaupunginjohtajan päätöstä tukeakseen seudullinen joukkoliikenne on hahmotellut erilaisia vaihtoehtoja joukkoliikennepalvelun järjestämiseksi. Liikennöintikustannusten jakamiseen ei selvityksessä oteta kantaa, vaan kustannukset esitetään kokonaiskustannuksina.
Fölin linjojen 21 ja 23 päätepysäkiltä Tortinmäestä on matkaa Säkyläntien ja Kuhankuonontien risteykseen noin 6,5 kilometriä. Siksi kyseeseen voisi tulla reitin jatkaminen Kuhankuonolle osalla näiden linjojen vuoroista.
Linjojen 21 ja 23 tämänhetkisissä autokierroissa on arki-iltaisin ja lauantaisin rakoja, joiden tiivistäminen mahdollistaisi poikkeamisen Kuhankuonolla. Tällöin kustannuksia tulisi ainoastaan lisättävistä linjakilometreistä ja -tunneista. Huomioon on otettava, että autokierrot voivat muuttua aikataulukausien vaihtuessa. Tämä voi aiheuttaa sen, että Kuhankuonon vuoroja ei enää kyettäisi järjestämään ilman lisäautoa. Lisäksi Kuhankuonon aikataulut tulisi suunnitella muiden aikataulujen ehdoilla, eikä niitä voisi suunnitella vapaasti.
Mikäli Kuhankuonolle päätetään liikennöidä vain kesäaikaan, on liikennöinti yksinkertaisinta sitoa koulujen kesälomakauteen (kesäkuu–elokuun puoliväli). Joukkoliikennetoimisto on tutkinut eri vaihtoehtoja kustannuksineen tälle ajalle.
1.Nykyisten autokiertojen valossa melko vaivattomasti toteutettavissa oleva malli olisi viisi vuoroa suuntansa arki-iltaisin sekä kolme vuoroa suuntaansa lauantaisin ja sunnuntaisin. Arkisin ensimmäinen lähtö voisi olla Kauppatorilta noin klo 16 ja viimeinen Kuhankuonolta noin klo 22. Viikonloppuvuorot ajoittuisivat siten, että ensimmäinen lähtö olisi Kauppatorilta noin klo 9 ja viimeinen paluu Kuhankuonolta klo 18–19.
Kustannusarviot eri vaihtoehdoista olisivat tällöin:
a)vain arkisin, noin 3 600 euroa
b)vain viikonloppuisin, noin 1 000 euroa
c)arkisin ja viikonloppuisin, noin 4 600 euroa
2.Aamu- tai aamupäivävuoron upottaminen Tortinmäen nykyisiin arkipäivän autokiertoihin ei ole mahdollista, joten palveluajan varhaistaminen vaatisi ylimääräisen auton kustannuksen. Tällöin voitaisiin ajaa esimerkiksi viisi vuoroa suuntaansa arkipäivänä ja aikataulujen suunnittelussa olisi enemmän valinnanvaraa. Hintaluokka olisi tällöin:
a)vain arkisin, noin 16 300 euroa
b)arkisin, lisäksi viikonloppuisin kuten vaihtoehdossa 1, noin 17 200 euroa
3.Viiden vuoron ajattaminen viikonloppuisin vaatisi ylimääräisen auton lisäämistä pyhäpäiville. Lauantain osalta viisi vuoroa olisi mahdollista lisätä ilman ylimääräistä autoa.
a)vain viikonloppuisin, noin 4 100 euroa
b)arkisin kuten vaihtoehdossa 2, lisäksi viikonloppuisin, noin 20 300 euroa
Mikäli liikennöintiä haluttaisiin laajentaa koko kesäaikataulukauden ajalle (huhtikuun lopusta syyskuun loppuun) ja tehdä se viidellä arki- ja kolmella viikonloppuvuorolla (kuten vaihtoehdossa 2 b), olisi kustannus noin 40 000 euroa. Viidellä vuorolla (kuten vaihtoehdossa 3 b) koko kesäkauden kustannus olisi noin 45 500 euroa. Jos liikennöintiä haluttaisiin jatkaa ympäri vuoden, olisivat vastaavat summat noin 90 000 euroa ja 110 000 euroa. Pelkkien viikonloppujen, viisi vuoroa suuntaansa, vuosikustannus olisi noin 22 000 euroa.
Oheismateriaali 1 Turun kaupunginjohtajan päätöspöytäkirja 17.3.2017 § 41
Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte:
Ehdotus Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta merkitsee annetun selvityksen tiedokseen.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.