Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta14017.08.201610

12738-2014 (634)

Bussien runkolinjasto

Tiivistelmä:

Tuodaan lautakunnalle tiedoksi Turun kaupunginhallituksen päätös 8.8.2016 § 298 joukkoliikenteen kehittämislinjauksista ja runkobusseista. Käydään asiasta lähetekeskustelu.

Tksjlk § 140

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 11.8.2016:

Turun kaupunginvaltuusto on päättänyt syksyllä 2009 (Kv 26.10.2009 § 239 ja Kv 14.12.2009 § 278), että Turkuun toteutetaan runkobussijärjestelmä vuoteen 2020 mennessä. Joukkoliikennetoimisto on valmistellut ja toteuttanut runkolinjastoasiaa talousarvionsa puitteissa ja seudullisen joukkoliikenteen rakentamisen ohessa. Varsinainen runkolinjaston toteutussuunnittelu vaatii kuitenkin lisäresursseja.

Turun kaupunginvaltuusto päätti 16.11.2015 § 197, että ”Runkobussilinjaston suunnittelua on jatkettava. Joukkoliikennetoimiston on ilmoitettava toimenpiteistä 28.2.2016 mennessä kaupunginhallitukselle.”

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa esitteli lautakunnalle 3.2.2016 § 26 niitä periaatteita, joita joukkoliikennetoimisto esittää Turun kaupunginhallitukselle. Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte esitteli samat periaatteet Turun kaupunginhallituksen iltakoulussa 29.2.2016. Turun kaupunginhallitus on käsitellyt bussien runkolinjaston periaatteita 8.8.2016. Joukkoliikennejohtaja oli esittelemässä asiaa kokouksessa. Asian käsittely on tämän asiakohdan oheismateriaaleina.

Runkolinjastoasia koskee koko kaupunkiseutua. Suurin osa runkolinjoista ja niiden vaatimista investoinneista ja kaistajärjestelyistä tulee kuitenkin toteutettavaksi Turussa, minkä takia Turun kaupunki on kaupunginhallituksensa kautta käsitellyt runkolinjaston suunnitteluperiaatteet. Useat investoinneista tulevat koskemaan keskustan sisääntuloväyliä ja hyödyttävät koko kaupunkiseutua. Föli-alueen jäsenkuntien välisen yhteistoimintasopimuksen liitteen mukaisesti kukin kunta käsittelee omissa päätöselimissään kuntaansa koskevat uudet reitit ja merkittävät reitti- ja palvelutasomuutokset. Tällöin joukkoliikennetoimisto myös valmistelee ko. asiat suoraan ko. kuntien päätettäväksi. Lisäksi joukkoliikennekaistat, pysäkkien rakentaminen, pysäkkikatokset, pysäkkien varustaminen, pyöräkatokset, kuljettajavessat yms. kuuluvat kunkin kunnan omaan päätäntävaltaan.

Turun kaupunginhallitus päätti 8.8.2016, että runkolinjaston edellyttämien etuuksien toteuttamissuunnitelma tulee laatia vuoden 2016 loppuun mennessä. Etuusasia liittyy läheisesti myös raitiotiesuunnitteluun ja suunnitelma tehdään joukkoliikennetoimiston, kaupunkisuunnittelun ja kiinteistöliikelaitoksen yhteistyönä. Tässä vaiheessa kyseessä on siis hyvin karkea suunnitelma investointitarpeisiin, etuuksiin ja toteutusaikatauluun liittyen. Tarkemmat suunnitelmat vaikutusarvioineen tehdään vuodesta 2017 alkaen.  Joukkoliikennekatu- ja etuusjärjestelyt sekä liikennevaloetuudet toteutetaan taloussuunnitelmakaudella 2017 – 2020 talousarvion raameissa. Tämä päätös tarkoittaa, että kaupungin talousarvioon tulee myös varata raha etuuksia varten.

Turun kaupunginhallitus päätti, että linjastouudistus toteutetaan yhdellä kertaa vuonna 2020 ja että linjastouudistus perustuu Kauppatorin kautta kulkeviin runkolinjoihin sekä keskustan ulkopuolelle toteutettavaan kehärunkolinjaan. Täydentävän linjaston roolia selkeytetään perustuvaksi entistä enemmän syöttöyhteyksiin. Laskelma liikennöinnin lisäämisestä aiheutuvista kustannuksista tuodaan kaupunginhallituksen käsittelyyn vuoden 2018 loppuun mennessä.

Tässä kohtaa siis on saatu tärkeimmät linjanvedot Turun kaupungin osalta, ja varsinainen linjastosuunnittelu käynnistyy Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan ohjauksessa. Kaarina, Raisio, Naantali ja Lieto ovat olleet mukana tekemässä runkobussilinjaston kehittämisohjelmaa vuosille 2012-2020. Runkolinjastoasia viedään näiden kuntien päätöksentekoon työn edettyä riittävään vaiheeseen. 

Runkolinjaston suunnittelu tulee vaatimaan ainakin joukkoliikennetoimistoon yhden lisähenkilön työpanoksen suunnittelutyön ajaksi 2017-2020. Ilman lisäresurssia runkolinjaston toteutussuunnittelu joukkoliikennetoimistossa on mahdotonta.

Turun kaupunginhallitus päätti esittää Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle, että investointeja lukuun ottamatta hankkeen kustannukset jaetaan koko viranomaisaluetta palvelevina yhteistoimintasopimuksen mukaisesti. Joukkoliikennetoimisto tulee esittämään määräaikaisen suunnittelijan palkkaamista talousarvioesityksessään.

Oheismateriaali 1Runkobussilinjaston kehittämisohjelma vuosille 2012–2020

Oheismateriaali 2Turun kaupunkiseudun runkobussilinjasto

Oheismateriaali 3Turun kaupunkiseudun rakennemalli 2035

Oheismateriaali 4Runkobussilinjaston toteutus KH iltakoulu, Sirpa Korte 29.2.2016

Oheismateriaali 5Kh:n päätös 8.8.2016 § 298 "Joukkoliikenteen kehittämislinjaukset ja runkobussit"

Oheismateriaali 6Joukkoliikennejohtajan esittelymateriaali 8.8.2016

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta merkitsee Turun kaupunginhallituksen päätöksen joukkoliikenteen kehittämislinjauksista ja runkobusseista tässä vaiheessa tiedokseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaarinan kaupunki
tiedLiedon kunta
tiedNaantalin kaupunki
tiedRaision kaupunki
tiedRuskon kunta
tiedAlin Seppo
tiedJokela Juha
tiedJorasmaa Lauri
tiedKortelainen Niko
tiedLehtinen Saana
tiedSalonen Matti
tiedSiirto Tapio
tiedTervonen Jouko