Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 25 | 08.02.2017 | 8 |
11850-2016 (633)
Varapuheenjohtaja Heikkilän aloite aiheena uuden bussilinjan perustamiseksi Föli-alueelle
Tiivistelmä:
Tuodaan lautakunnalle tiedoksi lautakunnan jäsenaloite (Tksjlk 9.11.2016 § 205) ja todetaan aloitteen käsittely.
Tksjlk § 25
Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 2.2.2017:
Tausta
Joukkoliikennelautakunnan varapuheenjohtaja Juha Heikkilä on 9.11.2016 jättänyt aloitteen bussilinjan perustamiseksi tapahtumien aikana liikennöitäväksi. Uuden linjan perustamisen perusteluina todetaan mm., että näin viranomaiselle saadaan merkittäviä lipputuloja ja maksaminen helpottuu jolloin matkustajamäärät kasvavat.
Vastine
Keskeisimmät syyt miksi aloitteen mukaista liikennepalvelua ei pitäisi toteuttaa ovat:
1. Lait ja asetukset
EU:n palvelusopimusasetuksen 1. artikla, 1. kappale, 1. lause:
”Tämän asetuksen tarkoituksena on määritellä, miten toimivaltaiset viranomaiset voivat yhteisön oikeuden sääntöjä noudattaen toimia julkisen henkilöliikenteen alalla varmistaakseen sellaisten yleishyödyllisten palvelujen tarjoamisen, jotka ovat muun muassa monilukuisempia, luotettavampia, korkealaatuisempia tai edullisempia kuin palvelut, joita voitaisiin tarjota pelkästään markkinoiden ehdoilla.”
Aloitteessa todetaan, että ”viranomaisalueen sisällä tapahtuvasta asiakasmaksuihin pohjautuvasta liikennöinnistä johon viranomaisella on ”monopoli””. Turun seudun joukkoliikenneviranomainen on PSA:n tarkoittama ”toimivaltainen paikallinen viranomainen” Turun seudulla. Turun seudun joukkoliikenneviranomainen ei ole PSA:n tarkoittama ”julkisen liikenteen harjoittaja” joka harjoittaa julkista henkilöliikennettä tai henkilöliikennepalvelua. Toisin sanoen, PSA:n mukaan Föli ei ole yritys joka kilpailee markkinoista tai voi edes saavuttaa monopoliasemaa. Föli on viranomainen joka mahdollistaa kilpailun omalla toimivalta-alueellaan ja valvoo ettei monopolia pääse syntymään.
Lähtökohta sille, että Turun seudulla järjestetään joukkoliikenne tilaaja/tuottaja-mallilla on se, että joukkoliikennepalvelut tarjotaan PSA:n määrityksen mukaisesti parempina kuin ne markkinaehtoisesti syntyisivät. Viranomaisalueen liikennettä katsotaan luonnollisesti kokonaisuutena ja siinä mielessä tapahtumien liikenne voitaisiin hoitaa myös Fölivetoisesti.
Jos kuitenkin mietitään tapahtumia yksittäisenä liikennekokonaisuutena, pystyisikö Föli tarjoamaan sitä monilukuisempana, luotettavampana, korkealaatuisempana tai edullisempana? Aloitteessa todetaan, että ”koska liikenteessä kaikki Fölin lipputuotteet luonnollisesti käyvät niin saavutetaan maksamisen helppous ja entisestäänkin suuremmat matkamäärät”. Monessa tapauksessa siis hinnat olisivat edullisempia, joka tarkoittaa pienempää lipputulokertymää ja pienempää voittomarginaalia, jollei peräti liikenteen subventoimista.
EU:n palvelusopimusasetuksen 4. artikla, 1. kappale, alakohdat b ja i:
”Julkisia palveluhankintoja koskevissa sopimuksissa on… …määriteltävä etukäteen puolueettomalla ja avoimella tavalla parametrit, joiden perusteella mahdollinen korvaus lasketaan”
Tällaisia parametreja ovat ajettavat linjakilometrit, tunnit ja autopäivät.
Liikennöitsijä on liikennettä tarjotessaan antanut yksikköhinnat kyseisille parametreille. Annetut hinnat ovat perustuneet mm. kohteen reitteihin, aikatauluihin, liikennöintiaikoihin ja arkipäivien/pyhäpäivien suhteeseen. Jos tapahtumien liikenne tilattaisiin olemassa olevien liikennöintisopimusten puitteissa, kaikki nämä hintoihin vaikuttaneet tekijät muuttuisivat. Tämä näkyisi ensimmäisessä vaiheessa liikennöitsijöille ylimääräisinä kustannuksina ja toisessa vaiheessa korkeampina sopimushintoina tilaajalle.
2. Kustannus
Aloitteessa linjaa perustellaan sillä, että se toisi viranomaiselle lipputuloja.
Jos oletus on, että Fölin lipputuotteet kelpaavat liikenteessä niin otetaan Ruisrock esimerkiksi. Laskelmat perustuvat vuoden 2016 todellisiin tuotanto- ja käyttäjämääriin. Liikennöitsijän kanssa on sovittu, että tarkkoja matkustajamääriä ei liikesalaisuutena esitetä.
