Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 83 | 04.05.2016 | 4 |
4930-2016 (633)
Turun seudun joukkoliikenteen talviaikataulut 2016 - 2017
Tiivistelmä:
Lautakunnalle esitetään, että Turun seudun joukkoliikenteen talviaikataulut ovat voimassa 26.9.2016 - 23.4.2017. Ehdotetaan muutamia reittimuutoksia liikennöinnin tehostamiseksi sekä Turun sisäisille että seudullisille linjoille. Samoin esitetään muutamia palvelupuutteiden korjauksia.
Tksjlk § 83
Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 28.4.2016:
Turun seudun joukkoliikenteen talviaikataulujen esitetään olevan voimassa 26.9.2016 – 23.4.201. Liikennöinti jakautuu viranomaisalueen kuntien sisäisiin linjoihin ja kuntien välisiin seutulinjoihin. Aikatauluissa tulee ottaa huomioon kuntien päättämät koulujen lomapäivät, jotka eivät vielä ole koko alueella samat.
Turun sisäiset linjat:
Turun sisäisillä linjoilla liikennöidään pääsääntöisesti talvikauden 2015 – 2016 mukaisin reitein ja vuorovälein ottaen huomioon kesäkaudelle 2016 tehdyt muutokset. Linjan 12 viikonloppuliikenteen sekä linjojen 50-56 pyhäpäivienliikenteen aikatauluja tullaan tarkentamaan myöhemmässä vaiheessa. Saatujen palautteiden perusteella aikataulussa pysyminen on vaikeutunut kauppojen aukioloaikojen vapauduttua. Näiden aikataulujen osalta suunnittelu on vielä kesken, koska suunnittelussa halutaan huomioida koko talvikauden 2015-16 liikenteen toteuma. Mikäli suunnittelun kautta päädytään ehdottamaan suurempia aikataulumuutoksia, tuodaan ne lautakunnan päätettäväksi erikseen.
Linja 1 on päätetty sähköistää 1.10.2016 alkaen ja projekti etenee aikataulun mukaisesti. Osana linjan sähköistämistä on linjan liikennöintimallia muutettu. Muutoksilla saadaan varmistettua sähköisen liikenteen pilotoinnin toimintaedellytyksiä. Linjan vuoroväli muutetaan arkipäivinä ja lauantaina 20 minuutista 15 minuuttiin. Pyhäpäivien vuoroväli muutetaan 35 minuutista 30 minuuttiin. Muutosten bruttokustannusten on arvioitu olevan noin 400 000 euroa vuodessa. Turun kaupunginhallitus on kokouksessaan (1.6.2015 § 260) osoittanut sähköbussiliikennöintiä ja latauspalvelua varten vuosittaisen 480 000 euron määrärahan. Kaikilta osin sähköbussiliikenteeseen liittyviä kustannuksia ei ole vielä sovittu, joten tarkkaa kustannusvaikutusta ei voida vielä antaa. Kuitenkin, kun huomioidaan projektiin osoitettu määräraha, hankkeelle saadut tuet sekä hankinnan toteutunut hintataso ei linjan 1 vuorotarjonnan parantaminen aiheuta lisäkustannuksia joukkoliikenteen budjettiin. Selkeyden vuoksi vuorotarjonta esitetään parannettavaksi talvikauden myötä, eli 26.9.2016 alkaen.
Seutulinjat ja muiden kuntien sisäiset linjat:
Seudullisilla linjoilla ja muiden kuntien sisäisillä linjoilla liikennöidään pääsääntöisesti talvikauden 2015 – 2016 mukaisin reitein ja vuorovälein ottaen huomioon kesäkaudelle 2016 tehdyt muutokset.
Linjan 221 reittiä esitetään muutettavaksi Turun keskustan alueella seuraavasti: nykyinen reitti – Puutarhakatu – Humalistonkatu – Eerikinkatu – Kauppatori – nykyinen reitti. Tällä muutoksella haetaan helpotusta Puutarhakadun ja Aurakadun risteyksen ajoittaisten ruuhkien aiheuttamiin aikatauluongelmiin. Muutos on kustannusneutraali.
Linjoille 201 ja 206 esitetään lisättäväksi yksi auto koulupäiviin helpottamaan sellaisia kohtia, joissa muiden linjojen kapasiteetti ei tahdo riittää. Lisäksi Naantalin kaupunki on toivonut lisää Kaanaan ja Naantalin pikatien kautta ajettavia vuoroja. Uusien vuorojen ajat tarkentuvat suunnitteluvaiheessa. Lisäyksen vuosikustannus on n. 45.000 euroa.
