Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta | 86 | 04.05.2016 | 7 |
4935-2016 (633)
Palvelulinjojen muutokset syksyllä 2016
Tiivistelmä:
Joukkoliikennetoimisto on selvittänyt keinoja palvelulinjojen kehittämiseksi. Ensivaiheessa selvitystyön johdosta esitetään palvelulinjoille reittimuutoksia 26.9.2016 alkaen. Tämä asiakohta koskee Turun kaupunkia.
Tksjlk § 86
Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 28.4.2016:
Turun alueella toimii kolme palvelulinjaa P1, P2 ja P3. Muihin sisäisiin joukkoliikenteen linjoihin verrattaessa palvelulinjojen subventioaste on huomattavasti korkeampi ja matkustajamäärät alhaisempia. Tästä johtuen joukkoliikennetoimisto on yhteistyössä useiden kaupungin muiden organisaatioiden kanssa selvittänyt keinoja parantaa palvelulinjojen kannattavuutta. Selvitystyö on vielä kesken ja se tuodaan myöhemmässä vaiheessa lautakunnalle tiedoksi. Ensivaiheessa työtä on kuitenkin päädytty esittämään muutoksia palvelulinjojen reitteihin. Muutokset ovat suoritteiden osalta kustannusneutraaleita. Muutoksilla karsitaan osuuksia joiden matkustajamäärät ovat olleet erittäin alhaisia ja lisätään korkeamman matkustajapotentiaalin omaavia alueita palvelun piiriin.
Palvelulinja P1
Linjalta poistettaisiin Sepänkadun lenkki ja linjalle lisättäisiin pisto Kupittaan urheiluhallille. Kartta reittimuutoksista on liitteenä 1. Sepänkadun lenkin pituus on noin 1,5 kilometriä ja ajallisesti noin 4 minuuttia. Kupittaan piston lenkin pituus on noin 860 metriä ja ajallisesti noin 2-3 minuuttia.
Nousumäärät ovat Sepänkadun lenkin (Sepänkatu – Sirkkalankatu – Vuorikatu – Luostarinkatu – Kaskenkatu – Sirkkalankatu – Vartiovuorenkatu) varrella melko vähäiset eikä sen varrella ole palvelutaloa tai muuta vastaavaa, jonka läheltä palvelulinjan olisi tärkeää kulkea. Lenkki on monimutkainen ja jokseenkin aikaa vievä ajaa. Lisäksi Kaskentietä sekä Itäistä pitkäkatua pitkin kulkee tavallisia linjoja, joiden pysäkit ovat riittävän lähellä (alle 300 metriä) palvelulinjan nykyistä reittiä. Alueelta kyytiin nousevat asiakkaat pääsevät näillä linjoilla torille sekä esimerkiksi Kupittaan Citymarketiin, joissa voi tarpeen mukaan vaihtaa bussiin, jolla asiakas pääsee haluamaansa kohteeseen. Sepänkadun lenkin poistamalla saataisiin riittävästi aikaa Kupittaan urheiluhallin piston toteuttamiseen.
Kupittaan urheiluhalliin on pitkään toivottu palvelulinjayhteyttä. Palvelulinjojen reittien välittömässä läheisyydessä ei tällä hetkellä ole urheilupaikkoja, minkä vuoksi Kupittaan urheiluhallin ja -puiston lisääminen reitille tarjoaisi uuden vapaa-ajankäyttömahdollisuuden. Urheiluhallilla voi liikkua sekä itsenäisesti että järjestetyissä ryhmissä esim. soveltavaa liikuntaa ja tasapainoryhmiä. Tällä hetkellä P1:n reitin varrelta on noin 500 metrin kävelymatka hallille.
Palvelulinja P2
Linjan päätepysäkki siirrettäisiin Huhkolasta kauppakeskus Skanssin eteen. Kartta reittimuutoksista on liitteenä 2. Huhkolan lenkin pituus on 1,7 km ja ajallisesti noin 5 min. Skanssiin ajaminen lisää kierrosmatkaa noin 700 metriä ja ajallisesti noin 3 minuuttia. Lisäksi Kirkkotielle valmistuu kesällä 2016 uusi päätepysäkki joka nopeuttaa P2:n kulkua niin, että Huhkolan päätepysäkki voidaan siirtää nykyistä kauemmas.
