Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 99 | 07.06.2017 | 6 |
5076-2017 (633)
Linjan 7A (Kauppatori - Raisio - Vuorenpää) perustaminen
Tiivistelmä:
Lautakunnalle esitetään, että se perustaa talviaikataulukauden koulupäivien ruuhka-aikaan liikennöitävän linjan 7A (Kauppatori - Raisio - Vuorenpää). Linjalla helpotetaan voimakkaasti kuormittuneiden seutulinjojen 6/7 osuutta Turun ja Raision välillä.
Tksjlk § 99
Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa ja suunnittelija Niko Kortelainen 1.6.2017:
Fölin, eli seudullisen joukkoliikenteen käynnistyminen vuonna 2014 on tuonut mukanaan positiivisen ongelman. Turun seudun linja-autoliikenteen matkustajamäärät kasvavat voimakkaasti. Voimakas kasvu aiheuttaa paineen lisätä joukkoliikenteen tarjontaa alueilla joissa palvelutarjonta ei enää riitä.
Seutulinjoista käytetyimpiä ovat yhdessä toimivat seutulinjat 6/7 Turun ja Raision välillä. Yhdessä linjat muodostavat 10 minuutin vuorovälin Turusta Raision kautta Naantaliin. Erityisen kuormitettuja linjat ovat Raision ja Turun välillä, jossa ruuhka-aikaan ei voida aina taata kyytiin haluaville paikkaa bussissa. Liikenne hoidetaan telibusseja käyttäen ja ruuhkaisimpia lähtöä on operoitu jo nykytilanteessa kahdella autolla.
Vuonna 2015 linjoilla 6/7 tehtiin yhteensä noin 2,68 miljoonaa matkaa. Vuonna 2016 nousumäärät nousivat 5,65 %, eli noin 150 000:lla ollen 2,83 miljoonaa. Vuonna 2017 matkustajamäärät ovat vastaavassa kasvutahdissa.
Ongelman ratkaisemiseksi joukkoliikennetoimisto on Raision kanssa yhteistyössä tutkinut vaihtoehtoja palvelutason parantamiseksi. Vaihtoehdoista parhaaksi on valikoitunut linjan 7A (Kauppatori – Raisio – Vuorenpää) perustaminen talviaikataulukauden koulupäivinä liikennöitäväksi.
Keskeisimmät perustelut linjalle 7A ovat:
•Reitin pitää olla sama kuin linjojen 6/7 kuormitetuimmilla osuuksilla.
oEsitetty reitti vastaa linjojen 6/7 reittiä.
•Vuorovälin pitää olla tasavälistettävissä linjojen 6/7 kanssa.
oKäytännössä siis 10 minuuttia. 5 minuutin vuoroväli luo tilanteen, jossa moni matkustaja ei enää tarkista lähtöaikaa aikataulusta jolloin matkustajamäärät jakautuvat eri vuoroille tasaisemmin.
•Palveluajan pitää olla riittävä ja toisaalta sen tulisi tehdä palvelusta houkuttelevampi.
oEsitetyt palveluajat (n. 6,5 h päivässä) keskittyvät ruuhka-aikaan, ja toisaalta ohjaavat matkustajia kulkemaan myös ruuhka-piikkien ulkopuolella.
oOn oleellista myös huomioida, että palveluaikojen supistaminen ei toisi oleellista säästöä, koska tarvittavaa automäärää ei kyetä pienentämään, ellei palveluaikoja jätetä alle tunnin mittaisiksi. Lisävuorojen tarve on kuitenkin laajempi, ja yksittäisten lähtöjen kuormittuneisuutta on aiemmin parannettu tupla-autoilla. Nyt tupla-autojen sijaan luodaan palvelusta myös houkuttelevampaa tarjoamalla uusia vuoroja.
•Linjan päätepysäkki Vuorenpäässä on määräytynyt edellä mainittujen asioiden yhteisvaikutuksesta.
oMatkustajamäärät ovat suurimmat Raision kaupunkitaajaman länsipuolen ja kauppatorin välillä.
oLinjan automäärä ja vuoroväli mahdollistavat linjan ulottamisen n. 10 minuutin ajomatkan päähän Raision keskustasta ja viereinen liikenneympyrä mahdollistaa auton kääntämisen.
oPysäkin yhteydessä on valmiiksi kuljettajille saniteettitilat.
Täten esitetään, että perustetaan linja 7A (Kauppatori-Raisio-Vuorenpää). Reitti Raision suuntaan olisi Kauppatori T7 – Aurakatu – Maariankatu – Aninkaistenkatu – Satakunnantie – Raisiontie – Kaanaantie – Vuorenpää (Kaanaan päätepysäkki) ja reitti Kauppatorille …Maariankatu – Kauppiaskatu – Eerikinkatu – Aurakatu T7.
Linjaa liikennöitäisiin talviaikataulukauden koulupäivinä aamulla (n. klo 7:10-8:40) ja iltapäivällä (n. klo 13:30-18:40) 10 minuutin vuorovälillä. Vuorot ajetaan linjojen 6 ja 7 välissä siten, että yhteisellä reittiosuudelle vuoroväli on viisi minuuttia. Aikataulut tarkentuvat suunnittelun yhteydessä.
Kustannuslisäys vuositasolla on noin 380 000 euroa. Kustannus jaetaan normaalisti seutulinjojen kustannustenjakoperiaatteiden mukaisesti. Suurin osa kustannuksista kohdistuu Raisiolle ja Turulle, koska linja kulkee niiden alueella.
Raision kaupunginhallitus ei ole vielä käsitellyt linjan 7A perustamista joukkoliikennelautakunnan 7.6.2017 kokoukseen mennessä. Tästä syystä lautakunnan pitää tehdä päätös ehdolla, että linja perustetaan, jos Raision kaupunginhallitus hyväksyy esityksen omassa kokouksessaan.
Linjaa ehdotetaan perustettavaksi talviaikataulukauden 2017-18 alusta, eli 25.9.2017. Perustamisen edellytyksenä on myös, että liikennöinnin edellyttämä budjetointi toteutetaan myös vuodelle 2017. Vuoden 2017 osalta kustannusarvio on noin 190 000 euroa. Vuoden 2018 osalta lisäys huomioidaan talousarvion laadinnan yhteydessä.
Liite 1 Linjan 7A reitti
Oheismateriaali 1 Kuormituskuvaajaesimerkki linjalta 7
Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte:
Ehdotus Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että
•Perustetaan linja 7A (Kauppatori-Raisio-Vuorenpää). Reitti Raision suuntaan: Kauppatori T7 – Aurakatu – Maariankatu – Aninkaistenkatu – Satakunnantie – Raisiontie – Kaanaantie – Vuorenpää (Kaanaan päätepysäkki). Reitti Kauppatorille: …Maariankatu – Kauppiaskatu – Eerikinkatu – Aurakatu T7.
•Linjaa liikennöidään talviaikataulukauden koulupäivinä aamulla (n. klo 7:10-8:40) ja iltapäivällä (n. klo 13:30-18:40) 10 minuutin vuorovälillä.
•Linja perustetaan ehdolla, että Raision kaupunki hyväksyy linjan 7A perustamisen ja varaa siihen vaadittavan määrärahan.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedRaision kaupunki
tiedTurun Linja-autoilijain Osakeyhtiö
tiedJorasmaa Lauri
tpvKortelainen Niko
Liitteet:
Tksjlk § 99
Liite 1:Linjan 7A reitti