Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta22821.12.20165

5685-2015 (633, 065, 033)

Maksatuspyyntö kaupunginhallituksen 480.000 euron tuesta sähköbussiliikennöintiä ja latauslaitepalvelua varten vuodelle 2017

Tiivistelmä:

Turun kaupunginhallitus päätti 1.6.2015 myöntää sähköbussipilottilinjan (linja 1) toteutukseen vuosittaisen enintään 480.000 euron määrärahan projektin ajalle (7 vuotta). Lautakunnan tulee anoa kaupunginjohtajalta määrärahan siirtäminen joukkoliikennelautakunnalle. Tämä asiakohta koskee Turun kaupunkia.

Tksjlk § 228

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 8.12.2016:

Turun kaupunginhallitus päätti 1.6.2015 § 260:

hyväksyä sähköbussipilottilinjan toteuttamishankkeen käynnistämisen ja hankeaikataulun (Linjan 1 vanha liikennöintisopimus päättyy 30.9.2016 ja uusi liikennöintisopimus alkaa 1.10.2016. Tavoite: sähköbussiliikennöinnin aloittaminen vähintään yhdellä autolla syksyllä 2016, koko linjan 1 pääkierto sähköistetty vuoden 2017 aikana.)

hyväksyä strategisen tilauksen Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteelle sähköbussipilottilinjan toteutuksesta ja osoittaa toteutusta varten vuosittaisen enintään 480.000 euron varauksen kaupunginhallituksen talousarvioon sähköbussiliikennöintiä ja latauslaitepalvelua varten. Hankkeessa voidaan käyttää omaa työvoimaa. Hankkeen tutkimustoimintaa varten tulee hankkeen pyrkiä löytämään ulkoinen rahoitus kattamaan tutkimus- ja kehittäjäkumppaneiden kustannukset.

hyväksyä linjan 1 pääkierron toteuttamisen sähköbussiliikenteen pilottilinjaksi ja linjan kalusto- ja liikennöintitiheys- sekä reittimuutokset.

hyväksyä lähtökohdan pikalatausratkaisuiden toteuttamisesta Huolintakadun kääntöpaikalle sekä Turun Lentoasemalle.

toteuttaa linjan 1 liikennöinnin ja sähköbussien pilottihankkeen yhdessä Turun kaupunkiliikenne Oy kanssa ja hyväksyä samalla väliaikaisen muutoksen yhtiön markkinaosuuteen Turun sisäisessä liikenteessä. Turun seudun joukkoliikenteen tulee laatia erillinen suunnitelma siitä, miten ja milloin yhtiön markkinaosuus palautetaan sovitun mukaiseen raamiin (noin 17 % Turun sisäisen liikenteen linjakilometreistä)

valtuuttaa Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan tekemään Turun kaupunkiliikenne Oy kanssa enintään 10 vuoden sopimuksen liikennöinnistä linjalla 1 sekä sopimuksen sähköbussipilotti hankkeen toteuttamisesta.

hyväksyä Oy Turku Energia – Åbo Energi Ab:n sähköbussien latausratkaisupalveluiden kehittäjäkumppaniksi ja valtuuttaa Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan neuvottelemaan ja tekemään sopimus kehittämisyhteistyöstä ja pilottilinjan latausratkaisutoteutuksesta Oy Turku Energia Ab:n kanssa.

hyväksyä osaltaan Turun ammattikorkeakoulu Oy:n ottamisen tutkimuskumppaniksi hankkeeseen ja valtuuttaa Turun joukkoliikennetoimiston tekemään asiasta sopimus Turun ammattikorkeakoulu Oy:n kanssa. Sopimus voidaan tehdä ositettuna ja toteutusta suorittaa eri toimijoiden määrärahojen puitteissa. Turun ammattikorkeakoulu Oy:n kanssa tehtävää tutkimusyhteistyösopimusta tai muita sitovia yksityisoikeudellisia sopimuksia ei tule allekirjoittaa ennen ulkoisen rahoituksen varmistumista.

 

Sähköbussiliikenne on alkanut lokakuun 2016 alussa yhdellä autolla ja syksyn aikana käyttöön on saatu toinen sähköbussi. Loput neljä sähköbussia tulevat käyttöön talven 2016 - 2017 aikana.

 

Yhden pikalatauspaikan sijainti on muutettu projektin aikana Huolintakadulta Satamaan.

 

Turun seudun joukkoliikenne tulee kaupunginhallituksen päätöksen mukaisesti laatimaan erillisen suunnitelman siitä, miten ja milloin yhtiön markkinaosuus palautetaan sovitun mukaiseen raamiin (noin 17 % Turun sisäisen liikenteen linjakilometreistä). Tämä suunnitelma viedään kaupunginhallitukselle keväällä 2017.

 

Konsernihallinnon antaman ohjeen mukaan Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan tulee anoa kaupunginjohtajalta vuoden 2017 varauksen (480.000 euroa) maksatusta joukkoliikenteelle.

 

Sähköbussilinjan 1 lisäkustannukset joukkoliikenteelle ovat sähköbussiliikenteen korvausten osalta noin 300.000 euroa ja lataussopimuksen osalta 210.000 euroa vuodessa, yhteensä 510.000 euroa. Vuosittaiset kustannukset, noin 510.000 euroa vuodessa, kohdistuvat projektin mukaisesti vuosille 2017 - 2023.

 

Koska sähköbussiliikenne alkaa täysimääräisesti vasta vuoden 2017 alussa ja koska lataussopimuksen laskutus on sovittu alkavan vuoden 2017 alussa, ei vuodelle 2016 tarvitse anoa minkään määrärahaosan maksatusta kaupunginhallitukselta joukkoliikenteelle.

 

Ehdotus        Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta pyytää Turun kaupunginjohtajalta 480.000 euron sähköbussiliikennemäärärahan siirtämistä Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle vuodelle 2017 Kh 1.6.2015 § 260 mukaisesti. Samalla se ilmoittaa, että vuodelle 2016 ei tarvita määrärahaa vaan määrärahatarve kohdistuu seitsemän vuoden projektin mukaisesti vuosille 2017 - 2023.

 

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKorte Sirpa
tiedKuoppala Pirjo
anoRandell Aleksi