Huhkolasta nousumäärät ovat hyvin pieniä. Alueella on lähinnä pientaloasutusta eikä sinne ole keskittynyt iäkästä väestöä. Skanssin lisäämistä palvelulinjojen varrelle ehdotettiin työryhmän keskusteluissa. Helpoiten lisäys onnistuisi linjalle P2, jolloin Skanssi olisi linjan päätepysäkki. P2:n varrella on suuremmista kauppapalveluista vain Itäharjun Prisma, joten Skanssin lisääminen monipuolistaisi ostos- ja muita palvelumahdollisuuksia. Lisäksi Kohmon, Laukkavuoren ja Pääskynlennon asukkailla olisi mahdollisuus päästä vaihdottomalla yhteydellä Skanssiin. Skanssi on ostoskeskuksena melko esteetön ja tilava, joten siellä liikkuminen on verrattain helppoa.
Palvelulinja P3
Linjan reitti siirretään Itäisen Rantakadun ja Stålarminkadun välisellä osuudella uudelle reitille; Itäinen Rantakatu-Unioninkatu-Stålarminkatu-Tervahovinkatu-Kupittaankatu. Linjalta poistetaan Mäntyrinteen ja Tonttumäen pistot sekä Petreliuksen kierto. Linjan Mälikkälän lähtöaikoja aikaistetaan 2 minuuttia ja paluusuunnassa linja muutetaan kulkemaan reittiä Asentajankatu – Kuninkojantie – Markulantie. Kartat reittimuutoksista ovat liitteinä 3 ja 4.
Linjan kääntyminen Tervahovinkadulta oikealla Stålarminkadulle on ongelmallista ja Stålarminkadun katumuutosten myötä kääntyminen ei enää onnistuisi. Tästä johtuen linjan reitti joudutaan siirtämään. Aurajokirantaan on rakentunut uusia asuinalueita ja Unioninkatu on otettu joukkoliikenteen käyttöön myös linjoilla 55, 55A ja 56.
Tonttumäestä tulee varsin vähän nousuja (Nokiankatu pysäkkinro 1965: 47 nousua ja mäen alla oleva Tonttumäki pysäkkinro 102: 79 nousua maaliskuussa 2015). Vaikka matka mäelle on lyhyt, on se bussilla ajettaessa hankala ja aikaa vievä. Suoraan mäen alla on linjan 3/30 pysäkki. Lisäksi Tervahovinkadun reitti joudutaan siirtämään Merimiehenkadulle, jolloin Tonttumäen lenkki veisi Perämiehenkatua kulkevalla variaatiolla hitusen enemmän aikaa kuin nykyään.
Mäntyrinteen piston poistoa ehdotetaan koska alueelta on hyvin harvakseltaan nousuja eikä siellä ole juuri aktiivikäyttäjiä. Lisäksi toinen vanhainkotirakennus ei ole enää käytössä. Mäen alta on jonkin verran nousuja, mutta siitä on varsin lyhyt etäisyys Kaskentien varteen.
Petreliuksen alueen lenkkiä ehdotetaan poistettavaksi, koska myös sieltä tulee hyvin vähän nousuja eikä siellä ole mitään yksittäistä kohdetta/palvelua, jonka takia alueella olisi hyvä kulkea. Uloimmasta nurkasta (Ilpoistentien ja Peltolantien risteys) on hieman yli 500 metriä Petreliuksen suuntaan ja alle 300 metriä Ilpoistenmäen suuntaan P3:n reitin varrelle. Peltolantietä pitkin kulkevat tavallisista linjoista 61, 18 ja 99.
Asentajankadun lenkin pituus noin 900 metriä, ja aikaa sen ajaminen vie noin 2-3 min. Lenkin varressa on palvelutaloasumista, ja alueelta on tullut kyselyjä palvelulinjan suhteen. Nykyisin asiakkaat voivat käyttää 300-sarjan linjoja, mutta joutuvat siirtymään tien toiselle puolelle kaupungin suuntaan mentäessä, mikä on haasteellista. Lenkki ehdotetaankin ajettavaksi vain toiseen suuntaan.
Liite 1P1 muutos
Liite 2P2 muutos
Liite 3P3 muutos Ilpoinen
Liite 4P4 muutos Mälikkälä
Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 29.4.2016:
EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tpvAlin Seppo
tiedJorasmaa Lauri
Liitteet:
Tksjlk § 86
Liite 1:P1 muutos
Liite 2:P2 muutos
Liite 3:P3 muutos Ilpoinen
Liite 4:P3 muutos Mälikkälä