Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 163 | 14.09.2016 | 6 |
5230-2013 (065)
Seutukilpailutuksen kilpailu 3/2013 liikennöintisopimusten optioiden lunastaminen
Tiivistelmä:
Lautakunnalle esitetään, että seutukilpailutuksen 3/2013 optioita ei käytetä sopimusten korkeiden hintojen vuoksi.
Tksjlk § 163
Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 8.9.2016:
Turun kaupunkiseudun seutuliikennettä koskeva toinen kilpailutus toteutettiin vuonna 2013. Kilpailutuksen ensimmäinen kohde koski liikennöintiä Raision suunnan linjoilla 201, 203, 206 ja 300 sekä Raision sisäisillä linjoilla R1 ja R2. Sopimuskausi on 1.7.2014–30.6.2020. Kilpailutuksen toinen kohde koski liikennöintiä Ruskon suunnan linjoilla 301, 302 ja 303. Sopimuskausi on 1.7.2014–30.6.2020. Kilpailutuksen kolmas kohde koski liikennöintiä Kaarinan ja Raision suunnan linjoilla 220 ja 221 sekä Kaarinan sisäisellä linjalla K1. Sopimuskausi on 1.7.2014–30.6.2019.
Kohteiden 1 ja 2 sopimuskausia voidaan Tilaajan niin päättäessä jatkaa alkuperäisin ehdoin enintään 30.6.2023 asti. Kohteen 3 sopimuskautta voidaan Tilaajan niin päättäessä jatkaa alkuperäisin ehdoin 30.6.2022 asti. Päätökset sopimusten mahdollisesta jatkamisesta tulee tehdä kolmen (3) vuoden kuluessa alkuperäisen sopimuksen tekemisestä. Optiokausille tehdään erilliset sopimukset.
Sopimukset on allekirjoitettu 4.10.2013, joten optioiden käytöstä pitää päättää viimeistään 4.10.2016.
Kaikkia kohteita liikennöi sama liikennöitsijä, joka on hoitanut liikennettä asianmukaisesti.
Sopimukset ovat kalliita, mutta varmuutta edullisemman voittajan saamisesta mahdollisessa uudessa kilpailutuksessa ei luonnollisestikaan ole. Sopimuksen 5230-2013 kohteen yksi hinta on noin 11 % kalliimpi kuin verrokkikohteiden Turun sisäiset linjat 1 ja 13 sekä Auran suunnan liikenne. Hintaero tämän sopimuksen liikennöintimäärällä on yli 100.000 euroa vuodessa. Sopimuksen 5230-2013 kohteen kaksi hinta on noin 7,5 % kalliimpi kuin verrokkikohteiden. Kohteen kaksi hintaero tämän sopimuksen liikennöintimäärällä on noin 38.000 euroa vuodessa. Sopimuksen 5230-2013 kohteen kolme hinta on noin 12 % kalliimpi kuin verrokkikohteiden. Kohteen kolme hintaero tämän sopimuksen liikennöintimäärällä on noin 104.000 euroa vuodessa.
Kohteessa kaksi Ruskon suunnan linjoilla on ilmennyt kapasiteettiongelmia varsinkin ruuhka-aikoina, kun kilpailutuksessa kohteelle on pyydetty kaksiakselisia busseja. Kun optiota ei käytetä, niin kapasiteettiongelmaa voidaan helpottaa sopimuskauden päättymisen jälkeen pyytämällä seuraavalla kilpailutuskierroksella kohteen autot telibusseina.
Oheismateriaali 1Seutukilpailun 3 2013 kohde 1 hintavertailu
Oheismateriaali 2Seutukilpailun 3 2013 kohde 2 hintavertailu
Oheismateriaali 3Seutukilpailun 3 2013 kohde 3 hintavertailu
Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 14.9.2016
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että se ei käytä optioita
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedKaarinan kaupunki
tiedLiedon kunta
tiedNaantalin kaupunki
tiedRaision kaupunki
tiedRuskon kunta
aoTurun Linja-autoilijain Oy (TLO Oy)
tiedKaupunginhallitus
tiedJorasmaa Lauri