Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 131 | 16.08.2017 | 12 |
5076-2017 (633)
Linjan 7A kalusto
Tiivistelmä:
Lautakunnalle esitetään, että se hyväksyy linjojen 6/7 sopimuksen (dno 5229-2013) lisäliikenteeseen (linja 7A) Euro 4 -normit täyttävät telibussit, joissa on kaksi ovea.
Tksjlk § 131
Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 4.8.2017:
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päätti kokouksessaan Tksjlk 7.6.2017 § 99 perustaa linjan 7A Kauppatori-Raisio-Vuorenpää. Linjaa liikennöidään talviaikataulukauden koulupäivinä aamuisin (lähdöt Raisiosta kello 7.00-8.10 kymmenen minuutin vuorovälillä) ja iltapäivisin (lähdöt Turusta kello 13.30-18.10 kymmenen minuutin vuorovälillä). Lisäliikenteeseen tarvitaan kuusi linja-autoa.
Linja perustettiin sillä ehdolla, että Raision kaupunki hyväksyy linjan 7A perustamisen ja varaa siihen vaadittavan määrärahan. Raision kaupunginhallitus hyväksyi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan esityksen bussilinja 7A:n perustamisesta 26.6.2017 § 259.
Liikenne lisätään linjojen 6 ja 7 sopimukseen dno 5229-2013, jonka sopimuskausi päättyy 30.6.2021. Tarjouspyynnössä on edellytetty (Tarjouksen kohta 6.3. Linja-autokaluston vaatimukset, kohta 3), että Liikenteeseen mahdollisesti lisättävän kaluston tulee olla alle 10 vuoden ikäisiä ja ympäristönormin Euro 3 + CRT (tai vastaava suodatin) täyttäviä. Lisättävä ajoneuvo on ensisijaisesti T-tyypin linja-auto.
Liikennöitsijä ehdottaa edellisessä todetun lisäksi hyväksyttäväksi vähintään Euro 4 -normit täyttäviä T-tyypin autoja, joissa on M-2 -tyypin 1+1 -ovijärjestelyt. Tämä tarkoittaa sitä, että linjan 7A liikenteeseen hyväksyttäisiin tarjouspyynnössä mainitun lisäksi telibusseja, jotka ylittävät telibussia koskevat vaatimukset ympäristöystävällisyyden, paikkamäärän (istumapaikkoja 53 + klaffituolit) ja ilmastoinnin osalta, mutta joissa on etu- ja keskiovi mutta ei takaovea.
Koska kyseessä on lisätilaus, joka vaatii liikennöitsijältä merkittävää lisäautohankintaa, vaikka sopimuskautta on lisäliikenteen alkaessa jäljellä enää kolme vuotta ja yhdeksän kuukautta, on perusteltua hyväksyä ehdotus. Ehdotetut bussit ovat ympäristöystävällisyydeltään parempia kuin tarjouspyynnössä on vaadittu lisäautojen osalta ja myös istumapaikkamäärä on suurempi. Lisäksi autot ovat ilmastoituja, mikä ylittää vaatimukset lisäautojen osalta. Lisäliikenteeseen tarjotut autot täyttävät liikennöitsijän ilmoituksen mukaan kaikki kalustoa koskevat vaatimukset ovien määrää lukuun ottamatta.
Liite 1TLO:n ehdotus 31.7.2017
Oheismateriaali 1Raision kaupunginhallituksen päätös 26.6.2017 § 259
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää hyväksyä sopimuksen 5229-2013 linjan 7A liikennöintiin Euro 4 –normit täyttävät kaksioviaukkoiset teliautot. Muilta osin liikennöintisopimuksen mukaiset vaatimukset pätevät.
Lisäksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti ja että päätös toimeenpannaan odottamatta lainvoimaa.
PäätösTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päätti hyväksyä sopimuksen 5229-2013 linjan 7A liikennöintiin sekä sopimukseen kuuluvien Liedon sisäisten linjojen liikennöintiin Euro 4 –normit täyttävät kaksioviaukkoiset teliautot. Muilta osin liikennöintisopimuksen mukaiset vaatimukset pätevät.
Lisäksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti ja että päätös toimeenpannaan odottamatta lainvoimaa.
Päätös tehtiin esittelijän kokouksessa täydentämästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Jakelu
aoTurun Linja-autoilijain Osakeyhtiö
tiedAlin Seppo
tiedForsell Arttu
tpvJorasmaa Lauri
tiedKoiranen Nina
tiedKortelainen Niko
tiedLehtinen Saana
tiedNiemi Reijo
tiedReinvall Timo
tiedTervonen Jouko
tiedViirret Kari
Liitteet:
Tksjlk § 131
Liite 1:TLO:n ehdotus 31.7.2017