Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 227 | 21.12.2016 | 4 |
5685-2015 (633, 065, 033)
eFöli-sähköbussiliikenteen yksikköhinnat
Tiivistelmä:
Lautakunnalle tuodaan ehdotus korvauksesta jota Turun Kaupunkiliikenne Oy:lle maksetaan linjan 1 liikennöinnistä. Tämä asiakohta koskee Turun kaupunkia.
Tksjlk § 227
Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 16.12.2016:
Tausta
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on päättänyt hyväksyä liikennöintisopimuksen Turun Kaupunkiliikenne Oy:n (myöhemmin TuKL) kanssa kokouksessaan 11.11.2015 § 217. Myös TuKL ja Turun kaupunki ovat hyväksyneet sopimuksen.
Sopimuksessa on määritetty yksikköhinnat joita liikennöinnistä maksetaan. Linjan 1 sähköbussien osalta on todettu seuraavaa:
”Linjan 1 liikennöinnin yksikköhinnat määritellään myöhemmässä vaiheessa, kun sähköbussien hankinta on edennyt vaiheeseen jossa kustannukset ovat kaikilta osin riittävän hyvin tiedossa. Yksikköhinnat määritellään niin, että sähköbusseilla ajettavan liikenteen kokonaishinta ei ylitä Liikennöitsijän dieselkäyttöisellä kalustolla ajettavan liikenteen hintatasoa. Hinnat määritellään Tilaajan ja Liikennöitsijän välillä avoimesti niin, että hintakomponentit vastaavat mahdollisimmin hyvin todellisia kustannuksia, kuitenkin niin, että edellä mainittu hintakatto toteutuu. Hinnoissa huomioidaan kaikki sähköbussihankkeelle maksettavat tuet, hankeavustukset sekä muut mahdolliset liikennöinnin hintaan alentavasti vaikuttavat seikat.
Mikäli sähköbusseilla ajettavan liikenteen kustannuksien todetaan eroavan oleellisesti etukäteen arvioidusta, voidaan yksikköhinnoista neuvotella Tilaajan ja Liikennöitsijän välillä uudelleen. Neuvottelujen käynnistymisen edellytyksenä on, että liikennöinnin kustannuksista on riittävän kattavasti tietoa kaikissa mahdollisissa olosuhteissa.”
Joukkoliikennetoimisto ja TuKL ovat yhteistyössä määrittäneet hinnat joita linjan 1 sähköbussiliikenteessä noudatetaan. Ehdotetut hinnat perustuvat parhaaseen arvioon kustannusmuutoksista.
Yksikköhintojen määrittäminen
Liikennöintikorvaus maksetaan kolmen komponentin avulla:
1) Linjakilometrikorvaus
Linjakilometrit (km) ovat aikataulun mukaisten vuorojen kilometrit lisättynä aikataulukaavioissa esitetyillä siirtoajoilla. Kustannustekijänä linjakilometreihin katsotaan sisältyvän poltto- ja voiteluaine- sekä rengaskustannukset, korjaus- ja huoltopalkat sosiaalimenoineen sekä korjaus- ja huoltotarvikkeet.
2) Autopäiväkorvaus
Autopäivät (ap) ovat aikataulukaavion mukaisen liikenteen hoitamiseen suurin samanaikaisesti tarvittava linja-autojen määrä. Kustannustekijänä autopäiviin katsotaan sisältyvän linja-autokaluston pääomakustannukset.
3) Linjatuntikorvaus
Linjatunnit (h) ovat ajokaavioissa esitettyjen aikataulupalojen kokonaisaika, joka sisältää aikataulun mukaisia vuoroja sekä mahdollisia siirtoajoja. Kustannustekijänä linjatunteihin katsotaan sisältyvän kuljettajien palkat sosiaalimenoineen.
Sähköbussiliikenteen yksikköhinnat on määritelty sopimuksen mukaisten dieselbussiliiketeen hintojen avulla käyttäen seuraavia periaatteita.
1) Linjakilometrikorvausta muutetaan niin, että
•Poistetaan nykyinen polttoaineen kulutus per kilometri
oLuvut perustuvat TuKL keskimääräiseen autojen polttoaineenkulutukseen sekä vuoden 2016 tammi-maaliskuun keskimääräiseen polttoaineen hintaan
•Lisätään sähköbusseille arvioitu kulutus per kilometri
oLuvut perustuvat sähköbussitoimittajan arvioon sähkönkulutuksesta sekä TuKL ja Turku Energia Oy:n väliseen sopimukseen sähkönhinnasta
•Poistetaan nykyinen dieselauton huoltokustannus per kilometri
oLuvut perustuvat nykyisiin TuKL:n huoltokustannuksiin
•Lisätään sähköbussien huoltokustannukset per kilometri
oLuvut perustuvat sähköbussitoimittajan tarjoukseen
2) Autopäiväkorvausta muutetaan niin, että
•Poistetaan dieselautojen pääomakustannus
oLuvut perustuvat keskimääräiseen dieselbussin hintaan, 12 vuoden kuoletusaikaan ja autopäivien määrään tuona aikana
•Lisätään sähköbussien pääomakustannus
oLuvut perustuvat sähköbussitoimittajan ilmoittamiin hintoihin, 7 vuoden kuoletusaikaan, autopäivien määrään tuona aika
oLisäksi luvuissa on huomioitu hankkeelle kohdistuvat tuet TEM:ltä ja Civitas Eccentric hankkeesta
•Poistetaan Turku Energian latauspalvelusta aiheutuva lisäkustannus johon ei ole Kaupungin lisärahoitusta. Tämä kustannus on verrattavissa polttoaineen toimituskuluihin, mutta on laskuteknisesti selkein kohdistaa autopäiväkorvaukseen
3) Linjatuntikorvausta ei ole muutettu
•Sähköbussitekniikalla ei arvioida olevan merkittävää vaikutusta kuljettajien palkkoihin
Tarkemmat laskelmat ja yksikköhinnat on esitetty salaisessa liitteessä 1. Salauksen perusteena on liikesalaisuus.
Yksikköhintojen muutokset on arvioitu avoimesti ja niin, että myöhemmässä vaiheessa, kun liikennöinnistä on riittävästi tietoa, on niitä mahdollista tarkistaa helposti.
Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte:
Liite 1 eFöli sähköbussin yksikköhinnat
Salassa pidettävä asia. Salauksen peruste: Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 24.1 §:n 17 kohta.
Ehdotus Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää
•hyväksyä eFölin yksikköhinnat liitteen 1 mukaisesti
•lähettää sen edelleen Turun Kaupunkiliikenne Oy:lle hyväksyttäväksi.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
aoTurun Kaupunkiliikenne Oy
tiedHankinta- ja logistiikkakeskus
tiedKaupunginhallitus
tpvJorasmaa Lauri
tpvKorte Sirpa
Liitteet:
Tksjlk § 227
Liite 1:eFöli sähköbussin yksikköhinnat