Oletukset
•Lippujen hinnat
oKertalipun hinta 3 €
oPäivälipun hinta 6 € (oletushinta: halvempi kuin 24h, mutta ei kalliimpi kuin 2 matkaa)
o3 päivän lipun hinta 10 € (oletushinta: halvempi kuin 3pv normaalilippu)
•Liikennöinnin hinta
o150 € / autopäivä
o35 € / tunti
o0,5 € / km
•Liikennetarve
o40 autoa 10 tuntia per päivä
oKolme liikennöintipäivää
Tulokset
•Lipputulokertymä 67 000 €
•Liikenteen hinta 62 000 €
•Erotus 5 000 €
Mitä ei huomioitu
•Poikkeusliikennejärjestelyt vaativat organisointia ja toteuttamista, nyt liikennöitsijällä on sidottu 6 henkilöä per päivä + etukäteistyö
oKauppatorin tilapäisjärjestelyt
oLiikenteen ohjaaminen Kauppatorilla (kaikki Fölin tarkastajat ovat jo työllistettyinä mm. linjan 8 poikkeusjärjestelyissä)
•Ihmismassan purku Ruissalosta yöllä – 4 lisähenkilöä mm. myymässä lippuja teltoissa (Ruisrockin henkilöitä, mutta palkat pitäisi maksaa)
•Linja 8 ei ole liikennöinyt purussa –> mm. kausikorttilaiset vähentävät lipputulokertymää koska pääsisivät ilman lisämaksua
oJoku matkustanee myös arvolipulla
•Liikennöintisopimusten hinnat perustuvat liikennekokonaisuuksiin joissa ajetaan 5 arkipäivää, lauantai ja sunnuntai
oPe-Su liikennöinnissä, josta merkittävä osa ajoittuu yöhön, palkkakustannus on noin 25 % korkeampi kuin normaalissa liikenteessä
Jos lipputuloista jäisi noin 5000 euroa voittoa, ei se riittäisi kattamaan muita kustannuksia jotka järjestelystä aiheutuisivat. Tapahtumalinja ei täten ole taloudellisesti perusteltavissa, jos lähdetään oletuksesta, että Fölin lipputuotteet kävisivät liikenteessä.
Peruste maksamisen helpottamisesta ei myöskään ole täysin totta, sillä Fölihän on mahdollistanut viranomaisen lippujärjestelmän käytön tapahtumaliikenteessä. Kausikorttimaksaminen toki helpottaisi, mutta toisaalta aloitteessa todetaan, että ” Suuri osa matkustajista on kuitenkin kertalippuasiakkaita.”
3. Muuta
Lisäksi:
•Miten vedettäisiin viiva mihin tapahtumaan liikennöidään? Taloudellisesti edes kävijämäärältään suurin tapahtuma ei ole kannattava.
•Entä jos tapahtuman järjestäjä haluaa järjestää liikenteen tilausajona?
•Moneen tapahtumaan järjestetään jo nyt ylimääräistä liikennettä olemassa olevilla linjoilla. Liikennöitsijöiden erikseen hakemia liikennöintilupia Fölialueen sisäiseen tapahtumaliikenteeseen oli vuonna 2016 yhteensä vain viisi kappaletta.
•Liikenteen tilaaminen kesäkaudella joukkoliikennetoimistosta ja tapahtumaliikenteen organisointi olisi erittäin haastavaa. Linjan 100 järjestelyt vievät tällä hetkellä yhden suunnittelijan ajasta n. 25 %, ja kyseessä on sopimuksen mukainen ja säännöllisesti tilattava liikenne. Esim. Ruisrockin järjestelyt vaatisivat niin suuren suunnittelupanoksen, että työhön tarvittaisiin useampi ihminen.
•Tapahtumaliikennettä ei voitaisi kilpailuttaa ilman, että liikenne olisi erittäin kallista
oMistä 40+ rahastuslaitetta?
oMikä hinta sille, että ajetaan liikennettä silloin tällöin, mutta silloin kuin ajetaan, niin tarvitaan suuri kapasiteetti?
Yhteenveto
Tapahtumaliikenteestä ei saataisi merkittävää taloudellista hyötyä ilman erillisiä tapahtumalippuja. Sopimusteknisesti liikenne olisi vaikea järjestää ilman, että viranomainen ottaa organisoitavakseen myös muut tapahtumaliikenteen vaatimat järjestelyt (mm. 10 lisäihmisen palkkauksen).
Huomattava on myöskin, että nykyinen järjestely on toiminut hyvin. Tapahtumaliikennettä, joka on kyllä PSA:n mukaista liikennettä mutta luonteeltaan hyvin erilaista kuin Fölin järjestämä säännöllinen reittiliikenne, hoitavat nykymallissa yritykset jotka ovat erikoistuneet tilausliikenteen toteuttamiseen, eikä viranomainen joka on erikoistunut säännöllisen reittiliikenteen tilaamiseen.
Jos tapahtumaliikennettä haluttaisiin järjestää paremmin Fölihengessä, tulisi se toteuttaa esim. yhteislippuina tapahtumajärjestäjien ja liikennöitsijöiden kanssa. Linja 999, jonka järjestäminen perustuisi olemassa oleviin liikennöintisopimuksiin, ei toisi parannusta nykytilanteeseen.
Oheismateriaali 1 Varapuheenjohtaja Heikkilän aloite 9.11.2016 aiheena uuden bussilinjan perustamiseksi Föli-alueelle
Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte:
Ehdotus Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta merkitsee annetun selvityksen tiedokseen ja varapuheenjohtaja Heikkilän aloitteen käsitellyksi.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedHeikkilä Juha