Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta12008.06.201610

4245-2016 (07, 633)

Jäsen Miikkolan aloite Fölin digitaalisen markkinoinnin ja vuorovaikutuksen kehittämisestä

Tiivistelmä:

Tuodaan lautakunnalle tiedoksi lautakunnan jäsenaloite (Tksjlk 13.4.2016 § 79) ja todetaan aloitteen käsittely.

Tksjlk § 120

Kehityspäällikkö Seppo Kemppainen 1.6.2016:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan jäsen Mikael Miikkola on 13.4.2016 jättänyt aloitteen, jossa peräänkuulutetaan Fölin digitaalisen markkinoinnin kehittämistä ja vuorovaikutuksen parantamista.

Aloitteessa mainittujen asioiden kehittäminen on yhteydessä tunnistepohjaiseen matkalippujärjestelmään siirtymisen kanssa. Tunnistepohjaisessa matkalippujärjestelmässä asiakas- ja matkustusoikeuteen liittyvät tiedot sijaitsevat taustajärjestelmässä. Matkakortilla on ainoastaan tunniste, jonka avulla tiedot haetaan taustasta.

Kaikille uusille asiakkaille on tehty tunnistepohjainen kortti jo loppuvuodesta 2015 lähtien. Vanhojen asiakkaiden matkakortit siirretään tuote kerrallaan uuteen järjestelmään kesäkuun 2016 aikana.

Tunnistepohjainen järjestelmä mahdollistaa asiakasrekisteritietojen keräämisen ja hyödyntämisen aikaisempaa järjestelmää paremmin. Asiakastietojen keräämisestä tehtiin ilmoitus tietosuojavaltuutetun toimistolle kesällä 2015. Ilmoituksessa todettiin, että Fölin suunnittelema henkilötietojen käsittely perustuu asiakkuuteen ja rekisteröidyn henkilön suostumukseen. Rekisteriseloste on pidetty tietosuojavaltuutetun toimiston antamassa vastauksessa edellytetyllä tavalla kaikkien saatavilla palvelutoimistossa.

Vapaaehtoisesti annettavien henkilötietojen keräämien on aloitettu em. ilmoituksen jälkeen. Tällä hetkellä rekisterissä on tietoja noin 50 000 henkilöltä, mutta osa tiedoista on vajavaisia sisältäen esim. tiedon ainoastaan henkilötunnuksesta.

Koska joukkoliikenteessä on perinteisesti voinut ja pitää voida jatkossakin matkustaa anonyymisti, henkilötietojen kerääminen ei ole yksinkertainen asia. Asiakkaat odottavat ja olettavat saavansa jotain hyötyä tietojensa antamisesta. Alkuvuodesta toteutettu autonvaihtokampanja osoitti tämän selvästi. Kampanjan aikana yli 18 000 henkilöä hankki itselleen Föli-kortin ja antoi sitä vastaan myös yhteystietonsa. Jatkossa heille voidaan suunnata kohdennettua markkinointia, jotta he hankkisivat korteilleen matkustusoikeutta myös ilmaisen jakson jälkeen. Erilaisilla kampanjoilla asiakasrekisteriä saataneen kerättyä jatkossakin parhaiten.

Sosiaalisen median käyttö

Aloitteessa mainittu digitaalinen markkinointi viitannee sosiaalisen median (some) mahdollisuuksiin.  Joukkoliikennetoimisto on käyttänyt ja käyttää sosiaalisen median kanavia aktiivisesti markkinoinnissa ja ajankohtaisten liikennetietojen välittämisessä. Käytettyjä välineitä ovat olleet muun muassa Facebook ja YouTube sekä tietysti omat nettisivut. Sosiaalista mediaa on hyödynnetty mm. yhteistyössä Varsinais-Suomen kestävän kehityksen ja energianeuvonnan asiantuntijaorganisaatio Valonian kanssa.

Sosiaalisen median tehokas hyödyntäminen edellyttää pitkäjänteisyyttä ja johdonmukaisuutta. Hyvien tulosten synnyttäminen edellyttää riittävää resursointia, mikä helposti unohdetaan. Turun kaupunkikonsernissa laaditut some-ohjeet ja yhteistyö kaupungin some- asiantuntijoiden helpottavat työskentelyä niukoillakin resursseilla.

Digitaalisen markkinoinnin strategia

Aloitteessa mainittu digitaalinen markkinointi on laaja käsite, joka sisältää useita erilaisia kanavia ja toimenpiteitä. Digitaalista markkinointia koskevat kuitenkin samat perussäännöt kuin perinteisin keinoin tehtävää markkinointia: kohderyhmien valinta (segmentointi), markkinan valinta ja asemointi markkinoilla.

Markkinointi on siis eri asia kuin mainonta. Se on kokonaisvaltainen prosessi, joka lähtee liikkeelle asiakkaan tuntemisesta. Kun ymmärretään asiakkaan tarpeet, osataan ne tyydyttää niin, että myytävät tuotteet myyvät itse itsensä. Markkinoinnin tehtävänä on siis saattaa ostaja ja myyjä yhteen markkinoilla.

Organisaation viestintä- ja markkinointistrategia perustuu aina organisaation toimintaa ohjaavaan strategiaan. Viestinnällä ja markkinoinnilla tuetaan organisaation strategiassa asetettuja tavoitteita, arvoja ja toimintaohjeita.

Useiden asiantuntijoiden mielestä organisaatiolla ei pidä olla kuin yksi strategia, jonka alla on sitten esimerkiksi viestinnän ja markkinoinnin osa-alueet. Jos strategioita on useita, saattaa niissä esiintyä turhia ristiriitaisuuksia. Joidenkin asiantuntijoiden mielestä strategioita voi olla useampia, mutta kaikkien niiden on johdettava samaan päämäärään, jotka asetetaan yleisessä strategiassa.

Aloitteessa mainittu digitaalisen markkinoinnin strategia onkin syytä laatia samassa yhteydessä Fölin yleisen strategian päivittämisen kanssa. Erillisenä työnä tehtynä digitaalisen markkinoinnin strategia jää helposti irralliseksi eikä se saavuta toimintaa laajemmin tukevaa uskottavuutta.

Oheismateriaali 1Jäsen Miikkolan aloite 13.4.2016 Fölin digitaalisen markkinoinnin kehittämisestä sekä vuorovaikutuksen ja rahanteon parantamisesta

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 1.6.2016:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta merkitsee annetun selvityksen tiedokseen ja jäsen Miikkolan aloitteen käsitellyksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedMiikkola Mikael