Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 55 | 22.03.2017 | 6 |
459-2016 (009, 633)
Fölin autonvaihtoviikkojen yhteenveto
Tiivistelmä:
Lautakunnalle tuodaan tiedoksi keväällä 2016 toteutetun Autonvaihtoviikot-markkinointikampanjan yhteenveto. Kampanja oli kokonaisuutena erittäin onnistunut ja antoi Fölille odotettuakin enemmän näkyvyyttä. Föli ja mainostoimisto KMG myös palkittiin ansiokkaasta markkinoinnista.
Tksjlk § 55
Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 15.3.2017:
Föli järjesti Autonvaihtoviikot-nimisen markkinointikampanjan 9.2.-27.3.2016. Kampanjan tavoitteena oli tuoda Föliä tutuksi Turun seudulla sekä saada uusia asiakkaita tutustumaan Föliin ja näin toivottavasti käyttämään joukkoliikennettä myös jatkossa.
Kampanja oli tarkoitettu yli 18-vuotiaille henkilöille, jotka asuvat Föli-alueella ja joilla ei ollut etukäteen joukkoliikenteen matkakorttia. Netissä ilmoittautumalla nämä henkilöt saivat postissa kotiinsa 20 eurolla ladatun arvokortin käyttövalmiina. Tilausmäärä, 18.500 kpl, yllätti suuruudellaan. Tilauksista 68 % tuli Turusta, 10 % Kaarinasta, 8 % Raisiosta, 5 % Naantalista, 7 % Liedosta ja 2 % Ruskolta.
Kampanjaa markkinoitiin föli.fi- ja turku.fi-nettisivuilla sekä sosiaalisessa mediassa ja kampanjasivulla (autonvaihtoviikot.fi). Lisäksi kampanjamainoksia oli kuntien tiedotelehdissä. Autonvaihtoviikot myös jalkautuivat Hansan ja Skanssin kauppakeskuksiin.
Jälkimarkkinointia tehtiin mm. abribus-mainostauluin marraskuussa 2016 sekä kortin tilanneille lähetetyin sähköpostiviestein ja kohdennetulla digimainonnalla (facebook, youtube ja google).
Mainontaan käytettiin yhteensä noin 25.000 euroa. Sosiaalisen median kampanjointi tehtiin kuluitta, koska mainokset ja uutiset levisivät netissä ihmisten jakamina. Korttipohjien hinta oli yhteensä 16.000 euroa. Lataussumma 20 euroa korttia kohden ei aiheuttanut joukkoliikenteelle kustannuksia.
Noin 1.300 henkilöä on ladannut lahjaksi saamansa bussikortin kampanjan jälkeen. Pääasiassa lataukset ovat olleet 10-40 euroa, mutta joukossa on myös aktiivisesti joukkoliikenteen käyttöön siirtyneitä uusia asiakkaita. Lataussumma oli maaliskuun alussa yhteensä 60.000 euroa.
Niistä henkilöistä, jotka ovat ottaneet Föli-kortin käyttöön, mutta eivät ole vielä ladanneet sitä, ei ole tilastotietoa.
Autonvaihtoviikot saivat valtavasti näkyvyyttä sekä paikallisessa että valtakunnallisessa mediassa. Yle.fi-sivulla Fölin Autonvaihtoviikot olivat ykkösuutisena. Ylen alueuutiset tekivät kampanjasta jutun television uutislähetykseen. Kansainvälinen sivusto citylab.com julkaisi jutun Autonvaihtoviikoista. Föli sai kampanjan takia kiinnostuneita yhteydenottoja eri puolilta Suomea.
Fölin facebook-sivulla julkaistut mainokset tavoittivat yhteensä noin 62.000 henkilöä. Kampanjaa koskevia julkaisuja oli mm. Turun kaupungin facebook-tilillä ja muilla some-tileillä, joiden tavoittamia määriä ei ole tiedossa. Nettisivujen kautta kampanja tavoitti satoja tuhansia ihmisiä, sillä kävijämäärä Fölin nettisivuilla on 400.000-500.000 kuukautta kohden.
Kampanja on lisännyt Fölin tunnettuutta sekä Föli-alueella että koko Suomessa. Autonvaihtoviikot-kampanjan kiinnostavuus nousee edelleen esille esimerkiksi kaupunkien välisissä keskusteluissa.
Mainostoimisto KMG on osoittanut kampanjan suunnittelussa ja toteutuksessa ennakkoluulottomuutta, huumoria ja ammattitaitoa. Mainonnassa ratsastetaan pilke silmäkulmassa tyypillisillä autobrändimainoksilla. Autonvaihtoviikot-tunnus kiteyttää ytimekkäästi markkinoinnin tavoitteet.
MARK Suomen Markkinointiliiton Turun jaosto palkitsi 27.1.2017 Fölin Autonvaihtoviikot vuoden parhaasta verkkokampanjasta sekä vuoden parhaasta sosiaalisen median kampanjasta Vuoden Mainos 2016 -kilpailussa.
Autonvaihtoviikot-idea on edelleen merkittävässä osassa Fölin markkinoinnissa.
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta merkitsee tiedoksi Autonvaihtoviikot-kampanjan yhteenvedon.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedKaarinan kaupunki
tiedLiedon kunta
tiedNaantalin kaupunki
tiedRaision kaupunki
tiedRuskon kunta
tiedKaupunginhallitus