Linjalle 300 on lautakunnan (10.2.2016 § 17) päätöksellä tilattu lisäliikennettä 25.9.2016 asti. Joukkoliikennetoimisto on suunnitellut yhdessä Raision kaupungin kanssa ratkaisusta, jossa Petäsmäen joukkoliikennepalvelut järjestettäisiin 1.1.2017 alkaen jatkamalla linjaa 300 Myllystä ja samalla lakkauttamalla linja 210. Raision kaupunki on päätöksellään (25.4.2016 § 138) hyväksynyt muutokset. Muutosten myötä linjan 300 vuorotarjonta tultaisiin muuttamaan pysyvästi nykyiselle, lisäliikenteen sisältävälle, tasolle. Lisäliikenteen ollessa voimassa 25.9.2016 asti, ja uuden suunnitellun liikenteen alkaessa mahdollisesti 1.1.2017, tulee väliajalle 26.9.2016 – 31.12.2016 järjestää lisäliikenne. Lisäliikenteen tilaaminen on perusteltua pysyvästi kasvaneiden matkustajamäärien johdosta. Lisäliikenteen bruttokustannus syyskaudelle 2016 on n. 80 000 euroa. Summasta katetaan noin 50 000 euroa lipputuloilla ja lisäksi Ruskon suunnan linjojen muutokset tuovat noin 15 000 euron säästön Turulle. Kun lipputulot ja säästö huomioidaan, jää lisäliikenteen kustannusvaikutus noin 15 000 euroon.
Linjan K3 lakkauttamista ja linjan K5 lauantailiikenteen lopettamista esitetään Kaarinan kaupungin teknisen lautakunnan päätöksen (16.2.2016 § 25, liite 1) mukaisesti. Vuositasolla säästöä syntyy 29.800 euroa.
Kauppatorin pysäkkijärjestelyt ja siihen liittyvät reittimuutokset:
Turun seudun joukkoliikenneviranomainen järjestää yhdessä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa Paraisten suunnan joukkoliikennepalvelut 6.6.2016 alkaen. Hankitun liikenteen vuorot ovat käytettävissä normaalin Föli-liikenteen tavoin ja niillä hoidetaan pääasiallisesti Kaarinan Kuusiston joukkoliikenne. Paraisille päättyvät vuorot ajetaan Fölin tilaajaväriin maalatuilla autoilla. Talvikauden 2016 - 2017 alusta Paraisille kulkevien vuorojen päätepysäkki on suunniteltu siirrettävän linja-autoasemalta Turun Kauppatorille. On tarkoituksenmukaista, että linjan 801 pysäkki on sama kuin muiden Kaarinan suuntaan kulkevien seutulinjojen. Tämä aiheuttaa muutoksia Kauppatorin pysäkeille.
Kaarinan suuntaan lähtevät vuorot siirretään omalle pysäkilleen T32, joka tulee sijaitsemaan Eerikinkadulla Wiklundin kohdalla. Liedon ja Naantalin suuntiin lähtevien linjojen pysäkit eivät muutu. Myös linjan 300 muutokset aiheuttavat muutostarvetta Kauppatorin pysäkeille. Syyskaudeksi 2016 otetaan tilapäisesti käyttöön yksi pysäkki Yliopistonkadulla linjan 210 käyttöön.
Linjan 20 uudeksi reitiksi esitetään Muhkurista nykyistä reittiä – Maariankatu – Aurakatu – Kauppatori T10. Paluureitti Muhkuriin Kauppatori T10 – Aurakatu – Eerikinkatu – Aninkaistenkatu jatkuen nykyistä reittiä.
Linjojen 300 – 303 uudeksi reitiksi esitetään: Kuninkojan suunnalta nykyinen reitti – Maariankatu – Kauppiaskatu – Yliopistonkatu – Kauppatori T53. Paluureitti Kuninkojan suuntaan: Kauppatori T53 – Aurakatu – Maariankatu jatkuen nykyistä reittiä.
Linjojen 700, 701, 703 – 709 uudeksi reitiksi Kauppatorille esitetään nykyinen reitti – Yliopistonkatu – Kauppiaskatu – Eerikinkatu – Kauppatori T32. Paluureitti Kaarinan suuntaan: Kauppatori T32 – Eerikinkatu jatkuen nykyistä reittiä.
Linjan 801 uudeksi reitiksi esitetään: Paraisten suunnalta nykyistä reittiä – Aninkaistenkatu – Eerikinkatu – Brahenkatu – Yliopistonkatu – Kauppiaskatu – Eerikinkatu – Kauppatori T32. Paluureitti Paraisten suuntaan: Kauppatori T32 – Eerikinkatu – Aninkaistenkatu jatkuen nykyistä reittiä.
Liite 1Kaarinan teknisen lautakunnan päätös 16.2.2016 § 25
Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 29.4.2016:
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedKaarinan kaupunki
tiedLiedon kunta
tiedNaantalin kaupunki
tiedRaision kaupunki
tiedRuskon kunta
tpvAlin Seppo
tiedJorasmaa Lauri
tiedKemppainen Seppo
tiedKorte Sirpa
tpvKortelainen Niko
tiedPaasikivi Jari
tpvTervonen Jouko
Liitteet:
Tksjlk § 83
Liite 1:Kaarinan teknisen lautakunnan päätös 16.2.2016 § 25